STORMSEEKER | dinsdag 27 september 2011 @ 12:09 |
Ik weet het, beetje vage titel, maar ik zit regelmatig in de intercity (koploper/Plan Z) en deze wordt vaak uitgezet als even gewacht moet worden, zoals bij een station e.d.. Waarom weet ik ook niet, maar het is zo. Als de trein echter weer herstart wordt, hoor ik altijd zo een heel gaaf geluid dat klinkt alsof er een soort superlaser wordt opgeladen ofzo (zoals in films). Mijn vraag is nu: wat veroorzaakt precies dat geluid en waarom? Zijn er treintechnici in the house? Ik hoop dat iemand weet wat ik uberhaupt bedoel, maar als je ooit in een intercity zit heb je het vrijwel zeker een keer gehoord. Bedankt alvast! ![]() | |
RolStaart-Beer | dinsdag 27 september 2011 @ 12:11 |
Stroomomvormer, zet wisselstroom om in gelijkstroom. | |
MASD | dinsdag 27 september 2011 @ 12:43 |
Er zit echt een laser in treinen. Die laser gebruiken ze om een groot rad te verhitten. De duizenden hamsters in dat rad gaan gaan rennen omdat ze hun voeten verbranden en zo komt de trein in beweging. [ Bericht 0% gewijzigd door MASD op 27-09-2011 12:53:39 ] | |
error_404 | dinsdag 27 september 2011 @ 12:44 |
Het is een laser. Eigenlijk is het ook een omgebouwde oorlogstrein. | |
mschol | dinsdag 27 september 2011 @ 12:50 |
![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 27 september 2011 @ 12:54 |
Bedoel je niet gewoon de ventilator van de airconditioning lucht-circulatie? | |
Lord_Vetinari | dinsdag 27 september 2011 @ 12:55 |
Planes, Trains & Automobiles | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 27 september 2011 @ 12:56 |
Het geluid is het in werking treden van de beluchting welke allemaal experimentele gemuteerde virussen rondblaast. Schopje BNW svp. | |
dikkekaas | dinsdag 27 september 2011 @ 12:56 |
Haha eens in de zoveel tijd komt er weer een topic met deze vraag. | |
vogeltjesdans | dinsdag 27 september 2011 @ 13:15 |
Ik las trouwens klaploper ![]() | |
STORMSEEKER | dinsdag 27 september 2011 @ 13:19 |
Haha, nee maar serieus, het is toch ook weer niet zo een rare vraag? Trouwens, als het zovaak voorkomt, wat is dan het antwoord? By the way; de bovenleiding is toch 1500V gelijkstroom? Als ICM's ook gelijkstroommotoren hebben, waarom heb je dan een omvormer nodig? En het een omvormer is, waarom hoor je dat dan alleen bij het opstarten, het moet dan toch constant omgevormd worden? | |
vogeltjesdans | dinsdag 27 september 2011 @ 13:23 |
Denk nou eens na. Een spoor heeft wissels. Denk je dat je dan met gelijkstroom weg komt? | |
kree | dinsdag 27 september 2011 @ 13:25 |
Die mag je even uitleggen, waarom zou dat niet met gelijkspanning kunnen? | |
vogeltjesdans | dinsdag 27 september 2011 @ 13:27 |
Je mist de grap over wissels en wisselstroom ![]() | |
Catbert | dinsdag 27 september 2011 @ 13:27 |
Whoosh ![]() | |
kree | dinsdag 27 september 2011 @ 13:28 |
Oh ja ![]() ![]() | |
ErkendFokker | dinsdag 27 september 2011 @ 13:28 |
Het enige juiste antwoord | |
STORMSEEKER | dinsdag 27 september 2011 @ 13:32 |
Maakt dat ding serieus zoveel lawaai dan? Waarom hoor je precies datzelfde geluid dan niet in andere treinen? ![]() En het klinkt echt als iets electrisch, wat precies zou dit geluid dan veroorzaken in de airco? | |
Catbert | dinsdag 27 september 2011 @ 13:33 |
Je kunt op 2 manieren een DC motor aansturen, door middel van weerstanden of door de stroom te 'pulsen'. Bij weerstanden heb je (heel veel) verlies als warmte, en hierom pulsen moderne treinen de stroom. Bij het starten is de frequentie laag genoeg om te horen. Haha. Nee. Waarom denk je dat je hoge fluittonen hoort alleen bij het starten dan, omdat alleen dan de airco aanstaat? Het is de aandrijving. Het is ook gewoon niet de airco. | |
Saekerhett | dinsdag 27 september 2011 @ 13:44 |
Dit geluid? | |
STORMSEEKER | dinsdag 27 september 2011 @ 13:46 |
Ah ok, dus die pulsen beginnen heel langzaam (omdat de motor op gang moet komen) en gaandeweg neemt de frequentie van die pulsen dus toe (door toenemend toerental) en dat klinkt dus als dat aparte opstart/lasergeluid (wat je bij hoge frequenties, dus na het opstarten, niet meer waar kunt nemen). Right? Is dit typisch voor dit type treinen, want ik hoor dit in geen enkel ander soort trein? | |
kree | dinsdag 27 september 2011 @ 13:46 |
De bovenleiding is volgens mij gewoon wisselspanning. Volgens mij is wat je bedoeld de frequentie omvormer. | |
Catbert | dinsdag 27 september 2011 @ 13:49 |
Het is typisch voor alle chopper systemen maar hoe sterk je het hoort varieert nogal. Ik heb het idee dat de constructie van die dingen gewoon niet zo geweldig is. Je hoort het doordat leidingen mee gaan trillen met de frequentie vanwege de magnetische velden die met die frequentie aan/uit gezet worden. In princiepe hoort dat met isolatie en een degelijke contructie geminimaliseerd te worden. | |
