FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Nog enige tips en trucks voor het importeren van Auto's ?
Alimmddinsdag 27 september 2011 @ 17:18
Wil graag een leuke auto voor me zelf halen uit Duitsland maar is me eerste keer dat ik dat doe. Ik wil het ook allemaal zelf regelen. daarom de vraag zijn er nog dingen waar je rekening mee moet houden die niet te zien zijn voor een consument ? zo dat je niet in de maling word genomen word en slechte producten koop (Auto)
blupdinsdag 27 september 2011 @ 17:20
Hou rekening met de BPM. :Y.
SicSicSicsdinsdag 27 september 2011 @ 17:20
Dit is een goede truck om je auto('s) te importeren!

pagenkopf01.jpg
SicSicSicsdinsdag 27 september 2011 @ 17:22
Maar serieus, koop geen Audi's van Polen die op de Duitse Autotrader staan. Verder moet je rekening houden met de BPM (Schade auto zit bijvoorbeeld geen BPM op.) en kun je heel simpel een dienstverlener regelen die het papierwerk van je overneemt. :)

Mondeo ST220 zijn heel goedkoop in Duitsland! O+
PeeJay1980dinsdag 27 september 2011 @ 17:25
Een geïmporteerde auto bij de RDW alleen voor de schouwing aanbieden en niet voor de APK. APK naderhand zelf bij een dealer/garage laten doen.
D.dinsdag 27 september 2011 @ 19:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:25 schreef PeeJay1980 het volgende:
Een geïmporteerde auto bij de RDW alleen voor de schouwing aanbieden en niet voor de APK. APK naderhand zelf bij een dealer/garage laten doen.
APK zit er toch standaard bij :?
Ferdinsdag 27 september 2011 @ 19:12
Zorg dat je voldoende kennis van auto's hebt of iemand meeneemt, je hebt vaak geen garantie en even teruggaan is vaak ook niet bij. Dus een goede inspectie is wel vereist.

BPM wordt minder over het aantal jaren, dus een oudere auto met weinig kilometers is goedkoper dan een jonge met veel op de teller.

Oh ja en bastler betekent knutselaar, dan is de auto bijna rijp voor de sloop.
ZwartmetSuikerdinsdag 27 september 2011 @ 19:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 19:02 schreef D. het volgende:

[..]

APK zit er toch standaard bij :?
Nee da's een keuze.
D.dinsdag 27 september 2011 @ 20:08
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 september 2011 19:29 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Nee da's een keuze.
Kan het me niet meer herinneren die keuze te hebben gekregen :N

En wat is de voornaamste reden om dit niet via de RDW te willen doen?
Sounddragondinsdag 27 september 2011 @ 21:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 20:08 schreef D. het volgende:

[..]

Kan het me niet meer herinneren die keuze te hebben gekregen :N

En wat is de voornaamste reden om dit niet via de RDW te willen doen?
Hij wordt liever geripped bij een lokale garage denk ik; RDW zal hem wel te onafhankelijk zijn :+
Ferdinsdag 27 september 2011 @ 22:07
Met bepaalde franse auto's weten de dealers dat de lagers af fabriek zoveel speling mogen hebben.
PeeJay1980woensdag 28 september 2011 @ 00:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 20:08 schreef D. het volgende:

[..]

En wat is de voornaamste reden om dit niet via de RDW te willen doen?
Als je afkeur krijgt, hoef je niet weer helemaal terug naar de rdw voor de herkeuring. Met opnieuw een 1dags kenteken of met een ambulance..
ColtZ40woensdag 28 september 2011 @ 07:47
Voor de keuring zorgen dat de auto zo licht mogelijk is. Dus reservewiel eruit, ruitensproeier tank leeg etc etc.
Met een beetje geluk betaal je minder wegenbelasting. ;)
ZwartmetSuikerwoensdag 28 september 2011 @ 08:48
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2011 07:47 schreef ColtZ40 het volgende:
Voor de keuring zorgen dat de auto zo licht mogelijk is. Dus reservewiel eruit, ruitensproeier tank leeg etc etc.
Met een beetje geluk betaal je minder wegenbelasting. ;)
En de benzinetank wel 3/4e vol anders dan doen ze er zo een paar tientalen kilo's bij!
T42woensdag 28 september 2011 @ 18:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 20:08 schreef D. het volgende:

[..]

