Ja, het rare was eigenlijk dat onze lokale klusboer dat niet kon (geen keten).quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 20:28 schreef bobenjanneke het volgende:
Tevens kan de lokale houthandel je meestal wel helpen.
Hoewel ze geen constructeur zijn, weten ze meestal wel wat mogelijk is qua overspanning.
Het is 6x6, een carport voor twee auto's naast elkaar.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 19:28 schreef Skippy_ball het volgende:
Als je er een stalen profiel aan maakt ga je dit best redden.
6 x ??
Stel het is 6x3 dan zou je bijvoorbeeld 2 HE of IPE profielen kunnen nemen van 6 meter en daar tussen dan gaan werken met houten liggers..
Even afhankelijk van de situatie. En stalen spanten zeg ik nu omdat ik een werktuigbouwkundige ben
Maar je zal toch in je woonplaats wel een lokale houthandel hebben?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 20:49 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ja, het rare was eigenlijk dat onze lokale klusboer dat niet kon (geen keten).
[..]
Vaste belasting heeft een factor van 1,5 erop (veiligheid) en dynamische heeft 1,2.. of het is andersom dat durf ik zo niet te zeggen.. half jaar geleden dat ik het voor het laatst heb berekend.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 19:34 schreef TR08 het volgende:
Het sommetje is erg simpel inderdaad, ik zou hem op zich zo moeten kunnen maken maar omdat ik niet in de bouw werk ken ik de juiste randvoorwaarden qua belastingen niet
Ik weet eigenlijk niet goed wat ik me er dan bij voor moet stellen. Hoe ziet zo'n balk er dan uit, en waar haal ik dat?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 21:46 schreef invine het volgende:
VerstandigDenk wel dat staal goedkoper gaat zijn (en lichter misschien zelfs wel) dan hout!
Geef jij nu antwoord op mijn vraag in de OP?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:06 schreef betyar het volgende:
Zo uit mijn hoofd.
70X220 mm sterkteklasse C24 h.o.h. afstand 30 cm.
Meer algemeen, ik zie nu de datum pas.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:06 schreef lezzer het volgende:
[..]
Geef jij nu antwoord op mijn vraag in de OP?
Nee, net andersom gedaan. Dat is stom begrijp ik?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:11 schreef betyar het volgende:
[..]
Meer algemeen, ik zie nu de datum pas.![]()
Verder opgelet dat je de "bolle" kant boven hebt gehouden?
Voor de volgende die dit topic leest: hou er rekening mee dat er in het slechtste geval ook een halve meter sneeuw op het dak kan komen te liggenquote:Op zaterdag 8 oktober 2011 19:13 schreef lezzer het volgende:
Wij hebben eerder een carport gemaakt met hout, en daarin hadden we middenbalken gebruikt. Of, eigenlijk, palen in het midden van de overspanning. Dan heb je een maximale overspanning van 3 meter
Die carport hebben we afgebroken omdat de hele boel bestraat werd.
Nu willen we hem graag weer terug zetten, maar dan het liefst zonder palen in het midden.
Dus, een overspanning van 6 meter (er moeten twee flinke auto's onder).
Mijn vraag:
Is dat reëel? Is dat werkbaar met een balk die 6 meter overspant in z'n eentje?
Gaat dat onherroepelijk doorhangen?
Qua gewicht gaat er nauwelijks wat op, want het wordt dichtgemaakt met een hele lichte soort golfplaat.
En, welke hoogte van balk moet ik hebben? Ik kwam met een formule op het web op iets van 30cm uit, maar is dat niet heel erg veel?
Kun je zo'n overspanning bijvoorbeeld steviger maken door zo'n balk samen te stellen van dunnere balken die je in halfsteensverband aan elkaar maakt? Of is dat een idioot idee?
En, is zo'n balk nog een beetje te tillen met twee man (vrouw)?
Nou, ik hoop dat er mensen zijn die een antwoord hebben
Ik had dit wel in een algemeen klustopic willen vragen, maar volgens mij hebben we dat nog niet op k&w hè? Toch?
|
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |