abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103007882
quote:
Snelle deeltjes: redt Einstein zijn eigen hachje?

Geschreven door Caroline Hoek op 12 oktober 2011 om 16:17 uur (http://www.scientias.nl)

Onlangs stelden wetenschappers dat deeltjes sneller konden reizen dan het licht en Einsteins wet braken. Maar Einstein slaat terug.

Eind september maakten wetenschappers van CERN bekend dat ze deeltjes hadden waargenomen die sneller konden reizen dan het licht. Ze benadrukten dat die waarnemingen nog wel herhaald moesten worden om hier zeker van te zijn. Maar de hele wetenschappelijke wereld stond desalniettemin op zijn kop. Want dit betekende dat de relativiteitstheorie van Einstein de prullenbak in kon.

Algemene relativiteitstheorie
Maar inmiddels zijn de gemoederen alweer bedaard en komt de eerste stevig onderbouwde kritiek los in de vorm van een paper van onderzoeker Carlo Contaldi (http://xxx.lanl.gov/abs/1109.6160). Hij stelt dat er sprake moet zijn van een verkeerde meting en onderbouwt dat met – jawel – de algemene relativiteitstheorie van Einstein.

Zwaartekracht
Volgens deze theorie kunnen verschillen in zwaartekracht tussen twee gebieden ervoor zorgen dat klokken in deze twee gebieden niet even hard lopen. Bij het klokken van de snelheid van de deeltjes werd gebruik gemaakt van twee klokken: één aan het eind en één aan het begin. De klok aan het begin staat in een gebied waar de zwaartekracht sterker is en loopt dus ietsje slomer dan de klok aan het eind. En dat verschil kan oplopen tot tientallen nanoseconden.

Stel dat de onderzoekers inderdaad geen rekening gehouden hebben met dat verschil, wat betekent dat dan voor deze ontdekking? Dat deze minder zwaar weegt dan gedacht en ook een stuk minder overtuigend is. Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Zou al die ophef (vooral door de media) dan toch allemaal met een sisser aflopen?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 20:32:47 #122
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103012222
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 19:17 schreef Robus het volgende:

[..]

Zou al die ophef (vooral door de media) dan toch allemaal met een sisser aflopen?
In mijn eerdere reacties gaf ik al aan dat een simpele meetfout waarschijnlijker is dan dat deeltjes sneller dan het licht gaan. Dus ja, erg voorbarig van CERN/media om te claimen dat Einstein het fout had.
censuur :O
pi_103028332
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 19:17 schreef Robus het volgende:

[..]

Het zou me verbazen als men hier niet goed rekening mee heeft gehouden, maar is tegelijkertijd wel één van de simpelste mogelijkheden :)
  donderdag 13 oktober 2011 @ 09:40:37 #124
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_103028879
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 20:32 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

In mijn eerdere reacties gaf ik al aan dat een simpele meetfout waarschijnlijker is dan dat deeltjes sneller dan het licht gaan. Dus ja, erg voorbarig van CERN/media om te claimen dat Einstein het fout had.
Vooral de media dan. Het CERN zat volgens mij meer op de lijn van: laten we het maar in de openbaarheid gooien, want we zien vast iets over het hoofd.

Wat ik niet snap is dat de onderzoekers die dit effect gemeten hebben, maanden lang hebben zitten puzzelen hoe dit verklaard kan worden. Lijkt me dan sterk dat ze zoiets over het hoofd zien, volgens mij is deze verklaring zelfs in dit topic al een keer besproken...
pi_103029296
Volgende week woensdag (19 okt.)

BBC 2 (22:00 - 23:00): Horizon: Faster than the speed of light?
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_103056231
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

Ook al lurk ik hier vooral mee: thanks voor de tip, gaan we kijken!
  zondag 16 oktober 2011 @ 19:54:15 #127
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103158700
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

Dit gaan we dus kijken! ^O^
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_103204176
Heeft nu niemand op dit forum door dat dit de eerste keer is dat een snelheid van een deeltje (dat de lichtsnelheid heeft) gemeten is over alleen zijn afgelegde weg EN NIET DE TERUGWEG DEEL UITMAAKT VAN HET MEET-TRAJECT?

Je kunt met Einsteins postulaten bewijzen dat zijn definities niet kloppen.

