Maar dat voelt ze alleen zo omdat ze in die psychose zit.quote:Op donderdag 22 september 2011 19:51 schreef gekki het volgende:
Mijn zusje heeft het al jaren en de laatste tijd is het erger geworden. Ze heeft zich helemaal geïsoleerd en vertrouwd niemand meer.
Langs de psychiater gaan vond ze ook n hel, ze kwam thuis en had spijt dat ze was gegaan en wil nooit meer terug.
Ik weet eerlijk gezegd niet echt wat n psychose inhoudt? Ze heeft last van stemmen,angst,wanen, leeft geïsoleerd en denkt constant dat ze in de gaten wordt gehouden/achtervolgt wordt. Is dit (psychose) iets wat snel overgaat of niet (met medicatie)?quote:Op donderdag 22 september 2011 20:10 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Maar dat voelt ze alleen zo omdat ze in die psychose zit.
Heeft de psych geen diagnose of zo gesteld? Waardoor de psychose gekomen is?
Waardoor dan?quote:Op donderdag 22 september 2011 20:44 schreef gekki het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet echt wat n psychose inhoudt? Ze heeft last van stemmen,angst,wanen, leeft geïsoleerd en denkt constant dat ze in de gaten wordt gehouden/achtervolgt wordt. Is dit (psychose) iets wat snel overgaat of niet (met medicatie)?
Nee, maar we weten allemaal hoe het komt en de huisarts ook, dus denk de psychiater ook? Ze ging langs en vertelde waar ze last van had, kreeg toen medicatie voorgeschreven etc.
Dat is niet hetzelfde, al kan het een wel voorkomen bij het ander.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:42 schreef gekki het volgende:
Mn vader is overleden wat veel impact op haar heeft gehad. Ze is ook erg depressief.
Ik weet nou niet precies of ze schizofrenie heeft of een psychose, of is dat hetzelfde?
Ok, snap er echt niks van. Ze heeft wel jaren last van stemmen.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:44 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dat is niet hetzelfde, al kan het een wel voorkomen bij het ander.
Psychoses kunnen voorkomen bij depressies.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:42 schreef gekki het volgende:
Mn vader is overleden wat veel impact op haar heeft gehad. Ze is ook erg depressief.
Ik weet nou niet precies of ze schizofrenie heeft of een psychose, of is dat hetzelfde? Ze krijgt zyprexa olanzapine 15mg.
quote:Gevoeligheid
De symptomen van een psychose (vooral de hallucinaties of de wanen) zijn met name bekend bij schizofrenie en andere psychiatrische ziektebeelden zoals een bipolaire stoornis type I. Onder extreme omstandigheden, zoals oorlog of ernstige mishandeling, kunnen ook mensen zonder psychiatrische ziektegeschiedenis psychotisch worden.
Toch worden mensen zelfs onder sterk belastende omstandigheden meestal niet psychotisch, wel krijgen velen last van dissociatie en angstaanvallen. Slechts een kleine groep mensen krijgt bij relatief geringe externe factoren zoals het verlies van een baan, bij echtscheiding, verhuizing of vakantie een psychose. Waarschijnlijk heeft dit met aanleg te maken: een te weinig of te veel voorkomen van bepaalde stoffen in de hersenen. Deze combinatie van aanleg en externe factoren wordt weergegeven in het kwetsbaarheid-stressmodel.
Soms worden psychoses, zoals zwangerschapspsychose of postnatale psychose, veroorzaakt door grote hormonale schommelingen. Ook extreem slaaptekort en drugsgebruik kunnen tot een psychose leiden. Bij alcoholvergiftiging staan de psychotische verschijnselen bekend als delirium. Een psychose kan ook een reactie zijn op een ernstige depressie of burn-out.
En dat is beginnen sinds het overlijden van haar vader, of is het daardoor enkel erger geworden?quote:Op donderdag 22 september 2011 21:48 schreef gekki het volgende:
[..]
Ok, snap er echt niks van. Ze heeft wel jaren last van stemmen.
Hoi karin, wat goed van je dat je het zo kan vertellen.quote:Op maandag 26 september 2011 19:41 schreef KarindenOudsten het volgende:
Beste Gekki,
Zelf heb ik aardig kunnen verwoorden wat er precies met je gebeurt tijdens een psychose, maar ik kan je vertellen: het is de hel op aarde. Zoveel angsten zal ik de rest van mijn leven niet meer meemaken. Psychoses kunnen ontstaan door drugs, een bevalling (bij mij), de overgang, een hersentumor, schizofrenie of een burn-out. Er zijn dus meerdere oorzaken die tot een psychose kunnen leiden.
Ik vind dat de hulpverlening op dit vlak ernstig tekortschiet, denk maar eens aan de vele gevallen die media-aandacht hebben gekregen. Met een pilletje naar huis sturen is geen oplossing. Als je in een psychose verkeert, denk je namelijk dat er niks met je aan de hand is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |