Oplossing: schrijf je in bij de Kvk.quote:Op donderdag 15 september 2011 09:44 schreef John78 het volgende:
Hallo,
Ik zit met een vraag, Ik heb sinds een jaar een nieuwe hobby erbij dat is sleutelen aan scooters.
Opzicht niet raar maar wat ik het laatste jaar heb gedaan is regelmatig een scootertje voor weinig opkopen via marktplaats oid natuurlijk voor een koopje doordat er altijd wel wat aan de scootertjes mankeert.
Wanneer ik er tijd voor heb zit ik dus te sleutelen in de schuur aan de scootertjes en maak ze weer goed en mooi, zelf rij ik er een aantal weekjes op en verkoop ze dan weer via marktplaats.
Ik trek per scooter zo'n 150 a 300 euro winst uit maar zit mij nu af te vragen of de belastingdienst niet een keer om de hoek komt kijken aangezien de scooters geregistreerd staan dmv een kenteken.
Meestal zorg ik ervoor dat ik niet meer als 2 scooters heb staan in de schuur, 1 op de naam van mijn vriendin en 1 op die van mijzelf.
Hopelijk heeft iemand een antwoord voor mij voordat ik problemen krijg met de belastingdienst.
Dan moet je dus per scooter zo'n 150 a 300 euro opgeven aan de belastingdienst, kan gewoon onder het kopje "overige inkomsten".quote:Op donderdag 15 september 2011 09:44 schreef John78 het volgende:
Ik trek per scooter zo'n 150 a 300 euro winst uit maar zit mij nu af te vragen of de belastingdienst niet een keer om de hoek komt kijken aangezien de scooters geregistreerd staan dmv een kenteken.
Dit klinkt al als fraude.quote:Meestal zorg ik ervoor dat ik niet meer als 2 scooters heb staan in de schuur, 1 op de naam van mijn vriendin en 1 op die van mijzelf.
Tsja, als dat zou kunnen... Niemand wil graag belasting betalen, en iedereen wil graag zelf z'n geld houden! Iets met "Eerlijk duurt het langst" en zo.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:53 schreef John78 het volgende:
Kijk, als ik een scootertje die motorisch mankementen vertoont en optisch (kapotte kuipen) opkoop voor een prikkie weer opknap zodat de volgende eigenaar weer met een veilige scooter kan rijden en ik daar echt veel tijd en energie in steek wil ik niet dat de belasting daar ook een graantje van meepikt.
Het kan iets genuanceerder.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, als dat zou kunnen... Niemand wil graag belasting betalen, en iedereen wil graag zelf z'n geld houden! Iets met "Eerlijk duurt het langst" en zo.
Je wilt dus uitsluitend weten of de fiscus er achter kan komen, om je veilig te voelen... De fiscus kan er achterkomen, en in dat geval krijg je gewoon een naheffing + boete.
Bedoel je dat het jjou meer geld kost dan dat het oplevert? Bedenk ook dat je kosten maakt voor je gereedschap, verf, onderdelen, marktplaats etc. Dus, maak je wel echt winst? (tel je eigen arbeid niet mee als kosten)quote:Op donderdag 15 september 2011 10:53 schreef John78 het volgende:
@ Maharbal Het is echt puur hobby, ik vindt het leuk om eraan te sleutelen en ja zelf rij ik er ook af en toe op ook omdat ik het leuk vindt.
Het werk wat ik eraan heb is meer dan dat ik voor de scooters vraag dus als je het wilt uitdrukken of het uit kan voor het werk wat ik er aan besteed kan het niet uit. maar het is hobby he,
Tsja, dat hebben we allemaal liever niet natuurlijk.quote:Op jaarbasis zal het gaan om een stuk of 5 tot 6 scooters.
Kijk, als ik een scootertje die motorisch mankementen vertoont en optisch (kapotte kuipen) opkoop voor een prikkie weer opknap zodat de volgende eigenaar weer met een veilige scooter kan rijden en ik daar echt veel tijd en energie in steek wil ik niet dat de belasting daar ook een graantje van meepikt.
En dat zie je verkeerd.quote:Ik zie het zo in, ik heb er werk van en ik steek er veel energie in dus wat er op verdient wordt behoort tot mij alleen, ook doordat dit allemaal in de avonduurtjes gebeurd omdat ik ook nog over een fulltime baan beschik waar ik al genoeg belasting van moet afdragen.
Precies. Hier sluit ik mij dus bij aan.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:08 schreef DonJames het volgende:
Dat gezegd hebbende, ik neig er naar om te zeggen dat hier geen sprake is van een "werkzaamheid" maar van een hobby. Ik persoonlijk zou het niet in m'n aangifte inkomstenbelasting opnemen.
Of het "hobby" is maakt voor de fiscus niet uit, waar het om gaat is of je een winstoogmerk hebt, en dat heb je wel degelijk.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:27 schreef John78 het volgende:
Hieruit pak ik dus nog zo'n 150 a 300 euro per scooter uit voor de moeite wat voor werk ik eraan heb gehad. dat verschilt zo'n 8 tot 20 uur werk arbeid en grote projecten soms nog wel meer.
Je hebt dan gewoon 300 euro "bijtelling" zeg maarquote:Op donderdag 15 september 2011 12:08 schreef John78 het volgende:
Een winst heb ik natuurlijk wel ja, ik doe het natuurlijk niet gratis weg maar stel dat ik het wel opgeef en een KvK inschrijving doe wat moet ik dan precies betalen als ik zeg maar per scooter 300 euro verdien?
Stel mijn gemaakte kosten zijn in totaal 350 euro en de scooter is klaar ik verkoop hem voor 650 euro. moet ik geld afstaan naar de belsting voor de winst, 300 euro of voor het hele bedrag 650 euro?
Of iets hobbymatig wordt gedaan speelt gewoon mee in de beantwoording van de vraag of iets ROW is.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Of het "hobby" is maakt voor de fiscus niet uit, waar het om gaat is of je een winstoogmerk hebt, en dat heb je wel degelijk.
Hangt van de rest van je inkomsten (en aftrekposten) af. Dus de schijf waar je nu in zit voor de belastingen zal ongeveer kloppen.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:17 schreef John78 het volgende:
Ok en hoeveel betaal ik daar dan belasting over?????
Als je die brief uberhaupt al krijgt, dan duurt het nog een tijdje. Je geeft dan gewoon aan dat je het er (dan eventueel) niet mee eens bent dat dit resultaat overige werkzaamheden is. Mocht het nodig zijn, dan kun je t.z.t. wel aangeven waarom jij dat vindt. Als een Inspecteur om wat voor rare reden dan ook (hoogst onwaarschijnlijk) vindt dat dit toch resultaat overige werkzaamheden was, dan zal hij toch geen boetes kunnen opleggen. Er is hier zeker sprake van een pleitbaar standpunt (meer dan dat), en bij een pleitbaar standpunt worden zelden boetes opgelegd (of zwaar gematigd).quote:Op donderdag 15 september 2011 12:23 schreef John78 het volgende:
@ Maharbal Maar als ik toch een brief of belletje krijg van de belastingdienst/fiscus wat moet ik precies zeggen dan, want ik ben niet echt iemand van die moeilijke woorden en termen.
En hij concurreert ook nog eens met de normale brommerreperateur. En die moet wel belasting betalen over de winst en zijn geïnvesteerde uren,...quote:Op donderdag 15 september 2011 11:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Of het "hobby" is maakt voor de fiscus niet uit, waar het om gaat is of je een winstoogmerk hebt, en dat heb je wel degelijk.
En hij zal dan wsl ook met BTW moeten gaan werkenquote:Op donderdag 15 september 2011 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je hebt dan gewoon 300 euro "bijtelling" zeg maar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |