abonnement Unibet Coolblue
pi_102818937
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
ik geef dan een laattse waarschuwing en als t niet stopt zet ik ze tijdelijk uit elkaar, of eentje op de gang (met zn werk) om daar af te koelen. benoemen is vaak al voldoende.

tegen m'n mentorleerlingen kom ik ook met grapjes een heel eind. de grote rugbyer waarschuwen dat ie als ie zo blijft giechelen hij volgende keer toepasselijke kleine meisjeskleren aanmoet bijvoorbeeld. en dat dat vast niet past. maar goed, dat kan alleen als je kinderen wel goed kent en weet hoe ze erop zullen reageren. als je de verkeerde treft kan ie zo de lachers naar zíjn hand zetten.
Kwak
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 20:38:59 #27
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102821350
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
'Ik ben blij dat jullie deze les zó leuk vinden, dat jullie niet kunnen stoppen met lachen. Dat doet mij zo'n deugd, dat ik speciaal voor jullie na schooltijd nog zo'n leuke les zal geven'.

Werkt perfect!
pi_103039973
In het kader van een functioneringsgesprek moet ik bij twee collega's een paar vragen achterlaten.
1) Wat waardeer je in mijn werkzaamheden (o.i.d.)?
2) Welke tips heb je mbt het uitvoeren van mijn werkzaamheden.

Ik wilde wat meer reacties en heb het bij 5 collega's gevraagd waarvan ik vermoed dat ze geen sociaal wenselijke antwoorden geven maar juist erg kritisch kijken.
Na het lezen van de antwoorden kan ik met een heerlijk gevoel het weekend in! Heerlijk om te lezen wat men over je schrijft!
"Heel nauwkeurig, denkt goed mee met nieuwe ontwikkelingen, neemt zelf initiatieven, luistert goed, heeft respect voor collega's en leerlingen." en meer van die dingen.
Enige tip die ik kreeg: Ga wat meer dagen werken, want het is erg fijn werken met je :)
(Werk maar 3 dagen ivm kinderen)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 19:01:05 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103045989
Nou dan, dat is toch erg mooi! ^O^
.
pi_103274486
Ik lees dat je tegenwoordig een tegemoetkoming krijgt als je een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads volgt) en geen recht hebt op studiefinanciering. Gold deze regeling tot voor kort niet ook voor mensen die wel stufi kregen? Of herinner ik me dat verkeerd?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2011 12:25:32 ]
pi_103287763
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?

Misschien een hele stomme vraag, maar hebben jullie handige tips om mijn papierwinkel geordend te krijgen? Ik ben van mezelf echt heel gestructureerd, maar ik krijg dit gewoon niet voor elkaar. Ik heb nu per klas zo'n los gekleurd insteekmapje met alles, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, ben continue alles kwijt. Het gaat dan om klassenlijsten, uitgedeelde kopieën, opdrachten, studiewijzers, toetsen, lesplannen, enzovoort.

Gestructureerder zou zijn om per klas een multomap te nemen en alles in van die multomapinsteekhoesjes te doen, maar dan sjouw ik me weer een ongeluk (reis met de trein en moet aan beide kanten een stuk lopen), dus daar zie ik ook weer tegenop.

Het voelt ergens heel suf om erom te moeten vragen, maar hebben jullie briljante tips op dit gebied? Hoe is jullie papierwinkel georganiseerd?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103288304
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?

Misschien een hele stomme vraag, maar hebben jullie handige tips om mijn papierwinkel geordend te krijgen? Ik ben van mezelf echt heel gestructureerd, maar ik krijg dit gewoon niet voor elkaar. Ik heb nu per klas zo'n los gekleurd insteekmapje met alles, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, ben continue alles kwijt. Het gaat dan om klassenlijsten, uitgedeelde kopieën, opdrachten, studiewijzers, toetsen, lesplannen, enzovoort.

Gestructureerder zou zijn om per klas een multomap te nemen en alles in van die multomapinsteekhoesjes te doen, maar dan sjouw ik me weer een ongeluk (reis met de trein en moet aan beide kanten een stuk lopen), dus daar zie ik ook weer tegenop.

Het voelt ergens heel suf om erom te moeten vragen, maar hebben jullie briljante tips op dit gebied? Hoe is jullie papierwinkel georganiseerd?
De meeste van de dingen die jij hier noemt, heb ik gewoon op de computer staan. Alle opdrachten die ik uitdeel, bewaar ik elektronisch evenals toetsen, studiewijzers, cijferlijsten etc. Daar ga ik allemaal niet mee lopen sjouwen, nog eens onhandig ook.

