abonnement Unibet Coolblue
pi_105161068
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 01:41 schreef wolferl het volgende:
In deze roerige tijden van financiële onoverzichtelijkheid, kan je zeggen dat de sterkste blijven leven. Het gaat hier nog niet eens om de mens als individu. Maar als bedrijf, of liever gezegd een onderneming van internationale maatstaven.

Een mooi voorbeeld.

Zo'n acht jaar geleden kwam ik met mijn beste vriend in Haarlem (waar hij overigens woonde). Onze passie voor klassieke muziek bracht ons als hartsvrienden bij elkaar. Hij vertelde me over een zeer opmerkelijk maar leuk winkeltje op de beroemde Kruisstraat als hoekpand grenzend aan De Nieuwe Kruisstraat, hoe ironisch.

Van de buitenkant was het een alleraardigst, schattig, maar ook oubollig pand. Van binnen was het niet veel beter. Maar het straalde wel een soort van sfeer uit, alsof je thuis op zolder kwam. De houten vloer kraakte en de deur zag er uit alsof die er ogenblikkelijk kon uitvallen. Je ging dan ook voorzichtig naar binnen, bijna op je tenen. Je gedroeg je keurig en bewoog je tussen andere klassieke muziek liefhebbers, die waarschijnlijk meer verstand hadden van deze gekkigheid dan jou zelf.

Standaard liep ik altijd naar de Mozart afdeling, dat was immers mijn favoriete componist. Maar stiekem wist ik wel dat er net zulke mooie muziek was geschreven door andere componisten. Op internet hoorde ik per toeval een passage uit de Symphony van ene Hans Rott. Wie? Ja Hans Rott. Ook ik had nog nooit van deze man, of beter gezegd, ventje gehoord. Maar mijn oren masseren deed hij direct. Ik moest deze cd hebben. In die winkel ging ik aarzelend naar de hoge balie, ik legde mijn handen op het crème kleurige houten blad en vroeg: 'Mevrouw, heeft u misschien ook de cd van Hans Rott?' Haar echtgenoot veerde vanuit de hoek op en liep nieuwsgierig naar zijn vrouw en zei: 'Dus jij bent een Hans Rott liefhebber.' Als de rest van zijn Symphony net zo mooi is als dat ene momentje wat ik van hem hoorde, dan ben ik inderdaad een groot Hans Rott liefhebber, was mijn antwoord. De lieve meneer en mevrouw raadpleegde hun computer database, en constateerde dat de cd niet op voorraad was. Wilt u hem dan bestellen voor me, ik zal vooruit betalen. De cd zelf was 28,95 EURO, maar dat interesseerde me vrij weinig. Ik beloofde de week daarop de cd persoonlijk op te halen (ik woonde niet in Haarlem).

Een leuk gesprek volgde, hoe kan het dat zo'n jonge jongen als jij van klassieke muziek houdt. Mijn antwoord was simpel, het is totaal muziek. En zo deelde we elkaar informatie uit, wat wist u, wat wist ik van klassieke muziek. Helaas is deze winkel een aantal jaar ter ziele gegaan, niemand wilde het overnemen. Ik zat er nog aan te denken om het vanuit emotionele gevoelens te kopen. Maar gelukkig won mijn verstand het van mijn hart. Vanaf dat moment was Haarlem voor mij de muziekstad van Nederland. Als ik in Haarlem kom dan luister ik altijd naar Mozarts beroemde Posthorn Serenade en Beethovens 7de Symphony. Bij deze twee stukken krijg ik altijd een warm gevoel, dat ik veilig ben in mijn stad, in Haarlem. Alhoewel ik er niet woon, en geen enkele andere band heb met deze stad, voelt het toch als thuiskomen. Ik ga nu af en toe nar Haarlem. Dan bezoek ik mijn beste vriend en tevens componist. We hebben echt een vast ritueel. Eerst een bak koffie bij het Carillon. Meestal eten we daar ook wat. de eigenaar(s) kennen ons nu heel goed en weten precies wat we drinken en eten. Daarna gaan we de Grote of St. Bavo in, om even het orgel te bekijken. Niet het grootste orgel, maar wel één van de beroemdste ter wereld. En als je dan weet dat Mozart, Handel, Mendelssohn, Saint-Saens daarop hebben gespeeld, dan krijg je wel een speciaal gevoel. Helemaal als er even op wordt geoefend of het orgel even wordt gelucht. Heerlijk. Bij mijn beste vriend thuis oefenen we elkaars gehoor, we spelen een willekeurig muziekstuk, en de ander moet het dan raden. Veel instinkers en soms hele moeilijke. Maar we raden het altijd goed. Ik hou van dit soort dagen, leven als god in Frankrijk. Genieten van DE muziek op een bourgondische manier. Zo wil ik oud worden.

