ff de op quotenquote:Op maandag 3 oktober 2011 21:18 schreef Devv het volgende:
Ik had even een discussie. Hieronder de volgende verkeerssituatie. De blauwe lijn is een auto en de oranje lijn is een voetganger.
[ afbeelding ]
Wie heeft er voorrang? Volgens mij slaat de auto af en moet daarom aan al het doorgaande verkeer voorrang geven, ongeacht of dit een voetganger is.
Er valt dus gewoon geen argument tegen in te brengen. Iemand dacht namelijk dat het een doorgaande weg was (de blauwe lijn)quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:22 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zie daar zelfs haaientanden staan, dus het lijkt me nogal duidelijk.
Als er geen haaientanden zouden liggen zou ik ook gaan twijfelen als voetganger. Sowieso zou ik geen voorrang nemen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:26 schreef Kadooosh het volgende:
Leuke is dat de meeste automobilisten daar schijt aan hebben en de meeste voetgangers het ook niet weten :p.
Dat laatste dusquote:Op maandag 3 oktober 2011 21:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als er geen haaientanden zouden liggen zou ik ook gaan twijfelen als voetganger. Sowieso zou ik geen voorrang nemen.
Bij gelijkwaardig alleen wanneer je de voetganger in de rug kijkt. (iirc)quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:29 schreef Devv het volgende:
Volgens mij is het zelfs zo dat bij een gelijkwaardig kruispunt met haaientanden een automobilist geen voorrang hoeft te verlenen aan kruisende voetgangers (dus alleen aan andere bestuurders).
Wat ik wel vaak doe als ik zo'n malloot aan zie komen is net doen alsof je doorloopt, dus met 1 been over de weg zweven. Dan schrikken die gasten zich meestal helemaal kapot.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:29 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat laatste dusIn de binnenstad wil ik mijn voorrang nog wel eens claimen als voetganger. Maar waar er 50 en harder gereden wordt sla ik mijn recht op voorrang graag over als er 1000 kg met een debiel achter het stuur aan komt
Een voetganger van rechts heeft gewoon voorrang.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:29 schreef Devv het volgende:
Volgens mij is het zelfs zo dat bij een gelijkwaardig kruispunt met haaientanden een automobilist geen voorrang hoeft te verlenen aan kruisende voetgangers (dus alleen aan andere bestuurders).
Gaat dit niet alleen op voor bestuurders? Ik zou een voetganger hier geen voorrang geven.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:18 schreef Devv het volgende:
Wie heeft er voorrang? Volgens mij slaat de auto af en moet daarom aan al het doorgaande verkeer voorrang geven, ongeacht of dit een voetganger is.
Volgens mij moet afslaand verkeer aan al het doorgaande verkeer op dezelfde weg voorrang verlenen. Dus ook voetgangers.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:31 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Gaat dit niet alleen op voor bestuurders? Ik zou een voetganger hier geen voorrang geven.
Bij gelijkwaardig gaat het toch enkel tussen bestuurders?quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Een voetganger van rechts heeft gewoon voorrang.
Ja als je recht door gaat... af slaan is altijd alles wat rechtdoor gaat heeft voorrang.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:33 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Bij gelijkwaardig gaat het toch enkel tussen bestuurders?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorrangsregelsquote:Voetgangers
• Voetgangers zijn geen bestuurders maar behoren wel tot het verkeer.
• Voetgangers doen niet mee in de voorrang. Voorrang verlenen is namelijk iets wat alleen geldt voor bestuurders onderling.
• De regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor geldt ook voor voetgangers in hun relatie met het overige verkeer.
• Op een erf mogen voetgangers de gehele weg gebruiken, maar het andere verkeer is niet verplicht de voetgangers voor te laten gaan.
• Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren moeten voetgangers voor laten gaan.
quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:38 schreef TheThirdMark het volgende:
Ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik als voetganger al het motorisch verkeer voorrang verleen op gelijkwaardige kruisingen. Behalve wanneer het motorisch verkeer mij in de rug nadert dus
Sjemig, toch maar weer eens in de boeken duiken (zal de leeftijd zijn oid).
quote:Wanneer ik bij het afslaan de voetganger in het gezicht of op de rug kijk, moet ik hem of haar voor laten gaan. Vanaf de zijde dus niet, want dan praten we van kruisende voetgangers en geldt de regel niet.
Precies, je hebt gelijk inderdaad. Maar dat houdt dus in dat de voetganger in de OP geen voorrang zou hebben.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:38 schreef TheThirdMark het volgende:
Ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik als voetganger al het motorisch verkeer voorrang verleen op gelijkwaardige kruisingen. Behalve wanneer het motorisch verkeer mij in de rug nadert dus
Sjemig, toch maar weer eens in de boeken duiken (zal de leeftijd zijn oid).
quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:36 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorrangsregels
Hmm, de 2e en 3e regel verwarren mij..
Het is dus feitelijk geen voorrang verlenen, maar gewoon voor laten gaan. Desalniettemin verplicht voor al het afslaand verkeer ten opzichte van het doorgaande verkeer (ook voetgangers).quote:We kennen waarschijnlijk allemaal de regel: 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor'. Dit betekent in de praktijk dat –indien ik met de auto links of rechts af sla- overstekende, rechtdoorgaande voertuigen, voetgangers, fietsers, brom- en snorfietsers moet voor laten gaan. Van voorrang verlenen is hier geen sprake, wel van voor laten gaan.
Volgens mij is dat geen zebrapad, maar zijn het gewoon blokken, waarvan de betekenis nogal eens onduidelijk cq. ongedefinieerd is, maar hier gewoon het wandelvlak lijken aan te geven.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:49 schreef DennisBoom het volgende:
Zebrapad, dus voetganger heeft voorrang. En anders geldt: 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang'. Voetgangers zijn geen bestuurders, maar wel verkeersdeelnemers.
Het is geen zebrapad en het is een fietspad daarop kom je nooit geen zebrapad tegen..quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:49 schreef DennisBoom het volgende:
Zebrapad, dus voetganger heeft voorrang. En anders geldt: 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang'. Voetgangers zijn geen bestuurders, maar wel verkeersdeelnemers.
Ja, het duurde even voordat het kwartje viel.quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:27 schreef Piles het volgende:
Wat een antwoorden hier
Haaientanden gaan om bestuurders, net als van rechts komen. En voetgangers zijn dat niet. En het is zeker geen zebrapad...
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor geldt voor alle verkeersdeelnemers, dus ook voor voetgangers.
Ik vroeg me serieus af wat je gedronken had toen ik je vorige posts allemaal lasquote:Op maandag 3 oktober 2011 22:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja, het duurde even voordat het kwartje viel.
Was het maar zoquote:Op maandag 3 oktober 2011 22:29 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik vroeg me serieus af wat je gedronken had toen ik je vorige posts allemaal las
Ik snap ook niet dat mensen nog twijfelen. De situatie is duidelijk; de auto slaat af. Dan moet je hoofd gewoon in één keer leeg zijn. Het enige wat dan nog ter zake doet, is kruisend doorgaand verkeer. Al danst de voetganger de horlepiep, dan nog moet je stoppen,quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:27 schreef Piles het volgende:
Wat een antwoorden hier
Haaientanden gaan om bestuurders, net als van rechts komen. En voetgangers zijn dat niet. En het is zeker geen zebrapad...
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor geldt voor alle verkeersdeelnemers, dus ook voor voetgangers.
Een gelijkwaardig kruispunt heeft geen haaientanden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:29 schreef Devv het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |