quote:
Op donderdag 10 november 2011 20:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:Ja precies. Ik zie ook dat docenten die vaak problemen met klassen hebben, de "Binne! Zit! Boek! Mond dicht!"-types zijn. Terwijl ik dezelfde klassen heb en deze problemen niet heb. Puur omdat ik op een manier met ze om ga, zoals ik ook behandeld wens te worden. Niet afblaffen, maar vriendelijk, geïnteresseerd en normaal volume.
HUMOR! Werkt ook altijd prima bij lastige leerlingen.... en soms moet je ze een beetje voor paal zetten voor de rest van de klas.
Zo heb ik laatst een 3 HAVO jongen die na 5 minuten -ondanks herhaaldelijk vragen- zn boeken nóg niet op tafel had; dus ben ik m ff gaan helpen op een manier van:
Zo Henkie... zal ik je dan maar even helpen met je boeken pakken??? (boeken uit tas pakt)...
Kijk, we zijn nu bezig met dit hoofdstuk; (boeken open doet) zie je die leuke plaatjes?? Nou, en het gaat over.... leuk onderwerp hé! En nou pakken we even lekker samen het werkboek erbij en.... En dit alles dus op een toon alsof je tegen een twee jarig kind praat zeg maar....
Rest van de klas lag dubbel; jongen keek me de les chagrijnig aan; maar heeft vanaf nu wél altijd de boeken op tafel als ik dat vraag....
Met dergelijke humor moet je wel even uitkijken tegen welke lln je dit uithaalt; hoewel ieder tergend traag geval waarvan ik het idee heb dat ze het erom doen een dergelijke behandeling kan verwachten. (en die wachten na schooltijd uiteraard ook net zo lang op mij als dat ik op hen moest wachten....)
Gisteren hoorde ik nota bene van een leerling die bij mij moest nablijven dat hij en de klas mijn lessen altijd machtig leuk en interessant vonden. Dat zijn echt de leuke momenten van t docent zijn.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde