abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102850776
Wij hebben eerder een carport gemaakt met hout, en daarin hadden we middenbalken gebruikt. Of, eigenlijk, palen in het midden van de overspanning. Dan heb je een maximale overspanning van 3 meter

Die carport hebben we afgebroken omdat de hele boel bestraat werd.
Nu willen we hem graag weer terug zetten, maar dan het liefst zonder palen in het midden.
Dus, een overspanning van 6 meter (er moeten twee flinke auto's onder).

Mijn vraag:
Is dat reëel? Is dat werkbaar met een balk die 6 meter overspant in z'n eentje?
Gaat dat onherroepelijk doorhangen?
Qua gewicht gaat er nauwelijks wat op, want het wordt dichtgemaakt met een hele lichte soort golfplaat.
En, welke hoogte van balk moet ik hebben? Ik kwam met een formule op het web op iets van 30cm uit, maar is dat niet heel erg veel?

Kun je zo'n overspanning bijvoorbeeld steviger maken door zo'n balk samen te stellen van dunnere balken die je in halfsteensverband aan elkaar maakt? Of is dat een idioot idee? :P

En, is zo'n balk nog een beetje te tillen met twee man (vrouw)?

Nou, ik hoop dat er mensen zijn die een antwoord hebben :)
Ik had dit wel in een algemeen klustopic willen vragen, maar volgens mij hebben we dat nog niet op k&w hè? Toch?

|
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 19:24:54 #2
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102851121
Beter is 1 continue balk dan een aantal in halfsteens verband aan elkaar.

6 meter overspannen kan in theorie, maar dan heb je wel een balk met een flinke hoogte nodig. Ik zou indien mogelijk een constructeur/aannemer raadplegen voor je de balken kiest.

Ik zou er op zich niet bang voor zijn het te doen, maar raadpleeg zoals gezegd wel iemand die de juiste balk voor je kan berekenen.
pi_102851220
Als je er een stalen profiel aan maakt ga je dit best redden.

6 x ??

Stel het is 6x3 dan zou je bijvoorbeeld 2 HE of IPE profielen kunnen nemen van 6 meter en daar tussen dan gaan werken met houten liggers..

Even afhankelijk van de situatie. En stalen spanten zeg ik nu omdat ik een werktuigbouwkundige ben :@
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 19:32:34 #4
182073 invine
blablabla etc.
pi_102851353
Ik zou ook voor staal gaan, maar de berekening is niet zo moeilijk om te kijken wat voor balk/profiel je nodig hebt.

6m zal wel een flinke balk worden.. ook al hangt het ook van je dakbedekking af!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 19:34:12 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102851390
Het sommetje is erg simpel inderdaad, ik zou hem op zich zo moeten kunnen maken maar omdat ik niet in de bouw werk ken ik de juiste randvoorwaarden qua belastingen niet :')
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 19:39:54 #6
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_102851564
Hangt ook van je beplating, afwatering, etc af lijkt me. Als je na een flinke regenbui 200 kilo aan staand water op je dak hebt cq. het wil niet weglopen omdat je afvoer verstopt zit, dan praat je over hele andere dingen. Met golfplaten kun je dat prima voorkomen, maar dan moet het wel goed gemonteerd zijn (dus onder een hoek).
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_102853155
Een balk van 6 meter is behoorlijk zwaar.
Zelfs voor 2 man!

De balk is 7 x 22 cm en 6 meter lang, en hebben hem met behulp van een kamersteiger op de juiste hoogte gekregen!

Tevens kan de lokale houthandel je meestal wel helpen.
Hoewel ze geen constructeur zijn, weten ze meestal wel wat mogelijk is qua overspanning.

[ Bericht 19% gewijzigd door bobenjanneke op 08-10-2011 20:40:04 ]
pi_102853773
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 20:28 schreef bobenjanneke het volgende:
Tevens kan de lokale houthandel je meestal wel helpen.
Hoewel ze geen constructeur zijn, weten ze meestal wel wat mogelijk is qua overspanning.

Ja, het rare was eigenlijk dat onze lokale klusboer dat niet kon (geen keten).
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 19:28 schreef Skippy_ball het volgende:
Als je er een stalen profiel aan maakt ga je dit best redden.

6 x ??

Stel het is 6x3 dan zou je bijvoorbeeld 2 HE of IPE profielen kunnen nemen van 6 meter en daar tussen dan gaan werken met houten liggers..

Even afhankelijk van de situatie. En stalen spanten zeg ik nu omdat ik een werktuigbouwkundige ben :@
Het is 6x6, een carport voor twee auto's naast elkaar.
Wat voor staal is zoiets dan? Is dat wel te tillen?
pi_102853923
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 20:49 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ja, het rare was eigenlijk dat onze lokale klusboer dat niet kon (geen keten).

[..]
Maar je zal toch in je woonplaats wel een lokale houthandel hebben?
Als je in Google "houthandel + woonplaats" intikt, zullen er wel wat resultaten tevoorschijn komen.
Dan mail je ze:

Beste meneer, mevrouw,

Ik wil zelf een carport gaan zetten van 6 x 6 meter.
Kunt u voor mij de dikte en breedte uitrekenen voor de balk(en) van 6 meter-

Tevens wil ik graag weten, indien u de balk kunt leveren, wat deze kost incl. bezorging.

Met vriendelijke groet,

Lezzler

Zo heb ik 4 houthandels gemaild voor de prijzen en afmetingen van het hout.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 21:13:13 #11
182073 invine
blablabla etc.
pi_102854575
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 19:34 schreef TR08 het volgende:
Het sommetje is erg simpel inderdaad, ik zou hem op zich zo moeten kunnen maken maar omdat ik niet in de bouw werk ken ik de juiste randvoorwaarden qua belastingen niet :')
Vaste belasting heeft een factor van 1,5 erop (veiligheid) en dynamische heeft 1,2.. of het is andersom dat durf ik zo niet te zeggen.. half jaar geleden dat ik het voor het laatst heb berekend.
pi_102855322
Ik ga die andere (echte) houthandel maar eens mailen :)
Waar ik geweest ben is meer een bouwhandel.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 21:46:28 #13
182073 invine
blablabla etc.
pi_102855817
Verstandig :) Denk wel dat staal goedkoper gaat zijn (en lichter misschien zelfs wel) dan hout!
pi_102855896
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 21:46 schreef invine het volgende:
Verstandig :) Denk wel dat staal goedkoper gaat zijn (en lichter misschien zelfs wel) dan hout!
Ik weet eigenlijk niet goed wat ik me er dan bij voor moet stellen. Hoe ziet zo'n balk er dan uit, en waar haal ik dat?
pi_102856048
In de breedte doorsnede als dit:

En dan in de lengte die je wilt, ik weet niet precies hoe de carport eruit moet zien? Zit deze vast aan het huis, of staat deze los??
pi_102856117
Die staat los. Gewoon palen met een dak er op.
En uiteraard alles verbonden met balken en schoringen enzo.

Dit idee

[ Bericht 34% gewijzigd door lezzer op 08-10-2011 22:00:53 ]
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:21:45 #17
182073 invine
blablabla etc.
pi_102920811
Staat er geen bowu tekening van die online? Ziet er nogal standaard uit..
pi_102921529
Bouwhandel zegt mailt balken van 75x250 te leveren.
Verder niet of het door hangt of lomp zwaar is :D
Morgen maar even achteraan bellen :)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:20:20 #19
182073 invine
blablabla etc.
pi_103233384
Flinke balken.. welke hart op hart afstand wil die toepassen dan?
pi_103663544
En een update voor degenen die toch willen weten hoe het zit :)

6 meter balken van 30 cm hoog en 7cm dik zijn te zwaar om te dragen met twee vrouwen en ook met drie vrouwen. Optillen gaat nog wel, maar de lucht in niet.
Dus, alleen doen als je een paar hele sterke kerels ter beschikking hebt.

Wij hebben uiteindelijk die balken in de lengte doorgezaagd, en zo dat we balken van 7mx20cm hadden. Die liggen er nu op, en dat houdt de boel uitstekend bij elkaar ^O^

Ik zal zo eerlijk zijn om dit topic weer te kicken als het uiteindelijk tóch gaat doorzakken :7
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:06:03 #21
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103663843
Zo uit mijn hoofd.
70X220 mm sterkteklasse C24 h.o.h. afstand 30 cm.
pi_103663866
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:06 schreef betyar het volgende:
Zo uit mijn hoofd.
70X220 mm sterkteklasse C24 h.o.h. afstand 30 cm.
Geef jij nu antwoord op mijn vraag in de OP? :@
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:11:49 #23
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103664060
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:06 schreef lezzer het volgende:

[..]

Geef jij nu antwoord op mijn vraag in de OP? :@
Meer algemeen, ik zie nu de datum pas. :@

Verder opgelet dat je de "bolle" kant boven hebt gehouden?
pi_103668915
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:11 schreef betyar het volgende:

[..]

Meer algemeen, ik zie nu de datum pas. :@

Verder opgelet dat je de "bolle" kant boven hebt gehouden?
Nee, net andersom gedaan. Dat is stom begrijp ik? :D
Ach, we zien wel. Het heeft het allemaal nog altijd gehouden bij ons, en we hebben al heel wat afgeklust.
pi_103681454
quote:
5s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 19:13 schreef lezzer het volgende:
Wij hebben eerder een carport gemaakt met hout, en daarin hadden we middenbalken gebruikt. Of, eigenlijk, palen in het midden van de overspanning. Dan heb je een maximale overspanning van 3 meter

Die carport hebben we afgebroken omdat de hele boel bestraat werd.
Nu willen we hem graag weer terug zetten, maar dan het liefst zonder palen in het midden.
Dus, een overspanning van 6 meter (er moeten twee flinke auto's onder).

Mijn vraag:
Is dat reëel? Is dat werkbaar met een balk die 6 meter overspant in z'n eentje?
Gaat dat onherroepelijk doorhangen?
Qua gewicht gaat er nauwelijks wat op, want het wordt dichtgemaakt met een hele lichte soort golfplaat.
En, welke hoogte van balk moet ik hebben? Ik kwam met een formule op het web op iets van 30cm uit, maar is dat niet heel erg veel?

Kun je zo'n overspanning bijvoorbeeld steviger maken door zo'n balk samen te stellen van dunnere balken die je in halfsteensverband aan elkaar maakt? Of is dat een idioot idee? :P

En, is zo'n balk nog een beetje te tillen met twee man (vrouw)?

Nou, ik hoop dat er mensen zijn die een antwoord hebben :)
Ik had dit wel in een algemeen klustopic willen vragen, maar volgens mij hebben we dat nog niet op k&w hè? Toch?

|
Voor de volgende die dit topic leest: hou er rekening mee dat er in het slechtste geval ook een halve meter sneeuw op het dak kan komen te liggen ;)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')