Goed, even samen met Blomke naar mijn berekening van de temperatuurval over de warmte spreider gekeken. Wat ik hier post is mijn resultaat nadat ik Blomkes input heb bekeken.
Het sommetje is gemaakt door 1 warmtespreider te bekijken tussen 2 buizen. De buizen zijn aangenomen op 10cm onderlinge afstand en het vermogen per meter buis is aangenomen op 10W/m buis. De spreider is symmetrisch, wat het volgende in houdt:
-Het koudste punt is op 5cm van de buis
-Per kant wordt 5W/m afgegeven
Verder een kleine aanname: De warmtespreider zou "uniform" de warmte af moeten geven aan het oppervlak erboven. Onder die aanname kun je bij benadering het volgende profiel geven aan de doorgang van warmte:
1e cm: 5W
2e cm: 4W
3e cm: 3W
4e cm: 2W
5e cm: 1W
De eerste cm heeft dus de meeste warmte doorgang en daarmee ook de grootste temperatuurval.
Heel exact is dit niet, maar het gaat hier om een grootte orde. De plaat wordt waarschijnlijk ofwel erg uniform in temperatuur, ofwel je zult circa een paar graadjes temperatuurdaling zien over de spreider.
Er is op de volgende manier gerekend:
Formule 1:Rc = d/λ
Rc: Dit is de "isolatie waarde" van 1cm strip breedte. Eenheid: m
2K/W
d: De afstand waarover warmte getransporteerd moet: In dit geval 1 cm strip. Eenheid: m
λ: Warmte geleidings coefficient van het materiaal. Voor alu: 237W/mK
Rc = 0.01[m]/237[W/mK]=4.22 x 10
-5 m
2K/W
Formule 2:dT = Rc x W/m
2dT: Temperatuur val over 1cm strip [K]
Rc: Isolatie 1 cm alu strip breedte
W/m
2: Vermogen dat doorgevoerd wordt per m2 doorsnede van de strip.
De strip is 1m lang en 0.5mm hoog. Oppervlak van de doorsnede is 0.0005m
2Vermogen is 5,4,3,2,1 W voor elk strip segment. Bij 5W kom je dus op 5/0.0005=10kW/m
2dT = 10
4W/m2 x 4.22 x 10
-5 m
2K/W= 4.22/10K=0.422K
Deze formule voor het vermogen van elk stripje:
1e cm: 5W: 0.422K
2e cm: 4W: 0.388K
3e cm: 3W: 0.253K
4e cm: 2W: 0.169K
5e cm: 1W: 0.084K
Gezamenlijke temperatuurdaling: 1.26K over de 5cm.
Als je hier nog een keer de overgangs weerstand bij neemt van de luchtspleet tussen spreider en onderkant hout (aanname 1mm en warmte doorgang door pure geleiding) komt daar nog circa 1.5C temperatuursprong bij. Totale temperatuursprong tussen water en onderkant hout is dan max 2.5-3C.
En dan nemen we nog maar even aan dat de slang over de volle lengte echt perfect aansluitend in de alu plaat is ingesloten (wat de vraag is).
Kortom: Temp val slang naar onderkant ondervloer met en zonder spreider:
Met: 2.5-3C
Zonder: Circa 7.5C
Ik zou dus een paar honderd of paar duizend euro uit moeten gaan geven (ik weet niet wat die platen met spreider kosten) om 5C met mijn water temperatuur omlaag te kunnen voor gelijk vermogen. Een van de verhalen in de link in mijn post hieronder heeft het over $1.77 per plaat. Zeg even dat dat ding 0.5m lang is (gokje uit de foto's) dan heb ik er tegen de 500 nodig. Samen circa $750 excl. montage.
Blomke als je het sheetje met dit resultaat nog eens wilt zien laat maar weten

Als iemand anders veel belangstelling heeft doe maar een PM
[ Bericht 9% gewijzigd door TR08 op 01-11-2011 21:36:37 ]