Alleen de klassenlijsten (smoelenboekjes) neem ik mee de klas in plus de opdrachten/toetsen die die dag behandeld worden. Nakijkwerk probeer ik ook zo veel mogelijk op school te doen en te laten.
pi_103288468
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:25 schreef Sloggi het volgende:
Ik lees dat je tegenwoordig een tegemoetkoming krijgt als je een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads volgt) en geen recht hebt op studiefinanciering. Gold deze regeling tot voor kort niet ook voor mensen die wel stufi kregen? Of herinner ik me dat verkeerd?
Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 09:50:33 #34
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103315053
Ik heb zowel mijn bachelor als mijn master deeltijd gedaan. Tijdens mijn bacheloropleiding heb ik gebruik kunnen maken van de tegemoetkoming voor leraren (ca. 50% van de volledige opleiding in mijn geval) en tijdens mijn masteropleiding heb ik gebruik kunnen maken van de lerarenbeurs (100% vergoed dus).

Overigens heb ik vóór de lerarenopleiding ondernemersmanagement (what was I thinking...) gedaan, daar kreeg ik gewoon stufi voor. Ik heb dus op voordelige wijze een shitload aan diploma's behaald.
pi_103315528
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:55 schreef CG het volgende:

[..]

Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.
Dit kan overigens niet als je 30 jaar of ouder bent. Ik was 29 toen ik alsnog besloot de lerarenopleiding te doen. :+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_103316935
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?
De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 11:10:07 #37
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103317342
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:57 schreef Sloggi het volgende:

[..]

De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.
Bedoel jij niet gewoon de tegemoetkoming voor leraren?

http://www.ib-groep.nl/pa(...)etkoming_leraren.asp

Die is voor deeltijders en zij-instromers, niet voor voltijders.
pi_103317891
Zou kunnen, ik weet het niet meer.
pi_103322080
Zou je bij het volgen van een master na bijv. je hbo-lerarenopleiding dan niet in de knoop komen met die vervelende langstudeerboete? Ik vind 't hartstikke zonde dat ik hier pas in mijn vierde jaar achter kom en er al voor gekozen heb een andere propedeuse in te zetten als tweede verbredende minor, anders had ik graag de premaster gedaan en daarna de master om gelijk m'n eerstejaars te halen.

Iets anders: je lokaal zit propvol, werkelijk elke stoel en tafel is bezet. Hoe zou je leerlingen dan toch uit elkaar zetten als je dat nodig vindt? Alleen de tafels die aan elkaar staan uit elkaar zetten? Slepen met tafels en stoelen? Ik heb er nog niet echt een oplossing voor gevonden namelijk.
I reject reality and substitute my own
pi_103322207
Leerlingen laten ruilen?
pi_103324559
CindieY, ik ken de situatie. Zit met 32 of een enkele keer zelfs 33 leerlingen in een lokaal. Voor 33 moet ik zelfs een stoel uit een ander lokaal halen.
En je kan dan inderdaad niemand meer vooraan halen.

Laten ruilen vind ik persoonlijk niets. Want dat betekent dat iemand die niets gedaan heeft toch getroffen wordt. En die persoon is niet voor niets vooraan gaan zitten. Liever zitten ze achteraan.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103331907
Als het echt moet (bijvoorbeeld bij een erg drukke klas of een klas met een groot aantal leerlingen die veel aandacht nodig hebben), maak ik een nieuwe plattegrond. En dan probeer ik een zo slimme mogelijk verdeling te maken en de juiste leerlingen bij elkaar te zetten.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_103676328
Is er hier iemand die ervaring heeft met het lesgeven op een school of aan een aparte klas met autistische leerlingen op havo/vwo niveau (bovenbouw)? Heb een leuke vacature gezien en aan de ene kant lijkt het me ge-wel-dig, aan de andere kant ben ik me ervan bewust dat ik nog niet een volledig beeld heb van wat erbij komt kijken, vandaar :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103727219
okay ik heb er weer eentje.
Wat doe je met een leerling die geen strafwerk wil maken (nadat je haar drie keer hebt moeten waarschuwen. 3e keer hoort ze niet eens dat je het tegen haar hebt omdat ze met haar buurvrouw zit te praten. Dus verhef ik mijn stem een beetje).
Je zet haar naam op het bord en zegt dat ze het einde van de les moet komen voor wat extra werk.
Aan het einde van de les vlucht ze via de nooduitgangdeur achterin het lokaal de gang op. Ik snel door de voordeur de gang in en roep haar terwijl ze langs komt. Reageert niet.
Vervolgens bij de volgende les voor de les op de gang apart gesproken (met haar praatmaatje). Reageert heel brutaal. Ik: kan je normaal mee doen? zij: daar moet ik een nachtje over slapen.
Ze valt me in de rede, ze kan niet blijven staan en loopt af en toe kort weg om tegen de muur aan te hangen. Tutoyeert me met jij ongevraagd.

