ik heb ondertussen een uitgebreide folder van Hammerite in de bus gekregen met duidelijke uitleg over hun verven en de verschillen. Tevens zitten er zo een paar kleurvoorbeelden bij en eens met de koffer vergeleken, ze zijn vrij kleur getrouw.
Goede en slechte reacties. Na veel lezen online heb ik een hoop mensen gezien die goede reacties hadden maar ook een hoop slechte reacties, zowel over rollen van de auto als over Hammerite als verf. Nu dat is met alle producten een beetje hetzelfde. Ga je dan weer verder kijken dan hun eerste reactie blijkt ook dat hun voorbereidingen niet 100 procent zijn wat het moet. Hammerite maakt groot publiciteit dat je hun verf kan aanbrengen zonder primer en enkel wat loszittende roest wegborstelen. Op zich zal dat wel kunnen maar dan vraag ik me toch spontaan af waarom ze primers op de markt brengen, tevens hechten weinig mensen belang aan deugdelijk ontvetten. Dit is thans een zeer belangrijke stap om de verf goed te laten pakken. Ok het is allemaal een pakje werk maar ik denk dat als je alles opschuurt, roest echt weg doet en roestomvormer gebruikt, dan alles GOED ontvet ... dat moet niet duur zijn overigens, een flesje wasbenzine, een pak doeken en een goed verluchte ruimte, daarna 2 lagen primer aanbrengen en dan paar lagen Hammerite. Volgens mij heb je dan echt wel een heel ander resultaat dan de negatieve reacties van mensen die gewoon hammerite over roest smeren en dan na 2 jaar klagen dat het er terug doorkomt.
Enige waar ik weinig over kan terug vinden is de UV bestendigheid van de lak. Sommige lakken schieten heel erg af door de zon. Tevens merkte een collega nog op dat Hammerite een zeer harde verf is en dat je op dunner plaatwerk moet opletten dat door beweging van plaatwerk bv tijdens het rijden en zo, de verf niet gaat barsten. Nu ook daar als je een aantal lagen over mekaar hebt is dit probleem minder aan de orde! Tevens is de prijs niet te onderschatten. Voor zo ver ik een beetje kan rekenen kost het mij ongeveer evenveel als een goedkopere overspuitbeurt. Desondanks ben ik ervan overtuigd dat de Hammerite een veel betere bescherming geeft! De tijd die je nodig hebt is nog een ander verhaal... gelukkig kan je het een beetje spreiden door deuren, motorkap, kofferdeksel en zo te demonteren en stuk per stuk te doen.
Hammerite voordelen zijn er met hopen. Rollen gaat bijzonder goed, gewoon regelmatig nieuw sponsje op de roller zetten, het werkt zeer goed tegen roest indien het correct is aangebracht en je alle instructies volgt, er zit een silicoon polymeer in, daardoor krijg je een relatief mooi en vlak eindresultaat zonder uitzakkers, het is binnen het uur overschilderbaar, je kan het erg makkelijk verkrijgen, aan te brengen bij temperaturen hoger dan 5 graden, na een uur stofvast, ...
Nu naast het rollen is er nog een andere mogelijkheid. Hammerite heeft ook een soort spray toestel dat werkt niet zoals bv een wagner. Dit systeem plaatst een negatieve stroom op je te spuiten metaal en dan ga jer met het pistool er over. De verf wordt als een magneet tegen het metaal getrokken. Dit geeft volgens mij bijzonder goede resultaten maar ik denk dat ik achterover ga vallen van de prijzen voor de spuitbusjes. Tevens is de laag dan weer veel dunner en gaat het beschermende weer niet zo goed zijn.
Kortweg ... eens de garage klaar is denk ik dus dat ik hem mooi ga rollen zoals initieel gedacht in donkergrijs hamerslag

Valt het tegen plak ik er wel wat stickers over of zo

hehehehehe