abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102425015
Hallo,

Op 31 oktober begin ik met mijn opleiding bij een luchtvaartschool in Nederland. Het probleem is alleen dat ik steeds meer begin te twijfelen of ik dit nou wel moet doen, omdat het een belachelijke som geld is en er geen zekerheid is dat ik daadwerkelijk een baan krijg.
Natuurlijk wist ik wel van te voren dat de markt, op zn zachtst gezegd, wel eens beter is geweest, maar dacht dat ik er met goede resultaten en misschien een beetje positieve discriminatie wel zou komen.
Echter begint de twijfel nu steeds meer toe te slaan of ik niet beter voor een 'veilige' opleiding zoals Biomedische Wetenschappen of Psychobiologie (dat was het anders geworden) zou moeten gaan.
Ik weet eigenlijk nu gewoon niet meer wat ik moet gaan doen, omdat ik het best heel graag wil, maar ik weet niet of het wel de meest verstandige keuze is.
Als iemand hier zou kunnen helpen door een (liefst onderbouwde) mening te geven zou het heel fijn zijn.
Wasmachines leven langer met Calgon *ping*
pi_102425161
Je hebt een PM.
pi_102425163
Sjah, wat kost het? 150k of zo?
Ik ken iemand die zo'n opleiding heeft gedaan, is een half jaar naar Amerika geweest er voor ook.
Duurde uiteindelijk drie jaar, maar ik weet niet wat hij mag besturen. Met extra cursussen dacht ik, zou hij uiteindelijk lijnvliegtuigen mogen besturen.

Het is een smak geld maar ik zie het eerder als een investering. Hij kan op dit moment geen werk vinden in de branche maar dat kan van tijdelijke aard zijn.
pi_102425165
Vliegen is veel leuker dan lab-werk.
Ik ben niet gek, ik ben een rolluik!
  dinsdag 27 september 2011 @ 01:09:23 #5
224532 Taxidude
Waar wil jij heen?
pi_102425170
Ik zou gaan vliegen, cargo. Voor een DHL of UPS.

Maar ik kan het niet onderbouwen, sorry :{
pi_102425171
Gast die ik ken is nu al een tijdje klaar met die opleiding en probeert overal te solliciteren maar komt niet aan de bak. Op een vacature van Lufthansa waren 500 reacties van over de hele wereld. Hij werkt momenteel als verkoper omdat er gewoon niks is. Het is gewoon kut op dit moment met zo weinig vacatures.
  dinsdag 27 september 2011 @ 01:09:32 #7
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_102425172
Niet piloot worden maar andere studie doen.

Onderbouwing:
Je bent een vrouw, vrouwen hebben al moeite met een Fiat Panda besturen. Vliegtuigen zijn vele malen groter dan Fiat Panda's, vrouwen zijn niet geschikt om piloot te worden.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_102425199
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef beelz het volgende:
Niet piloot worden maar andere studie doen.

Onderbouwing:
Je bent een vrouw, vrouwen hebben al moeite met een Fiat Panda besturen. Vliegtuigen zijn vele malen groter dan Fiat Panda's, vrouwen zijn niet geschikt om piloot te worden.
Al is je onderbouwing sterk, ben ik toch tegen jouw stelling.
Ik ben niet gek, ik ben een rolluik!
pi_102425206
Had iemand het over positieve discriminatie? :P
pi_102425216
Just take out the twins!
Ik ben niet gek, ik ben een rolluik!
pi_102425219
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:08 schreef Faazz het volgende:
Sjah, wat kost het? 150k of zo?
Ik ken iemand die zo'n opleiding heeft gedaan, is een half jaar naar Amerika geweest er voor ook.
Duurde uiteindelijk drie jaar, maar ik weet niet wat hij mag besturen. Met extra cursussen dacht ik, zou hij uiteindelijk lijnvliegtuigen mogen besturen.

Het is een smak geld maar ik zie het eerder als een investering. Hij kan op dit moment geen werk vinden in de branche maar dat kan van tijdelijke aard zijn.
104.000 voor opleiding, daarnaast heb je nog je living en rente à 10.000 per jaar die je moet betalen, dus in totaal zit ik op 161.500

Voor die extra cursussen (typerating) moet je ook nog een hoop extra betalen. Maar ik hoor dus van een hoop mensen dat ze geen werk kunnen vinden en het zal ongetwijfeld tijdelijk zijn, maar hoe lang is tijdelijk ? Dat is een beetje mijn probleem.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:08 schreef Zandman030 het volgende:
Vliegen is veel leuker dan lab-werk.
Dat sowieso.
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef Tinos85 het volgende:
Gast die ik ken is nu al een tijdje klaar met die opleiding en probeert overal te solliciteren maar komt niet aan de bak. Op een vacature van Lufthansa waren 500 reacties van over de hele wereld. Hij werkt momenteel als verkoper omdat er gewoon niks is. Het is gewoon kut op dit moment met zo weinig vacatures.
Dat wil ik dus ook écht niet. Ik werk nu als verkoper, maar dat was totdat ik aan opleiding ging beginnen, wil niet terug naar niks.
Wasmachines leven langer met Calgon *ping*
pi_102425239
Vriend van een studiegenoot kan ook nergens een baan vinden. Hij gebruikt zijn pilotenpak voor carnaval, zo erg is het gesteld.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_102425275
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef beelz het volgende:
Niet piloot worden maar andere studie doen.

Onderbouwing:
Je bent een vrouw, vrouwen hebben al moeite met een Fiat Panda besturen. Vliegtuigen zijn vele malen groter dan Fiat Panda's, vrouwen zijn niet geschikt om piloot te worden.
Nu ik dit lees realiseer ik me dat ik inderdaad nooit een motorvoertuig moet gaan besturen. Ik moet alle moeilijke dingen aan mannen overlaten en zelf kinderen uitpoepen, koken en schoonmaken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wasmachines leven langer met Calgon *ping*
pi_102425299
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:11 schreef Faazz het volgende:
Had iemand het over positieve discriminatie? :P
Ja, als ik er gebruik van kan maken, waarom niet?
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:13 schreef gohan16 het volgende:
Vriend van een studiegenoot kan ook nergens een baan vinden. Hij gebruikt zijn pilotenpak voor carnaval, zo erg is het gesteld.
Dat is best heel ernstig..

Ik ken wel iemand die nu met zn opleiding bezig is, maar die zit er ook vol goede hoop in..
Wasmachines leven langer met Calgon *ping*
pi_102425307
je realiseert je wel dat je voornamelijk checklisten gaat stampen? Vliegen zelf is geen kunst aan, helaas(9-11)
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_102425377
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:16 schreef gohan16 het volgende:
je realiseert je wel dat je voornamelijk checklisten gaat stampen? Vliegen zelf is geen kunst aan, helaas(9-11)
Ik weet het. Maar alsnog lijkt het me een geweldig beroep.
Wasmachines leven langer met Calgon *ping*
pi_102425401
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:20 schreef 92Merel het volgende:

[..]

Ik weet het. Maar alsnog lijkt het me een geweldig beroep.
I know, als het niet zo duur was geweest, had ik het overwogen (t.o.v. geneeskunde)
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_102425439
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:12 schreef 92Merel het volgende:
104.000 voor opleiding, daarnaast heb je nog je living en rente à 10.000 per jaar die je moet betalen, dus in totaal zit ik op 161.500
Dat zijn natuurlijk wel pittige bedragen in vergelijking met de opleiding die je krijgt. Het is denk ik niet zo dat je na het afronden van een pilotenopleiding over uitzonderlijke intellectuele capaciteiten beschikt, dus in vergelijking met een normale studie is het een dure manier om aan een vervolgopleiding te komen.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel een machtig mooi beroep. :Y Ik zou het ook ernstig overwogen hebben mocht ik nu voor een studie kiezen (ben nu bijna afgestudeerd ;) ).

quote:
Voor die extra cursussen (typerating) moet je ook nog een hoop extra betalen. Maar ik hoor dus van een hoop mensen dat ze geen werk kunnen vinden en het zal ongetwijfeld tijdelijk zijn, maar hoe lang is tijdelijk ? Dat is een beetje mijn probleem.
Dat is natuurlijk lastig te voorspellen en zal afhangen van de economische ontwikkelingen en ontwikkeling van de brandstofprijs. Ik denk dat qua bemanning er niet veel meer bezuinigd zal kunnen worden, je wilt toch minstens met 2 bemanningsleden blijven vliegen lijkt mij. Dus dan zal het afhangen van hoe de frequentie van vluchten zich ontwikkeld en hoe 'grijs' het huidige pilotenbestand is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 27-09-2011 01:30:22 ]
pi_102425540
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef Tinos85 het volgende:
Gast die ik ken is nu al een tijdje klaar met die opleiding en probeert overal te solliciteren maar komt niet aan de bak. Op een vacature van Lufthansa waren 500 reacties van over de hele wereld.
Weet je toevallig wat belangrijke selectiecriteria voor werkgevers in de luchtvaartwereld zijn?
pi_102425585
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:32 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Weet je toevallig wat belangrijke selectiecriteria voor werkgevers in de luchtvaartwereld zijn?
Of je je type rating al hebt (scheelt hun een hoop geld) en reputatie van je school/opleider.

Voor jonge piloten dan ...
pi_102425661
Als steward(ess) werken kan ook nog. Soort van bankzitter ben je dan.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_102425686
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:16 schreef 92Merel het volgende:

[..]

Ja, als ik er gebruik van kan maken, waarom niet?

[..]

Dat is best heel ernstig..

Ik ken wel iemand die nu met zn opleiding bezig is, maar die zit er ook vol goede hoop in..
Ik ken ook iemand die nu al 2 jaar wacht op een baan als piloot in de burgervaart. Vriend van mij is wel piloot in het leger en daar is meer vraag naar, maar dat lijkt me geen optie voor jou?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_102425704
Als je niet de KLS doet zou ik er sowieso al niet aan beginnen.

En positieve discriminatie doen ze niet echt aan, piloot is juist een echt mannenberoep, kans is groter dat je als vrouw nóg minder snel aan de bak komt.

Helemaal als je na voltooiing van je opleiding een paar jaar op de bank hebt gezeten.
  dinsdag 27 september 2011 @ 01:55:38 #25
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_102425769
Ik ga deze even goed volgen, mijn ambitie is ook om piloot te worden en zsm met de selectieprocedure te beginnen.
Tics van je petten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')