abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:32:03 #1
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_102186466
De spoiler hieronder heeft niets met de inhoud/het onderwerp van dit topic te maken, maar ik heb even hulp nodig en wil er geen apart topic voor aanmaken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iedereen die dit topic bezoekt heeft de film Gran Torino van en met Clint Eastwood wel gezien. Daar ga ik tenminste wel vanuit.

Ik vind Gran Torino één van de beste films van de afgelopen 11 jaar en zeker dé beste van 2008. Toch heeft deze film geen één Oscar gewonnen en ik vraag mij af waarom.

Een aantal feiten op een rijtje:

- Slumdog Millionaire won 8 Oscars en scoort volgens IMDB een 8.2 - ca. 230K stemmen.

- The Curious Case of Benjamin Button won 3 Oscars en scoort volgens IMDB een 7.9 - ca. 170K stemmen.

- The Dark Knight won 2 Oscars en scoort volgens IMDB een 8.9 - ca. 580K stemmen.

- Milk won 2 Oscars en scoort volgens IMDB een 7.8 - ca. 58K stemmen.

Gran Torino scoort een 8.3 op ca. 180K stemmen, alleen The Dark Knight doet het dus beter. Deze films zijn daarnaast ook niet echt te vergelijken (Dark Knight meer fantasy en thriller).

Milk, Slumdog en Gran Torino toch wel een beetje. Het zijn namelijk allemaal films binnen hetzelfde genre (drama).

Volgens mij is Gran Torino niet eens genomineerd geweest voor een Oscar.
Ik vind dit echt raar, deze film doet het opvallend véél beter dan de Oscar winnaars. Gran Torino komt ook veel 'completer' over dan al die andere films (DK heb ik nog niet gezien, maar heb hem wel op blu-ray).

Wat is volgens jullie de reden dat Gran Torino geen Oscar(s) heeft gewonnen en nog belangrijker: waarom werd Gran Torino niet genomineerd?
pi_102186504
Smaak.

Opgelost.
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:33:59 #3
344644 computerprobleem
pi_102186546
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:33 schreef Beaudelaire het volgende:
Smaak.

Opgelost.
Nou, nee. Ik denk wel dat ze bij de Oscars rekening houden met het publiek en als je zo de cijfers bekijkt, vind het publiek Gran Torino wel veruit de beste film binnen het drama genre.

PS: Wil je de spoiler even bekijken? :D
pi_102186616
Hoewel ik het een goede film vond, had het zeker geen oscars hoeven winnen.

Sorry, Computerprobleem.
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
pi_102186631
2008 belde...
pi_102186660
Misschien omdat Milk en Slumdog Millionaire allebei wat 'nieuws' hadden?
Milk ging over Harvey Milk, en Slumdog Millionaire komt uit India. Ik heb zo snel even geen andere verklaring.
pi_102186682
The Wrestler was nog beter mensen.
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:39:52 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_102186769
Terechte vraag; vond hem onverwacht (heb hem pas veel later gezien) ook ontzettend goed, beter dan sommige winnaars. Ook beter dan Million Dollar Baby, die wel vier oscars heeft gewonnen. Misschien vonden ze dat Clint wel genoeg oscars had?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:39:54 #9
344644 computerprobleem
pi_102186771
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:36 schreef Darkestrah het volgende:
Misschien omdat Milk en Slumdog Millionaire allebei wat 'nieuws' hadden?
Milk ging over Harvey Milk, en Slumdog Millionaire komt uit India. Ik heb zo snel even geen andere verklaring.
Zijn beide goede films hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar kom op... 8 Oscars voor Slumdog Millionaire en niet eens een nominatie voor Gran Torino, die onder het grote publiek zelfs beter scoort?

Nieuw oké... maar 8 Oscars, daarmee verslaat die film de meesten meesterwerken die in de top 10 staan van alle filmlijsten.

Natuurlijk zeggen de Oscars niet alles (vooral de laatste jaren niet) en het is niet mogelijk om elke briljante film te belonen. Maar 8 voor Slumdog en niet eens een Gran Torino nominatie... dat vind ik wel heel erg extreem.
pi_102186853
Slumdog was sowieso overrated.
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:42:18 #11
344644 computerprobleem
pi_102186879
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:39 schreef speknek het volgende:
Terechte vraag; vond hem onverwacht (heb hem pas veel later gezien) ook ontzettend goed, beter dan sommige winnaars. Ook beter dan Million Dollar Baby, die wel vier oscars heeft gewonnen. Misschien vonden ze dat Clint wel genoeg oscars had?
Clint heeft in totaal 4 Oscars gewonnen, eigenlijk 5, maar een is volgens mij een Lifetime Achievenment Award. Meer een ere Oscar dus.

Clint heeft nog nooit een Oscar gewonnen voor beste acteur en die verdient hij zéér zeker wel. Vooral voor Gran Torino. Hoe hij Walt neerzet, echt, jezus, hoe fucking briljant _O_
pi_102186911
Clint had regieoscar moeten winnen voor Letters from Iwo Jima.
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:44:26 #13
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102186951
Alsof Oscars ook maar iets zeggen. Alfred Hitchcock wordt nu gezien als één van de beste regisseurs aller tijden en heeft niet één Oscar gewonnen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:44:37 #14
344644 computerprobleem
pi_102186960
De film heeft wel een Golden Globe nominatie gekregen voor beste originele muziek/lied, door o.a. Clint zelf geschreven en ook gezongen. Meer dan terecht.

Clint heeft b.t.w. ook in een musical gespeeld (Paint Your Wagon, samen met Lee Marvin! :D )

Luister het lied maar, is echt mooi gezongen en een erg goede tekst. Alleen dat lied geeft de film zoveel meerwaarde dan die andere films! :D
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:44:48 #15
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102186968
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:43 schreef ThaTim het volgende:
Die film was wel zwaar geniaal inderdaad.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_102187027
Oscars zeggen ook niet altijd alles, Scorsese won 'm voor zeker niet zijn beste film.
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:46:24 #17
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_102187032
quote:
Paul Greengrass. United 93. Met een straatlengte voorsprong.

Voor de rest was Gran Torino niet eens de beste Eastwood uit 2008, laat staan dat het de beste tout court zou zijn.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_102187044
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:46 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Voor de rest was Gran Torino niet eens de beste Eastwood uit 2008, laat staan dat het de beste tout court zou zijn.
Oh ja, die was er ook nog. Ook erg goed.
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:47:02 #19
344644 computerprobleem
pi_102187053
quote:
Ja inderdaad. Voor die duo films had hij ookal niets gekregen (Flags of our Fathers). Voor Flags kan ik het wel begrijpen, maar Letters from Iwo Jima vind ik de aller beste Oorlogsfilm van de afgelopen 48 jaar, en geloof me, ik heb al letterlijk HONDERDEN oorlogsfilms gezien. Mijn lievelingsgenre, bezit honderden WW2 docu's en films en al sinds mijn 8e geïnteresseerd in WO2. Het klinkt misschien arrogant o.i.d. maar ik herken een goede oorlogsfilm wel hoor. Als ik een oorlogsfilm aanraad, is hij sowieso goed. :P
pi_102187104
Beste zou ik niet zo snel zeggen, maar wel erg, erg goed.
pi_102187119
En soundtrack is vet makkelijk op piano te spelen :P
pi_102187139
Waarom uberhaupt waarde hechten aan oscars :? Ik zou vooral je eigen (in dit geval misplaatste) mening hoger achten dan die van welke jury dan ook.
  dinsdag 20 september 2011 @ 17:50:52 #23
344644 computerprobleem
pi_102187213
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:46 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

United 93 was wel een goede film, maar zeker niet beter dan Letters from Iwo Jima (vergelijking gaat natuurlijk niet op, maar ik vergelijk dan het cijfer wat ik geef en wat gemiddeld is gegeven).

Voorbeeldje:

United 93 een 7.8 - ca. 50.000 stemmen (2 Oscar nominaties)
Letters from Iwo Jima een 8.0 - ca. 72.000 stemmen (1 Oscar gewonnen)

Wel kreeg Letters veel terechte nominaties.
Regisseren, beste film, beste script.

Voor script had deze film echt moeten winnen.

Iemand had het over originaliteit/vernieuwing. Als Letters from Iwo Jima geen vernieuwende film is/was, dan is GEEN ENKELE FILM dat!
pi_102187215
Gran Torino is echt een goede film. Clint Eastwood doet het sowieso erg goed de laatste tijd. Mystic River en Letters from Iwo Jima zijn 2 prachtige films. Daarnaast heb je ook nog Invictus en Hereafter die ook prima weg kijken en dan heb ik Million dollar baby nog niet eens gezien...

Ach sommige films blijven gewoon onder de radar. Er zijn zelfs mensen die City Island niet eens kennen....
pi_102187242
IMDB zegt sowieso erg weinig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')