abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101894225
Link naar alle vorige delen in de reeks: Topicreeks: Gezond Slank

De Slankreeks

De Slank-topics zijn bedoeld voor wie wel wat kilootjes kwijt wil raken, maar geen overgewicht heeft, en voor wie probeert een goed gewicht te behouden, kortom, voor wie bezig is met goed eten en goed leven.

Algemeen uitgangspunt om af te vallen / goed gewicht te houden
• Eet genoeg! Meestal is dat méér dan je denkt: veel mensen die willen afvallen eten te weinig om te kunnen afvallen. Wie te weinig eet geeft z'n lichaam onvoldoende energie om vet af te breken, en daarnaast krijgt het lichaam signalen dat het heel verstandig is om elke overblijvende calorie ergens op te slaan. Op je buik, kont of heupen.
• Eet meer broccoli! Toevallig is broccoli héél gezond. Zegt loveli, dus het zal zo zijn. Iets algemener: eet meer groente. Veel meer groente.
• Sport! Goed voor je lijf, voor de stofwisseling, voor vetverbranding en voor spieropbouw. Niet iedereen kan of wil sporten, sommige mensen wérken echt (huuh), anderen hebben een kwetsbaar lichaam, maar hoe meer je inspanning toevoegt aan je dagelijkse bezigheden, hoe beter dat is voor je lijf. Niet overdrijven natuurlijk.
• Wees duurzaam! Je kunt een laag gewicht bereiken met een extreme aanpak. Dan is het echter heel moeilijk vast te houden. Probeer een aanpak te kiezen die je kan en wil blijven volhouden. In het algemeen is het beter om maximaal een halve kilo per week af te vallen.
• Kijk niet uitsluitend naar calorieën en hecht niet teveel waarde aan een weegschaal. Een eenzijdig menu kan je voorzien van de juiste hoeveelheid calorieën, maar voorziet niet in alle stoffen die je nodig hebt. Een veelzijdig menu bestaat niet zozeer uit de ene dag italiaans en de volgende sushi en de derde hollandse pot, maar uit een verzameling van groente (veel), brood etc (volkoren), vlees (mager) en vet (van de juiste soort). De weegschaal vertelt je hoe zwaar je bent, maar als je een kilo vet verwerkt tot 2 kilo spieren ben je zwaarder.. maar slanker.

Meedoen!
Doen! Welkom! Vertel, wat wil je, wat is je plan, wat doe je? De meeste van ons posten regelmatig een eetlijstje, met daarop:
• O Ontbijt
• T Tussendoortje
• L Lunch
• D Diner
• S Sport
Soms volgt daarop ongevraagd commentaar, niet altijd, schroom niet expliciet om commentaar te vragen, dan krijg je een hoop op- en aanmerkingen (of complimenten natuurlijk, kan ook).

Details (BMI is een handvat om overgewicht vast te stellen. De slankreeks is bedoeld voor mensen zonder overgewicht, met overgewicht (BMI > 27) ben je van harte welkom in het zustertopic Dieetclub.
BMR is een statistische berekening van de hoeveel calorieën die je lichaam nodig heeft om bedlegerig te zijn zonder je organen te beschadigen.

Slowchat In deze reeks wordt veel geslowchat, mocht jouw vraag niet meteen beantwoord worden/ondersneeuwen, stel hem dan gerust nog een keer!

PM-lijst PM-lijst is hier te vinden.
Bijwerken staat vrij!

Lurktooltje: Lurkers beware! http://www.fok.nl/gm/volgteltool.php
Be someone that makes you happy
pi_101894381
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 11:58 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Min of meer. Heb me dat aangeleerd in de jaren dat ik erg veel ziek was en er ook veel last van had. Eten betekende dan vies veel pijn en dan kon ik niks meer. Dus overdag (op het werk) at ik gewoon niks. Pas als ik 's avonds thuis was, at ik. Dan kon ik daarna ziek op de wc zitten of in bed liggen of wat dan ook :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: nu het wel weer goed gaat, vind ik het heel moeilijk om dat patroon te doorbreken. Ik mis eten overdag ook gewoon niet, omdat ik het gewend ben van jarenlang op die manier eten.
En heb je tegenwoordig minder last als je overdag eet? En heb je meer last van bepaalde etenswaren dan andere? Want behalve weinig is het soms ook vrij ongezond, dat wat je eet. En eet je vanavond bij je D dan wel veel groenten? /thirddegree

Dat van die pijn vergeten: ik denk dat dat evolutionair bepaald is, zodat je niet na 1 kind denkt: zo, dat was eens maar noooooit weer. Tenminste, dat denk je wel, maar even later schijn je dat dan weer te vergeten. Dom, als je het mij vraagt, maar ja. :P

Wel echt fijn dat je die pijnen nu niet meer hebt!! :*
  Vis een optie? dinsdag 13 september 2011 @ 12:17:47 #3
70532 loveli
N
pi_101894512
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:12 schreef conleche het volgende:
Dat van die pijn vergeten: ik denk dat dat evolutionair bepaald is, zodat je niet na 1 kind denkt: zo, dat was eens maar noooooit weer. Tenminste, dat denk je wel, maar even later schijn je dat dan weer te vergeten. Dom, als je het mij vraagt, maar ja. :P
Gelukshormoon. De high na een bevalling is gigantisch.
crap in = crap out
pi_101894564
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:17 schreef loveli het volgende:

[..]

