abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101942301
Beste mensen,

Dit jaar zou ik eigenlijk de opleiding Commercieel Medewerker Niveau 3 gaan doen op het Da Vinci College. Maar dat was achteraf toch niet de juiste opleiding voor mij persoonlijk.
Zelf vind ik het heel leuk om met computers te werken en daarom twijfel ik nog om misschien de ICT in te gaan. Daar zou ik dus met Niveau 3 kunnen beginnen en mocht ik dat gehaald hebben, dan eventueel nog Niveau 4 halen.
Alleen het probleem is dat ik deze maand 25 wordt en dus al best oud wordt voor het MBO. Ik zat er eigenlijk aan te denken om heel misschien een 21+ test te doen en dan HBO te gaan doen.
Het Da Vinci College zat ook al een beetje moeilijk te doen in verband met me leeftijd, omdat ze willen dat ik een BBL traject ga volgen.
Nu is dat niet zo makkelijk aangezien bijna alle bedrijven of vol zitten of liever een stagiaire hebben, wat ook logisch is omdat die goedkoper zijn.
Maar natuurlijk snap ik dat dat allemaal niet zo makkelijk gaat en daarom zou ik weleens willen weten of die test echt super moeilijk is.
Mijn achtergrond is qua school niet zo heel goed, maar dat komt omdat ik toendertijd problemen had door persoonlijke omstandigheden. Daardoor heb ik alleen een VMBO diploma en in 2006 nog een MBO 2 koks diploma behaald.
Ik ben nu wel echt veranderd en daar bedoel ik mee, dat ik er echt voor wil gaan en mezelf 100% wil inzetten voor me opleiding zodat ik later gewoon goed kan verdienen en goed werk heb.
Het punt is juist nu ik bijna 25 wordt dat ik echt een keuze moet maken nu voor later. Kijk mocht die test echt tegenvallen dan kan ik altijd nog terugvallen op me Horecadiploma, maar liever niet natuurlijk.
De opleidingen waar ik nog over twijfel zijn:

Bedrijfskundige Informatica (het is met computers werken maar ook weer niet 100%, je bent ook meer met bedrijfsprocessen bezig en dat spreekt me ook wel aan).

Commerciële Economie (vind het nog steeds wel leuk om producten te verkopen en zou de management kant ook wel wat vinden).

Hebben jullie hier ervaringen mee?
Zouden jullie die met mij willen delen, of heb je al zoiets van (nee dat ga je never nooit redden).
Nogmaals ik wil er echt voor gaan zodat ik later een goede baan kan hebben.
Ik heb wel laatst een paar IQ testen gedaan en daar kwamen scores uit van tussen de 90 a 105.

Ik hoop dat dit voldoende info is en alvast bedankt voor jullie reacties.

Ferry
  Moderator woensdag 14 september 2011 @ 16:50:46 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_101942526
Tja, mijn vriend heeft een toelatingstest gedaan, die moest Nederlands en Engels doen op Havoniveau (de examens)
Verder is het studiematig afhankelijk. Ik denk dat je bij Bedrijfskundige Informatie van wiskunde moet uitgaan. Commerciele economie zou ook best wiskunde kunnen zijn of economie examens van havo niveau.

Probeer die eens te maken!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_101943146
Dank voor je snelle reactie.

