abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103687504
Ik twijfel er niet aan dat je ze hebt meegenomen (de waarden staan in de tabellen), maar vanuit mijn helikopterview vraag ik me af het totale vermogen dat je in de kamer brengt, bedraagt op z'n 1 - (op z'n gunstigst) 2 kW. Is het dan al die investeringen en risico's waard?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 23:19:51 #52
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_103691568
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 09:24 schreef TR08 het volgende:
Mijn specialiteit is trouwens de proces kant van dit soort "keteltjes":

[ afbeelding ]

Vandaar dat ik wel enigszins durf te pretenderen in de gaten te hebben waar ik mee bezig ben :P
Ik volg dit topic met hoge interesse, alhoewel ik me bezig houd met de kleine keteltjes, is dit toch verdomt interessant.
Ik zag dat je werktuigbouwkunde studeerde, ik ben van plan om hogere installatietechniek te gaan doen aan de Hanze Hogeschool.
Vind het altijd leuk om te zien hoe verschillende mensen met hun berekeningen komen,
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 09:57:25 #53
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_103699759
De vloerverwarming heeft 2 doelen:
-Het rendement van het totale verwarmings systeem opkrikken
-De kou uit de vloer halen

Nu zou je kunnen zeggen dat voor wegnemen van kou isolatie ook voldoende kan zijn, maar de praktijk heeft daar in ons type huis in onze straat iets anders uit gewezen. Ja het wordt beter; maar niet top. Voor een paar honderd euro extra hebben we dan gewoon een lekker warme vloer en dat is me het risico wel waard.

In het slechtste geval gebeurt het volgende:
-We schrijven een houten vloer a 1000,- af
-We schrijven vloer verwarmings spullen a circa 600,- af
-De isolatie onder de vloer verwarming blijft zitten en we hebben nog steeds een betere situatie dan nu.

Het totale financiele risico is dan orde grootte 1600,- en dan moeten we het echt al zo bont maken dat we de vloer af moeten schrijven.

Feitelijk hebben we nog de mogelijkheid om de boel af te koppelen als we zien dat de vloer niet tegen ons systeem kan. Die vloer is echt niet in 1 dag compleet stuk als het al mis gaat. Het totale financiele risico wordt daarmee eigenlijk ongeveer 600,- en dat is voor ons prima te overzien.

[ Bericht 1% gewijzigd door TR08 op 29-10-2011 10:27:44 ]
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 10:12:43 #54
14320 TR08
pi_103699954
Goed: De begroting:

-500m slang met dank aan exlurker: 356,-
-6-groeps verdeler zonder kraantjes met koppelingen: 80,- (aanbieding lokale installateur)
-Beugels en schroefjes: zeg even 30,-
-Isolatie materiaal: 260,- bij 50mm PU platen, mogelijk ga ik voor 100mm dan is het 450,-
-Dikke leidingen van bestaande vloerverwarming badkamer naar beneden: 20,-

Samen: 966,- bij uitvoering met 100mm PU plaat isolatie :)

Kale kosten voor vloer verwarming: 516,- (isoleren doen we namelijk sowieso) :)

Kraantjes voor handmatig inregelen (of smoringen) komen hier nog bij.

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 29-10-2011 11:13:24 ]
  zondag 30 oktober 2011 @ 08:40:52 #55
14320 TR08
pi_103733313
Ik ben een update aan het schrijven met de uiteindelijke layout. Ondertussen loop ik tegen iets razend interessants aan:

Deze firma: http://www.wth.nl/nl-NL

Biedt in deze brochure het volgende systeem aan:

Mocht je meer willen weten: Het systeem is Vareno T1a.

Thermisch is de werking van dat systeem vrijwel gelijk aan de plannen hier. Het is dus zowaar ook commercieel te krijgen :) Hier hebben ze alleen nog wel een warmte spreider dmv een alu plaat waar de buis in gedrukt zit.