Ik heb haar voor het practicum spijtig genoeg toch toegelaten. Achteraf heb ik daar spijt van. Ze kwam giechelend de klas binnen.
Heb haar gedrag direct die dag bij de mentor gemeld. In Magister lees ik dat het bij een andere docent ook al is gebeurd dat ze weigert strafwerk te maken en dan brutaal tegen de docent is.
Ik zeg: kan je normaal doen? reactie: u moet normaal doen.

Andere zin van d'r: u bent zo streng. als u om stilte vraagt gaan we juist praten.

Wat moet ik hier mee aan?
Ik heb niet het idee dat ik tot haar doordring.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103734423
Simpel, afdelingsleider/teamleider inschakelen en het (via de ouders) afkaarten. Als een leerling bij verwijdering bijvoorbeeld niet terugkomt mag die leerling de volgende les niet naar binnen, eerst moet je de situatie goed afhandelen. Geen idee in welke setting je haar gesproken hebt, maar face to face in een leeg lokaal zonder vriendinnen kan het bij veel leerling opeens wel goed gaan. Een goed gesprek kan dan opeens wél. Maar ik ken dit meisje natuurlijk niet. Ik zou in ieder geval even contact hebben met mentor maar zeker ook met teamleider en de ouders.
pi_103734437
Ik vind het lastig om in te schatten achter een computer, maar wat me opvalt is dat je steeds maar vriendelijk blijft vragen of ze 'normaal' kan doen. Ik denk dat je dan ook wel erg veel ruimte laat voor vervelende reacties. Ik denk dat zo'n aanpak alleen werkt bij een leerling waar je normaal gesproken een prettige band mee hebt. Daar is hier zo te lezen nog geen enkele sprake van, ze neemt je in ieder geval totaal niet serieus. Ik zou zelf zo'n leerling echt stevig aanspreken, want dit kan echt niet. Desnoods doe je dit samen met de mentor of teamleider ofzo (al bestaat dan weer het gevaar dat ze vindt dat je het zelf niet aankan).

Wat heeft de mentor trouwens gedaan met jouw bericht? Want van zo'n melding voelt ze verder natuurlijk niks. Maakt haar mentor wel indruk op haar?
pi_103734474
En wat Hippos zegt, is ook een goede: als je echt met een leerling wil spreken, zou ik er ook voor zorgen dat ik dat niet temidden van allerlei rumoer doe of wanneer er een vriendin bij is. (Maar ja, als ze je lokaal uitvlucht, is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan ;).)
pi_103734549
Ik denk dat hier in elk geval nodig is dat ze op z'n minst een bereidheid tot gedragsverandering uitspreekt voordat ze weer jouw lessen in kan, anders gaat dit eeuwig door. Ik zou dit aan mentor en afdelingsleider aangeven en de leerling vriendelijk uitnodigen voor een gesprek. Als ze niet komt of ook in een 1 op 1-gesprek de pias blijft uithangen is het 'out of your hands', dan mag mentor en/of afdelingsleider ermee aan de slag.
  zondag 30 oktober 2011 @ 13:01:41 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103739289
Ik zou een gesprek met de leerling aan gaan - zonder klasgenoten er bij. Gewoon recht op de vrouw afvragen waarom ze zo tegen je doet. Doe dat dan niet op een autoritaire manier, maar heel rustig. Ze heeft je al een hint gegeven toen ze dit zei:

quote:
"u bent zo streng. als u om stilte vraagt gaan we juist praten".
Ben je streng? Hoe komt dat op de klas over? Sommige leerlingen willen juist erg strenge leraren gaan treiteren, om te zien hoe lang ze die strengheid volhouden. Vraag haar dat maar eens.

In plaats van iemand compleet om de oren te timmeren met strafwerk, lesverwijderingen en dergelijke zou ik proberen een positieve ingang te krijgen bij die meid.
.
pi_103741294
Ik kan me niet voorstellen dat van 'te streng' sprake is wanneer je zo vriendelijk bent er geen punt van te maken wanneer een leerling doodleuk zegt: "daar moet ik nog even een nachtje over slapen".

Ik ben helemaal voor de positieve ingang hoor, als leraar en leerling beide de hakken in het zand zetten kom je nergens, maar het mag ook wel duidelijk gemaakt worden dat dat gedrag niet kan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')