abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102157014
Hoi,

Mijn partner heeft een nieuwe baan: Daarbij heeft ze de mogelijkheid om deel te nemen aan de collectieve ANW hiaat verzekering van haar werk, of om hier afstand van te doen.

De informatie die ik via Google kan vinden is belachelijk nutteloos: Iedere site vertelt een ander verhaal. Sommige sites zeggen dat het voor mensen is die voor 1950 zijn geboren, andere weer dat het voor mensen daarna is, en weer andere sites zeggen dat het alleen voor kinderen geld.

Kortom, teveel bomen, en geen bos meer zichtbaar.

Wij zijn allebei rond de 30. Wat doet die ANW hiaat verzekering nou precies, en heeft deze nut voor mensen van onze leeftijd?
pi_102157284
Als je na 1950 (speciaal voor de BB'ers....) bent geboren en geen kinderen onder de 18 verzorgt, krijg je geen ANW-uitkering bij het overlijden van je partner. Een dergelijke verzekering zorgt ervoor dat er een uitkering komt die dat 'gat' afdekt voor de achterblijvende partner.

Premie is aftrekbaar en de uitkering dus belast.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_102157464
quote:
14s.gif Op maandag 19 september 2011 21:31 schreef Five_Horizons het volgende:
Als je na 1950 (speciaal voor de BB'ers....) bent geboren en geen kinderen onder de 18 verzorgt, krijg je geen ANW-uitkering bij het overlijden van je partner. Een dergelijke verzekering zorgt ervoor dat er een uitkering komt die dat 'gat' afdekt voor de achterblijvende partner.

Premie is aftrekbaar en de uitkering dus belast.
Dus... Als we geen kinderen zouden krijgen, dan houdt het kort gezegd dus in dat mét een hiaat-verzekering ik geld krijg, en als ze er afstand van doet, dan niet?

Ik meen namelijk ook ergens gelezen te hebben dat je sowieso iets krijgt (ook zonder kinderen) maar dat dat maar 70% van het minimumloon is, en die hiaat-verzekering dat vervolgens weer aanvult...
pi_102157629
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 21:34 schreef Redah het volgende:

[..]

Dus... Als we geen kinderen zouden krijgen, dan houdt het kort gezegd dus in dat mét een hiaat-verzekering ik geld krijg, en als ze er afstand van doet, dan niet?

Ik meen namelijk ook ergens gelezen te hebben dat je sowieso iets krijgt (ook zonder kinderen) maar dat dat maar 70% van het minimumloon is, en die hiaat-verzekering dat vervolgens weer aanvult...
Dat laatste is alleen als je aan één van de volgende voorwaarden voldoet:

quote:
- geboren zijn vóór 1-1-1950;
- of een kind hebben dat jonger is dan 18 jaar;
- of tenminste 45% arbeidsongeschikt zijn.
Je krijgt echt niets als je daaraan niet voldoet. Verder is de uitkering van de partner (als je wél voldoet) ook afhankelijk van het inkomen van die partner.
pi_102157703
Lees ook even hier:
http://overheidsloket.ove(...)roduct&product_id=53

quote:
Voorwaarden
U komt voor de nabestaandenuitkering in aanmerking als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

De overledene was op de datum van overlijden verzekerd voor de Anw.
U bent jonger dan 65 jaar.
Van de onderstaande drie voorwaarden hoeft slechts één op u van toepassing te zijn:

U bent geboren vóór 1950.
U heeft een kind onder de 18 jaar.
U bent voor ten minste 45 procent arbeidsongeschikt.
pi_102157790
OK, toch maar doen dan dus, want ik ga er van uit dat ik aan geen enkele van die 3 punten zal gaan voldoen in mijn leven :)

Just to be sure: De partner krijgt dan, ook als die 100% gezond is, geen kinderen heeft, en na 1950 is geboren een uitkering uit die verzekering?

't Is nieuw voor ons beiden, omdat in onze eerdere pensioenfondsen gewoon standaard iets ingebouwd zat waardoor 'diegene die je achterliet' geld kreeg... De term 'ANW hiaat' nog nooit gezien :)
pi_102158089
Een nabestaandenpensioen is er ook gewoon. Feitelijk is een dergelijke verzekering gewoon een 'extraatje'. Het zorgt er gewoon voor dat als je wél op die ANW-uitkering rekende, maar er door je inkomen dit niet krijgt, er gewoon een aanvulling komt. Dat nabestaandenpensioen komt er dan nog bovenop.

Ook is natuurlijk de vraag of het nabestaandenpensioen wel hoog genoeg is.

Voor die verzekering hoef je over het algemeen niet te voldoen aan die voorwaarden. Het is gewoon een commercieel product met bijbehorende voorwaarden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')