abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102418521
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 22:09 schreef Eartling het volgende:

[..]

[..]

Waarom is dat zo ? waarom kun je niet sneller hier.

Het deeltje is gewoonweg sneller gegaan, niet eerder verstuurd, toch ?
Hij kwam eerder aan dan dat wij hem 'zagen' vetrekken? of zoiets?
pi_102418648
Volgens mij niet, hij heeft er nog altijd een fractie van een seconde over gedaan.
In freedom without doubt lies truth, undistorted free flowing wisdom.
In distorted freedom lies doubt, which leads to struggle...
Struggle can lead to wisdom, but also to being lost.
pi_102418808
Stel, 730 km gedeeld door 300.000 is, 0,00243...Nog altijd een tijd op zich, klein, maar toch.
En dit is dan al sneller dan het licht.
pi_102420124
Ik zie het zo. Stel je reist sneller dan het licht en gaat 100 lichtjaren hier vandaan en je kijkt naar de aarde. Je ziet de aarde dan 100 jaar geleden. Echter is de tijd hier gewoon door gegaan. Stel 50 jaar als je 2x de lichtsnelheid kan bereiken. Of de reiziger dan ook 50 jaar ouder is geworden weet ik nog niet. Daarvoor moet ik me verder verdiepen. Maar als de reiziger met dezelfde snelheid terug kan komen is hier de tijd 100 jaar verder. Niets terug in de tijd.
pi_102420159
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 22:19 schreef Eartling het volgende:
Stel, 730 km gedeeld door 300.000 is, 0,00243...Nog altijd een tijd op zich, klein, maar toch.
En dit is dan al sneller dan het licht.
Dit is inderdaad wat we zien in ons inertiaalstelsel, maar zoals ik al zei, er is een inertiaalstelsel waar de neutrino's eerder worden waargenomen dan ze worden afgeschoten ;). De (engelse) wikipedia-pagina over SRT is misschien een goed startpunt om je wat in te lezen?
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_102420437
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 22:47 schreef M.rak het volgende:

[..]

Dit is inderdaad wat we zien in ons inertiaalstelsel, maar zoals ik al zei, er is een inertiaalstelsel waar de neutrino's eerder worden waargenomen dan ze worden afgeschoten ;). De (engelse) wikipedia-pagina over SRT is misschien een goed startpunt om je wat in te lezen?
Ik ga eens kijken inderdaad, maar is wat je zegt al bewezen ? of een theoretisch iets.
pi_102420638
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 22:53 schreef Eartling het volgende:

[..]

Ik ga eens kijken inderdaad, maar is wat je zegt al bewezen ? of een theoretisch iets.
Als je het me een week geleden had gevraagd had ik gezegd dat het bewezen was, diezelfde theorie zegt namelijk dat een deeltje met een massa niet sneller kan dan het licht :P. De speciale relativiteitstheorie heeft echter al erg veel goede voorspellingen gedaan, en wordt ook toegepast in onder andere de correctie voor GPS-satellieten, het is dus niet zo dat de complete theorie overhoop gegooid hoeft te worden als dit waar blijkt te zijn.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_102420981
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 21:18 schreef Eartling het volgende:
Stel dat de unifying theorie er komt, wat dan ? Wat gaat het veranderen.
Waarom zou men anderhalf eeuw geleden de fysica achter electromagnetisme bestuderen?

Het punt met fundamentele natuurwetenschap is dat eventuele toepassingen pas op lange termijn zichtbaar worden. Daarbij zijn maatschappelijke toepassingen niet altijd de directe motivatie achter wetenschap.
pi_102421071
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2011 21:54 schreef -Datdus- het volgende:
In een notendop. Snelheid van licht is altijd 299 792 458 m / s onafhankelijk van je huidige snelheid.
Als je in een inertiaalstelsel zit. Dus niet versnelt ;)
pi_102421257
over het tijdreizen.

bedenk wel dat, als het resultaat klopt, deze neutrino's slechts terug in de tijd gaan voor een coördinatenstelsel wat ten opzichte van de aarde bijna met de lichtsnelheid gaat.

om er dus ook maar iets aan te hebben moet de hele deeltjesversneller ongeveer met de snelheid van licht gaan tov de aarde.

dus practische toepassingen zullen nog wel even(lang) op zich laten wachten.

en dat terwijl ik persoonlijk nog steeds op een meetfout gok.
pi_102421259
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 23:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom zou men anderhalf eeuw geleden de fysica achter electromagnetisme bestuderen?