STORMSEEKER | dinsdag 27 september 2011 @ 13:50 |
Nee! (maar bedankt voor de poging) Dit is gewoon een piep/zoemgeluid. Ik bedoel het geluid dat de trein maakt als deze wordt ingeschakeld/aangezet/opgestart. Het duurt maar 3 a 4 seconden ongeveer. Het is eenmalig bij het opstarten en daarna hoor je het niet meer. Vaak als de trein stilstaat en alles uitstaat (behalve de verlichting) wordt er iets (motoren?) ingeschakeld waardoor dat geluid ontstaat. Daarna gaat hoor je het brommen/zoemen van de motoren en pas inderdaad bij wegrijden hoor je die piep/zoemtonen van de motoren. | |
Catbert | dinsdag 27 september 2011 @ 13:51 |
Ik denk dat er eerst gelijkstroom van gemaakt wordt en dat er daarna via een chopper PWM toegepast wordt. Hoe 't exact werkt is wel op internet te vinden en anders PM je Socios maar. Verbaast me dat 'ie dit topic nog niet gevonden heeft ![]() Je bedoelt NIET dat geluid als 'ie optrekt? Oh. In dat geval vermoed ik eerder de ventilatie ofzo. Compressor van de airco die aanslaat ofzo. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 27 september 2011 @ 13:52 |
Nee. Behalve de HSL en de betuweroute is het gehele bovenleiding-netwerk in Nederland 1500V gelijkspanning. | |
kree | dinsdag 27 september 2011 @ 13:53 |
Ah ok, nou dan zal het inderdaad met PWM gaan zoals catbert zegt. | |
STORMSEEKER | dinsdag 27 september 2011 @ 14:04 |
Het klinkt wel echt als iets electrisch en pas na het geluid zijn de motoren duidelijk aan. Het lijkt me toch wel daar iets mee te maken te hebben. Ik weet niet of iemand het spel 'Descent' kent van vroeger (3D space shooter), maar daar had je zo een energieveld waar je je in op kon laden en dat is bijna precies dat geluid. | |
Catbert | dinsdag 27 september 2011 @ 14:06 |
Nou die veranderende toonhoogte bij het wegrijden is gewoon die chopper. Wat dat ding precies doet terwijl 'ie stilstaat (warmdraaien? who knows...) weet ik ook niet. Maak anders eens een filmpje ![]() Gewoon doen alsof je een lekker wijf filmt, dan lijk je niet zo'n trein-nerd als Socios ![]() | |
STORMSEEKER | dinsdag 27 september 2011 @ 15:32 |
Ik heb me rotgezocht maar ik kan het geluid dat ik bedoel niet vinden op youtube. Maar op kopstations, waar de ICM een tijdje stilstaat en dan weer wordt ingeschakeld, hoor je het zeker.Moet je daar natuurlijk geen ruzie mee krijgen ![]() | |
ErkendFokker | dinsdag 27 september 2011 @ 18:03 |
Net zo'n geluid als in startrek als de computers opstarten :p | |
100% Tukker | dinsdag 27 september 2011 @ 19:56 |
In before...![]() | |
Mr.117 | dinsdag 27 september 2011 @ 21:15 |
Toen ik de TT zag wist ik meteen waar je het over had. Ik vind het lijken op schakelen, maar dan met een heel raar geluid. | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 13:57 |
Het inschakelen van de stuurstroom lijkt me. Hiermee maak je het elektrische circuit weer compleet en gaan alle apparaten in de trein weer werken. Let wel dat de stuurstroom slechts aan één zijde van de trein ingeschakeld kan zijn, namelijk de bediende cabine. [ Bericht 71% gewijzigd door Peterselieman op 28-09-2011 14:03:05 ] | |
Kentekenplaat | woensdag 28 september 2011 @ 14:04 |
Doe maar 1800V. Vroeger was het 1500V maar zodra er ergens een trein optrok werd dat dus niet gehaald. | |
Alstead | woensdag 28 september 2011 @ 15:14 |
![]() | |
Duvel | woensdag 28 september 2011 @ 15:19 |
En toch is het formeel een 1500Vdc systeem. | |
Kentekenplaat | woensdag 28 september 2011 @ 15:22 |
Dat wel. ![]() | |
STORMSEEKER | woensdag 28 september 2011 @ 15:30 |
Een beetje hetzelfde verhaal als 220 uit het stopcontact dus, want dat is ook al minstens 230. Okay, dat klinkt wel aannemelijk. Maar wat veroorzaakt dan precies specifiek dat geluid tijdens dit proces? | |
Duvel | woensdag 28 september 2011 @ 16:08 |
Hm nee niet helemaal, dat is normtechnisch vastgelegd op 230V in verband met Europese harmonisatie. De 1800V is wat er maximaal op een 1500V systeem mag staan. Ze hebben de grenzen opgezocht om zo veel mogelijk vermogen uit het systeem te kunnen halen. Bel NedTrain in Onnen, die onderhouden ze. [ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 28-09-2011 20:04:57 ] | |
Peterselieman | woensdag 28 september 2011 @ 17:01 |
Dat zou ik niet weten. Het kan de omvormer zijn, maar ook een ander onderdeel in het proces. | |
Duvel | woensdag 28 september 2011 @ 20:05 |
Ik vind het typisch een geluid waarbij ik denk aan een riem over een snel opspinnende poelie. |