Kan het me niet meer herinneren die keuze te hebben gekregen :N

En wat is de voornaamste reden om dit niet via de RDW te willen doen?
omdat je dan weer terug mag komen bij afkeur...
Mikkievrijdag 30 september 2011 @ 13:24
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2011 07:47 schreef ColtZ40 het volgende:
Voor de keuring zorgen dat de auto zo licht mogelijk is. Dus reservewiel eruit, ruitensproeier tank leeg etc etc.
Met een beetje geluk betaal je minder wegenbelasting. ;)
:')
Als er al een bestaande typegoedkeuring is wordt ie gewoon daaraan geconformeerd.
ColtZ40vrijdag 30 september 2011 @ 19:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 13:24 schreef Mikkie het volgende:

[..]

:')
Als er al een bestaande typegoedkeuring is wordt ie gewoon daaraan geconformeerd.
Echt niet. :W
ikweethetooknietvrijdag 30 september 2011 @ 19:48
Been there done that

Je mag pm en :7
Mikkievrijdag 30 september 2011 @ 23:38
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:34 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Echt niet. :W
Jij denkt dat ze alle auto's op de weegbrug zetten? :D. Je bent niet wijs.
Bovendien wordt de voertuiguitrusting helemaal niet meegerekend in het wagengewicht (zoals bijvoorbeeld het reservewiel).
DS4vrijdag 30 september 2011 @ 23:43
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:34 schreef ColtZ40 het volgende:

Echt niet. :W
Ik heb in de loop der jaren 3 keer een auto uit het buitenland gehaald en in alle gevallen werd er gewoon gekeken naar het model om het gewicht te bepalen.

Dus: echt wel!
ColtZ40zaterdag 1 oktober 2011 @ 07:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 23:38 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Jij denkt dat ze alle auto's op de weegbrug zetten? :D. Je bent niet wijs.
Bovendien wordt de voertuiguitrusting helemaal niet meegerekend in het wagengewicht (zoals bijvoorbeeld het reservewiel).
Dan mag je mij vertellen waarom er heel veel import auto's een ander gewicht hebben dan orginele Nederlandse auto's.

Voorbeeld: 70-zn-tk arosa sdi volgens ovi 1020kg

Dat moet zijn 955kg........
javaansejongenszaterdag 1 oktober 2011 @ 09:45
van de rdw site: Bij een APK-plichtig voertuig uit een EU- of EVA-land moet u ook het APK-rapport tonen, als u wilt dat de RDW de vervaldatum overneemt.

dus lekker laten keuren in de land van herkomst en je hebt hier gelijk een verse apk

c_/
sijszaterdag 1 oktober 2011 @ 10:10
bpm wordt in 8 jaar afgebouwd, autos van 8 jaar en ouder zijn bpm vrij
vandaar veel autos van 8 en 9 jaar die uit duitsland gehaald worden
Mikkiezaterdag 1 oktober 2011 @ 10:24
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 07:11 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Dan mag je mij vertellen waarom er heel veel import auto's een ander gewicht hebben dan orginele Nederlandse auto's.

Voorbeeld: 70-zn-tk arosa sdi volgens ovi 1020kg

Dat moet zijn 955kg........
Misschien omdat ie ook niet als Arosa op kenteken staat, maar als 6HS? Dat duidt op een veranderd type of op een type dat in die uitvoering niet in NL geleverd is, en dan kun je wel een ander gewicht aanvragen of kan de RDW besluiten om te wegen. Als de auto echter gewoon conform NL-specificaties gebouwd is, wordt er niets gewogen.
Alimmdzaterdag 1 oktober 2011 @ 13:08
maar een leuke BPM calculator op Autoweek is die wel te vertrouwen ? http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
Mercerzaterdag 1 oktober 2011 @ 13:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 10:10 schreef sijs het volgende:
bpm wordt in 8 jaar afgebouwd, autos van 8 jaar en ouder zijn bpm vrij
vandaar veel autos van 8 en 9 jaar die uit duitsland gehaald worden
Dat is niet zo. Die grens ligt op 25 jaar. Dus hoe je aan deze wijsheid komt is me onduidelijk. :')

BPM-restwaardetabel.jpg

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 13:08 schreef Alimmd het volgende:
maar een leuke BPM calculator op Autoweek is die wel te vertrouwen ? http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
Mij lukt het niet om daar een calculatie uit te krijgen, en ik ben echt niet dom ofzo. Het is gewoon een oerwoud van regeltjes waar voor een gemiddeld persoon niet doorheen te komen is.
Het zou in principe redelijk eenvoudig moeten zijn om een auto uit een ander EU land te halen, want: vrij verkeer van goederen, personen en diensten. Zou moeten ja, want dat is het niet! Als ik een leuke auto zie in het buitenland, dan heb ik geen flauw idee wat ik daar in NL vervolgens nog aan BPM voor moet afdragen. Drie verschillende rekenmethodes, alle drie zeer complex. "Kiest u maar welke het voordeligste is." |:(

[ Bericht 20% gewijzigd door Mercer op 01-10-2011 13:25:39 ]
Mikkiezaterdag 1 oktober 2011 @ 13:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 13:08 schreef Alimmd het volgende:
maar een leuke BPM calculator op Autoweek is die wel te vertrouwen ? http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
Die geeft een prima indicatie. Ik kwam zelfs nog een paar tientjes lager uit bij m'n uiteindelijke aangifte.
GizartFRLzaterdag 1 oktober 2011 @ 16:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 13:44 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Die geeft een prima indicatie. Ik kwam zelfs nog een paar tientjes lager uit bij m'n uiteindelijke aangifte.
Bij mijn auto kom je daar op 300 of 1100 uit.
Via autotelex.nl kwam ik uit op 199. ( dit is overigens wel een betaalsite).

Echter kreeg ik bij de RDW keuring te horen dat ik die berekening dus zelf nog naar de belastingdienst meot sturen voor de uiteindelijke BPM kosten.
Mikkiezaterdag 1 oktober 2011 @ 18:26
Ik heb toen ook het compleet ingevulde formulier van autotelex gebruikt. Bij de RDW kon ik meteen langs de douane, formulier ingeleverd en ik kon gaan. Paar dagen later de bevestiging met precies het bedrag dat op het formulier van autotelex stond. Ideaal. Verschil was 660 (autotelex) vs 690 (autoweek) ofzo, peanuts dus.
ikweethetooknietzaterdag 1 oktober 2011 @ 19:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 18:26 schreef Mikkie het volgende:
Ik heb toen ook het compleet ingevulde formulier van autotelex gebruikt.....Paar dagen later de bevestiging met precies het bedrag dat op het formulier van autotelex stond......
Autotelex bereikt overeenstemming met Belastingdienst/Douane over toepassing handelswaarde

Per 21 juli 2009 heeft de Douane groen licht gegeven voor het gebruik van de inkoopwaarde (Autotelex handelswaarde, betreft NIET de inkoopfactuur van het voertuig) bij de BPM aangifte ten behoeve van een importauto. Autotelex heeft in samenspraak met de Douane al haar relevante producten aangepast op deze wijziging. Belangrijk omdat het Douaneformulier integraal onderdeel uitmaakt van producten als AutoImport en AutotelexPro.

Naschrift BPMberekenen.com:
Dit akkoord tussen autotelex en de douane geeft uitsluitsel over de te gebruiken waarde. Hier uit kan afgeleid worden dat de Nederlandse handelsprijs (zoals reeds vermeld op bpmberekenen.com) gebruikt moet worden en niet de inkoopprijs in het buitenland.

http://www.bpmberekenen.c(...)g-handelswaarde.html

Handig dus om ff te weten :7
Inlognaamzondag 2 oktober 2011 @ 22:06
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 10:10 schreef sijs het volgende:
bpm wordt in 8 jaar afgebouwd, autos van 8 jaar en ouder zijn bpm vrij
vandaar veel autos van 8 en 9 jaar die uit duitsland gehaald worden
Onzin.

Er blijft altijd een rest-bpm. Pas na 25 jaar kun je importeren zonder bpm te moeten betalen.
javaansejongenszondag 2 oktober 2011 @ 22:09
edit: dankjewel, je mag weer gaan. }:|

[ Bericht 89% gewijzigd door blup op 02-10-2011 22:49:26 ]