Hier nog het "technisch handboek" van deze firma

[ Bericht 6% gewijzigd door TR08 op 30-10-2011 09:05:47 ]
pi_103733606
quote:
99s.gif Op zondag 30 oktober 2011 08:40 schreef TR08 het volgende:
Ik ben een update aan het schrijven met de uiteindelijke layout. Ondertussen loop ik tegen iets razend interessants aan:

Deze firma: http://www.wth.nl/nl-NL

Deze firma is een van de grootste in Nederland op het gebied van vloerverwarming
  zondag 30 oktober 2011 @ 09:56:33 #57
14320 TR08
pi_103734096
Hoe dik is die alu laag van de warmtespreider trouwens?

Hier zie ik 0.5mm

Even een sommetje over de warmte geleiding daarvan:

Temp val bij 10W/m is zo'n beetje 4C. Ik heb een gemiddeld vermogen van 5W genomen onder de aanname dat de alu plaat haar warmte keurig verdeeld afstaat. De waarheid is natuurlijk meer richting dat de alu plaat vlakbij de slang meer vermogen af staat dan verderop, maar dit is eerst even het snelle schot voor de boeg.

Hier bovenop komt dan nog een klein luchtspleet verlies tussen warmtespreider en ondervloer van circa 1C. Samen circa 5C. Mijn systeem zonder warmtespreider heeft circa 9C nodig voor dezelfde afgifte dus om vanaf bovenkant slang gelijke overdracht te halen heb ik 4-5C meer water temperatuur nodig dan hier.

[ Bericht 45% gewijzigd door TR08 op 30-10-2011 10:06:03 ]
  FOK!fotograaf zondag 30 oktober 2011 @ 10:47:45 #58
17893 Forno
pi_103735095
Dat WTH systeem heeft metalen platen die het oppervlak van de buizen en dus de warmteafgifte vergroten. Dat is dus wat de meeste hier al gezegd hebben, maar waar je zelf geen noodzaak in zag. :')
  zondag 30 oktober 2011 @ 10:55:07 #59
14320 TR08
pi_103735270
Als je de reactie even goed gelezen had kon je zien dat die spreider helemaal niet zo heel nodig is.

Het systeem met spreider levert bij een temp verschil van 5C even veel warmte als een systeem van 10C zonder. Kortom: Om gelijke performance te halen als met die warmtespreider hoe ik slechts 5C in water temp omhoog. Die marge is er nog en bovendien hoef ik helemaal geen 100W/m2 te halen. Er is dus niets aan de hand :)
pi_103736556
quote:
99s.gif Op zondag 30 oktober 2011 09:56 schreef TR08 het volgende:
Hoe dik is die alu laag van de warmtespreider trouwens?

Hier zie ik 0.5mm

Even een sommetje over de warmte geleiding daarvan:
[ afbeelding ]

Temp val bij 10W/m is zo'n beetje 4C. Ik heb een gemiddeld vermogen van 5W genomen onder de aanname dat de alu plaat haar warmte keurig verdeeld afstaat. De waarheid is natuurlijk meer richting dat de alu plaat vlakbij de slang meer vermogen af staat dan verderop, maar dit is eerst even het snelle schot voor de boeg.

Ik weet niet hoe jij aan die 4 K temperatuursverschil over het alu-laagje bent gekomen, maar bij een Lambda van 237 W/mK en een alu dikte van 0,0005 m, kom ik op een warmteweerstand U van 474 kW/m²K.

Stouw je daar 10 Watt doorheen, dan kom ik op en temperatuursgradiënt van 0,021 mK. Ik weet niet of je berekening helemaal klopt.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:54:10 #61
14320 TR08
pi_103736942
Ik kijk hem even na :) Kan zijn dat ik niet vandaag antwoord, ik ben het grote overall model even aan het bijwerken voor de uiteindelijke situatie.
pi_103739444
Je vergeet dat jij je slangen los legt en bij dat systeem de slangen zowiezo al in een systeem liggen, het systeem waar je het nu mee vergelijkt verschilt als dag en nacht met jouw systeem dat je dat niet wilt of kunt zien ligt niet aan het systeem.

[ Bericht 0% gewijzigd door klipper op 30-10-2011 17:22:44 ]
  FOK!fotograaf zondag 30 oktober 2011 @ 14:26:35 #63
17893 Forno
pi_103742519
Het is vrij simpel hoor, houten vloer (isolator), buizen (geringe warmteafgifte) daar kun je ook zonder ingewikkelde modellen bedenken dat dit zeer weinig comfort gaat opleveren. Het zal je vloer misschien een paar graden opwarmen na een paar uur, en dan nog voel je er bijna niks van.
pi_103746075
Dat is ook wat ik tegen modellen heb ("voer getallen in en de uitkomst is correct, klaar ontwerp"): je moet kritisch en met gevoel voor het eindresultaat naar de uitkomst kijken. Ik reken altijd een deel met de hand door om te kijken of de uitkomsten hand <-> model wel de goede kant op gaan en van dezelfde orde grootte zijn.

Als jouw model een temperatuursgradiënt van 4 K vindt waar ik met elementaire formules op 0,021 mK kom, zit er ergens een waarde verkeerd (onder i.p.v. boven de streep)

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 30-10-2011 16:30:45 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_103749385
Kijk als je het theoretisch deel wil bewijzen, kan je natuurlijk ook 2 praktijkopstellingen maken.
De eerste zoals ts het zelf in gedachten heeft en de tweede zoals ts later zelf post welke hij oline gevonden heeft van een bedrijf wat dit soort dingen wel goed uitvoert.
Met de juiste meetapparatuur kan je vervolgens zelf zien hoeveel warmte er daadwerkelijk ingaat en hoeveel je overhoudt, zodoende kom je ook achter het deel van de energievernietiging.

Alleen moet je natuurlijk wel een goede meetruimte hebben.
  maandag 31 oktober 2011 @ 10:00:04 #66
14320 TR08
pi_103776746
Ik ben er even niet in geslaagd om mijn update af te maken. Wel heb ik iets anders interessants:

Hoe doet men retrofit vloerverwarming in de states: Zoek op Staple up floor heating

En eentje met warmtespreider:
pi_103777238
Ik heb een paar van die links geopend en gezocht naar getallen over het vermogen. Behalve wat oppervlaksmaten in ft, kom ik zo 1-2-3 geen getallen tegen over warmtegeleiding en vermogen. Mij bekruipt het gevoel wat ik ook bij de veel geprezen bodemisolatie (chips, schelpen, wokkels, korrels) krijg....ziet er mooi en praktisch uit, maar warmtetechnisch blijft er weinig voordeel over.

P.S. TR08, wil je nog even naar mijn berekening van de temperatuursgradiënt kijken?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  maandag 31 oktober 2011 @ 10:56:37 #68
14320 TR08
pi_103778200
Ga ik doen :)
  dinsdag 1 november 2011 @ 20:45:37 #69
14320 TR08
pi_103847698
Goed, even samen met Blomke naar mijn berekening van de temperatuurval over de warmte spreider gekeken. Wat ik hier post is mijn resultaat nadat ik Blomkes input heb bekeken.

Het sommetje is gemaakt door 1 warmtespreider te bekijken tussen 2 buizen. De buizen zijn aangenomen op 10cm onderlinge afstand en het vermogen per meter buis is aangenomen op 10W/m buis. De spreider is symmetrisch, wat het volgende in houdt:

-Het koudste punt is op 5cm van de buis
-Per kant wordt 5W/m afgegeven

Verder een kleine aanname: De warmtespreider zou "uniform" de warmte af moeten geven aan het oppervlak erboven. Onder die aanname kun je bij benadering het volgende profiel geven aan de doorgang van warmte:
1e cm: 5W
2e cm: 4W
3e cm: 3W
4e cm: 2W
5e cm: 1W

De eerste cm heeft dus de meeste warmte doorgang en daarmee ook de grootste temperatuurval.

Heel exact is dit niet, maar het gaat hier om een grootte orde. De plaat wordt waarschijnlijk ofwel erg uniform in temperatuur, ofwel je zult circa een paar graadjes temperatuurdaling zien over de spreider.

Er is op de volgende manier gerekend:
Formule 1:
Rc = d/λ

Rc: Dit is de "isolatie waarde" van 1cm strip breedte. Eenheid: m2K/W
d: De afstand waarover warmte getransporteerd moet: In dit geval 1 cm strip. Eenheid: m
λ: Warmte geleidings coefficient van het materiaal. Voor alu: 237W/mK

Rc = 0.01[m]/237[W/mK]=4.22 x 10-5 m2K/W

Formule 2:
dT = Rc x W/m2

dT: Temperatuur val over 1cm strip [K]
Rc: Isolatie 1 cm alu strip breedte
W/m2: Vermogen dat doorgevoerd wordt per m2 doorsnede van de strip.

De strip is 1m lang en 0.5mm hoog. Oppervlak van de doorsnede is 0.0005m2
Vermogen is 5,4,3,2,1 W voor elk strip segment. Bij 5W kom je dus op 5/0.0005=10kW/m2

dT = 104W/m2 x 4.22 x 10-5 m2K/W= 4.22/10K=0.422K

Deze formule voor het vermogen van elk stripje:
1e cm: 5W: 0.422K
2e cm: 4W: 0.388K
3e cm: 3W: 0.253K
4e cm: 2W: 0.169K
5e cm: 1W: 0.084K

Gezamenlijke temperatuurdaling: 1.26K over de 5cm.

Als je hier nog een keer de overgangs weerstand bij neemt van de luchtspleet tussen spreider en onderkant hout (aanname 1mm en warmte doorgang door pure geleiding) komt daar nog circa 1.5C temperatuursprong bij. Totale temperatuursprong tussen water en onderkant hout is dan max 2.5-3C.
En dan nemen we nog maar even aan dat de slang over de volle lengte echt perfect aansluitend in de alu plaat is ingesloten (wat de vraag is).

Kortom: Temp val slang naar onderkant ondervloer met en zonder spreider:
Met: 2.5-3C
Zonder: Circa 7.5C

Ik zou dus een paar honderd of paar duizend euro uit moeten gaan geven (ik weet niet wat die platen met spreider kosten) om 5C met mijn water temperatuur omlaag te kunnen voor gelijk vermogen. Een van de verhalen in de link in mijn post hieronder heeft het over $1.77 per plaat. Zeg even dat dat ding 0.5m lang is (gokje uit de foto's) dan heb ik er tegen de 500 nodig. Samen circa $750 excl. montage.

Blomke als je het sheetje met dit resultaat nog eens wilt zien laat maar weten :) Als iemand anders veel belangstelling heeft doe maar een PM :)

[ Bericht 9% gewijzigd door TR08 op 01-11-2011 21:36:37 ]
  dinsdag 1 november 2011 @ 20:58:34 #70
14320 TR08
pi_103848405
Dan nog een interessante link over wel of geen warmte spreiders gebruiken:

Let op: Dit is speciaal geschreven voor "Staple-up" systemen ofwel systemen die lijken op mijn plan.

Het totale lijstje antwoorden op deze vraag is 64. Sommige van "experts" en sommige van gebruikers. Ik heb een groot deel gelezen.

Mijn conclusie is (uiteraard :') zul je denken) dat het niet zo heel nodig is. Dit om de doodeenvoudige reden dat als het echt keihard nodig zou zijn je een veel minder gebalanceerd scala aan antwoorden zou krijgen.

Maar iedereen gelooft natuurlijk uiteindelijk gewoon wat hij zelf wil. Ook ik ben daarin heel menselijk :)
pi_103864541
Naja, dat is natuurlijk puur gevoelsmatig. Alleen #42 lijkt mij interessant, en als je de mogelijkheid hebt zou ik dat rapport zeker opvragen. Daar zijn namelijk gewoon echt testen gedaan.

Als je als contractor die dingen nooit toepast, natuurlijk ga je dan niet vertellen dat ze niet nodig zijn.

Maar wat zegt jouw boerenverstand? Ik kan me niet voorstellen dat jij, met een technische achtergrond, kan beweren dat het geen positieve invloed heeft. Je berekeningen tonen dit ook aan.