VMBO is natuurlijk veel makkelijker dan HBO dat snap ik ook, maar me beste vakken toendertijd waren wiskunde en Engels.
Mag ik vragen wat jou vriend voor route heeft gevolgd? Voordat hij die toelatingstest heeft gedaan.
  Moderator woensdag 14 september 2011 @ 17:08:48 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_101943243
VMBO TL en toen MBO 2/3 en daarna 21 jaar test.
Een schoolvoorbeeld van iemand die het niet wist :+
  woensdag 14 september 2011 @ 17:10:56 #5
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_101943337
Aan je scholingsachtergrond en IQ scores te zien een waste of time, no offence :) Al haal je die test, zal de opleiding zelf heel zwaar voor je zijn denk ik zo...
Humans dont deserve to live...
  Moderator woensdag 14 september 2011 @ 17:11:33 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_101943353
Laatbloeiers. Zat mensen die een relatief laag IQ hebben maar op een onderdeel juist iedereen inhalen.
pi_101944631
Ja daar ben ik ook wel een beetje bang voor, dat die test misschien wel haalbaar is maar dat uiteindelijk de opleiding zelf heel moeilijk gaat worden.
Denk toch dat MBO beter is want zat net even zo'n test van BNN te maken, en daar haal ik ook maar 95.
Moet wel zeggen dat je bij die test supersnel moet antwoorden dus dat telde ook wel mee met de score waardoor ik niet op tijd was met reageren.
pi_101944726
Nou, je typt iig volzinnen, dat is meer dan menig HBO-klasgenoot ooit uit z'n toetsenbord kreeg. Ik zou het lekker proberen. Iemand die ik ken moest Engels en Nederlands doen, die haalde een 4 en een 6 en mocht alsnog door.
  woensdag 14 september 2011 @ 17:47:50 #9
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_101944815
Gewoon proberen, als je het niet probeert weet je het nooit.
Ik heb een mavo achtergrond en heb de 21+ toets vorig jaar gedaan. Inmiddels heb ik mijn P en nu doe ik WO. Had ik ook nooit geweten, als ik het niet had geprobeerd.
Ik zou er zeker voor gaan.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_101945051
Ik zou het zeker proberen. Je typt relatief keurig en komt intelligent en gemotiveerd over. IQ scores hoeven niet veel te zeggen, zéker niet die van het internet en BNN en dergelijke niet. Zelf ken ik iemand die vanaf het vmbo zichzelf omhoog heeft gewerkt naar een doctoraat theoretische natuurkunde. Wel een heel uitzonderlijk geval, maar een studie aan de hogeschool moet je zeker even proberen. Succes!
pi_101945586
Door deze reactie's wordt ik wel weer iets gemotiveerder om die test te doen. :Y :Y
Hebben jullie ook op bepaalde scholen gezeten waar die testen weer anders zijn?
En hebben jullie site's waar je bepaalde testen kan doen (betrouwbare, normale oude examens)?
Want ik kom er zat tegen maar weet nou niet of dat echt de juiste zijn snap je.
  Moderator woensdag 14 september 2011 @ 18:17:06 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_101945629
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 18:15 schreef FS1986NL het volgende:
Door deze reactie's wordt ik wel weer iets gemotiveerder om die test te doen. :Y :Y
Hebben jullie ook op bepaalde scholen gezeten waar die testen weer anders zijn?
En hebben jullie site's waar je bepaalde testen kan doen (betrouwbare, normale oude examens)?
Want ik kom er zat tegen maar weet nou niet of dat echt de juiste zijn snap je.
Examenmateriaal van afgelopen jaar, havo.
  woensdag 14 september 2011 @ 18:19:30 #13
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_101945692
De toelatingstests zijn bij diverse scholen anders. HU heeft 4 vakken die je moet halen, waaronder Nederlands en Engels, Windesheim heeft een soort capaciteitentest, etc. Ik zou even informeren bij de school van je keuze, welke toetsen je zult moeten doen.
Voor de rest is het simpelweg stampen.
pi_101946141
=
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:42 schreef FS1986NL het volgende:
Ja daar ben ik ook wel een beetje bang voor, dat die test misschien wel haalbaar is maar dat uiteindelijk de opleiding zelf heel moeilijk gaat worden.
Denk toch dat MBO beter is want zat net even zo'n test van BNN te maken, en daar haal ik ook maar 95.
Moet wel zeggen dat je bij die test supersnel moet antwoorden dus dat telde ook wel mee met de score waardoor ik niet op tijd was met reageren.
Ik vind die test ook moeilijk(ik heb lager dan jij) terwijl ik toch wel universitair niveau aan kan.
pi_101947655
Ok ik ga dan maar eens die HAVO examens doen, kijken wat ik er van bak.
Persoonlijk lijkt het me wel handig dat ik van tevoren een cursus Nederlands doe, want ik moet wel zeggen dat bij mij me grammatica heeeeeel slecht is. :o Maar woorden met d of dt schrijf ik meestal wel weer goed :o
Weten jullie welk niveau je zo'n beetje moet halen bij die toets voor Nederlands (F, B, A of zoiets).

@ JohnSpek, Heb je de toets gedaan of niet omdat je het moeilijk vond? En wat voor niveau heb je dan als ik mag vragen.
pi_101948703
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 19:12 schreef FS1986NL het volgende:
Ok ik ga dan maar eens die HAVO examens doen, kijken wat ik er van bak.
Persoonlijk lijkt het me wel handig dat ik van tevoren een cursus Nederlands doe, want ik moet wel zeggen dat bij mij me grammatica heeeeeel slecht is. :o Maar woorden met d of dt schrijf ik meestal wel weer goed :o
Weten jullie welk niveau je zo'n beetje moet halen bij die toets voor Nederlands (F, B, A of zoiets).

@ JohnSpek, Heb je de toets gedaan of niet omdat je het moeilijk vond? En wat voor niveau heb je dan als ik mag vragen.
Ik heb de toets gedaan en hard gefaald. Ik studeer bedrijfskunde/bedrijfseconomie aan de universiteit en haal goede cijfers.
Maarja, ik zou gewoon wat tentamens maken van de havo en kijken wat je er van bakt.
Een wiskunde toelatingstest is waarschijnlijk wel pittig aangezien je wat voorkennis mist. Als je wat tijd hebt om het in te halen is het echter weer goed te doen.
pi_101949098
Die IQ testen zeggen niet altijd zoveel. Destijds moest ik voor niveau 3 een toelatingstoets doen op het RIJN IJSSEL te Arnhem. Daar kwam uit dat ik het voor niveau 3 zwaar zou krijgen.

Nu 3 jaar later met twee vingers in de neus niveau 3 en 4 gehaald. Gewoon je goed voorbereiden op die toelatingsexamen. Daarna er 100% voor gaan
pi_101951651
@ JohnSpek Maar hoe ben jij uiteindelijk op de UV gekomen dan omdat je met die test gefaald was.

Mocht ik een 21+ toets doen dan zal dat waarschijnlijk AVANS of InHolland zijn in verband woonplaats en reistijd.
pi_101952041
Om je taalvaardigheden wat op te vijzelen kan je het best nog een keer kort de belangrijkste theorie doornemen. Bij Engels heb je het dan over de verschillende werkwoordsvormen (present/past simple/perfect) en bij Nederlands gewoon alle basis doornemen. Dan ga je wat Nederlandse en Engelse boeken lezen en ga je kijken hoe werkwoorden zijn gespeld en dergelijke. Dat heeft bij mij erg goed gewerkt. :)
pi_101952636
@ Oidipous haha ik lees alleen nooit boeken maar wel een goede tip eigenlijk.

Bestaat er eigenlijk ook een test voor MBO4 die je kan maken, want dan zou ik eventueel eerst even MBO4 kunnen aankijken.
Want om heel eerlijk te zijn is die stap om in 1 keer naar HBO te gaan wel erg groot, en ben toch bang dat het dan niet goed komt.
pi_101953417
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 20:40 schreef FS1986NL het volgende:
@ JohnSpek Maar hoe ben jij uiteindelijk op de UV gekomen dan omdat je met die test gefaald was.

Mocht ik een 21+ toets doen dan zal dat waarschijnlijk AVANS of InHolland zijn in verband woonplaats en reistijd.
Ik bedoelde dat ik die BNN test hard heb gefaald :P
pi_101953589
OHHHH hahahahaha die 21+ toets heb je dus wel gedaan en van vond je er van?
pi_101953883
Wat wil je later doen? Als je kok wilt worden is MBO opleiding ook al genoeg. Idem voor ICT helpdeskfunctie. Als je iets wilt gaan doen waarvoor een HBO opleiding benodigd is dan moet je juist zo snel mogelijk de stap zetten naar HBO. HBO is hoger qua niveau maar is zeker niet onoverkomelijk. Ik heb verhalen gehoord van HBO-ers die hun MBO 4 opleiding als waardeloos beschouwen omdat alles wat zij op MBO hebben gehad ze in een jaar kregen. Waste of time dus. :)
  woensdag 14 september 2011 @ 21:23:46 #24
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_101954164
Als je hem op Inholland gaat doen: Stelt echt niks voor, ik vond zeker de examens Nederlands en Engels zo beneden de maat, zat bijna te janken.
pi_101955603
@ Oidipous Nee de horeca ben ik juist uit gegaan omdat ik dat niet meer leuk vond en laten we eerlijk wezen zo goed verdient dat ook niet.
Het lijkt mij gewoon leuk om later bijvoorbeeld een manager te zijn of gewoon iets in de zakenwereld te doen. En van de ICT kant lijkt het me gewoon ook leuk om met computers bezig te zijn en dat je ook voor bepaalde bedrijven processen kan regelen om bedrijf beter te laten runnen etc.

@ Maria2.0 Hmm maar wat voor soort opdrachten kreeg jij dan omdat je het zo makkelijk vond?
pi_101955808
Dan zou ik inderdaad in ieder geval de test maken.
pi_101974306
Ik hoor wel vaker dat mensen een VMBO-diploma hebben behaald en dan een mbo-niveau 2 of 3 opleiding doen. Maar wanneer je je VMBO gewoon hebt behaald kun je toch gewoon een MBO-niveau 4 opleiding doen of? ...
pi_102004426
Nee, regular_john. Dat hangt er vanaf wat voor niveau je hebt gedaan op het VMBO. Basisberoepsgerichte leerweg - niveau 2. Kaderberoepsgerichte leerweg - niveaur 3/4. Theoretische leerweg (oude mavo) - niveau 4. Diverse niveaus die allemaal worden aangeduid met het VMBO.

Zelf heb ik basisberoepsgerichte leerweg gedaan. Daarna niveau 2, 3 en 4. Begin in februari voor de tweede keer met een HBO studie. Na de eerste te zijn gestopt binnen een week. Maar zie het als een ervaring. En ben nu gaan werken. Heb ik toch wat werkervaring op mijn CV.
pi_102005375
Volgens mij ben je al te laat om een 21+ te gaan doen al wil je NU nog beginnen. Of maken ze uitzonderingen?

Wat betreft het "niveau" en of je dat aan zou kunnen, ik zelf doe (nog) geen HBO maar de berichten in me omgeving geven aan dat HBO helemaal niet zó moeilijk is. En eerlijk al lees ik in het nieuws dat Jokertje van Oh oh cherso naar 't HBO gaat dan heb ik helemaal m'n twijfels ;)
pi_102005829
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:42 schreef FS1986NL het volgende:
Dan kun je HBO zeker aan, ik had bij de laatste test van BNN een IQ van 83. Als het goed is rond ik over een paar maanden cum laude mijn WO-master af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')