Het punt met fundamentele natuurwetenschap is dat eventuele toepassingen pas op lange termijn zichtbaar worden. Daarbij zijn maatschappelijke toepassingen niet altijd de directe motivatie achter wetenschap.
Daar heb je gelijk in, misschien hebben we sommige wetenschap/ kennis hard nodig in de toekomst :)

Of het altijd synchroon loopt met eventuele noodzakelijkheid en nut valt nog te bezien.
pi_102421507
---nvt---

[ Bericht 64% gewijzigd door Eartling op 26-09-2011 23:21:08 ]
pi_102421815
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 23:09 schreef Eartling het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, misschien hebben we sommige wetenschap/ kennis hard nodig in de toekomst :)

Of het altijd synchroon loopt met eventuele noodzakelijkheid en nut valt nog te bezien.
Wetenschap wordt ook vaak niet naar nut bedreven, maar naar interesse. Mijn eigen interesse ligt toevallig bij fundamentele natuurkunde, en daar verdien ik mijn geld mee. Soms vraag ik me ook wel es af wat de wereld er aan heeft, maar het houdt mij van de straat en ik heb er veel plezier in :P
  maandag 26 september 2011 @ 23:27:19 #74
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102422026
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 23:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wetenschap wordt ook vaak niet naar nut bedreven, maar naar interesse. Mijn eigen interesse ligt toevallig bij fundamentele natuurkunde, en daar verdien ik mijn geld mee. Soms vraag ik me ook wel es af wat de wereld er aan heeft, maar het houdt mij van de straat en ik heb er veel plezier in :P
Gelukkig dachten Newton, Curie, Einstein, Bohr et cetera er net als jou over.
pi_102422243
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 23:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kijk, daar gaat het om :)

Ik hoor net een interview met een wetenschapper over dit fenomeen. Kun jij misschien ( kort ) uitleggen waarom het voorgesteld wordt als ' het doel raken voordat je de bal raakt ' ? Dit raakt kant nog wal in mijn logica, hij heeft er een tijd voor nodig gehad. ongeveer 0,00243.. Zodra je ergens rond de 820.000 km per seconde reist dan ga je sneller, en raakt de bal het doel eerder dan jij geschoten hebt.

Ik moet echt dringend terug naar school merk ik -O-
pi_102422454
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 23:32 schreef Eartling het volgende:

[..]

Ik hoor net een interview met een wetenschapper over dit fenomeen. Kun jij misschien ( kort ) uitleggen waarom het voorgesteld wordt als ' het doel raken voordat je de bal raakt ' ? Dit raakt kant nog wal in mijn logica, hij heeft er een tijd voor nodig gehad. ongeveer 0,00243.. Zodra je ergens rond de 820.000 km per seconde reist dan ga je sneller, en raakt de bal het doel eerder dan jij geschoten hebt.

als de bal het doel raakt voordat ik schiet schiet ik niet meer en blijft de bal liggen. In dat principe geloof ik niet.
pi_102422651
Het voorbeeld klopt ook niet erg. Stel je zou die snelheid kunnen halen, en je wilt een meting doen, dan kan dat niet omdat je tijds-eenheden dan niet meer toereikend zouden zijn. Maargoed ik snap er toch niets van, dat is duidelijk. :?
  maandag 26 september 2011 @ 23:53:07 #78
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102423102
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 23:41 schreef Eartling het volgende:
Stel je zou die snelheid kunnen halen, en je wilt een meting doen, dan kan dat niet omdat je tijds-eenheden dan niet meer toereikend zouden zijn.
Wat bedoel je hiermee?
pi_102423172
Sneller dan het licht betekent niet terugreizen in de tijd. Voor veel mensen is dat toch echt wel de definitie van tijdreizen: dat de klok achteruit gaat in plaats van vooruit.

Die neutronen, die sneller zijn gegaan dan de lichtsnelheid (even aannemend dat dit inderdaad zo is en dat het dus geen meetfout is), hebben er hoe dan ook een zeer, zeer korte, maar positieve tijd over gedaan om van punt A naar punt B te komen. Kortom, de "time's arrow" (ofwel, de richting van de tijd) is niet verandert.

De natuurwetten omtrent entropie schrijven ook voor dat entropie alleen maar kan toenemen. In feite wordt met die wetten gezegd dat de kansverdeling niet tijdsomkeerbaar invariant is. Kortom, terug in de tijd heeft een volstrekt andere kansverdeling dan vooruit.

Neem het volgende voorbeeld: in een perfecte, vierkante en verder lege kamer (met 1 deur) loopt iemand naar binnen, laat een tennisbal op de grond vallen en loopt de kamer weer uit. De tennisbal zal na verloop van tijd stil komen te liggen. De kans hierop is 100%, tenzij de vloer van de kamer 100% rigide is en de tennisbal 100% elastisch - dat is echter niet realistisch.

Keer dat nu om: vanuit stilstand begint de tennisbal ineens langzaam te bewegen, te stuiteren, steeds hoger en hoger, tot hij in de hand springt van iemand die op het juiste moment de kamer komt binnenlopen. Bij vooruitgaande tijd is er geen enkel fysisch proces waardoor die tennisbal ineens uit zichzelf gaat stuiteren - en bovendien ook nog eens steeds harder. De manier waarop de tennisbal zijn energie kwijtraakt (en daarmee de entropie verhoogt) is niet omkeerbaar, bij vooruitgaande tijd. Bij achteruitgaande tijd is het echter volstrekt normaal.

Een ander voorbeeld is het vermengen van een druppel inkt in een glas water. Bij vooruitgaande tijd wordt het een homogene verdeling, zal de druppel inkt nooit meer samenkomen als druppel. Bij teruggaande tijd spettert 'ie echter op een gegeven moment zo het glas uit.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_102423218
quote:
Ik hoor net een interview met een wetenschapper over dit fenomeen. Kun jij misschien ( kort ) uitleggen waarom het voorgesteld wordt als ' het doel raken voordat je de bal raakt ' ?
Ik snap echt niet waarom deze wetenschappers en het gros van de mensen hier tot de conclusie komen dat het neutrino terug in de tijd is gegaan. Je ziet iets dat niet zou kunnen volgens de huidige definitie, dus is het onmogelijke daadwerkelijk gebeurd want de huidige definitie zegt dat het zo gebeurd zou moeten zijn. Ehh... :|W
  maandag 26 september 2011 @ 23:57:37 #81
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_102423250
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 23:55 schreef Maurice76 het volgende:
Sneller dan het licht betekent niet terugreizen in de tijd. Voor veel mensen is dat toch echt wel de definitie van tijdreizen: dat de klok achteruit gaat in plaats van vooruit.
Heb je al eens aan de neutrino gevraagd hoe laat het is? Serieuze vraag.
pi_102423940
quote:
...
Ja dat heb ik hier ook al eens gezegd. Men gaat er vanuit dat de tijd alleen maar 1 richting op kan gaan. Is het glas halfvol of halfleeg? Voor elke impuls, maak je ook het negatieve complement. Maar wat is tijd? Tijd is slechts een referentiekader. Ook een referentiekader heeft een complement. Iedereen gaat zowel vooruit in de tijd, als vanaf de andere kant gezien in inverse terug in de tijd. Het referentiekadercomplement zou groter kunnen worden door een geforceerde opeenstapeling van met elkaar vermengde dimensies (bijv. extreem zware massa of antimaterie) waardoor het verloop van tijd samengedrukt zou kunnen worden tot een bolvorm of inverse bolvorm. Zo zou je met genoeg massa en/of energie een 'tijdmachine' kunnen maken, of een warpdrive, of een vliegtuig, geheel volgens de geldende relativiteitsregels.
pi_102423994
Sterker nog, het gebeurt nu al in mindere mate om ons heen, we noemen het zwaartekracht en de verbuiging van het tijd referentiekader het 'volgen van geodeten in ruimte-tijd'. Het is hetzelfde.
pi_102424137
quote:
5s.gif Op maandag 26 september 2011 23:53 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee?
Dat je dan de min in zou gaan, qua tijd. Of terug in de tijd volgens sommige.
pi_102424264
Maargoed jullie zijn mij allang kwijt met dit onderwerp :)
pi_102424303
Kan dit fenomeen niet de oorzaak zijn?

Als neutrino's zich overal en alom door materie heen bewegen en wij schieten daar nog eens een straal neutrino's doorheen dan wordt de energie sneller dan bewegende deeltjes overgegeven.
pi_102424876
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 00:26 schreef Robus het volgende:
Kan dit fenomeen niet de oorzaak zijn?

[ afbeelding ]

Als neutrino's zich overal en alom door materie heen bewegen en wij schieten daar nog eens een straal neutrino's doorheen dan wordt de energie sneller dan bewegende deeltjes overgegeven.
Ze zullen denk ik niet allemaal dezelfde kant op bewegen.
pi_102425040
Ik bedoelde neutronen trouwens... De stroom neutronen die verzonden wordt beweegt zich juist in 1 richting, naar de detector 700 km verderop.
pi_102427779
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 23:32 schreef Eartling het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ruimte en tijd zijn gekoppeld volgens de relativiteitstheorie.

Je kunt het als volgt zien. Objecten hebben verschillende snelheden in de ruimte. Dat hangt o.a. af van de waarnemer die naar het object kijkt. Objecten hebben ook verschillende snelheden in de tijd. Dat wil zeggen: klokken van verschillende waarnemers zullen in het algemeen verschillend lopen. Het blijkt dat als jij als waarnemer naar een andere waarnemer of object kijkt ziet, dat hoe hoger de ruimtelijke snelheid is die je van dat object meet, des te trager de klok van het object loopt (t.o.v jouw klok!). Dit is erg belangrijk; er is een soort weegschaal tussen bewegen in de ruimte, en "bewegen in de tijd".

Met dit idee in het achterhoofd kun je een soort "snelheid in de ruimtetijd" definieren. Dit doe je aan de hand van de zogenaamde eigentijd. Het blijkt dat de grootte van deze ruimtetijdsnelheid voor alle objecten en waarnemers de lichtsnelheid is. Dus zowel jij, de aarde, fotonen als noem maar op bewegen met de lichtsnelheid door de ruimtetijd. De ruimtelijke en tijdelijke snelheden zullen natuurlijk per object en waarnemer verschillen.

Objecten kunnen deze ruimtetijdsnelheid dan verdelen over de ruimte, en over de tijd. Hoe meer je over de ruimte verdeelt, des te minder blijft er voor de tijd over. En vice versa. En weer: dit is een waarnemersafhankelijk statement.

Fotonen bewegen t.o.v elke waarnemer met de lichtsnelheid door de ruimte. Dan blijft er geen snelheid over die zo'n foton in de tijdsrichting kan besteden. We meten dus dat "de klok van het foton stilstaat".

Je kunt je dus voorstellen, dat wanneer iets nog sneller dan het licht beweegt, we niet meer zullen meten dat de klok van zo'n object stilstaat, maar dat de klok van zo'n object terug in de tijd loopt!.

Met behulp van een ruimtetijddiagram kun je inderdaad aantonen dat als iets sneller dan het licht gaat, er altijd een waarnemer is te vinden die zal zien dat de causaliteit van zo'n object wordt omgedraaid: dingen zullen eerder aankomen dan vertrekken etc.
:)
pi_102427955
quote:
Bij vooruitgaande tijd is er geen enkel fysisch proces waardoor die tennisbal ineens uit zichzelf gaat stuiteren - en bovendien ook nog eens steeds harder. De manier waarop de tennisbal zijn energie kwijtraakt (en daarmee de entropie verhoogt) is niet omkeerbaar, bij vooruitgaande tijd. Bij achteruitgaande tijd is het echter volstrekt normaal.
Je noemde het begrip entropie. Het proces wat je hier beschrijft is in termen van de statistische fysica (of statistische mechanica) niet onmogelijk, maar slechts uiterst onwaarschijnlijk.

Entropie is een maat voor het aantal mogelijke "microscopische configuraties". Als ik een gas van N>>1 moleculen heb in een doos, dan is er een groot aantal mogelijkheden om die moleculen in die doos te zetten. Een heleboel van die mogelijkheden zullen corresponderen met 1 en dezelfde macroscopische configuratie, beschreven door b.v. de temperatuur T en de energie E. De microscopische configuraties zijn voor ons dus onzichtbaar; we kunnen moeilijk elk molecuul apart gaan meten, omdat N>>1. Daarom gebruiken we ook statistiek.

Nou is een axioma in de statistische fysica, dat elke microscopische configuratie even waarschijnlijk is. Je zult dan na verloop van tijd hoogst waarschijnlijk die macroscopische configuratie meten in de doos die compatibel is met het grootste aantal microscopische configuraties. Dit is evenvoudige statistiek; de kans op een bepaalde macroscopische configuratie is evenredig met het aantal compatibele microscopische configuraties.

De macroscopische configuratie compatibel met het grootste aantal microscopische configuraties is per definitie de toestand van maximale entropie, en noemen we "evenwicht". Maar er is statistisch gezien een bijzonder kleine kans dat we na verloop van tijd zullen meten dat alle N>>1 moleculen zich in 1 klein hoekje van de doos bevinden. Hoe groter N, des te onwaarschijnlijker is deze vondst. Maar het is niet onmogelijk :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')