Het romantisch beeld wat ik in het begin schetste, van die kleine knusse gezellige winkeltjes, is helaas aan het verdwijnen. Als zelfs grootmachten als Bol, Amazon, Free Record Shop zich er gaan mee bemoeien. Verstand hebben ze er niet van. Ik mis die interactie met een verkoper, de kennis die zo iemand heeft. Welke orkest is nou goed, wat raad u mij aan. Waarom is deze uitvoering duurder, die eerlijk informatie van iemand die er zijn hart en passie in heeft gelegd. Een anonieme vraag die ik stelde aan één van die grote webshops, ik vroeg enkel om specifieke informatie. Als antwoord kreeg ik een wikipedia url toegestuurd.

Ik heb altijd de droom gehad om een eigen webshop te hebben, specifiek verkoop van klassieke muziek. Gerund door mensen met verstand, passie en liefde voor klassieke muziek. Die niet rijk willen worden door snel verkoop. Maar die hun passie delen met andere. Helaas is dit schier onmogelijk, nu helemaal ik hoorde dat Amazon waarschijnlijk een Nederlandse versie krijgt. Wat mis ik die twee mensen van KlassikaZ in Haarlem. Ik betaalde graag een paar euro meer, waarbij ik wel een behaaglijk gevoel kreeg van juiste en oprechte informatie. Een goedkopere cd hoefde immers nooit slechter te zijn dan de duurdere. Het ging om hoe jij als klant, als liefhebber het beleefde. De interactie dus. Dit soort ambachten worden de nek om gedraaid, vermoord, dood gemaakt.

Verschrikkelijk dat je naast Bach nu ook dildo's en koffiezetapparaten kan kopen, en dat in dezelfde webshop. De dood van de kleine man...
Mooi verhaal. Je een na laatste zin doet mijn tenen krommen. Hoewel het er qua verkoop wellicht niet al te rooskleurig uitziet, ben ik wel erg optimistisch gestemd over de NLse ensembles. Als je bedenkt dat een klein landje als NL kwa barok-ensembles bij de absolute top behoort, en dat we met het Residentie-orkest de absolute top binnen hebben, dan kun je toch wel tamelijk optimistisch gestemd zijn. Vooral als er telkens prachtige nieuwe opnames uitkomen. En dat je dan (spijtig genoeg) niet de service krijgt die jij hierboven zo mooi beschrijft.. Ach.. the times, they are achangin'.
  zondag 4 december 2011 @ 14:08:12 #177
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_105165178
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:15 schreef regularjoeback het volgende:

[..]

Mooi verhaal. Je een na laatste zin doet mijn tenen krommen. Hoewel het er qua verkoop wellicht niet al te rooskleurig uitziet, ben ik wel erg optimistisch gestemd over de NLse ensembles. Als je bedenkt dat een klein landje als NL kwa barok-ensembles bij de absolute top behoort, en dat we met het Residentie-orkest de absolute top binnen hebben, dan kun je toch wel tamelijk optimistisch gestemd zijn. Vooral als er telkens prachtige nieuwe opnames uitkomen. En dat je dan (spijtig genoeg) niet de service krijgt die jij hierboven zo mooi beschrijft.. Ach.. the times, they are achangin'.
Dank je, ik sluit me ook bij jou aan.

Nederland staat wereldwijd zeer hoog aangeschreven als zijnde orkesten en ensembles.
  zondag 4 december 2011 @ 15:47:41 #178
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_105168900
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 01:41 schreef wolferl het volgende:
In deze roerige tijden van financiële onoverzichtelijkheid, kan je zeggen dat de sterkste blijven leven. .......
Mooi verhaal wolferl. Thanks.
pi_105288108
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 17:03 schreef wolferl het volgende:
Dank je Gewas.

Handel is geniaal spul.

Wat wereldser dan Bach, maar niet zo minder als hem vind ik.

Vivaldi vind ik trouwens ook briljant, vooral zijn Mandolin
concerto's vind ik grappig.
Handel behoort nu tot mijn favoriete componisten.

Zijn orgelconcerten luister ik nog steeds veel. Wat een heerlijke, vredevolle muziek zeg.

Ik had volgens mij al verteld dat ik vorige maand over Handel had gedroomd? En in mijn droom klonk de muziek net zo mooi. :)
pi_105308126
"Ode for st. Cecilia's Day" van Handel vind ik echt prachtig.


De melodie die begint vanaf minuut 8:39 (From harmony, from heav'nly harmony) is gewoon heerlijk. O+
pi_105338757
Las net dit bericht op de FrontPage.

"Muziek beinvloedt rijgedrag"

Wissel je tijdens het autorijden vaak tussen radiozenders? Besef dan wel dat verschillende muziekstijlen invloed hebben op je rijgedrag. Een Brits onderzoeksbureau legde het verband tussen muziekkeuze en rijstijl.

Wie in de auto graag naar Mozart of Beethoven luistert, zal niet gauw een bekeuring ontvangen voor bumperkleven of te snel rijden. Liefhebbers van klassieke muziek verliezen namelijk zelden hun geduld tegenover andere weggebruikers.

Opvallend is dat fans van popmuziek ook weinig verkeersongevallen veroorzaken. De simpelheid van de muziek van Lady Gaga en Britney Spears zorgt ervoor dat je je volledig kunt concentreren op de weg. Slechts 13 procent van de popliefhebbers heeft eens een ongeluk gehad.

Bestuurders die graag naar rock en metal luisteren, zijn het meest agressief. 31 procent was al eens betrokken bij een ongeval. Ook liefhebbers van jazz kun je het beste voor laten gaan. Door de ingewikkelde muziekopbouw verliezen zij vaak de snelheidsmeter uit het oog.


Muziek beïnvloedt rijgedrag

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2011 15:05:12 ]
pi_105339859

Nog liefhebbers die van bovenstaand stuk houden?
pi_105340179
Wat is die Yo-Yo Ma toch ook een held! :)

Laatst nog live gezien in Duitsland.... prachtige ervaring met een enorm goede pianiste erbij.


Een tijdje geleden ben ik trouwens ook naar de theater voorstelling van Miss Saigon in Utrecht geweest. Er zat een orkest onder de podium planken en vanaf de 4de rij kon ik ze net niet zien zitten helaas.... desondanks speelde ze werkelijk formidabel mooi! Echt HULDE aan de live klassieke muziek tijdens musicals..... dat dit altijd mag blijven bestaan. :)
pi_105366313
quote:
6s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:34 schreef galtfactory het volgende:

Nog liefhebbers die van bovenstaand stuk houden?
Ja, zeker! Mooie uitvoering. En wat kan die Martha Argerich toch geweldig piano spelen!
pi_105366326
Ik heb twee nieuwe cd's van Handel gekocht. Nu heb ik de volgende cd's van hem:

Messiah
Ode for st. Cecilia's Day
Organ Concerto's Op.4
Concerti Grossi
Complete Cantatas Vol. 2

Ik wil de beste Handel bedanken voor al deze wonderschone muziek. _O_
pi_105373658
Mooie aria van Handel: "Io godo, rido e spero".

  vrijdag 9 december 2011 @ 17:45:18 #187
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_105384167
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 12:46 schreef Gewas het volgende:
Mooie aria van Handel: "Io godo, rido e spero".

Prachtig inderdaad. _O_
  zaterdag 10 december 2011 @ 00:21:34 #188
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_105403278
Door velen wordt heilig verklaard zijn Symphony No. 3 (De Schotse) en Symphony No. 4 (De Italiaanse). Maar zijn Symphony No. 5 is ook van grote schoonheid.

De Symphony No. 5 "Reformatie" in D minor, Op. 107, genaamd de Reformatie Symphony , werd gecomponeerd door Felix Mendelssohn in 1830 ter ere van de 300e verjaardag van de Presentatie van de Augsburgse Confessie. Deze belijdenis was een belangrijk document van het lutheranisme en de presentatie van keizer Karel V in juni 1530 was een gedenkwaardige gebeurtenis van de protestantse Reformatie. De Symphony is geschreven voor een volledig orkest en was de tweede uitgebreid Symphony die Mendelssohn had geschreven. Het was pas in 1868, 21 jaar na de dood van de componist - vandaar de nummering als '5 '. Hoewel de Symphony niet erg frequent is uitgevoerd, is het vandaag de dag beter bekend dan het was tijdens het leven van Mendelssohn.

Waarom is deze Symphony nou zo bijzonder, dat ga ik u kort uitleggen.

Eerste deel: Het thema werd ook gebruikt als de "Grail" leitmotiv van Richard Wagner in zijn opera Parsifal 1882. Tevens hoor je ook een stevige inslag van Schuberts Symphonien. Mendelssohn heeft zich altijd zeer sterk gemaakt om Schuberts werken uit te voeren, na Schuberts dood. Zo heeft hij de 9de Symphony van Schubert van de brandstapel weten te redden. Godzijdank.
Tweede deel is een thema die hij ook in één van zijn Strijk Kwartetten gebruikt, een zeer melodieus thema die onuitputtelijke is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Derde deel is bijzonder het thema wordt gebruikt door een ander beroemd componist, ik ga niet verklappen wie, maar als je goed luistert dan kan je het horen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het vierde deel is ook vrij uniek, omdat hij Ein feste burger ist unsere Gott, een tekst van Maarten Luther gebruikt. Ook wel de Choral genoemd.

Verder raad ik ook aan om wat Strijk werken van Mendelssohn te beluisteren, hij was hier heer en meester in, tijdens zijn leven.

Alsof de lente aanbreekt, en Mendelssohn voor het open raam dit werk componeert, starend naar buiten, alwaar de vogels fluiten.

De avond breekt aan, en het blijft langer licht. Mendelssohn kijkt terug op een bewogen dag, waar hij als 16 jarig mannetje veel heeft beleeft. Zijn eerste vriendinnetje was vandaag bij hem thuis, zijn jongere broer Paul en zusje Rebecca lachen Felix uit, en neuriën plagerig dit thema, omdat hij dit speciaal voor zijn vriendinnetje Betty Pisthol heeft geschreven.





[ Bericht 3% gewijzigd door wolferl op 10-12-2011 00:45:37 ]
  zaterdag 10 december 2011 @ 00:49:54 #189
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
  zaterdag 10 december 2011 @ 06:52:33 #190
225540 Pugg
Friends forever
pi_105407756
Mendelssohn is voor mij nog helemaal nieuw. Ik begreep dat hij een vriend/tijdgenoot was van Schumann? Heb alleen ergens op LP een vioolstuk van hem. Ik moet zeker voor die muziek gaan zitten die je heb gepost, Wolferl. Mooie verhalen vertel je er ook bij.

Misschien leuk om het hier over te hebben. Lezen jullie weleens boeken over klassieke muziek en componisten?

Heb zelf een paar boeken over Richard Wagner gelezen in de hoop zo zijn opera's beter te begrijpen.

Ben ook nog een keer begonnen aan een biografie over Beethoven, maar dat boek was een beetje dik. Had wel gelezen dat er 20.000 man op zijn begrafenis aanwezig waren. Onvoorstelbaar.
pi_105409125
Ik zat gisteren dit stuk te luisteren op werk:

Daarna nog wat dingen gelezen over het stuk, vind hem best leuk :Y
  zaterdag 10 december 2011 @ 11:31:28 #194
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_105409518
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 08:47 schreef Gewas het volgende:
Mendelssohn is voor mij nog helemaal nieuw. Ik begreep dat hij een vriend/tijdgenoot was van Schumann? Heb alleen ergens op LP een vioolstuk van hem. Ik moet zeker voor die muziek gaan zitten die je heb gepost, Wolferl. Mooie verhalen vertel je er ook bij.

Misschien leuk om het hier over te hebben. Lezen jullie weleens boeken over klassieke muziek en componisten?

Heb zelf een paar boeken over Richard Wagner gelezen in de hoop zo zijn opera's beter te begrijpen.

Ben ook nog een keer begonnen aan een biografie over Beethoven, maar dat boek was een beetje dik. Had wel gelezen dat er 20.000 man op zijn begrafenis aanwezig waren. Onvoorstelbaar.
Bedankt Gewas.

Boeken zijn een belangrijk onderdeel van het leren kennen van de componist. Ik heb thuis zo'n 300 biografieën van vele componisten.

De mooiste vind ik die van Mozart, dat is een vrij uniek boek omdat hier al zijn brieven worden vertaald. Ik lach me vaak helemaal krom om zijn correspondentie met zijn vader, zus, moeder, vrienden. En hoe hij echt over zijn collega's dacht. Ook zijn briefwisseling met zijn vrouw is pikant en grappig.

De bijzonderste boek is ook een Mozart boek, dat gaat over de reisverslag van Vincent & Mary Novello van Engeland naar Salzburg. Alwaar ze rond 1829 de jongste zoon, de vrouw en de zus van Mozart ontmoeten, en de meest intieme vragen stellen. Het is een zeer opmerkelijk boek, want hier kreeg ik inzicht hoe Mozart was als mens, welk eten hij lekker vond, wat zijn eigen lievelings werk was, wat hij graag als hobby deed, en nog meer.

De meest ontroerende boek was die van Schubert (Schubert zonder bril). Na het lezen kreeg ik veel sympathie voor de beste man, en zijn werk.

De meest grappige boek was die over Rossini, deze man was echt heel grappig. Hij was zo lui, dat als hij in bed lag te componeren en er een aantal geschreven muziekbladen op de grond vielen, hij ze gewoon opnieuw schreef, in plaats van ze te pakken.

Ook zijn humor was aanstekelijk. Geef me een berg wasgoed en ik zet het op muziek.

Op verzoek kan ik dat boek van Vincent & Mary Novello naar liefhebbers toesturen, ik heb het namelijk ooit eens uit verveling helemaal over getypt op de computer. Stuur me een PM. Want het is een zeldzaam boek.
pi_105410401
Wolferl,

Ik heb je een pm gestuurd voor dat boek/tekst. Als het niet teveel moeite is natuurlijk. :)
  zaterdag 10 december 2011 @ 12:16:09 #196
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_105410706
Nog even terug komen op Mendelssohn.

Het stuk wat ik hierboven in dit bericht weer heb geplaatst is een bijzonder stuk.

In de eerste minuut hoor je een thema.

'Íst es wahr'

De jonge Mendelssohn was verliefd op Betty Pisthol, en hij vroeg zich af of zij ook verliefd op hem was. Ist es wahr, Sie haben Gefühle für mich. Ist es wahr?

En een wirwar van gevoelens breekt aan in Felix' hoofd. Helaas zal die liefde nooit tot stand komen, omdat de vader van Betty haar verbied om met Joden om te gaan. Misschien was dit ook één van de reden dat Felix zijn heil zocht in het componeren van diep religieuze werken, met name teksten en psalmen van Maarten Luther. Felix was een oprecht devoot, en nam afstand van de Joodse gemeenschap.

De naam Mendelssohn was nog niet zo oud. De opa van Felix, de filosoof Mozes Mendelssohn, was een arme gebochelde Joodse lettervreter. Hij stotterde en was slecht ziend. Maar zijn honger naar kennis was zo groot, dat hij elk boek als een spons in zich opzoog. De naam Mendelssohn kwam van de vader van Mozes, die heette Mendel Heymann, een straat arme Duitse jood die letterkunde was binnen de Joodse gemeenschap.

Omdat de joden in die tijd dezelfde status hadden als varkens en koeien, veranderde Mozes zijn achternaam in Mendelssohn (Mendel's Son, Mendels Zoon). Mozes werd als snel gerespecteerd als schrijver en later als filosoof. Waar het toen verboden was om als jood boeken te publiceren en te leren op school, waagde Mozes het toch om als eerste jood een boek te publiceren, weliswaar onder een pseudoniem. De beroemde Duitse filosoof Immanuel Kant werd goede vrienden met Mozes, en hielp hem zo met het publiceren van diens geschriften.

Mozes kreeg veel kinderen, waaronder Abraham Mendelssohn, de vader van Fanny en Felix. Abraham en zijn broer begonnen samen een bank voor de rijke burger. Ze boerden goed en werden als snel financieel onafhankelijk. Op advies van de vrouw van Abraham (Lea Salomon Bartholdy), gaf haar broer, zijn zwager Jakob, het advies om de naam 'Bartholdy' te gebruiken, vanwege het meer Duitse karakter en de kans om zich te bekeren tot het Christendom. Abraham en zijn vrouw Lea bekeerde zich tot het Christendom, evenals hun vier kinderen, Fanny, Felix, Rebecka en Paul.

