Isla, je vragen zijn zo herkenbaar!
quote:
Aan maat 50/56 kun je je geen buil vallen. Kleinere rompers heb je zo erbij gekocht. Het is wel fijn om genoeg rompers te hebben, want het kan zijn dat je meerdere keren per dag moet verschonen. Bij de Hema verkopen ze goedkope rompers in verpakkingen van 7 of 10 stuks. En rompers kun je ook heel goedkoop tweedehands krijgen. Ik doe ze vaak gratis bij kleding die ik verkoop. Je mag wat mij betreft alle rompers die ik voor Ivan en Lena had gratis hebben.
quote:
Wat nou als je een grote baby blijkt te hebben, zit je met die te kleine dingen?
Koop niet kleiner dan 50/56, zou ik zeggen. Het blijft wel een probleem, want je baby kan tussentijds ook ineens groeispurten hebben en maten overslaan (of er juist heel lang in blijven hangen).
quote:
Of krijg je die vaak cadeau?
Daar kun je niet zomaar vanuit gaan. Bij Ivan kregen we veel speelgoed, bij Lena juist weer kleding. Als je iets nodig hebt, vraag het dan aan de kraamvisite! Iedereen blij: jij hebt wat je nodig hebt en zij hoeven niet na te denken over een cadeau.
quote:
En moet je een boxpakje kopen?
Nee, nergens voor nodig. Hooguit schattig en misschien handig voor in de draagdoek vanwege niet opstropende kleding.
quote:
En een pyama?
Niet nodig. Pasgeborenen slapen de hele dag en zachte kleertjes zijn sowieso het fijnst.
quote:
Of slaap een baby in een rompertje?
Dat is in het begin meestal niet warm genoeg. Ivan en Lena hadden twee laagjes aan, namelijk een romper en een shirtje eroverheen. Ze sliepen ook nog onder een deken en laken. De deken kun je eventueel dubbelvouwen en je kunt het bedje voorverwarmen met een kruik.
quote:
En is zo'n pakje met sokjes eraan vast handiger?
De meesten vinden het onhandiger. Ik vind ze wel schattig maar geen toegevoegde waarde hebben. Oké, sokken kunnen snel afglijden, maar je kunt ook gewoon fijne sokken zoeken. Er zijn vast wel ouders met goede tips hier. (Ik ga altijd voor Hemasokken en die glijden altijd af.)
quote:
Ik vraag me allerlei dingen af: als je een wipstoeltje hebt, heb je dan een box nodig? En andersom?
Lastige vraag. Het wipstoeltje heb ik hier niet meteen gebruikt maar na een paar weken. Ik vond en vind het een fijn ding en wipstoeltjes zijn niet duur. Vooral op Marktplaats kun je ze goedkoop vinden. Zo rond de 6 maanden ging ik de wipstoel intensiever gebruiken omdat Ivan en Lena nog niet goed konden zitten en ik ze zo rechtop kon zetten voor het geven van eten. De wipstoel gebruik nu bij Lena (9 maanden oud) nog steeds intensief, maar dat zal niet heel lang meer duren. Ik vond het in ieder geval gewoon een fijn plekje om haar even in te parkeren, een welkome afwisseling op het vele platliggen.
quote:
Of een box sowieso, of later pas? Of gebruik je die maar een jaar?
Een box heb je echt niet nodig. Mijn beide kinderen hebben er met plezier in gelegen, maar Lena leg ik nu altijd op de grond op een kleed. Ik houd haar altijd goed in de gaten maar ga ook gerust even naar het toilet. Soms zet ik haar eerst even in de wipstoel als ik iets in een andere ruimte wil gaan doen. In geval van nood kan ik haar ledikant gebruiken (maar wij wonen gelijkvloers). Voor Ivan heb ik de box in ieder geval tot ongeveer 1 jaar intensief gebruikt. Daarna vond ik het al gauw te beperkend voor hem worden en voelde het als een gevangenis. Voor Lena gebruiken we de box nu al niet meer.
Weet je wat ook fijn is in het begin? Een aankleedkussenhoes om een voedingskussen doen. Dan heb je een mooi loungeplekje voor je baby. Maar ik weet niet of je een voedingskussen aan wilt schaffen (is ook helemaal niet nodig). Het is wel iets wat je eventueel aan de kraamvisite kunt vragen.
quote:
En een kinderstoel hoeft toch ook niet meteen?
Bijna iedereen is positief over de Ikeastoel en die is erg goedkoop. Je hebt echt geen meegroeistoel nodig. Ivan zit nu - hij is nog geen 2 jaar oud - ook met liefde in een gewone stoel, eventueel op een kussen. Een meegroeistoel kan trouwens een aardig cadeau zijn om voor de 1e verjaardag te vragen.
quote:
En hoe belangrijk is de kwaliteit van het matras van het ledikant? Bij de Ikea heb je ze voor 10 euro maar ook voor 100.
Moeilijke vraag waarop ik je geen antwoord kan geven. Ik heb voor een tussenoplossing gekozen: een Ikeamatras dat me dik en stevig genoeg leek.
quote:
Moet je een deken en lakens hebben of kun je meteen een slaapzak gebruiken?
Wij zijn beide keren vrij snel met een slaapzak begonnen en de deken werd hier al gauw niet meer gebruikt, maar er zijn ook kinderen die wel lekker onder een deken blijven liggen. Dit is volgens mij typisch een 'hangt er helemaal vanaf wat voor kindje je hebt'-vraag (al geldt dat voor de meeste vragen). Je moet sowieso regelmatig een nieuwe slaapzak kopen in een grotere maat. Ik zou denk ik eerst beginnen met een wiegenlakentje en wiegendeken (die zijn ook goedkoper en eventueel zelfs groot genoeg in het begin voor in een ledikant).
quote:
En als je dan een slaapzak gebruikt kun je dat dekentje voor de wandelwagen gebruiken?
Ja, waarom niet? Het maakt niet uit wat je gebruikt, als je kindje het maar warm genoeg heeft. Ik denk dat de meeste ouders geneigd zijn hun kind te warm in te pakken trouwens.
quote:
Onze kleine wordt in de winter geboren, moet ik een jasje kopen?
Ik gebruikte voor Lena een jasje vooral als ze bij me in de draagdoek zat. Voor buiten de draagdoek had ik een skipak.
quote:
En ik las ergens dat je gewone kleding moet kopen, twee outfits ofzo, om mee naar buiten te kunnen in de eerste maanden. Welke maat dan, daar groeit ze toch zo weer uit?
Zoals ik eerder al zei zou ik beginnen met 50/56. En inderdaad, daar groeien ze als het goed is gauw weer uit.
quote:
En ik weet niet wanneer ik me goed genoeg voel om naar buiten te gaan.
Dat kun je niet voorspellen. Je kunt nu ontzettend fit zijn maar er na de bevalling slecht aan toezijn, bijvoorbeeld door veel bloedverlies. Ik had de eerste keer een paar dagen nodig om weer fatsoenlijk te kunnen lopen en de tweede keer stond ik meteen naast mijn bed en was ik volop aan de wandel.
quote:
En heb je echt twee kruiken nodig? Is één niet genoeg?
Ik heb er hier altijd maar één gebruikt en die was niet strikt noodzakelijk, maar ik zou toch 2 kruiken in huis halen. Als je kindje problemen heeft om op temperatuur te blijven dan wil je daar meteen iets aan kunnen doen. Je kunt overwegen een kruik van een ander over te nemen en zelf een nieuwe sluiting te kopen i.v.m. de veiligheid.
quote:
En een badcape? Is een handdoek niet goed?
Een badcape heb je helemaal niet nodig, maar ik vond een wikkeldoek zelf wel handig en fijn (en een badcape is een goedkope wikkeldoek). Zoiets is echt een heel aardig iets om cadeau te vragen. Je kunt trouwens ook Hema-tegoed cadeau vragen, daar ga je véél plezier van hebben.
[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 04-10-2011 00:22:49 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.