abonnement Unibet Coolblue
pi_107304526
Weet iemand een leuke camera voor ronde 600 euro? Het is voor me ouwe heer, die houd van reizen en gaat naar landen zoals Indonesie en Marokko binennkort en dit wilt wel wat mooie plaatjes schieten! Ik zat te kijken op www.bol.com, de 5100 leek me wel wat en de 500d, is dit ook wat?
  FOK!fotograaf vrijdag 27 januari 2012 @ 19:41:25 #252
145146 Andyy
pi_107305136
Ze zijn beiden wel oké, maar de D5100 heeft een veel betere sensor. Die schiet betere plaatjes als het donker is.
Maar hij gaat hem gewoon gebruiken met een kitlens(18-55)?
pi_107353988
Ik ben toe aan een nieuwe camera en zit te twijfelen tussen de Nikon D5100 en de Canon 600D.
Ik fotografeer voornamelijk autosport en tijdens reizen en nou jah, alles wat er maar bij komt eigenlijk, maar ik ben benieuwd wat de voordelen van beiden zijn. Technisch lijken ze me redelijk gelijk, maar wat heeft de Nikon dat de Canon niet heeft en andersom?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 29 januari 2012 @ 11:49:18 #254
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_107354054
Wat voor lenzen heb je al? Mocht je geïnteresseerd zijn in een sport camera heb ik ook nog een 1D Mark II te koop.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_107354343
Ik had een Sony, maar die heeft de geest gegeven. Dus voor Canon en Nikon heb ik nog geen enkel objectief. Jouw camera heeft geen draaibaar LCD scherm en dat wil ik graag. Sorry, ik heb misschien nog al aparte eisen, maar ik gebruik het draaibare LCD scherm ook nog regelmatig moet ik eerlijk zeggen ;)

En dan waarom niet weer een Sony? Misschien had ik een maandagmorgen model, maar dat geval is binnen 3 jaar met 4 verschillende mankementen terug geweest en nu is't klaar en schijnt reparatie niet meer mogelijk te zijn (long live extra garantie!). Maar daardoor ben ik eigenlijk klaar met Sony camera's
  zondag 29 januari 2012 @ 14:16:41 #256
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_107360204
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 11:46 schreef MissRelin het volgende:
Ik ben toe aan een nieuwe camera en zit te twijfelen tussen de Nikon D5100 en de Canon 600D.
Ik fotografeer voornamelijk autosport en tijdens reizen en nou jah, alles wat er maar bij komt eigenlijk, maar ik ben benieuwd wat de voordelen van beiden zijn. Technisch lijken ze me redelijk gelijk, maar wat heeft de Nikon dat de Canon niet heeft en andersom?
Autosport vraagt een bepaald type lens - ik zou eerst eens kijken welke lens je daar voor zou willen aanschaffen en dan pas kijken naar welke camera daar bij zou passen (stel, de lens die je wilt is een Canon, dan heeft die D5100 weinig zin).
pi_107366137
Oke ben ik weer en nu maakt het me niet uit welk merk :P

Heb nu dus zelf nog een Sony Cybershot W-30 van 5.5 jaar oud en die begint echt zuigfoto's te maken :{ Wil er wel 1 die weer 5 jaar naar tevrededenheid mee gaat.

Eisen:
-Niet duurder dan ¤250,- en het liefst goedkoper uiteraard
-Moet compact zijn dus geen spiegelreflex grote dingen
-Moet zowel macro als veraf mooie foto's maken zonder moeilijk in te stellen (mn huidige sony heeft een macroknop, handig!)
-Moet zonder al teveel licht nog mooie foto's maken (denk aan, sfeervolle, scherpe foto zonder flits met kerst bijvoorbeeld)
-Makkelijk te bedienen want ik ben een vrouw :+
pi_107409716
Ik ben op zoek naar een fotocamera van rond de 100, maximaal 150 euro. Nu ben ik door het grote aanbod het spoor een beetje bijster, heeft iemand een aanrader?
  maandag 30 januari 2012 @ 18:40:49 #259
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_107409862
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:36 schreef Golaso het volgende:
Ik ben op zoek naar een fotocamera van rond de 100, maximaal 150 euro. Nu ben ik door het grote aanbod het spoor een beetje bijster, heeft iemand een aanrader?
In jouw prijsklasse zijn alle camera's vergelijkbaar. Ik zou er 1tje kopen die je bevalt qua merk, kleur en gebruiksgemak.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_107593037
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:19 schreef heaven7 het volgende:
Oke ben ik weer en nu maakt het me niet uit welk merk :P

Heb nu dus zelf nog een Sony Cybershot W-30 van 5.5 jaar oud en die begint echt zuigfoto's te maken :{ Wil er wel 1 die weer 5 jaar naar tevrededenheid mee gaat.

Eisen:
-Niet duurder dan ¤250,- en het liefst goedkoper uiteraard
-Moet compact zijn dus geen spiegelreflex grote dingen
-Moet zowel macro als veraf mooie foto's maken zonder moeilijk in te stellen (mn huidige sony heeft een macroknop, handig!)
-Moet zonder al teveel licht nog mooie foto's maken (denk aan, sfeervolle, scherpe foto zonder flits met kerst bijvoorbeeld)
-Makkelijk te bedienen want ik ben een vrouw :+
  FOK!fotograaf zaterdag 4 februari 2012 @ 13:41:51 #261
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_107593225
Gezocht: extra spiegelreflex die ik wel op vakantie naar Afrika mee durf te nemen (omdat mijn 7D zwaar is en duurder dan de complete reissom)
Budget: ongeveer 200 euro
Eisen: Spiegelreflex, redelijk waardevast (verkoop hem weer na de vakantie), Canon

Ik zit zelf te denken aan een tweedehands 40D, die gaan voor ongeveer 250 euro, maar die marktplaatsverkopers reageren steeds niet dus daar kan ik eigenlijk vrij weinig mee. Iemand nog geniale ideeën?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 februari 2012 @ 14:12:59 #262
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_107594163
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 13:41 schreef Chemiu het volgende:
Gezocht: extra spiegelreflex die ik wel op vakantie naar Afrika mee durf te nemen (omdat mijn 7D zwaar is en duurder dan de complete reissom)
Budget: ongeveer 200 euro
Eisen: Spiegelreflex, redelijk waardevast (verkoop hem weer na de vakantie), Canon

Ik zit zelf te denken aan een tweedehands 40D, die gaan voor ongeveer 250 euro, maar die marktplaatsverkopers reageren steeds niet dus daar kan ik eigenlijk vrij weinig mee. Iemand nog geniale ideeën?
Snor eens op marktplaats naar Olympus. Ik heb er voor zo'n 200 euro al setjes op zien staan van nauwelijks gebruikte spiegelreflexen met de beide zoomlenzen. Die zoomlenzen zijn meer dan behoorlijk en zelfs goed en die Olympusreflexen zijn eigenlijk best wel erg goed in elkaar gezet, de sensor is weliswaar iets kleiner dan die van een Canon, maar voor hun formaat doen ze het boven verwachting.
Je ontloopt daarmee het risico dat je derdehands-machinegeweer met twee ton op de teller koopt die de onhebbelijkheid hebben om er op de tweede dag van je vakantie mee op te houden.
Daarnaast is het pakvolume van een setje Olympus veel kleiner dan dat van een setje Canon en is het diefstalrisico wegens 'minder sexy' gewoon een stuk lager.
Na de vakantie raak je zo'n setje wel weer kwijt, óf je gaat eens lekker aan de experimenteer met klassieke lenzen, bijna alles past op een 4/3.
't is maar een overweging
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zaterdag 4 februari 2012 @ 18:46:22 #263
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_107602778
Goede tip, ga ik zeker in overweging nemen :). Vind het alleen wel lastig om een Olympus op waarde te schatten, ken de modellen allemaal niet. Bijvoorbeeld de E450, met welk canon model zou die vergelijkbaar zijn? (uit de specs alleen word ik helaas niet wijs).
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 februari 2012 @ 19:34:32 #264
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_107604275
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 18:46 schreef Chemiu het volgende:
Goede tip, ga ik zeker in overweging nemen :). Vind het alleen wel lastig om een Olympus op waarde te schatten, ken de modellen allemaal niet. Bijvoorbeeld de E450, met welk canon model zou die vergelijkbaar zijn? (uit de specs alleen word ik helaas niet wijs).
Da's een lastige, je kunt dat vergeljik namelijk niet helemaal direct trekken. Doe ik dat stiekum toch, dan moet je toch in de driecijferige EOS'sen gaan denken qua specs. De Oly oogt en klinkt minder snel dan een Canon, qua mogelijkheden zit er echt niets minder op, zelfs meer. Even een kort overzichtje.
Waarin ie je mee gaat vallen :
- Mogelijkheden(echt alles wat je wilt zit erop)
- Snelheid maar vooral accuratesse AF
Snelheid is vergelijkbaar met non-USM-lenzen, scherpstellen gaat overigens helemaal geruisloos
- Kwaliteit van de kitlenzen
- Stabilisatie

Waarin ie misschien wat minder scoort
- Opnametempo (hoewel het trager voelt en klinkt dan het is)
- Hoge ISO's geven wat ruis hoewel niet zo erg als door foldergoeroe's wel wordt beweerd en het werd Afrika meen ik te hebben begrepen.
daarbij, als je de specs van een 7D wilt, moet je een 7D meenemen

Ergonomie is iets wat je niet met tekst duidelijk kunt maken, mijn ervaring met mijn Oly (een E-330) leert dat het allemaal nog een tandje gebruiksvriendelijker is dan Canon. Er wordt wel eens gesteld dat een Olympus wordt ontworpen met een fotograaf in het achterhoofd in plaats van een boekhouder. Hoewel een tikje overdreven is het wel herkenbaar.
Wat misschien even wennen wordt is dat een Oly 4xx ontzettend klein is, maar dat heeft ook zo zijn charme.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_107642189
Hoi, ik zoek ook een nieuwe camera. Momenteel heb ik een camera die een aantal verschillende standen heeft , maar nu wil ik het liefste een stapje gaan. Ik zoek een geavanceerde compactcamera die veel handmatige instelmogelijkheden heeft en in RAW kan fotograferen. Budget 250-300 euro. Hebben jullie tips?
  FOK!fotograaf zondag 5 februari 2012 @ 19:46:47 #266
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_107642818
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:33 schreef Ronald78 het volgende:
Hoi, ik zoek ook een nieuwe camera. Momenteel heb ik een camera die een aantal verschillende standen heeft , maar nu wil ik het liefste een stapje gaan. Ik zoek een geavanceerde compactcamera die veel handmatige instelmogelijkheden heeft en in RAW kan fotograferen. Budget 250-300 euro. Hebben jullie tips?
Ik zou hier eens naar kijken: http://www.dpreview.com/a(...)ting-compact-cameras

Ze hebben hier verschillende RAW schietende compactcamera's met elkaar vergeleken. (ik heb zelf niet naar de prijzen/uitkomsten gekeken).

@Ouwesok: ben druk aan het kijken/reageren op marktplaats, grote kans dat het inderdaad een Olympus spiegelreflex gaat worden als back up :). Tenzij ik opeens besluit mijn 7D alsnog wel mee te nemen, maar die kans acht ik gering vanwege zijn gewicht.
  zondag 5 februari 2012 @ 19:50:08 #267
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_107642976
Ruilen? Jij mijn 400D mee, ik jouw 7D :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf zondag 5 februari 2012 @ 19:51:59 #268
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_107643060
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:50 schreef kanovinnie het volgende:
Ruilen? Jij mijn 400D mee, ik jouw 7D :P
Dat is al bijna een aantrekkelijk aanbod :P.
  zondag 5 februari 2012 @ 20:01:49 #269
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_107643629
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:51 schreef Chemiu het volgende:

[..]

Dat is al bijna een aantrekkelijk aanbod :P.
Ik weet niet wanneer je weggaat, ik ga zelf waarschijnlijk naar estland/letland/litouwen, daar loop ik liever niet rond met een 7D van iemand anders. :+
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf zondag 5 februari 2012 @ 20:04:31 #270
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_107643802
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 20:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik weet niet wanneer je weggaat, ik ga zelf waarschijnlijk naar estland/letland/litouwen, daar loop ik liever niet rond met een 7D van iemand anders. :+
Ik ben zo ongeveer de hele maand augustus weg :P.

Ook tof! Durf je het wel als de eigenaresse zelf ook meegaat? O-) (ik pas vast wel in een koffer)
pi_107671243
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:46 schreef Chemiu het volgende:

[..]

Ik zou hier eens naar kijken: http://www.dpreview.com/a(...)ting-compact-cameras

Ze hebben hier verschillende RAW schietende compactcamera's met elkaar vergeleken. (ik heb zelf niet naar de prijzen/uitkomsten gekeken).

[..]

Bedankt voor je link, maar de camera's die daar besproken zijn gaan toch wel iets boven mijn budget.

Ik heb er zelf nog twee gevonden:

- De Panasonic GF2 (systeemcamera) met 14 mm objectief - ¤285 bij Mediamarkt
http://www.mediamarkt.nl/(...)59,14747,248463.html

- De Canon S95 - ¤280

Zouden jullie er een daarvan aan- of afraden?
  maandag 6 februari 2012 @ 14:36:24 #272
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_107673286
Ligt eraan... waar liggen je eisen?

