abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102681810
Zoals de TT dus zegt: Hoe ontdek je of iets een draagmuur is?

Ik snap dat het makkelijkst is door de muur te slopen en dan kijken of je huis instort, maar ik wil graag een optie die wat minder destructief is :P

Mijn plafond bestaat uit gipsplaten. En ik heb twee muren, met een doorgang (poort achtig iets) in mijn appartement en vraag me af hoe ik erachter kom of ik die weg kan halen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:47:59 #2
9236 stardust
..............
pi_102681988
Bouwtekeningen opvragen bij de gemeente van je woning. Of kijken of op de boven verdieping er een muur boven staat. In dat geval is het negen van de 10 een draag muur. is dit niet het geval dan is het waarschijnlijk geen draag muur. Maar om het zeker te weten check de bouwtekeningen.
No Sign .............
pi_102682044
beetje op de muur kloppen om te horen of het massief is
pi_102682055
een draagmuur, draagt het dak
dus als op die muur, een verdieping hoger weer een muur staan..en op bijv de zolder op deze muur het dakrust dan is het een draagende muur
pi_102682162
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:47 schreef stardust het volgende:
Bouwtekeningen opvragen bij de gemeente van je woning. Of kijken of op de boven verdieping er een muur boven staat. In dat geval is het negen van de 10 een draag muur. is dit niet het geval dan is het waarschijnlijk geen draag muur. Maar om het zeker te weten check de bouwtekeningen.
Dat is een goede _O-

Zelfs de 2D bouwtekeningen zijn niet meer echt up to date. Nogal een oud pand, dat een paar keer is heerverdeeld/verbouwd. Daar zijn echt niet meer de tekeningen van beschikbaar.

Maar goed, ik kan idd bij de bovenbuurman kijken. Maar als daar geen muren staan, dan kunnen mijn muren ten allertijden weg?
pi_102682181
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:49 schreef cracktor het volgende:
beetje op de muur kloppen om te horen of het massief is
Dat zegt niets. Bij m'n ouders thuis zijn alle muren hol, maar er zijn zeker wel draagmuren.
Bij mijzelf zijn er massieve muren die geen draagmuren zijn.
pi_102682202
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:52 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Dat is een goede _O-

Zelfs de 2D bouwtekeningen zijn niet meer echt up to date. Nogal een oud pand, dat een paar keer is heerverdeeld/verbouwd. Daar zijn echt niet meer de tekeningen van beschikbaar.

Maar goed, ik kan idd bij de bovenbuurman kijken. Maar als daar geen muren staan, dan kunnen mijn muren ten allertijden weg?
yep
vaak zijn dragende muren van baksteen en tussen muren van gips/ytong oid
pi_102682248
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:54 schreef MrNiles het volgende:

[..]

yep
vaak zijn dragende muren van baksteen en tussen muren van gips/ytong oid
Bij mij is alles steen. Behalve een paar stukjes die ik zelf met gipsplaat heb gemaakt (waar er achter gewoon weer steen zit). Het is een huis uit 1930 of ouder.
pi_102682250
Er van uitgaande dat je er een wil gaan weghalen kun je net zo goed eerst het gipsplaten plafond er uit halen dan zie je het ook wel.
pi_102682361
Als je hem om mept en je huis blijft staan, was het geen draagmuur O-)
pi_102682385
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:58 schreef Rekkie het volgende:
Als je hem om mept en je huis blijft staan, was het geen draagmuur O-)
Mensen die de OP niet lezen en dan zulke grapjes maken, zijn niet grappig. Echt niet.
pi_102682500
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:59 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Mensen die de OP niet lezen en dan zulke grapjes maken, zijn niet grappig. Echt niet.
OP lezen is voor meisjes als stbabylon
pi_102682537
@TS weet je wel van welk materiaal je muur is opgebouwd?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_102682551
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:03 schreef Rekkie het volgende:

[..]

OP lezen is voor meisjes als stbabylon
Ook goed, doe of laat wat je wil, ik zeg alleen dat als je hem wel leest, je niet grapjes herhaald die al gemaakt zijn.
pi_102682558
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:04 schreef RanTheMan het volgende:
@TS weet je wel van welk materiaal je muur is opgebouwd?
Baksteen.
pi_102682619
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:04 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Baksteen.
9 vd 10x dragend ook in 1930 :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_102682646
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:06 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

9 vd 10x dragend ook in 1930 :)
Mwah, het waren ooit 3 aparte kamertjes... peeskamertjes. En alles is van baksteen :)
pi_102682648
neemt niet weg dat de muur dan niet alsnog (gedeeltelijk) weg kan hoor, maar dan moet je gaan werken met latijen en H profielen enzo, maakt t allemaal een stukje duurder, met name in de arbeid
pi_102682761
quote:
ik snap dr geen reet van, wil je een doorgeefluik ofzo?
pi_102682862
Groter dan dat, soort van bar maken van het keukenblad. Zit nu op de foon, maar zal straks een bovenaanzicht posten.
pi_102682953
aha begreep ik t toch wel, beetje zoals in een ander topic

dat kan wel, maar je zult mogelijk iets met je constructie moeten doen, zeker met zo'n korte spanwijdte is het een stuk makkelijker, maar zit er nu een muur loodrecht boven (of onder) dan?
pi_102683029
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:50 schreef MrNiles het volgende:
een draagmuur, draagt het dak
dus als op die muur, een verdieping hoger weer een muur staan..en op bijv de zolder op deze muur het dakrust dan is het een draagende muur
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Als je een huis hebt met houten verdiepingen, dan hoeft dat niet. Ik heb een draagmuur die alleen de houten balken van de 1ste verdieping draagt.

Als je houten vloeren hebt, meot je nagaan waar je balken lopen en kijken naar de overspanning. Als je een betonnen vloer hebt en je woont in een rijtjeshuis dan kan je eigenlijk ervanuit gaan dat alle binnenmuren niet dragend zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_102683430
Bedenk wel, dat je ook de Vereneiging van Eigenaren (VvE) om toestemming moet vragen. Je mag niet zomaar (onderdelen van) de constructie van het gebouw (waar de VvE eigenaar van is) wijzigen zonder hun toestemming.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102683794

Dit moet het ongeveer worden.

Tussen eetleefkamer/keuken en keuken/slaapkamer zitten nu dit soort muren:
https://docs.google.com/d(...)Mrw1ew/edit?hl=en_US

Of er bij de bovenbuurman iets boven zit, kan ik vanaf hier niet bekijken, moet vanavond :)

VvE wordt geen probleem, we zitten er maar met z'n 3en in :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')