Dat blijven focussen, is dat niet handig bij een trein die 140 km/h rijdt of dergelijke? Dat dacht ik juist..quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:08 schreef Eartling het volgende:
Ik zou ook one shot gebruiken, anders blijft hij focussen.
Ik fotografeer in de Tv-stand. Die pakt het diafragma zelf (afhankelijk van sluitertijd, licht en dergelijke?)quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:09 schreef Eartling het volgende:
Welk diafragma gebruik je trouwens ?
Dan kan het dus bij slecht licht zijn dat ie een grote lensopening kiest waardoor je scherptediepte om zeep gaat...quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:13 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik fotografeer in de Tv-stand. Die pakt het diafragma zelf (afhankelijk van sluitertijd, licht en dergelijke?)
Voor jou toepassing wel ja.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:20 schreef greavy het volgende:
Diafragma instellen begrijp ik zelf nog weinig van.. Kleinere diafragma (= hogere f-waarde?) zorgt voor betere scherptediepte? Dus je kan bijv. beter f/-waarde 7.1 gebruiken ipv f/-waarde 4.0 / 5.6, die mijn camera veelal kiest?
Ja, maar bij baggerlicht helpt niet veel, of je moet de ISO-waarde op gaan schroeven.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:20 schreef greavy het volgende:
Diafragma instellen begrijp ik zelf nog weinig van.. Kleinere diafragma (= hogere f-waarde?) zorgt voor betere scherptediepte? Dus je kan bijvoorbeeld beter f/-waarde 7.1 gebruiken ipv f/-waarde 4.0 / 5.6, die mijn camera veelal kiest?
Probeer maar eens bij goed licht uit hoe een trein over de hele lengte scherp in beeld komt bij een klein diafragma en hoe je een veel kleiner deel scherp krijgt bij een groot diafragma.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:29 schreef greavy het volgende:
@ Eartling, is de A-dep voorinstelling wel handig bij snel bewegende voorwerpen?
@JaapB en Duvel, deze onscherpte kan dus ook komen door het licht? Deze foto's zijn toch al bij het dalen van de zon genomen, namelijk rond 18:40-19:00.
Ja, de sensor gedraagt zich een beetje als een filmpje: je hebt genoeg licht nodig om het beeld vast te leggen. Met minder licht moet je dus ofwel een langere sluitertijd aanhouden, of de lensopening vergroten (= lager diafragmagetal). Als jij altijd dezelfde sluitertijd hanteert, kom je bij slecht licht in de problemen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:29 schreef greavy het volgende:
@JaapB en Duvel, deze onscherpte kan dus ook komen door het licht? Deze foto's zijn toch al bij het dalen van de zon genomen, namelijk rond 18:40-19:00.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |