abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:39:39 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_102944802
Het is deze week de Week van de Opvoeding las ik vanmorgen in de Metro en blijkbaar zijn er in het hele land activiteiten te doen.

http://www.weekvandeopvoeding.nl/

Zijn er mensen van hier die al iets gepland hebben? Ik ga zo de site eens even doorpluizen om te zien of er bij ons in de buurt iets is wat me leuk lijkt.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:40:29 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_102944810
Van die site:

quote:
Tien tips voor positief opvoeden

De top tien van positieve opvoedtips volgens Triple P:

Tip 1: Maak tijd voor je kind
Als je kind je iets wil laten zien, stop dan even waar je mee bezig bent en geef je kind aandacht. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, vaak is een minuutje al voldoende. Zo ontstaan korte momenten waarin je samen even iets leuks doet.

Tip 2: Geef je kind een knuffel
Meestal vinden kinderen het fijn om geknuffeld te worden of je hand vast te houden. Voor jezelf kan dit ook een rustmoment zijn. Een knuffel is een goede manier om te laten merken dat je van je kind houdt.

Tip 3: Praat met je kind
Praat met je kind over dingen waar het in geïn­teresseerd is, over wat je kind die dag gedaan heeft en vertel ook wat je zelf die dag hebt meegemaakt; bijvoorbeeld tijdens het eten. Maar vraag ook even tussendoor tijdens het tekenen of knutselen aan je kind wat hij of zij aan het maken is.

Tip 4: Geef je kind een complimentje
Als je kind iets doet waar je enthousiast over bent, geef dan een gericht complimentje. Bijvoorbeeld bij een kind dat moeite heeft met opruimen: 'Wat goed dat je de kleurpotloden hebt opgeruimd.' Dat stimuleert je kind om het gedrag vaker te laten zien.

Tip 5: Vervelen kun je voorkomen
Het ligt voor de hand dat kinderen vervelend zijn als ze niks te doen hebben. Zorg voor genoeg materiaal voor activiteiten binnen en buiten, zoals brooddeeg, kleurpotloden en kleurboeken, kartonnen dozen, verkleedpartijen of een speeltent. Materialen hoeven geen geld te kosten; kinderen kunnen zich heel goed vermaken met oude lappen, papier en ander restmateriaal.

Tip 6: Een goed voorbeeld doet goed volgen
Leer je kind nieuwe vaardigheden door ze eerst voor te doen en je kind daarna de kans te geven om het zelf te doen. Praat bijvoorbeeld thuis op een beleefde manier met elkaar door 'alsjeblieft' en 'dankjewel' te zeggen, en stimuleer zo je kind om ook netjes te praten. Als dit goed gaat, kun je hiervoor een complimentje geven.

Tip 7: Maak duidelijke afspraken
Maak duidelijke afspraken over wat je wel en niet van je kind accepteert. Het werkt goed om regels positief te formuleren. 'Niet met de bal in huis spelen' wordt bijvoorbeeld 'met de bal spelen we buiten'. Neem de tijd om met het hele gezin te praten over de regels die in huis gelden en maak je kind ook duidelijk wat de consequentie is als regels overtreden worden.

Tip 8: Gaat het toch mis? Probeer rustig te blijven
Als kinderen ongehoorzaam of stout zijn, probeer dan rustig te blijven en geef een duidelijke instructie. Zeg dat het afgelopen moet zijn en vertel daarbij ook wat je wel wilt, bijvoorbeeld: 'Hou op met ruziemaken en ga samen spelen.' Geef een complimentje als ze dat ook doen. Als ze toch doorgaan, kun je een consequentie geven die past bij het gedrag en de situatie, bijvoorbeeld door even het speelgoed weg te leggen waarover ze ruziemaken.

Tip 9: Perfecte ouders en kinderen bestaan niet
Wees realistisch in de verwachtingen die je hebt. Alle kinderen zijn van tijd tot tijd onge­hoorzaam of stout. Als ouder is het niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan en dat mag. Ouderschap is een leerproces, met steeds weer nieuwe uitdagingen. De perfecte ouder proberen te zijn leidt alleen maar tot frustraties en teleurstellingen.

Tip 10: Zorg goed voor jezelf
Zorg ook goed voor jezelf. Het is moeilijk om een rustige en ontspannen ouder te zijn als je onvoldoende tot rust komt, te gespannen bent of je zorgen maakt. Probeer elke week genoeg tijd vrij te maken om je te ontspannen of dingen te doen die je leuk vindt. Jezelf de tijd gunnen om een half uur je favoriete tijdschrift of krant te lezen doet al goed!

Triple P: positief opvoedprogramma
Deze tien tips zijn afkomstig van Triple P, wat staat voor 'Positief Pedagogisch Programma'. De methode Triple P biedt ouders en andere opvoeders informatie en advies bij veelvoorkomende opvoedingsvragen en -problemen. Voor meer informatie: www.positiefopvoeden.nl (voor ouders) en www.triplep-nederland.nl (voor professionals).
  Licht Ontvlambaar dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:10:21 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102946399
Leuke tips, alleen begrijp ik niet wat tip 5 ertussen doet... Ik (persoonlijk :+ ) vind af en toe vervelen best gezond, kinderen moeten niet continu vermaakt worden.

Ik had wel van de week van de opvoeding gehoord, maar er nog niet bewust iets mee gedaan. Ik ga de link eens bekijken.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:52:18 #4
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102947288
Die tips lijken me allemaal vrij vanzelfsprekend.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:53:25 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102947306
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:52 schreef Id_do_her het volgende:
Daar zeg je iets heel juist, ze lijken vanzelfsprekend... tot dat je er voor staat om ze zelf uit te voeren :)
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:55:34 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102947344
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:53 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Daar zeg je iets heel juist, ze lijken vanzelfsprekend... tot dat je er voor staat om ze zelf uit te voeren :)
Dat zal vast wel, maar ik betwijfel het een beetje.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:59:13 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102947420
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:55 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Dat zal vast wel, maar ik betwijfel het een beetje.
Dat mag, ik geef uit ervaring aan dat het simpeler is om vanaf een zijlijn dingen te roepen dan ze daadwerkelijk uit te voeren... Ik was altijd een perfecte moeder, totdat ik een kind kreeg :)
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:59:59 #8
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102947441
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:59 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat mag, ik geef uit ervaring aan dat het simpeler is om vanaf een zijlijn dingen te roepen dan ze daadwerkelijk uit te voeren... Ik was altijd een perfecte moeder, totdat ik een kind kreeg :)
Ik wist dat het deze kant op zou gaan. Is verder ook wel zo, maar als ik sommige ouders bezig zie lijkt me dit wel een goed initiatief.

Edit: te late edit. :')
  Licht Ontvlambaar dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:00:37 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102947456
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:59 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ik wist dat het deze kant op zou gaan.
Je hebt voorspellende gaven O+
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:01:04 #10
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102947464
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:00 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je hebt voorspellende gaven O+
Of ik heb vaker discussies met ouders gehad. :*
  Licht Ontvlambaar dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:02:51 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102947508
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:01 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Of ik heb vaker discussies met ouders gehad. :*
wat is het probleem nu eigenlijk? jij komt hier aangeven dat jou iets vanzelfsprekend lijkt, ik geef aan dat je daar gelijk in hebt maar dat het dus niet altijd zo vanzelfsprekend is als het lijkt... en nu? Ga jij me nu er van overtuigen dat het echt heus serieus gewoon vanzelfsprekend is? Succes...
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:03:32 #12
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102947525
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:02 schreef Sjeen het volgende:

[..]

wat is het probleem nu eigenlijk? jij komt hier aangeven dat jou iets vanzelfsprekend lijkt, ik geef aan dat je daar gelijk in hebt maar dat het dus niet altijd zo vanzelfsprekend is als het lijkt... en nu? Ga jij me nu er van overtuigen dat het echt heus serieus gewoon vanzelfsprekend is? Succes...
Huh? Ik ga dat zeker niet proberen nee. Waar komt dit vandaan?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:04:59 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102947560
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:03 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Huh? Ik ga dat zeker niet proberen nee. Waar komt dit vandaan?
Ok, wat wil je dan met je opmerking?
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:08:11 #14
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102947638
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:04 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ok, wat wil je dan met je opmerking?
Ik wilde het alleen even aangeven. Niet verkeerd bedoeld of zo.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:19:18 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_102947901
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 10:52 schreef Id_do_her het volgende:
Lijkt ja.
Maar als je al weken achter elkaar 2-3 keer in de nacht wakker wordt komt dat het humeur van jezelf, maar ook van je kind echt niet ten goede.
En dan kan dit nog zo vanzelfsprekend zijn... think again. :Y

Echt, ik ben niet dom, heb een HBO opleiding, een goeie baan, heb zeker geen tokkie-achtergrond, heb een goeie jeugd gehad, een moeder die kleuterleidster geweest is en toch... en toch... en toch... weet ik het af en toe echt even helemaal niet meer en vergeet ik alle voor de hand liggende dingen en kan ik alleen nog maar heel hard schreeuwen dat ze NU EENS EVEN OP MOETEN HOUDEN!!!!!

En ze zijn 2 en bijna 4. :@

/bekentenis
pi_102948004
Ik roep wel eens tegen Mikael: Je bent toch geen klein kind?
Hmm ja dat is ie wel, hij is 5 :o

Maar wij hebben bij Mikael op school allerlei activiteiten om je op een leuke manier naar de opvoeding van je kind te laten kijken. Moet je allemaal opdrachten doen enzo. Dus dat word nog wat :P
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:25:18 #17
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102948059
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:19 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Lijkt ja.
Maar als je al weken achter elkaar 2-3 keer in de nacht wakker wordt komt dat het humeur van jezelf, maar ook van je kind echt niet ten goede.

Echt, ik ben niet dom, heb een HBO opleiding, een goeie baan, heb zeker geen tokkie-achtergrond, heb een goeie jeugd gehad, een moeder die kleuterleidster geweest is en toch... en toch... en toch... weet ik het af en toe echt even helemaal niet meer en vergeet ik alle voor de hand liggende dingen en kan ik alleen nog maar heel hard schreeuwen dat ze NU EENS EVEN OP MOETEN HOUDEN!!!!!

/bekentenis
Dat klinkt al wel begrijpelijk, vooral als je zelf niet fatsoenlijk slaapt.
pi_102948235
Ik heb er hier weinig over gehoord. Alleen dat de huis-aan-huis krant morgen in teken staat van opvoeding..

Die tripleP methode heb ik bij een gezin die bijna ontspoort waren echt zien helpen. Daar waren die 10 tips toch niet zo vanzelfsprekend. Met begeleiding hebben ze de hele methode ingezet en het gaat nu goed, naar omstandigheden (1 kind met PDD-NOS, maar zelfs dat is heel erg verbeterd).

Maar het werkt vast niet zo voor elke ouder..
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:51:20 #19
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_102948803
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 11:19 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Lijkt ja.

/bekentenis
Weet je wat het is, tenminste bij mij dan, ik kan nog zoveel kennis hebben van opvoeden (en dat heb ik, echt), thuis is het gewoon anders; een kind op school komt nooit zo binnen als je eigen kind dat doet. Je doet het vast haske goed BE, daar ben ik van overtuigd.
Prrrrr
pi_102953542
Ik ga vanavond met een vriendin hier naartoe. :)
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:26:14 #21
144006 chacama
Ondernemend!
pi_102953700
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:22 schreef Ssserpente het volgende:
Ik ga vanavond met een vriendin hier naartoe. :)
Wat gaaaf. Denk alleen niet dat ik mijn man nu nog zo gek krijg om de kinderen allebei naar bed te doen, zodat ik nog naar Goes kan rijden..... hmmmm, waarom weet ik dit dan ook nooit op tijd.... (?verkeerde eiland?)

En verder......dat wat Lois ook zegt. Poeh, soms hoor ik mezelf en denk vervolgens.....dat had anders gekunt en eigenlijk ook gemoeten. Maar, ook daar leer je van.....
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:53:05 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_102954706
*O*
Ik ga met Bodpa hierheen vanavond:
quote:
Taalstimulatie bij jonge kinderen

Praten met je kind, dat lijkt zo gewoon. Toch is het voor jouw kind van levensbelang dat het jou als ouder hoort praten over alledaagse dingen en dat jouw kind hierover kan en mag meepraten. Zo doet het kind een schat aan informatie op over de wereld om hem heen. Informatie die in de rest van zijn leven goed van pas komt.

In de Week van de Opvoeding van 10 tot 17 oktober 2011 is op dinsdag 11 oktober een voorlichtingsavond georganiseerd over TOLK, praten met je kind. Deze voorlichtingsavond is bedoeld voor ouders van kinderen van 0 tot 5 jaar.

Praten met je kind doe je al, maar deze avond staat in het teken van enkele technieken die het gesprek met je kind nog verder kunnen verdiepen. Zo begrijp je elkaar beter, verbeter je het contact, heb je samen meer plezier en help je je kind, zodat het straks zelfstandig zijn woordje kan doen op school en bij anderen. Op deze manier kan je als ouder een grote bijdrage leveren aan de taal van jouw kind.

TOLK staat voor Kijken, Luisteren, Overnemen en Taal aanbieden. En tegelijk voor het vertolken, vertalen, van de wereld om je kind heen.

Tijdens deze presentatie worden de technieken met een aantal videofragmenten toegelicht. De avond wordt geleid door een logopedist van de GGD. Er is ruim gelegenheid voor het stellen van vragen over de taal van uw kind.
Nou kunnen ze aardig kleppen hoor, die twee van mij en vlgs mij M. van Bodpa ook, maar ik vind het toch wel erg leuk om zulke dingen mee te krijgen. :Y
pi_102954836
Yeah! *O*
pi_102954873
Dat lijkt me een hele leuke workshop BE en Bodpa! Veel plezier :D
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  Moderator dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:02:21 #25
5428 crew  miss_sly
pi_102955041
Ik wist het niet, wel leuk. Ik ga eens kijken of er voor ons ook iets is hier.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')