Zou al die ophef (vooral door de media) dan toch allemaal met een sisser aflopen?quote:Snelle deeltjes: redt Einstein zijn eigen hachje?
Geschreven door Caroline Hoek op 12 oktober 2011 om 16:17 uur (http://www.scientias.nl)
Onlangs stelden wetenschappers dat deeltjes sneller konden reizen dan het licht en Einsteins wet braken. Maar Einstein slaat terug.
Eind september maakten wetenschappers van CERN bekend dat ze deeltjes hadden waargenomen die sneller konden reizen dan het licht. Ze benadrukten dat die waarnemingen nog wel herhaald moesten worden om hier zeker van te zijn. Maar de hele wetenschappelijke wereld stond desalniettemin op zijn kop. Want dit betekende dat de relativiteitstheorie van Einstein de prullenbak in kon.
Algemene relativiteitstheorie
Maar inmiddels zijn de gemoederen alweer bedaard en komt de eerste stevig onderbouwde kritiek los in de vorm van een paper van onderzoeker Carlo Contaldi (http://xxx.lanl.gov/abs/1109.6160). Hij stelt dat er sprake moet zijn van een verkeerde meting en onderbouwt dat met – jawel – de algemene relativiteitstheorie van Einstein.
Zwaartekracht
Volgens deze theorie kunnen verschillen in zwaartekracht tussen twee gebieden ervoor zorgen dat klokken in deze twee gebieden niet even hard lopen. Bij het klokken van de snelheid van de deeltjes werd gebruik gemaakt van twee klokken: één aan het eind en één aan het begin. De klok aan het begin staat in een gebied waar de zwaartekracht sterker is en loopt dus ietsje slomer dan de klok aan het eind. En dat verschil kan oplopen tot tientallen nanoseconden.
Stel dat de onderzoekers inderdaad geen rekening gehouden hebben met dat verschil, wat betekent dat dan voor deze ontdekking? Dat deze minder zwaar weegt dan gedacht en ook een stuk minder overtuigend is. Wordt ongetwijfeld vervolgd…
In mijn eerdere reacties gaf ik al aan dat een simpele meetfout waarschijnlijker is dan dat deeltjes sneller dan het licht gaan. Dus ja, erg voorbarig van CERN/media om te claimen dat Einstein het fout had.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 19:17 schreef Robus het volgende:
[..]
Zou al die ophef (vooral door de media) dan toch allemaal met een sisser aflopen?
Het zou me verbazen als men hier niet goed rekening mee heeft gehouden, maar is tegelijkertijd wel één van de simpelste mogelijkhedenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 19:17 schreef Robus het volgende:
[..]
Zou al die ophef (vooral door de media) dan toch allemaal met een sisser aflopen?
Vooral de media dan. Het CERN zat volgens mij meer op de lijn van: laten we het maar in de openbaarheid gooien, want we zien vast iets over het hoofd.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
In mijn eerdere reacties gaf ik al aan dat een simpele meetfout waarschijnlijker is dan dat deeltjes sneller dan het licht gaan. Dus ja, erg voorbarig van CERN/media om te claimen dat Einstein het fout had.
Ook al lurk ik hier vooral mee: thanks voor de tip, gaan we kijken!quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Volgende week woensdag (19 okt.)
BBC 2 (22:00 - 23:00): Horizon: Faster than the speed of light?
Dit gaan we dus kijken!quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Men zou daar al rekening mee gehouden hebben bij CERN zelf, als het topic in NWS.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)-licht-neutrino.html
quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
quote:Op woensdag 19 oktober 2011 19:58 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
hoe kan ik dat kijken, en hoe zit t met tijdsverschil
download expat shield launch ( een programma om anoniem in UK te surfen, heel handig voor buiten de UK, dan krijg je namelijk een anoniem ip adress in de UK toegewezen)quote:Op woensdag 19 oktober 2011 19:58 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
hoe kan ik dat kijken, en hoe zit t met tijdsverschil
Het was interessant!quote:
Sorry, vergeten.quote:
ik vond het een beetje saai en herhaling van alles wat al verteld werd, dus heb na een half uur de voetbal(samenvattingen) aangezet,quote:
Zeker. Wat ik interessant vond om te zie is dat:quote:Op woensdag 19 oktober 2011 23:06 schreef Silverdigger2 het volgende:
[..]
ik vond het een beetje saai en herhaling van alles wat al verteld werd, dus heb na een half uur de voetbal(samenvattingen) aangezet,
was de tweede helft beter?
Meer heb je blijkbaar ook niet te zeggen.quote:
Gps satellieten zijn niet geostationairquote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:19 schreef Storch het volgende:
Dag Grrrrrrrr,
Ik heb je link gelezen en daarin staat dat de GPS-sateliet zou bewegen ten opzichte van de Aarde.
Is dat wel juist? Staan ze niet juist allemaal stil ten opzichte van de Aarde (in een geo-stationaire baan)?
Of zit ik er nu helemaal naast?
Dat zou niet best zijn, dan zouden ze allemaal boven de evenaar moeten "hangen". En de afstand zou veel te groot zijn voor nauwkeurige plaatsbepaling.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:19 schreef Storch het volgende:
Ik heb je link gelezen en daarin staat dat de GPS-sateliet zou bewegen ten opzichte van de Aarde.
Is dat wel juist? Staan ze niet juist allemaal stil ten opzichte van de Aarde (in een geo-stationaire baan)?
Of zit ik er nu helemaal naast?
Waarom dat?quote:Mochten de waarnemingen inderdaad waar zijn dan zou dit een goed bewijs zijn voor de string theorie. Dit is elegant omdat de theorie van Einstein dan toch overeind blijft.
Als de tijd stil staat hoe gaat hij ooit aankomen dan?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:09 schreef Schonedal het volgende:
Tussen Geneve en Gran Sasso zit ergens in het bergmassief een Time Vault.
Een ruimte met een doorsnede van 18 meter waar de tijd stil staat.
Deze ruimte is daar achtergelaten door een buitenaardse beschaving en bevat ongekende technologische en wetenschappelijke schatten.
Voor een neutrino die deze ruimte passeert verloopt er geen tijd, dit verklaart het verschil van 60 nanoseconden tussen berekende tijd en gemeten tijd van de vlucht van het neutrino.
Een unieke vondst?
Ach, ik fantaseer maar wat.
Omdat de stringtheorie verklaart waarom onder speciale omstandigheden deeltjes soms sneller dan het licht lijken te bewegen, maar waarbij de relativiteitstheorie van Einstein dan toch overeind blijft.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |