abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102270310
Dag mensen,
wie heeft hier ervaring mee? en welke medicijnen krijgen jullie.
Mijn zusje heeft hier een lange tijd last van. Sinds twee maanden hebben we haar naar de huisarts 'gelokt'
Sindsdien is ze elke week gegaan, heeft toen ook verschillende medicijnen gekregen om rustiger te worden. Nu is ze doorverwezen naar een psychiater en die vertelde haar dat ze dus een psychose heeft? die heeft haar ook nieuwe medicijnen voorgeschreven.

Hebben jullie mensen in je omgeving die dit ook hebben en hoe gaan jullie hiermee om?
En is een psychose net als schizofrenie?
pi_102271085
Mensen met schizofrenie hebben vaak psychoses, maar psychoses kunnen bij veel meer dingen voorkomen. Mijn broertje had een psychose door speedgebruik. Maar na 2 weken functioneerde hij wel weer normaal. Bij borderline bijvoorbeeld kan het ook.

Als het heel erg is kan je worden opgenomen.

Inb4 Keep_Walking :)
pi_102271329
Mijn zusje heeft het al jaren en de laatste tijd is het erger geworden. Ze heeft zich helemaal geïsoleerd en vertrouwd niemand meer.
Langs de psychiater gaan vond ze ook n hel, ze kwam thuis en had spijt dat ze was gegaan en wil nooit meer terug.
pi_102272220
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:51 schreef gekki het volgende:
Mijn zusje heeft het al jaren en de laatste tijd is het erger geworden. Ze heeft zich helemaal geïsoleerd en vertrouwd niemand meer.
Langs de psychiater gaan vond ze ook n hel, ze kwam thuis en had spijt dat ze was gegaan en wil nooit meer terug.
Maar dat voelt ze alleen zo omdat ze in die psychose zit.

Heeft de psych geen diagnose of zo gesteld? Waardoor de psychose gekomen is?
pi_102273954
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:10 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Maar dat voelt ze alleen zo omdat ze in die psychose zit.

Heeft de psych geen diagnose of zo gesteld? Waardoor de psychose gekomen is?
Ik weet eerlijk gezegd niet echt wat n psychose inhoudt? Ze heeft last van stemmen,angst,wanen, leeft geïsoleerd en denkt constant dat ze in de gaten wordt gehouden/achtervolgt wordt. Is dit (psychose) iets wat snel overgaat of niet (met medicatie)?

Nee, maar we weten allemaal hoe het komt en de huisarts ook, dus denk de psychiater ook? Ze ging langs en vertelde waar ze last van had, kreeg toen medicatie voorgeschreven etc.
pi_102274096
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:44 schreef gekki het volgende:

[..]

Ik weet eerlijk gezegd niet echt wat n psychose inhoudt? Ze heeft last van stemmen,angst,wanen, leeft geïsoleerd en denkt constant dat ze in de gaten wordt gehouden/achtervolgt wordt. Is dit (psychose) iets wat snel overgaat of niet (met medicatie)?

Nee, maar we weten allemaal hoe het komt en de huisarts ook, dus denk de psychiater ook? Ze ging langs en vertelde waar ze last van had, kreeg toen medicatie voorgeschreven etc.
Waardoor dan?
pi_102277286
Mn vader is overleden wat veel impact op haar heeft gehad. Ze is ook erg depressief.

Ik weet nou niet precies of ze schizofrenie heeft of een psychose, of is dat hetzelfde? Ze krijgt zyprexa olanzapine 15mg.
pi_102277408
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:42 schreef gekki het volgende:
Mn vader is overleden wat veel impact op haar heeft gehad. Ze is ook erg depressief.

Ik weet nou niet precies of ze schizofrenie heeft of een psychose, of is dat hetzelfde?
Dat is niet hetzelfde, al kan het een wel voorkomen bij het ander. ;)
pi_102277657
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:44 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Dat is niet hetzelfde, al kan het een wel voorkomen bij het ander. ;)
Ok, snap er echt niks van. Ze heeft wel jaren last van stemmen.
pi_102277831
Leesvoer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychose
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie

Overigens even als reactie vanuit het WGR topic over je zusje, het is dus van belang om uit te laten zoeken wat die psychose heeft veroorzaakt en welke verbanden er zijn, zo kan het dat ze schizofreen is, maar kan het evengoed iets heel anders zijn.
pi_102277838
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:42 schreef gekki het volgende:

Ik weet nou niet precies of ze schizofrenie heeft of een psychose, of is dat hetzelfde? Ze krijgt zyprexa olanzapine 15mg.
Psychoses kunnen voorkomen bij depressies.

quote:
Gevoeligheid

De symptomen van een psychose (vooral de hallucinaties of de wanen) zijn met name bekend bij schizofrenie en andere psychiatrische ziektebeelden zoals een bipolaire stoornis type I. Onder extreme omstandigheden, zoals oorlog of ernstige mishandeling, kunnen ook mensen zonder psychiatrische ziektegeschiedenis psychotisch worden.
Toch worden mensen zelfs onder sterk belastende omstandigheden meestal niet psychotisch, wel krijgen velen last van dissociatie en angstaanvallen. Slechts een kleine groep mensen krijgt bij relatief geringe externe factoren zoals het verlies van een baan, bij echtscheiding, verhuizing of vakantie een psychose. Waarschijnlijk heeft dit met aanleg te maken: een te weinig of te veel voorkomen van bepaalde stoffen in de hersenen. Deze combinatie van aanleg en externe factoren wordt weergegeven in het kwetsbaarheid-stressmodel.
Soms worden psychoses, zoals zwangerschapspsychose of postnatale psychose, veroorzaakt door grote hormonale schommelingen. Ook extreem slaaptekort en drugsgebruik kunnen tot een psychose leiden. Bij alcoholvergiftiging staan de psychotische verschijnselen bekend als delirium. Een psychose kan ook een reactie zijn op een ernstige depressie of burn-out.
pi_102277996
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:48 schreef gekki het volgende:

[..]

Ok, snap er echt niks van. Ze heeft wel jaren last van stemmen.
En dat is beginnen sinds het overlijden van haar vader, of is het daardoor enkel erger geworden?

Het is wel belangrijk dat ze naar de psych blijft gaan denk ik. Of in ieder geval dat ze medicijnen slikt ervoor. Psychoses kunnen gevaarlijk zijn en haar leven wordt er zo te horen niet beter op.
pi_102281058
Begrijp nu eindelijk het verschil! bedankt.
Ik zou het niet weten of het door depressie komt of schizofrenie.. Ze heeft altijd wel problemen gehad, sinds mijn vader is overleden is het erger geworden.
pi_102409488
Beste Gekki,

Zelf heb ik aardig kunnen verwoorden wat er precies met je gebeurt tijdens een psychose, maar ik kan je vertellen: het is de hel op aarde. Zoveel angsten zal ik de rest van mijn leven niet meer meemaken. Psychoses kunnen ontstaan door drugs, een bevalling (bij mij), de overgang, een hersentumor, schizofrenie of een burn-out. Er zijn dus meerdere oorzaken die tot een psychose kunnen leiden.
Ik vind dat de hulpverlening op dit vlak ernstig tekortschiet, denk maar eens aan de vele gevallen die media-aandacht hebben gekregen. Met een pilletje naar huis sturen is geen oplossing. Als je in een psychose verkeert, denk je namelijk dat er niks met je aan de hand is.
Voor meer info over psychoses, lees mijn boek "Na het bidden ga ik dood", te bestellen via www.freemusketeers.nl
pi_102411661
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 19:41 schreef KarindenOudsten het volgende:
Beste Gekki,

Zelf heb ik aardig kunnen verwoorden wat er precies met je gebeurt tijdens een psychose, maar ik kan je vertellen: het is de hel op aarde. Zoveel angsten zal ik de rest van mijn leven niet meer meemaken. Psychoses kunnen ontstaan door drugs, een bevalling (bij mij), de overgang, een hersentumor, schizofrenie of een burn-out. Er zijn dus meerdere oorzaken die tot een psychose kunnen leiden.
Ik vind dat de hulpverlening op dit vlak ernstig tekortschiet, denk maar eens aan de vele gevallen die media-aandacht hebben gekregen. Met een pilletje naar huis sturen is geen oplossing. Als je in een psychose verkeert, denk je namelijk dat er niks met je aan de hand is.
Hoi karin, wat goed van je dat je het zo kan vertellen.
Hebben ze jou niet zo goed geholpen hiermee vind je?
Ben blij dat je er weer bovenop bent, lijkt me echt super erg voel je je al wat beter?
pi_102530132
Wat beschreven word lijkt inderdaad op een psychose, maar laat duidelijk zijn dat alleen een pilletje niet genoeg is. Medicijnen zijn een hulpmiddel en geen garantie dat het werkt. Heel vaak werkt een bepaald medicijn niet of werkt het na langere tijd gebruik niet meer. Daarbij komt, als je in een psychose zit dan is; afhankelijk van de ernst; de kans aanwezig. Maar omdat medicijnen zo lastig zijn is behandeling en goed contact met een arts (en dan wel in de psychiatry) zeer belangrijk.
Een psychose is iets zeer zwaars en moeilijks om mee te maken, maar daarnaast is het voor de mensen om de persoon heen ook zeer lastig. Iemand met een psychose ziet de wereld nou eenmaal vaak heel anders.
Ik heb persoonlijk zo m'n ervaringen, maar het is heel lastig en het blijft voor iedereen anders. Psychoses kunnen inderdaad ontstaan na een traumatische ervaring, zoals het verlies van een naaste.
Ik moet ook echt ondersteunen wat KarindenOudste zegt over hulpverlening/verpleging. Ze kunnen niet alles snappen, het is iets wat je als buitenstaander totaal niet begrijpt en het is erg belangrijk dat familie ook van zich laat horen. Slechtste ervaringen zijn; hulpverlening die niet goed luisterd of niet begrijpt dat er iets aan de hand is; Verpleging die het er zelf heel veel moeite mee hebben en niet met onderwerpen als suicidaliteit om kunnen gaan.
Een laatste optie is opnamen; voor het geval dat, wil ik daarop voorbereiden, het klinkt veel erger dan het is. Het is inderdaad niet al te leuk, maar het is niet een soort gevangenis. Het zijn afdelingen waar mensen gewoon kunnen leven, met een woonkamer, activiteiten et cetera. Alleen in veel gevallen kan je er niet weg, omdat de afdeling gesloten is.
Een psychose kan erg eng zijn en moeilijk zijn om mee om te gaan als naaste, maar het ergste wat je kan doen is eigenlijk proberen het uit de weg te gaan. Iemand in een psychose heeft juist veel steun nodig.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_102621872
iemand met een psychose hoeft geen schizofreen te zijn. Pas als er sprake is van meerdere psychosen over langere tijd, lijdt iemand aan schizofrenie.

Die stemmen die ze hoort, de angsten die ze heeft noem je wanen, die horen bij de psychose. ze ziet alles op een andere manier en wat zij voelt en ziet is voor haar echt de waarheid. het is het beste deze wanen niet te bevestigen en niet te ontkrachten als je de band met je zusje zo goed mogelijk te houden.

heel veel sterkte :*
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')