Of het vervolgens de extra kosten waard zijn is natuurlijk een afweging, maar dan vergelijk je een eenmalige investering tegen jaarlijks hogere stookkosten door de mindere afgifte van warmte. Blijf je er 5 jaar wonen? Dan doe je het niet. Wil je er langer blijven, dan begint het toch wel om te slaan lijkt me.

Je moet niet feiten en afwegingen met elkaar gaan verwarren ;) Dat een toepassing met spreiders beter werkt snapt iedereen met ook maar de minste technische achtergrond. Het lijkt me ook niet dat dat ter discussie staat hier. Dat ben je toch wel met me eens? ;)
  woensdag 2 november 2011 @ 09:55:19 #72
14320 TR08
pi_103865740
Je moet 2 dingen van die spreiders niet door elkaar halen:

1) Maakt het verschil
2) Is het nodig

Antwoord op 1 is ja. Valt ook niet over te discussieren. Doe ik ook niet. Ja, de warmtespreiders spreiden de warmte beter dan puur lucht.

Antwoord op 2 valt over te discussieren. Mijn antwoord op 2 is nee maar het staat iedereen vrij om daar anders over te denken.

Dat het antwoord op vraag 1 ja is betekent niet automagisch dat vraag 2 ook ja moet zijn.
pi_103866358
Dat zeg ik toch ook precies? ...

Maar onderbouw punt 2 dan. Jij zegt dat het duur is om die dingen aan te schaffen, maar je hebt nog geen uitspraken gedaan over hoeveel geld het je per jaar extra gaat kosten om ze NIET toe te passen. Dat zijn jaarlijks terugkerende, en stijgende (want energie wordt steeds duurder), kosten die je tegen een eenmalige investering af moet zetten.

Er zal dus ALTIJD een omslagpunt zijn. Waar dat zit moet je gewoon bepalen. Als het 50 jaar duurt is het natuurlijk niet nuttig. Is het 5 of 10 jaar, dan wordt het interessant. En post het dan ook in dit topic, dan heb je punt 2 namelijk onderbouwd. Dat je een verwachting hebt over punt 2 is leuk, maar dat wil je toch ook gewoon staven met gegevens?

Je steekt ontzettend veel moeite in de theoretische berekeningen en veegt punt 2 maar even snel onder de tafel omdat het blijkbaar niet in je straatje past. Jammer.
pi_103866500
TR08: je geeft zelf al impliciet het antwoord: de aluminium spreiders zijn uniform qua temperatuursverdeling. Je doet moeite om dat uit te rekenen, maar met boerenverstand, aluminium is een heel goede warmtegeleider en bevindt zich in een isolerende omgeving, snap je ook dat de temperatuursverschillen gering zullen zijn.

Dus heeft zo'n warmtespreider een groot effect op het totale VO; zo ongeveer de verhouding spreideroppervlak/slangoppervlak. Nog groter, de warmtespreider zit tegen het hout aan, het slangontwerp hangt vrij in de lucht.

Al met al zou ik een concept ontwikkelen met óf hete luchtverwarming (zoals de Romeinen, ja) óf er geheel vanaf zien en de houten vloer isoleren aan de onderzijde.

P.S. onze verschillen in temperatuursgradiënt ontstonden door dat we in verschilllende richtingen keke: ik loodrecht op de vloer en jij parllel op de vloer. Blijft vreemd dat jij de afmetingen van 2 dimensies in één formule stopt.
  woensdag 2 november 2011 @ 10:39:41 #75
14320 TR08
pi_103866948
Goed, dan maar even het financiele plaatje achter de spreiders:

Stel ze kosten mij 750 euro.
Stel ik bespaar 2% stook kosten omdat mijn ketel rendement 2% stijgt (en dan ben je een knappe jongen met 5 graden zakking)

Mijn besparing per maand is dan 1.5 euro.

De investering van de spreiders verdient zich dan in 500 maand terug ofwel ruim 40 jaar.

Ik kan mijn geld dus beter besteden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')