abonnement Unibet Coolblue
pi_104218211
Maak je niet te druk om de dingen die je misschien anders had 'moeten' doen. Dit hoort erbij. Ik zou ook proberen het luchtig te houden. Plan vooral een leuke les. Zorg dat jij enthousiast bent over wat je wilt gaan doen met ze (niet te overdreven natuurlijk ;) ) en probeer het enthousiasme bij hen ook aan te wakkeren. Knoop even wat kletspraatjes aan, aan het begin en het einde van de les, of tussen lesmomenten. Maak weer even gewoon leuk contact met ze.

Wat wel goed is om over na te denken is de spullenkwestie: komt het vaker voor dat veel leerlingen de spullen niet op orde hebben? Misschien kun je in dat geval eens bedenken hoe je daar dan mee om wilt gaan in de toekomst. Het is heel vervelend lesgeven als leerlingen structureel spullen niet op orde hebben en er gaat ook een laksheid/onverschilligheid vanuit die niet goed is voor de sfeer in de les. Mocht het nodig zijn daarop ander beleid of een nieuwe regel op te stellen dan kun je ze dat de les daarna gewoon vrolijk ( ;) ) vertellen.

Het is echt de kunst om het je niet teveel te laten raken en met goede moed en een goed humeur verder te gaan. Morgen ben je vast opgelucht. Want zo'n les waar je tegenop ziet, valt dan meestal heel erg mee.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_104218380
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Soms moet je je ook realiseren hoe jouw uitspraken op de leerlingen over komen. Als je bij de deur staat en de eerste opmerking die je tegen de leerlingen maakt is: "Pak je boek voor je!", dan is dat niet echt uitnodigend.
Nee, zoiets moet je met een beetje charme brengen toch. Eerst enthousiast de leerling begroeten en vragen hoe het gaat en daarna: oke, ga je nu zitten en je spullen pakken? Werkt altijd. >:) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 10 november 2011 @ 20:52:03 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_104218716
Ja precies. Ik zie ook dat docenten die vaak problemen met klassen hebben, de "Binne! Zit! Boek! Mond dicht!"-types zijn. Terwijl ik dezelfde klassen heb en deze problemen niet heb. Puur omdat ik op een manier met ze om ga, zoals ik ook behandeld wens te worden. Niet afblaffen, maar vriendelijk, geïnteresseerd en normaal volume.
.
pi_104219231
Overigens heb ik een leerling die ook weet wat charme is en ik trap daar helemaal in. Die komt dan met een hoop kabaal de klas in, gaat eerst uitgebreid met een klasgenoot lopen stoeien, en grappen maken, gooit ondertussen even een tafel om en ploft uiteindelijk toch maar op z'n stoel neer terwijl de rest van de klas allang klaar zit met spullen voor zich. En als ik hem dan veelbetekenend aankijk, zet hij zijn grote bruine puppyogen op en zegt: Wat? Wat is er, mevrouw? Het is toch een prachtige dag vandaag? Kijk, de zon schijnt en ik heb les van u! Wat wil een mens nog meer?! Toch?"

Vreselijke jongen. :D .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 10 november 2011 @ 21:06:06 #105
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_104219640
Geweldig! Dat zijn leerlingen naar mijn hart. Hahaha
.
  vrijdag 11 november 2011 @ 14:53:24 #106
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_104246900
Ik ben ook wel klaar met 4havo. Met een deel dan. Niks uitvoeren, en dan tijdens de repetitie gaan zeiken. "Mijn rekenmachine doet het niet." "Dit kan niet." "Het is te lang."
En dan zijn de eerste 2 opgaven (=halve toets) rechtstreeks uit het boek... :')

Goed, de les ervoor (toetsvoorbereiding) waren er ook nog 6 gaan "staken". Gingen ze de les uit. De dag voor de toets. Hoe dom ben je dan.
De initiator laat ik volgende week niet toe in mijn les. Leerlingen die niks doen, okee. Die negeer ik wel. Maar niks doen en dan een grote bek opzetten over rechten en weet ik niet wat... daar trek ik de grens. Die mogen door de stront zakken.

Toch wel jammer zo'n klas. Verder hele leuke week gehad, veel gelachen, goede cijfers uitgedeeld, blije kinderen. En dan 4havo. 1/3 heeft er ook niks te zoeken. Hebben jullie dat ook, allemaal van die mavo leerlingen op de havo, en havo leerlingen op het vwo?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 11 november 2011 @ 15:24:59 #107
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_104248162
Tja, "Nederland wordt steeds slimmer", dus worden sommige leerlingen niveaus opgeduwd waar ze helemaal niet thuis horen.,..
.
pi_104249298
De HAVO is bij ons op school ook een zorgenkindje.

Als voorbeeld: Wij hebben maandag spoedberaad over 4HAVO. Van de 82 leerlingen hebben er 65 onvoldoende gescoord op de toets Engels uit de toetsweek. Heel veel gingen er vorig jaar over met een afgeronde 3,5 voor Engels en 4,5 voor Nederlands of Wiskunde, en toen heb ik al gewaarschuwd dat het echt een drama zou worden in 4HAVO. En zie het resultaat.

Dit jaar werken we met strengere overgangsnormen (nog maar max. één 5 in Ne-En-Wis, etc.) maar daar heeft deze groep natuurlijk niks meer aan.
  vrijdag 11 november 2011 @ 18:42:52 #109
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_104256337
65 van de 82 onvoldoende? Okee, het speelt dus niet alleen bij mij op school. Ik weet niet of ik dat fijn moet vinden.

Waarom martelen we al die kinderen toch op die havo? Tijd voor het herinvoeren van fatsoenlijke praktijkscholen overal. Vak leren en aan het werk, dat is voor veel van die leerlingen een veel beter idee volgens mij.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_104258243
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 15:53 schreef Razztwizzle het volgende:
De HAVO is bij ons op school ook een zorgenkindje.

Als voorbeeld: Wij hebben maandag spoedberaad over 4HAVO. Van de 82 leerlingen hebben er 65 onvoldoende gescoord op de toets Engels uit de toetsweek. Heel veel gingen er vorig jaar over met een afgeronde 3,5 voor Engels en 4,5 voor Nederlands of Wiskunde, en toen heb ik al gewaarschuwd dat het echt een drama zou worden in 4HAVO. En zie het resultaat.

Dit jaar werken we met strengere overgangsnormen (nog maar max. één 5 in Ne-En-Wis, etc.) maar daar heeft deze groep natuurlijk niks meer aan.
Ja. Dom dat ze die overgangsnormen niet vorig jaar ook hebben toegepast. Deze kinderen maken ook geen schijn van kans bij het centraal examen natuurlijk. De cijfers van de herberekeningen die waren gedaan, waren ook al zo schokkend: er is uitgerekend hoeveel leerlingen vorig jaar gezakt zouden zijn als de nieuwe normen al waren toegepast.
Nu is dat niet helemaal fair natuurlijk, maar scholen moeten hun eigen beleid wat betreft overgangsnormen etc. wel aanpassen anders zit je straks met een heel hoog percentage gezakten.

Ik ken het van mijn vorige school ook ja: dat 4 havo zo'n moeilijke groep is met enorme niveauverschillen. Een manier om daar iets aan te doen is door de lat hoog te leggen bij de overstap van vmbo-t naar havo. Een examengemiddelde van een 7 bijvoorbeeld. Bij ons bleek uit de statistieken dat vmbo-ers die een lager gemiddelde hadden het over het algemeen niet redden op de havo. Verder is het van belang dat in de onderbouw voldoende gedifferentieerd wordt en dat leerlingen die bijvoorbeeld echt onderpresteren zodanig begeleid/gestimuleerd worden dat ze wel vwo gaan doen. Maar ja. Nu de praktijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_104267563
Ik herken het, 4H, maar ik mag niet klagen. Okee, met 1 groep is het wat stoeien soms (beetje druk) maar met de andere groep kan ik lezen en schrijven. Daar zitten ook zelfs enkele oud 4M leerlingen in.

Bij ons lijkt de goede determinatie in klas 3 nu eindelijk wat verbetering te brengen. Wij hebben ook jarenlang problemen gehad waarbij veel leerlingen bleven zitten. De Inspectie komt niet voor niets volgende week weer langs. Desondanks vind ik 4H wel een leuke groep, ik mag niet dus niet klagen. Had zelfs bij de eerste toets een 7,0 gemiddeld. Dat is zelfs boven onze bandbreedte die we intern hebben opgesteld voor Havo.

Helaas zie je dat men in de onderbouw alles maar doorschuift zodat alle bolletjes op groen staan op de kwaliteitskaart. In 4H wordt het puinruimen en daardoor lopen leerlingen vertraging op (zittenblijven) en krijg je dus de problemen...

Andersom zien we helaas dat veel 3H leerling die het niet redden worden weggestopt in 4M. Ook vreselijk, die zitten daar onder hun niveau te werken. Gaan dan ook klieren. Zittenblijven in 3H lijkt bij ons opeens een soort utopie en 4M het afvoerputje. Daar proberen we nu ook veranderingen in aan te brengen.
  zaterdag 12 november 2011 @ 12:08:21 #112
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104281028
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja precies. Ik zie ook dat docenten die vaak problemen met klassen hebben, de "Binne! Zit! Boek! Mond dicht!"-types zijn. Terwijl ik dezelfde klassen heb en deze problemen niet heb. Puur omdat ik op een manier met ze om ga, zoals ik ook behandeld wens te worden. Niet afblaffen, maar vriendelijk, geïnteresseerd en normaal volume.
HUMOR! Werkt ook altijd prima bij lastige leerlingen.... en soms moet je ze een beetje voor paal zetten voor de rest van de klas.

Zo heb ik laatst een 3 HAVO jongen die na 5 minuten -ondanks herhaaldelijk vragen- zn boeken nóg niet op tafel had; dus ben ik m ff gaan helpen op een manier van:

Zo Henkie... zal ik je dan maar even helpen met je boeken pakken??? (boeken uit tas pakt)...
Kijk, we zijn nu bezig met dit hoofdstuk; (boeken open doet) zie je die leuke plaatjes?? Nou, en het gaat over.... leuk onderwerp hé! En nou pakken we even lekker samen het werkboek erbij en.... En dit alles dus op een toon alsof je tegen een twee jarig kind praat zeg maar....

Rest van de klas lag dubbel; jongen keek me de les chagrijnig aan; maar heeft vanaf nu wél altijd de boeken op tafel als ik dat vraag.... :Y)

Met dergelijke humor moet je wel even uitkijken tegen welke lln je dit uithaalt; hoewel ieder tergend traag geval waarvan ik het idee heb dat ze het erom doen een dergelijke behandeling kan verwachten. (en die wachten na schooltijd uiteraard ook net zo lang op mij als dat ik op hen moest wachten....)

Gisteren hoorde ik nota bene van een leerling die bij mij moest nablijven dat hij en de klas mijn lessen altijd machtig leuk en interessant vonden. Dat zijn echt de leuke momenten van t docent zijn. *)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  zaterdag 12 november 2011 @ 12:14:03 #113
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104281207
4 HAVO is altijd een moeilijke groep trouwens; net als 3 HAVO. Die zitten er altijd een beetje tussenin:
- qua leeftijd tussen examens / onder en bovenbouw
- qua gedrag tussen kinderlijk / puberaal en richting 'volwassenheid / adolescentie
- qua stof wordt het ineens ook allemaal anders voor ze; 1e en 2e klassen is het allemaal toch nog een stuk simpeler en minder uitgebreid zeg maar....

Op mijn school is het ook nog eens zo dat er een behoorlijk aantal VMBO-ers tussenzitten; leerlingen die het constant net an hebben gehaald in de ONBO en nu ineens veel meer en moeilijker stof krijgen waardoor ze t overzicht (en soms t vertrouwen kwijtraken... :{ maar helaas ben ik vaak tijdens rapportvergaderingen bij de minderheid van de docenten die een dergelijke lln liever een jaartje laat zitten of laat afstromen; Nee; dan kun je m volgens vele collega's beter buiten de normen om bevorderen of met 3 5-en in zn gewenste profiel in de 3e en amper tot geen compensatie over laten gaan naar de 4e! :|W
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_104287898
Is 4havo niet al jaren een zorgenkindje? Kan me de tijd nog wel herinneren dat ik zelf in 4havo zat. Zo tegen de kerst stond geloof ik driekwart er absoluut beroerd voor (zitten blijven). Ik ben toen zelf uiteindelijk ook blijven zitten, samen met nog tig anderen. Destijds weet ik het aan de overgang van de onderbouw naar de bovenbouw. In de bovenbouw moesten we opeens tig werkstukken, leesverslagen en noem het maar op maken, terwijl we dat in de onderbouw nauwelijks gehad hadden. Daardoor zag je ook bij ons dat degenen die van het VMBO kwamen, het juist wel redden, omdat ze het op het VMBO al gehad hadden en de manier van werken al kenden. Kan nu natuurlijk anders zijn, ik heb geen bovenbouwklassen. Wel een gym1 klas waarvan coach en ik vermoeden dat er wellicht maar 5 echt thuishoren, de rest zit ver beneden het niveau. Drama alom (qua niveau dus) rond die klas, met alle vakken en docenten.
I reject reality and substitute my own
pi_104297413
Er is begin dit jaar een hele toestand geweest over de overstap van VMBO naar HAVO-4. Er werd bediscussieerd of een VMBO-T-diploma per definitie toegang moet geven tot HAVO-4 of dat scholen aanvullende eisen mogen stellen, bijv. aan de cijferlijst. Er werd gesproken van 'meten met twee maten' omdat scholen aan leerlingen die van HAVO-3 kwamen wel toestonden in de vierde te doubleren en aan oud-VMBO-ers niet. Allemaal gedoe.

Er is nu een code opgesteld met aanvullende eisen die scholen zouden mogen stellen: http://www.vo-raad.nl/act(...)kelijker-doorstromen
maar die is nog niet definitief.
pi_104310113
Naamah, hoe ging het met je klas?
pi_104310398
Nou, ik zag het vrijdag wel weer zitten, nieuwe les, nieuwe kansen, maar het was dus weer drama. Ik kreeg ze gewoon echt niet stil. Ik heb echt zó lang gewoon gewacht elke keer, maar zonder effect. Als er één iemand, of een paar, zitten te klieren, dan weet ik wel wat ik daarmee moet en wil. Maar als gewoon de hele klas door blijft kletsen, tsja.. wat moet je dan? Hoop echt dat het komende week lukt het anders te krijgen, dit is echt niet tof.

Wat jullie hierboven zeggen over havo 4 herken ik ook wel. Bijna alle leerlingen behoren of tot de categorie 'kan het wel, maar wil er niet voor werken' of 'wil er best hard voor werken, maar kan het eigenlijk gewoon niet'. De havo-leerlingen die het wel kunnen en er ook voor willen werken, zitten op het vwo.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104310511
Wat vervelend. Is het al het hele jaar zo, of is dit nieuw met deze klas? Misschien is het een idee om de klas in toetsopstelling te zetten, dus tafeltjes uit elkaar? Wellicht draagt het bij aan wat rust. Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om in te grijpen als je gewoon niet weet waar je moet beginnen.
pi_104310590
Nee, sinds afgelopen week ineens, eerste les was nog wel oke, maar laatste twee dus niet. Week na de toetsweek, misschien heeft het daar mee te maken.

En toetsopstelling.. tsja.. ik moet er vooral over nadenken hoe ik de regie in handen kan nemen, zonder dat ik die klas tegen me krijg, want dat dreigt nu wel te gebeuren.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104312610
Wachten tot ze stil zijn, is in zo'n geval misschien geen effectieve methode. Je bent bang de klas tegen je te krijgen, maar ik denk wel dat je duidelijk je autoriteit moet laten gelden. Op dit moment bepalen zij hoe de les verloopt; dat kan niet. Maar het is ook niet de bedoeling dat jij een hele les boos op ze bent en moppert. Dat is niet constructief en niet goed voor de sfeer. Het is een kwestie van heel duidelijk zijn en consequent zijn en vervolgens wel al je enthousiasme stoppen in goed voorbereiden lessen.

Ik zou in overleg gaan met mentor, teamleider (of coordinator of hoe dat heet bij jou op school) en met hen overleggen wat je gaat doen. Het is belangrijk dat zij je aanpak steunen. Als jij iemand de klas uitstuurt, moet vooraf goed duidelijk zijn welke stappen daaruit volgen. Het is duidelijk van belang de regels weer helder te benoemen. Als de klas als geheel niet goed werkt in de les kun je daar als consequentie aan verbinden dat ze extra huiswerk opkrijgen. Hoe dan ook, welke regel(s) jij wilt gebruiken, moet je zelf bepalen maar vraag wel om hulp/ondersteuning hierbij en vraag bijvoorbeeld maandag of andere docenten deze ervaringen ook hebben met de klas want dan kun je nog een gezamenlijke aanpak overwegen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 13 november 2011 @ 12:47:53 #121
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_104313192
Wanneer ik de hele klas kwijt ben of gewoon algehele aandacht wil, ga ik ze rij voor rij af. Ga naast het eerste bankje staan buig iets zodat het lijkt dat ik alleen hen iets wil vertellen wat de rest niet mag horen. Ik zeg ze dan gewoon dat ik de hele klas stil wil krijgen maar ik begin bij jullie. Het mag dan nog zo'n chaos achter me zijn, ik focus me nu ff op deze 8 leerlingen en blijf oogcontact met allen houden.
Dan loop ik de 2e rij voorbij en doe hetzelfde, met nog steeds 1 oog op de eerste rij. Meestal pakken zij het snel genoeg op waardoor de laatste rij vanzelf in het gelid springt.
Gebeurd dit niet dan dan vertel ik die rij/leerlingen dat zij de dwarsliggers zijn, dat zij de les nu stilleggen en dat de gevolgen ook voor hen zijn (strafwerk, nakomen - want eigen tijd is heilig. Helaas geldt dit ook voor mij en wil zoveel mogelijk voorkomen dat ik na mijn lessen nog op een stel doerakken moet gaan passen ;) )

Het draait erom om leerlingen individueel aan te kunnen spreken, want dat groepsgevoel maakt hen zo 'sterk'. Wanneer je ze één voor één in de ogen hebt aangekeken en toegesproken, snappen zij het meestal snel genoeg ... zo niet --> consequentie!
Wat je vindt, ...
pi_104314146
Ik heb ook 2 van zulke dramalessen gehad in 4HAVO. Mijn stappenplannetje was als volgt, en heeft z'n vruchten afgeworpen:

• Eerst heb ik een nieuwe vast opstelling gemaakt. Druktemakers in hun eentje achterin, zwakke naast sterkere leerlingen, kletskousen uit elkaar. Zakelijk duidelijk maken dat dit komt omdat het productiever moet in de les, en omdat ik geloof dat ze véél beter kunnen. Niet teveel woorden aan vuil maken.

• De volgende maatregel uitgelegd (hierbij had ik steun van mentor + afdelingsleider) Bij teveel onrust en te lang wachten op de hele klas in het begin van de les komt de hele klas 's middags terug. Is het duidelijk aan een paar mensen te wijten, dan alleen die leerlingen.

• Vanaf dit punt heel duidelijk zijn in grenzen stellen. Door mij heen praten = naam op het bord, bij geen verbetering 's middags terugkomen. Na drie namen op het bord gaat de volgende eruit, ik ga geen hele klassenadministratie bijhouden.

Ik ben de lessen vervolgens wel positief ingegaan, heb de goedwerkende leerlingen gecomplimenteerd, de storende leerlingen 's middags terug laten komen en de niet-werkende leerlingen genegeerd. Die laatsten vonden het wel erg saai worden en zijn toch maar aan het werk gegaan.

Het is echt veranderd in 4HAVO, alleen maak ik me dus nog wél zorgen om het niveau. Bij ons is de instroom uit het VMBO niet zo'n probleem, we hebben al de eis van gemiddeld een 8 bij binnenkomst en een overgangsrapport laten zien aan het eind van P1 anders mag je niet verder. De oud-VMBO'ers doen het bij ons ook wel goed. Het is juist de doorstroom uit 3HAVO die gewoon het niveau niet heeft.. helaas.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2011 13:21:15 ]
  zondag 13 november 2011 @ 17:09:25 #123
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_104321448
Als structureel niet lekker gaat met een klas, kun je ook een kringgesprek met ze aangaan. Vertel ze dat je het anders wilt, in hun belang, en vraag ze wat ze van jou nodig hebben om dit te bewerkstelligen.

Hoe doet die klas het bij je collegae, Naamah?
pi_104325833
Mane, Ripper, Razz, goede tips! Dank! Ik moet er nog even rustig over nadenken, maar ik kan er wel wat mee! Eruit sturen is op mijn school best raar geregeld en elke docent pakt dat anders aan, dat ga ik dus wel verder uitzoeken.

TSE, er is maar een andere collega die de klas in die samenstelling heeft. Daar werken ze wel en hebben ze best een prima werkhouding, maar die pakt ze ook wel flink aan, geloof ik. Probleem ligt dus echt bij mij, en dat is ook handig om te weten en ook helemaal niet zo raar natuurlijk, aangezien ik ook net kom kijken.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 13 november 2011 @ 20:34:20 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_104329285
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 19:19 schreef Naamah het volgende:
Mane, Ripper, Razz, goede tips! Dank! Ik moet er nog even rustig over nadenken, maar ik kan er wel wat mee! Eruit sturen is op mijn school best raar geregeld en elke docent pakt dat anders aan, dat ga ik dus wel verder uitzoeken.

TSE, er is maar een andere collega die de klas in die samenstelling heeft. Daar werken ze wel en hebben ze best een prima werkhouding, maar die pakt ze ook wel flink aan, geloof ik. Probleem ligt dus echt bij mij, en dat is ook handig om te weten en ook helemaal niet zo raar natuurlijk, aangezien ik ook net kom kijken.
De eerste onderwijsjaren zijn inderdaad lood- en loodzwaar, het verbaast me nog steeds dat ik er toen niet de brui aan heb gegeven :D .

Wellicht kun je iets bereiken via de mentor? Als die een goede band met de klas heeft, kan die het ter sprake brengen tijdens een mentoruur. Misschien kom je zo wel aan informatie die je verder kan helpen...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')