abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101905122
Sinds een jaar ongeveer ben ik bezig met lange afstand wandelen/lopen. Ik ben daarmee begonnen omdat we met wat vrienden mee wilden doen met de kennedymars van Someren. We zijn daarvoor serieus gaan trainen en ik heb hem als enige wèl uitgelopen en ook nog in een mooie tijd. Ik heb het ervaren als zwaar, maar heb eigenlijk weinig klachten gehad. Alleen mijn voeten deden pijn en mijn linker knie omdat ik anders ben gaan lopen omdat ik dacht dat ik 10km voor de finish een blaar had (bleek achteraf niet zo te zijn)
Sinds de mars, begin juli ben ik eigenlijk gestopt met lopen omdat er vakantie en van allerhande andere dingen doorheen kwamen.

Nou wil het geval dat ik door wil gaan met lopen. En ik heb me als doel gesteld om volgend jaar de 4daagse van Nijmegen uit te lopen. 4x50km dus.
Ook wil ik eigenlijk weer gaan fietsen/mountainbiken, om mijn benen te trainen. Nu fiets ik eigenlijk alleen iedere dag 2x 20 minuten naar het station en terug om op school te komen. Ik heb mijn mounainbike nu uit de schuur getrokken, want die is ongeveer 7 jaar niet gebruikt.
Ik zit er ook over te denken om eens in de week te gaan hardlopen. Allemaal in het teken van conditie, uithoudingsvermogen en beenspieren.

Het is echt niet de bedoeling dat ik volgend jaar de benen van een professionele atleet heb, maar ik wil de 4daagse wel wat makkelijker lopen dan de kennedymars. En ik zou het fijn vinden om in het dagelijks leven wat meer uithoudingsvermogen en conditie te hebben.

Nou heb ik gehoord dat je problemen kunt krijgen als je zowel gaat trainen op de fiets als met (hard)lopen. Je zou je spieren anders gebruiken.
Kan iemand me vertellen wat voor problemen ik kan verwachten, waarom ze kunnen optreden en belangrijker nog, hoe ik ze kan voorkomen. Ik ben zelf nogal een noob wat betreft sporten.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:41:56 #2
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_101905478
Zelf ben ik helemaal gestopt met hardlopen toen ik voor de vierdaagse ging trainen/lopen.
Ik had al last van mn knieeen met intensief gebruik van mn benen en merkte dat toen ook weer opkomen.

Niet dat het specifiek te maken hoeft te hebben met gecombineerd gebruik, maar het is denk ik wel slim om je op 1 soort te richten voor een tijdje.
/-=]
|o-0
~~~`
pi_101907310
Ik kom regelmatig overlap tegen in het ultrawereldje tussen wandelaars en fietsers. Hardlopers en fietsers wordt minder vaak afgewisseld, dan zijn het eerder oud ultralopers die zijn gaan fietsen na een forse blessure. Je moet er wel rekening mee houden dat je een forse tijd voor je hoofdevenement vooral die sport gaat trainen en de andere er maar ff bijdoet.
pi_101912607
Maar dat je dus het ene niet met het andere kunt combineren is dus onzin?
Bij eventueel hardlopen denk ik aan hooguit een uur of 2 in de week en bij ècht fietsen om te trainen een km of 70 in de week.
Het gaat me voornamelijk om de regelmatige inspanning. Ik kan ook gewoon àlleen gaan lopen, maar als ik ga trainen merk ik dat ik na 40km pas echt iets ga voelen. Dat is op zich niet erg, maar het is zo vervelend dat je dus de hele dag bezig bent tot je voelt of je ook echt vooruitgang boekt.

Ik wil er dus met enige regelmaat bij gaan fietsen en of hardlopen om op een andere manier ècht te trainen, dan voel ik wèl wat en dan kan het gewone lange afstand wandelen gewoon gebruikt worden om kilometers te maken.
pi_101916237
Zeker valt er te combineren. Hoe denk je anders dat triathleten trainen? Je kunt wel per periode (bijv. kwartaal) de ene sport meer benadrukken dan de andere. Wat je vooral moet vermijden is dat je een continu doorlopend seizoen hebt zonder rustperiodes, dat is funest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')