Ik heb vele artikelen laten vastleggen bij de Belastingdienst voor Registratie en Successie waaronder een artikel dat in december 2006 is verschenen. Daarin staan de volgende, door mij getrokken conclusies:

Conclusie 1
Door binnen een coördinatenstelsel een radar-signaal onderscheidenlijk te vervolgen op de heen- en terugweg vind ik tijdsduurverhoudingen die afhangen van de absolute snelheid.

Conclusie 2
In een coördinatenstelsel is de gemiddelde relatieve snelheid van een radarsignaal heen en terug in de voorwaartse richting gelijk aan die van een signaal heen en terug in de achterwaartse richting en hun dus gelijke quotienten zijn qua grootte afhankelijk van de absolute snelheid van het coördinatenstelsel.

Meer zeg ik niet.
pi_103209897
Ongelofelijk. Dit bewijst weer dat de wetenschap onvoorspelbaar en onzeker is. Prachtig om te zien. Astronomie en fundamentele natuurkunde is de mooiste wetenschap die er is.

Ik kan mezelf niet indenken dat iets sneller is dan het licht. We hebben ons zo vast geklampt aan de relativiteitsteheorie van Einstein omdat deze zo geloofwaardig leek en "klopt". We hebben veel berekeningen hierop gebasseerd. Zouden deze dan ineens niet meer kloppen of is de neutrino meting zo nihil dat we deze kunnen verwaarlozen? Ik kan me overigens niet voorstellen dat een neutrino (deeltje met zeer weinig massa toch?) sneller kan zijn dan een radiogolf of foton die geen massa hebben.
pi_103229886
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_103233996
quote:
Men zou daar al rekening mee gehouden hebben bij CERN zelf, als het topic in NWS.
pi_103290268
Reminder :X
quote:

pi_103293901
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:41 schreef Robus het volgende:

[..]

hoe kan ik dat kijken, en hoe zit t met tijdsverschil ;)
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_103294562
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:58 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:58 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

download expat shield launch ( een programma om anoniem in UK te surfen, heel handig voor buiten de UK, dan krijg je namelijk een anoniem ip adress in de UK toegewezen)

en dan vervolgens
http://www.bbc.co.uk/bbctwo/watchlive/

maar ik weer neit hoe laat het is :) volgens mij 10 uur? neem aan dat hij de nederlandse tijd heeft gebruikt
pi_103294607
10 uur Nederlandse tijd ja.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 20:52:45 #136
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103296750
Kick
Linkje van de BBC over de speciale aflevering van Horizon hierover http://www.bbc.co.uk/programmes/b016bys2
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_103302822
barman verkoopt niet aan neutrino's

neutron loopt de bar binnen

einzzeinzz1!!!
  woensdag 19 oktober 2011 @ 23:03:45 #138
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103304847
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:13 schreef Robus het volgende:
10 uur Nederlandse tijd ja.
Het was interessant! ^O^
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_103304977
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:41 schreef Robus het volgende:

[..]

Sorry, vergeten.
Ik heb de docu ook niet gezien.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_103304985
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 23:03 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Het was interessant! ^O^
ik vond het een beetje saai en herhaling van alles wat al verteld werd, dus heb na een half uur de voetbal(samenvattingen) aangezet,
was de tweede helft beter?
  woensdag 19 oktober 2011 @ 23:50:58 #141
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103307673
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 23:06 schreef Silverdigger2 het volgende:

[..]

ik vond het een beetje saai en herhaling van alles wat al verteld werd, dus heb na een half uur de voetbal(samenvattingen) aangezet,
was de tweede helft beter?
Zeker. Wat ik interessant vond om te zie is dat:

• Meerdere experimenten in de VS en Japan ook al in die richting wijzen, hoewel niet significant. Dit zet je aan het denken dat er toch wat aan de hand is. Meer gevoelige experimenten moeten uitsluitsel geven
• Nu alles als het ware opgeschud wordt in de wetenschap, blijkt dat de natuurkundige theorieën niet zo cripsy zijn zoals altijd maar wordt geportretteerd. Veel inconsistenties waren onder het tapijt geveegd. Bijvoorbeeld veel theoretici schijnen toch veel moeite te hebben met die maximum snelheid van het licht bij het verklaren van veel zaken, o.a. de big bang. Mocht het licht toch sneller kunnen, dan kunnen gelijk veel inconsistenties opgelost worden. Nu er oproerig is in de wetenschappelijke wereld wordt er hier dus ook weer nader naar gekeken.
• Mochten de waarnemingen inderdaad waar zijn dan zou dit een goed bewijs zijn voor de string theorie. Dit is elegant omdat de theorie van Einstein dan toch overeind blijft.
pi_103308046
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:03 schreef Storch het volgende:
Meer zeg ik niet.
Meer heb je blijkbaar ook niet te zeggen.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_103344976
Dag Grrrrrrrr,

Ik heb je link gelezen en daarin staat dat de GPS-sateliet zou bewegen ten opzichte van de Aarde.

Is dat wel juist? Staan ze niet juist allemaal stil ten opzichte van de Aarde (in een geo-stationaire baan)?

Of zit ik er nu helemaal naast?
  Donald Duck held donderdag 20 oktober 2011 @ 21:24:21 #144
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_103345290
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:19 schreef Storch het volgende:
Dag Grrrrrrrr,

Ik heb je link gelezen en daarin staat dat de GPS-sateliet zou bewegen ten opzichte van de Aarde.

Is dat wel juist? Staan ze niet juist allemaal stil ten opzichte van de Aarde (in een geo-stationaire baan)?

Gps satellieten zijn niet geostationair

❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 20 oktober 2011 @ 21:43:50 #145
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103346566
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:19 schreef Storch het volgende:

Dat zou niet best zijn, dan zouden ze allemaal boven de evenaar moeten "hangen". En de afstand zou veel te groot zijn voor nauwkeurige plaatsbepaling.
censuur :O
pi_103348089
Tussen Geneve en Gran Sasso zit ergens in het bergmassief een Time Vault.
Een ruimte met een doorsnede van 18 meter waar de tijd stil staat.
Deze ruimte is daar achtergelaten door een buitenaardse beschaving en bevat ongekende technologische en wetenschappelijke schatten.
Voor een neutrino die deze ruimte passeert verloopt er geen tijd, dit verklaart het verschil van 60 nanoseconden tussen berekende tijd en gemeten tijd van de vlucht van het neutrino.
Een unieke vondst?
Ach, ik fantaseer maar wat. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Schonedal op 20-10-2011 22:21:44 ]
pi_103348782
quote:
Mochten de waarnemingen inderdaad waar zijn dan zou dit een goed bewijs zijn voor de string theorie. Dit is elegant omdat de theorie van Einstein dan toch overeind blijft.
Waarom dat?
Ik zag zonet een documentaire uit begin jaren 80 waarin de algemene relativiteitstheorie van Einstein elegant genoemd werd. Men vroeg zich af, had Newton het dan fout? Nee werd er gezegd, Newton had het niet fout, maar voor specifiekere situaties had Einstein een beter model. Elegant? Het is compleet anders dan wat Newton opschreef. Het is maar wat je elegant noemt. Trouwens, Einstein, maakte een nieuw rekenmodel door een stapeltje aannames in eerder gevonden formules toe te passen. Waarom moet het dan exact overeenkomen met het model van Einstein. Dat kan helemaal niet.
pi_103351528
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:09 schreef Schonedal het volgende:
Tussen Geneve en Gran Sasso zit ergens in het bergmassief een Time Vault.
Een ruimte met een doorsnede van 18 meter waar de tijd stil staat.
Deze ruimte is daar achtergelaten door een buitenaardse beschaving en bevat ongekende technologische en wetenschappelijke schatten.
Voor een neutrino die deze ruimte passeert verloopt er geen tijd, dit verklaart het verschil van 60 nanoseconden tussen berekende tijd en gemeten tijd van de vlucht van het neutrino.
Een unieke vondst?
Ach, ik fantaseer maar wat. ;)
Als de tijd stil staat hoe gaat hij ooit aankomen dan?
pi_103355587
einstein wist toch zelf al dat de ART niet altijd kloptte?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:47:50 #150
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103356092
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:19 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Waarom dat?

Omdat de stringtheorie verklaart waarom onder speciale omstandigheden deeltjes soms sneller dan het licht lijken te bewegen, maar waarbij de relativiteitstheorie van Einstein dan toch overeind blijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')