Dit leidde tot veel onbegrip, woede en verzet in de familie Mendelssohn en Abraham nam plotseling afscheid bij zijn bank. Hij liet zich vorstelijk uitkopen door zijn broer, en ging vanaf die tijd nooit meer werken. Want ze waren immers al schatrijk. Geen van zijn kinderen gebruikte de naam 'Bartholdy'. Rebecka reageerde zelfs nooit, als men Bartholdy riepen. Ze schreef ook steevast in haar brieven. Rebecka Mendelssohn, Nicht Bartholdy. (Rebecka Mendelssohn, Niet Bartholdy).

Wie denkt dat Felix en Fanny knap waren, moeste eens weten dat hun jongere broertje Paul en jongere zusje Rebecka nog tien keer knapper waren dan Felix en Fanny. Abraham vertelde ooit dat hij weliswaar een succesvol bankier was, en dat hij financieel onafhankelijk was. Maar dat hij slechts een gedachtestreepje was tussen zijn beroemde vader en zijn nog beroemdere zoon Felix.

Felix bezat veel talenten, tekenen, schilderen, etsen, dansen, zingen, componeren, talen, piano, orgel, viool spelen en dirigeren. Mede ook te danken aan het fortuin dat zijn vader voor zijn kinderen vrij maakte. Felix had op zijn 8ste al een privé orkest thuis.
pi_105416801
Ik ga nu voor de muziek van Mendelssohn zitten die je hebt gepost!

Heb ook even mijn LP erbij gepakt. Zie dat de volgende stukken van hem erop staan:

-Scherzo uit Midzomernachtsdroom
-Andante uit vioolconcert Op. 64

Heb er nooit echt geconcentreerd naar geluisterd. :@
pi_105418287
Ik heb net de 5e symfonie van Mendelssohn geluisterd. In het eerste deel herkende ik de melodie uit Wagners Parsifal meteen. De andere delen van de symfonie zijn ook echt prachtig en dan dat einde. Ik heb ervan genoten.

Ze zeggen: "One Mozart a day keeps the doctor away". Zou dat ook gelden voor de muziek van Handel? Ik vind zijn muziek gewoon heerlijk.

Nog steeds kan ik geen componist aanwijzen welke mijn favoriet is. Ene dag vind ik dit geweldig, andere dag een ander.
  zaterdag 10 december 2011 @ 16:59:55 #199
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_105419045
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 16:32 schreef Gewas het volgende:
Ik heb net de 5e symfonie van Mendelssohn geluisterd. In het eerste deel herkende ik de melodie uit Wagners Parsifal meteen. De andere delen van de symfonie zijn ook echt prachtig en dan dat einde. Ik heb ervan genoten.

Ze zeggen: "One Mozart a day keeps the doctor away". Zou dat ook gelden voor de muziek van Handel? Ik vind zijn muziek gewoon heerlijk.

Nog steeds kan ik geen componist aanwijzen welke mijn favoriet is. Ene dag vind ik dit geweldig, andere dag een ander.
Ik heb een jaar of 9 geleden ooit eens een discussie gestart op een prikbord ergens. Met de vraag, wie is jouw favoriete componist en wie is de beste. Maar dat is, met de kennis van nu, geen antwoord op te krijgen. De ene week ban je weg van Handel, de andere week weer van Schumann. Want ik kan niet bijvoorbeeld een hele periode achter elkaar één componist horen.

Het is ook leuk om te ontdekken, want ga nou eens kijken (luisteren) naar de minder bekende tijdgenoten van Handel. Wat schreven die, hoe klinkt dat. Waarom zijn zij vergeten, en Handel niet.
  zaterdag 10 december 2011 @ 17:19:49 #200
359051 J.D.Morrison
C'mon baby light my fire!
pi_105419647
Ik neem aan dat deze twee stukken al een paar keer de revue zijn gepasseerd, maar toch:

Dit is een prachtig stuk, een rapsodie heeft toch heel veel verschillende stijlen. Het is erg uitdagend om te spelen en zit heel goed in elkaar. Ik vind hem vooral mooi omdat hij ook nog wat Tom&Jerry sentiment heeft :P :


Dit stuk heeft wibi ("de eindbaas" ) laatst gedeeltelijk op een Keytar gespeeld. Zo kwam ik aan dit stuk. Voor een orgelstuk vind ik het prachtig klinken:

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')