abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101968034
Mijn 1 jaar en 1 week oude scooter (Peugeot New Vivacity, 4-takt, brom) heeft sinds een dag of wat wat moeite met starten. Ik moet eerst mn gas een paar keer open draaien, voor hij uberhaupt wil starten.

Tevens heeft hij, sinds hetzelfde moment, met een koude motor op hogere snelheid (op de meter vanaf ca. 50km/u) wat haperingen. Hij stottert, en heeft het heel moeilijk. Na tien minuten wil hij weer rond de 55/56 op de meter rijden, en na pakweg een kwartier raakt hij de 60 weer.

Deze problemen zijn rond dezelfde tijd begonnen.


De scooter staat meestal droog (s'nachts), maar begin deze week heeft hij twee keer in volle regen gestaan, en hebben we ook door de regen gereden (het regende erg hard toen). Ik had eerst het idee dat het daar wat mee te maken had (Regen in luchtfilter?). Ik heb alleen wel vaker wat regen gehad onderweg, en toen ging alles prima. En gister was het droog, en haperde hij weer (zowel heen als terug).

Hij zit nu op ca. 3700km, met 3200 heeft hij zn 3000 kilometerbeurt gehad, dus iets groots motortechnisch lijkt mij niet heel waarschijnlijk?

Iemand enig idee?

(Volgende week moet ik ivm. kapotte scharnier van de bagagebox aan de voorkant toch nog contact opnemen met de fiets/scooterboer, maar als het iets simpels is wat ik zelf op kan lossen, of als ik er beter niet meer mee kan rijden, dan hoor ik dat graag :) ).
La derecha oprime, la izquierda libera
  Forum Admin donderdag 15 september 2011 @ 10:45:20 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_101969511
De klachten die je omschrijft lijken op een onjuiste lucht/benzine verhouding. Er kan dus een probleem zijn met de automatische choke of je carburateur is vervuild geraakt. Beide problemen zijn zonder wat sleutel-ervaring niet erg makkelijk te fixen. Overigens kan het, mijns inziens, geen kwaad om er nog een weekje mee door te rijden tot de servicebeurt.
pi_101969662
Is het luchtfilter niet nat geworden door de regen?
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
pi_101975931
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 10:50 schreef RainofDeath het volgende:
Is het luchtfilter niet nat geworden door de regen?
Dat was mijn eerste gedachte, maar zou dat met een droge nacht en dag, en een rit van 10km, uurtje in de zon niet weer droog moeten zijn?
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_101975974
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2011 10:45 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
De klachten die je omschrijft lijken op een onjuiste lucht/benzine verhouding. Er kan dus een probleem zijn met de automatische choke of je carburateur is vervuild geraakt. Beide problemen zijn zonder wat sleutel-ervaring niet erg makkelijk te fixen. Overigens kan het, mijns inziens, geen kwaad om er nog een weekje mee door te rijden tot de servicebeurt.
Ik heb wel sleutelervaring met pc's maar niet met gemotoriseerde apparaten :D

Ik ga dus volgende week bij de winkel voorleggen hoe en wat.

Overigens hoor ik volgende week of mn scharnier binnen is - die staat al 9 weken in bestelling bij Peugeot- dus het kan nog wel een week of twee duren voor hij werkelijk onderhanden wordt genomen door de monteur.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_101976182
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dat was mijn eerste gedachte, maar zou dat met een droge nacht en dag, en een rit van 10km, uurtje in de zon niet weer droog moeten zijn?
nee, niet met de huidige luchtvochtigheid. Als je weet waar het filter zit, kun je hem er even uithalen en laten drogen indien nodig.

Je weet overigens dat je in NL niet harder als 40 mag met die porta-potti? :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_101977302
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

nee, niet met de huidige luchtvochtigheid. Als je weet waar het filter zit, kun je hem er even uithalen en laten drogen indien nodig.
Pijpje van ca. 2 centimeter aan de rechterkant bij het motorblok, denk ik?

quote:
Je weet overigens dat je in NL niet harder als 40 mag met die porta-potti? :+
30 fietspad bebouwde kom, 40 fietspad buitende bebouwde kom, 45 op de weg. Ik kom eigenlijk hoofdzakelijk op 50 en 60 km wegen met het ding - en daar zou ik met 45 een gevaar op de weg zijn :)

En 62 op de meter is 56 op de GPS, qua constructiesnelheid mag je 45km + 10% marge + dat er ook nog een drempel zit op wanneer ze gaan bekeuren. Als het goed is valt deze daar net binnen (ik heb er in elk geval zelf niets aan verandert, ik zou niet weten hoe :D ), maar ik heb begrepen dat een construcstiesnelheid met een geeikte meting van 56 geen problemen oplevert.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_101978216
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Pijpje van ca. 2 centimeter aan de rechterkant bij het motorblok, denk ik?

