Nieuwe APK dus nieuw topic

Topic Update: 06-10-2011
Merk: CITROEN
Model: XANTIA 1.8i 16V Tentation
Bouwjaar: 05 - 1997
APK: 22-09-2012
Km-stand: 229.xxx
Kleur: Rouge Pivoine (Rode Pioenroos)
Gewicht: 1278 kg
Prijs: 950,= Euro
![xantia_1.jpg]()
![xantia_2.jpg]()
![xantia_3.jpg]()
![xantia_4.jpg]()
![xantia_5.jpg]()
![xantia_6.jpg]()
]
![xantia_i1.jpg]()
![xantia_i2.jpg]()
![xantia_i3.jpg]()
![xantia_i4.jpg]()
![xantia_i5.jpg]()
![xantia_rdw.jpg]()
Copy/Pasta vanaf speurders:
quote:
De auto rijd & schakelt perfect op zowel Gas als Benzine
Het hydraulisch veer systeem zorgt er voor dat alle drempels zijn verdwenen en je zweeft over de weg!
APK tot 22 September 2012
Zeldzaam mooie kleur "Rouge Pivoine" (Rode Pioenroos EHJ)
Op elke liter gas die je tankt bespaar je tegenwoordig toch een hele euro tegenover benzine dus altijd met een lach op je gezicht tanken en afrekenen
Deze auto heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 10 op LPG dus met minimaal 300 kilometer per maand is deze auto al goedkoper te rijden dan een Benzine auto
Deze Xantia heb ik zelf gekocht als 2e auto ivm een tijdelijke baan waarvoor ik elke dag zo'n 150 km moest rijden
Ik heb er nu zo'n 4.500km mee gereden en er geen enkel probleem mee gehad
Over de kilometerstand hoef je je niet druk te maken, het is geen uitzondering om 500.000 km met dit motorblok te rijden
De 16v heeft hydraulische klepstoters dus kleppen laten stellen om de 20.000km is niet nodig zoals bij de 8v op LPG dat wel moet gebeuren
Als 1e auto heb ik al 3 jaar een exact zelfde model Xantia Break LPG-G3, deze staat inmiddels al op meer dan 400.000KM en ik heb er op standaard onderhoud na geen enkele kosten aan gehad
Zelfs in de afgelopen winters bij -25 startte deze Break en zonder problemen reed hij dan gelijk op LPG
Door hem in een hogere stand te zetten reed ik weg uit de sneeuwduinen terwijl de buren de auto nog een half uur aan het uitgraven waren en op de ANWB aan het wachten waren omdat hun auto niet startte
Volgens mij zijn de 1.8i 16v Xantia's stiekem gebouwd door Toyota en niet door Citroën!
Deze mooie rooie kan nu weg omdat ik de komende tijd toch niet zoveel kilometers meer hoef te rijden en als ik een grote afstand moet rijden toch mijn Break mee neem
Elke dag rij ik nog met veel plezier naar mijn werk in deze auto maar zoek nu toch liever wat kleiners erbij zoals een BX of AX
Ik heb geen haast met de verkoop dus handelaartjes en schatzoekers hoeven niet te reageren
De afgelopen tijd is er aan onderhoud aan gedaan:
* Bougies vervangen
* Olie + Oliefilter vervangen
* Koelvloeistof + Thermostaat vervangen
* Thermoschakelaar radiateur vervangen
* LHM reservoir & filters gereinigd
* LHM vervangen
* Alle remmen gebleed
* Remmen voor + achter geheel gereinigd
* Gasklephuis gereinigd
* Luchtfilter gereinigd
Vorig jaar zijn er nieuwe voorbanden op gekomen en is de LPG injector gereviseerd
In 2009 zijn de remblokken + remschijven voor vervangen en er zijn toen ook nieuwe Veerbollen op gezet
De Veerbollen zijn goed op druk, deze kunnen voor een nog soepelere vering iets bijgevuld worden (Kost +/- 100,= bij Hegru Veldhoven)
Bij 170.000 Km is in 2007 de Distributieriem vervangen
Bij 290.000 Km of in 2013 moet deze pas weer vervangen worden
Dit is vrij goedkoop te laten doen bij de echte specialisten zoals Hegru in Veldhoven en zeker meer dan de helft goedkoper als een normale garage
De voorruit heeft een scheur aan bijrijderskant die niet in het zicht van de bestuurder zit, hiermee komt de auto probleemloos door de apk
Deze kunt u als u zich er aan stoort gratis laten vervangen (bij een WA+ruit verzekering / maximaal uw eigen risico - Carglass)
De auto heeft hier en daar deukjes / krasjes maar het is dan ook een gebruikte auto, als je de lak een keer goed onder handen neemt is het een schitterende auto om te zien
Technisch is de auto in zeer goede staat en kan met goed onderhoud makkelijk nog een keer rijden wat hij nu op de teller heeft staan
Als het een technisch slechte auto was dan had ik hem zelf niet eens gekocht!
De vraagprijs is 950,= en dat is echt geen geld voor een goed rijdende LPG-G3 auto die het komende jaar geen onderhoud nodig heeft
Bieden mag maar dan wel bij de auto en na een proefrit!
Zoals in het vorige topic moest er wat aan gebeuren voor de APK:
Achter remmen controleren ivm remverschil
** Remmen bleeden en remmen schoonmaken was voldoende
Na het remmen bleeden en flink wat gymnastieken van de vering zweefde de auto ook nog eens 10x beter
Achterdeur links achter Centrale vergrendeling moet gemaakt worden
** Achterdeur is vanzelf weer open gegaan, waarschijnlijk een keer te hard dicht getrokken waardoor de Centrale vergrendeling het niet altijd deed
Lambda sonde vervangen
** Deze bleek gewoon goed te zijn; gasklephuis reinigen en het luchtfilter uitkloppen van alle blaadjes

was voldoende
Er zaten ook nog eens verkeerde "LPG" bougies in die te heet waren geworden

dus gelijk vervangen voor normale NGK waar ik zelf ook al 50.000km!! op rijd zonder problemen
Verder had de handrem wat remverschil door slijtage, afstellen van een boutje was voldoende
Ook moesten er nog 2 lampjes worden vervangen a 2 euro per stuk

Verder kreeg ik nog een compliment voor de meest roestvrije Xantia die de APK keurmeester ooit gezien had

Afgelopen week heeft de auto nog een beurt gekregen dus het hele Olie / KVS / Hydrauliek gebeuren is aangepakt
In de Radiateur zat een temperatuur meter ipv een temperatuur schakelaar dus die is ook vervangen
Nieuwe vraagprijs nu: 950,=
Aantoonbare Fok!-ers (minimaal half jaar geregistreerd) krijgen een gratis volle tank LPG
[ Bericht 2% gewijzigd door Symphonic op 06-10-2011 15:48:48 ]