Op zondag 3 juni 2012 14:13 schreef Spanky78 het volgende:[..]
Er is een correlatie tussen IQ en EQ (alleen zoals al eerder genoemd is deze zwak, dus niet alle slimme mensen zijn sociaal slim). Alleen domme mensen snappen slimme mensen gewoon neit goed, daarom worden ze minder snel geaccepteerd. Net zoals veel dommere mensen door gemiddelde mensen ook niet geaccepteerd worden. Denk maar aan verschillen zo groot als tussen de kinderen die met 'het busje' naar school mogen of 'gewone' schoolkinderen. Dus ergens heb je een punt: gelijkgestemden snappen elkaar veel makkelijker. Bij slimme mensen is het andersom: de rest snapt hen niet. Bij heel domme mensen snappen zij de rest niet.
Het is heel simpel: alles dat niet standaard is binnen een bepaalde bandbreedte is afwijkend en al snel eng. Slim zijn, dom zijn, homofiel, anders van kleur, lang, roodharig, dik, schele ogen.. etc.
Dat EQ wordt hier op het forum nogal gezien als: kunnen opschieten met''gewone' mensen. En dat is nu net iets dat niets te maken heeft met jouw EQ, maar met het feit of je je afwijking goed genoeg kan maskeren zonder er zelf enorm onder te lijden.
Als ik voor mijzelf spreek; ik heb een hoog IQ en EQ, ik snap heel erg goed wat voor spelletjes er worden gespeeld en hoe het sociaal in elkaar zit. Ik heb alleen geen zin om popie-jopie te spelen en zijn. Als manager echter maak ik er wel echt gebruik van; maar dan om alle mensen enigzins blij en scherp te houden, conflicten te sussen en het werk zo goed mogelijk gedaan te krijgen.
De reden dat ik in het verleden wel een gedoe had was omdat de populaire mensen wel zagen dat ik de spelletjes doorhad. Dan ben je snel een concurrent/doelwit. ik heb inmiddels geleerd mensen met een hoog EQ en gemiddeld IQ niet te veel te alten zien, ik maak ze af als het nodig is (onaardig en hard, maar nodig in deze wereld)
terug naar een relatie: Iemand die ongeveer op jouw niveau zit, daar is het makkelijker mee communiceren omdat je elkaar eenvoudiger begrijpt. Dat kan erg prettig zijn en vandaar dat daar bij veel mensen voorkeur voor is. Het gaat er niet om dat je exact even slim bent, maar wel dat je niet te ver uit elkaar ligt.