Meestal zit die boven de vario (ding wat je achterwiel aandrijft), maar zover ik weet zitten die dingen heel goed ingepakt om te zorgen dat die niet gaat lekken, in ieder geval was dat het geval bij mijn speedfight 2. Maar dat is ook alweer een goede 6 jaar geleden dat ik daar op gereden heb..
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  donderdag 15 september 2011 @ 17:49:12 #9
78498 classpc
I don't like change
pi_101983080
Klinkt een beetje alsof er ergens vocht in is gekomen dat door de warmte uiteindelijk verdampt en dan bij het afkoelen van de motor weer neerslaat.

Maar of dat nou bij je luchtfilter of bobine is dat zou ik je niet kunnen zeggen.
Je kunt het makkelijkste je luchtfilter los halen of openmaken en kijken of daar vocht in zit.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_101987907
Zou het eerst bij de makkelijkste dingen zoeken

Luchtfilter nakijken, bougiedop vervangen ( willen nog wel eens ''lek'' zijn )

Bobine etc. zou ik het niet zoeken, wegens het feit dat de scooter zo goed als nieuw is.
pi_101988766
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Pijpje van ca. 2 centimeter aan de rechterkant bij het motorblok, denk ik?

Geen flauw idee, ik heb nooit aan die dingen gesleuteld, is van na mijn tijd zeg maar :)

quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

30 fietspad bebouwde kom, 40 fietspad buitende bebouwde kom, 45 op de weg. Ik kom eigenlijk hoofdzakelijk op 50 en 60 km wegen met het ding - en daar zou ik met 45 een gevaar op de weg zijn :)

En 62 op de meter is 56 op de GPS, qua constructiesnelheid mag je 45km + 10% marge + dat er ook nog een drempel zit op wanneer ze gaan bekeuren. Als het goed is valt deze daar net binnen (ik heb er in elk geval zelf niets aan verandert, ik zou niet weten hoe :D ), maar ik heb begrepen dat een construcstiesnelheid met een geeikte meting van 56 geen problemen oplevert.
Leuke theorie, maar als je gespot wordt door de popo met 56 bibk ben je gewoon het haasje, en geloof me; als je een klappertje maakt, hangt de verzekering je er ook aan op :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_101993038
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Pijpje van ca. 2 centimeter aan de rechterkant bij het motorblok, denk ik?

[..]
Dat is je uitlaat. :')
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_101994979
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:21 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Dat is je uitlaat. :')
Die zit links :')
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_101995068
Of ben ik nu gek aan het worden? Iig aan de andere kant dan de uitlaat :P

Maar hij deed het vandaag weer goed. Starten ging alweer een stuk vlotter, en de top lag op het "U rijdt te snel :( " bord op 53 (Normaal 56, bij ideaal weer en alleen 60) - gister 48 met warme motor).

Dus ik denk inderdaad vocht in luchtfilter :)
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_101995133
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Die zit links :')
van achteren bekeken of voor bekeken..? :P

als je achter de scooter staat rechts iig..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_101995159
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Geen flauw idee, ik heb nooit aan die dingen gesleuteld, is van na mijn tijd zeg maar :)

[..]

Leuke theorie, maar als je gespot wordt door de popo met 56 bibk ben je gewoon het haasje, en geloof me; als je een klappertje maakt, hangt de verzekering je er ook aan op :Y
Voor de overtreding wel ja, de constructiesnelheid niet - die valt binnen de marges :)

En ik denk niet dat ik snel een boete krijg voor het iets te hard rijden op de weg (En op het fietspad rijd ik eerder veel te langzaam dan te snel).
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_101995324
quote:
2s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:50 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

van achteren bekeken of voor bekeken..? :P

als je achter de scooter staat rechts iig..
:D Je hebt helemaal gelijk. Tijd voor weekend 8)7
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_102014863
Ach 56 is niet zoveel dat zien ze vaak wel door de vingers. Als je met snelheden van 65+ aankomt gaan ze moeilijk doen. In mijn brommertijd meerdere malen een waarschuwing gehad wanneer ik +- 55 reed. Echter toen ik met 80km/h langs kwam blazen kreeg ik wel een leuk acceptgirootje thuis ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')