De Canon S95 is excellenté, qua foto's vindt menigeen dat ze zelfs een tikkeltje beter zijn dan die van de nieuwere S100 afkomen en is ook daadwerkelijk een compactcamera. Genoeg geavanceerdere opties inderdaad dan je standaard digitale camera (zonder het al te ingewikkeld te maken). Als het je puur om foto's gaat en je tevreden bent met de bescheiden zoom en compactheid, dan is het een prima keus denk ik.

Wil je vooral echt stoeien met aperture, shutterspeed, iso etc, dan is een systeemcamera of dSLR inderdaad ook aan te raden. Maar met jouw budget in gedachten zou ik daar niet naar kijken. Een 14mm klinkt leuk, maar dan heb je een enkele vrij wide-angle primelens. Nou, joepie, daar gaat je flexibiliteit en experimenteren met verschillende focal lengths. :P Systeemcamera = ¤$¤,- uitgeven voor lenzen en zulk spul stop je niet ff in je binnenzak.

Dus wat wil je? Per se een interchangable lens camera met alle opties om mee te stoeien, wetende dat dat niet compact is en een 14mm niet ideaal is? Of... een compactcamera die zoveel mogelijk kwaliteit en functies biedt in die richting en wat flexibiliteit in de vorm van een paar keer zoom biedt. De sensor mag dan wat kleiner zijn in de S95, wat betekent dat 'ie minder lichtgevoelig is en dus wat meer problemen heeft met donkere situaties, maar in vergelijking met andere compactcamera's wel goed scoort. Verder... hoeveel zoom wil je hebben? Wil je er ook video's mee opnemen?

Verder ben ik het eens dat je op snapsort.com niet zoveel waarde moet hechten aan de scores, maar als je daar niet op let is het een meer dan uitstekende site om camera's te vergelijken, de verschillen te zien en te zien welke camera's er nog meer in die range zijn. ;)

Kijk ook op sites als: http://www.cameralabs.com / http://www.letsgodigital.org/nl / http://www.dpreview.com / http://www.imaging-resource.com en http://www.theverge.com/products/categories/cameras/2 voor uitgebreide details en reviews. Prijzenvergelijken op http://www.google.nl/shopping?hl=nl / www.geizhals.at/eu en http://tweakers.net/pricewatch . Leuk cameramodel gevonden? Betaal niet teveel en check nog ff de aanbiedingen op: http://www.voordeelmuis.nl . Dat is zo'n beetje alles wat ik kan bedenken om je te helpen. Succes.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 6 februari 2012 @ 15:22:51 #273
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_107675254
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:19 schreef heaven7 het volgende:
Oke ben ik weer en nu maakt het me niet uit welk merk :P

Heb nu dus zelf nog een Sony Cybershot W-30 van 5.5 jaar oud en die begint echt zuigfoto's te maken :{ Wil er wel 1 die weer 5 jaar naar tevrededenheid mee gaat.

Eisen:
-Niet duurder dan ¤250,- en het liefst goedkoper uiteraard
-Moet compact zijn dus geen spiegelreflex grote dingen
-Moet zowel macro als veraf mooie foto's maken zonder moeilijk in te stellen (mn huidige sony heeft een macroknop, handig!)
-Moet zonder al teveel licht nog mooie foto's maken (denk aan, sfeervolle, scherpe foto zonder flits met kerst bijvoorbeeld)
-Makkelijk te bedienen want ik ben een vrouw :+
Ik ken eigenlijk geen compactcamera die geen macroknop heeft. :P Maar als je sfeervolle foto's en veel macrofoto's wilt maken dan doe je denk ik goed aan een camera met een grote aperture. :Y Een grote sensor = meer geld uitgeven, dus bij kaarslicht wordt een probleem met dat budget, maar een leuk kerstdiner met genoeg sfeerlicht en de camera op een kast of anders gestabiliseerd zal best leuke plaatjes opleveren.

Ik zou kijken naar een Nikon P - of S-serie of Canon IXUS HS-serie. Wat dacht je van de Nikon P300, met o.a. een aperture van f/1.8 en CMOS-sensor voor betere low-light kwaliteit? Verder heb je de Canon IXUS 310 HS ook met CMOS en f/2.0 en misschien vind je een touchscreen intuïtiever werken? Wil je meer zoom dan gaat dat ten koste van de aperture. Een Nikon S8200 of S9100 bijvoorbeeld, of aan de Canons kant iets meer zoom met een IXUS 230 HS, dat is dan wel flexibeler met wat je in je frame tevoorschijn tovert.

Zie verder ook de laatste twee alinea's van de post hierboven. :P ;)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_107679347
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:36 schreef shiznuts het volgende:
Ligt eraan... waar liggen je eisen?

De Canon S95 is excellenté, qua foto's vindt menigeen dat ze zelfs een tikkeltje beter zijn dan die van de nieuwere S100 afkomen en is ook daadwerkelijk een compactcamera. Genoeg geavanceerdere opties inderdaad dan je standaard digitale camera (zonder het al te ingewikkeld te maken). Als het je puur om foto's gaat en je tevreden bent met de bescheiden zoom en compactheid, dan is het een prima keus denk ik.

Wil je vooral echt stoeien met aperture, shutterspeed, iso etc, dan is een systeemcamera of dSLR inderdaad ook aan te raden. Maar met jouw budget in gedachten zou ik daar niet naar kijken. Een 14mm klinkt leuk, maar dan heb je een enkele vrij wide-angle primelens. Nou, joepie, daar gaat je flexibiliteit en experimenteren met verschillende focal lengths. :P Systeemcamera = ¤$¤,- uitgeven voor lenzen en zulk spul stop je niet ff in je binnenzak.

Dus wat wil je? Per se een interchangable lens camera met alle opties om mee te stoeien, wetende dat dat niet compact is en een 14mm niet ideaal is? Of... een compactcamera die zoveel mogelijk kwaliteit en functies biedt in die richting en wat flexibiliteit in de vorm van een paar keer zoom biedt. De sensor mag dan wat kleiner zijn in de S95, wat betekent dat 'ie minder lichtgevoelig is en dus wat meer problemen heeft met donkere situaties, maar in vergelijking met andere compactcamera's wel goed scoort. Verder... hoeveel zoom wil je hebben? Wil je er ook video's mee opnemen?

Verder ben ik het eens dat je op snapsort.com niet zoveel waarde moet hechten aan de scores, maar als je daar niet op let is het een meer dan uitstekende site om camera's te vergelijken, de verschillen te zien en te zien welke camera's er nog meer in die range zijn. ;)

Kijk ook op sites als: http://www.cameralabs.com / http://www.letsgodigital.org/nl / http://www.dpreview.com / http://www.imaging-resource.com en http://www.theverge.com/products/categories/cameras/2 voor uitgebreide details en reviews. Prijzenvergelijken op http://www.google.nl/shopping?hl=nl / www.geizhals.at/eu en http://tweakers.net/pricewatch . Leuk cameramodel gevonden? Betaal niet teveel en check nog ff de aanbiedingen op: http://www.voordeelmuis.nl . Dat is zo'n beetje alles wat ik kan bedenken om je te helpen. Succes.
Hartstikke bedankt voor je duidelijke antwoord:)

Ik denk dat ik toch ga voor een compact camera. De geavanceerdere modellen hebben toch redelijk wat handmatige mogelijkheden, een goede fotokwaliteit en zijn in veel gevallen makkelijk mee te nemen. De zoom blijft inderdaad wat achter, maar dit vind ik geen probleem. Een systeemcamera is veel minder draagbaar, duurder omdat je ook weer met losse lenzen zit en bovendien denk ik dat een geavanceerde compact qua mogelijkheden en fotokwaliteit voor mij voldoet.

Ik kwam de Samsung EX1 ook tegen, die spreekt ook me erg aan (al is die iets groter dan de S95). Waarschijnlijk ga ik voor die of de S95, de komende tijd ga ik een aantal reviews lezen.
  maandag 6 februari 2012 @ 17:41:59 #275
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_107680971
De S95 is een goede compact keuze, de EX1 is prima gebouwd en heeft natuurlijk een fijn scherm dat het goed doet in zonlicht en ook nog eens kantelbaar is. :Y Maar dat inderdaad ten koste van het hele compact zijn. Als dat geen probleem is en als je wilt weten wat er nog meer is... rond de 350,- euro heb je ook nog de LX5 van Panasonic en Olympus' ZX-1 om naar te kijken. ;)

Extra tip: bekijk ook videoreviews op YouTube. Daarin krijg je op een vlotte manier een beeld van een camera en de 'handling' ervan. (Verder kan cameraspecs vergelijken ook goed op: http://www.imaging-resource.com/CAMDB/compare_cameras.php )
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')