Gelukshormoon. De high na een bevalling is gigantisch.
Hmmmmm. Nou mijn zusje heeft een maand lang gehuild. Dat was een ander hormoon dat even kwam opborrelen geloof ik.
  Vis een optie? dinsdag 13 september 2011 @ 12:25:19 #5
70532 loveli
N
pi_101894714
lol
crap in = crap out
pi_101894881
Vind m'n laatste post eigenlijk wel voor herhaling vatbaar aangezien er dus misverstanden over zijn:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:00 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Ook van het type training...

XM, als jij een dag aan spinning doet, wat feitelijk een interval training is, dan is je EPOC* dusdanig dat je naverbranding nog wel minimaal een 18uur blijft. Of je dan direct na je training of een uur erna eet, maakt niets uit qua verbranding. Wel qua spierbehoud omdat na je training je glycoceen voorraad weg is...

De stoffen die zorgen voor vetverbranding komen trouwens vrij bij beweging en of je nou gegeten hebt of niet, zolang die stoffen in je bloedstroom zitten blijf je vet verbranden.
Vandaar ook dat gericht trainen wel enige voordeel heeft omdat de bloedstroom naar dat gebied groter wordt en dus meer stofjes in die regio zitten.

* EPOC = Excess Post-Exercise Oxygen Consumption
Daarom kun je dus het beste direct na je training snelle KH's innemen zodat je glycoceen weer op peil is en je niet de stoffen die van belang zijn voor je spieren gaat aanspreken. De stoffen die voor vetverbranding zorgen blijven even lang in je bloedstroom, maakt niet uit hoe lang je wacht met eten.

Edit: Elke vorm van beweging veroorzaakt een naverbranding trouwens, alleen heeft onderzoek uitgewezen dat de naverbranding van intervaltraining of HIIT hoger is dan duursport op constant tempo.
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_101895209
Ik kreeg trouwens van het weekend complimentjes van mijn vrienden dat ik er zo goed uitzag. *D

Ben ook superblij dat ik een relatief platte buik heb en dat le spek op le heupen zit. Curves O+
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_101895255
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:30 schreef V1z0R het volgende:
Vind m'n laatste post eigenlijk wel voor herhaling vatbaar aangezien er dus misverstanden over zijn:

[..]

Daarom kun je dus het beste direct na je training snelle KH's innemen zodat je glycoceen weer op peil is en je niet de stoffen die van belang zijn voor je spieren gaat aanspreken. De stoffen die voor vetverbranding zorgen blijven even lang in je bloedstroom, maakt niet uit hoe lang je wacht met eten.

Edit: Elke vorm van beweging veroorzaakt een naverbranding trouwens, alleen heeft onderzoek uitgewezen dat de naverbranding van intervaltraining of HIIT hoger is dan duursport op constant tempo.
^^

Na het sporten gooi ik gelijk snelle carbs naar binnen en binnen een half uur na het sporten eet ik nog een keer avondeten :')

200 gr zoete aardappel, 100 gr biefstuk, broccoli en paprika = vol bord met eten :9

En langzaamaan wordt mijn fatty ass less fatty en meer curvy :Y
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_101895289
Kan ik alleen maar props voor geven :D ^O^

Trouwens gister maar even met de gast van de sportschool overlegd, we gaan gewoon een poosje op deze voet verder. Zat gister namelijk nog maar op 112kg, dus weer 2kg er af en ondanks dat over 3weken pas m'n vetmeting weer is, leek het volgens hem wel alsof er minder rond m'n middel zit.

Nieuwe planning is dus zo door te gaan met training en VP omlaag halen.
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_101895369
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:12 schreef conleche het volgende:

[..]

En heb je tegenwoordig minder last als je overdag eet? En heb je meer last van bepaalde etenswaren dan andere? Want behalve weinig is het soms ook vrij ongezond, dat wat je eet. En eet je vanavond bij je D dan wel veel groenten? /thirddegree

Wel echt fijn dat je die pijnen nu niet meer hebt!! :*
Veel minder last. Zelden buikpijn. Wel 'ongemak', maar dat is verwaasloosbaar. Voedingsmiddelen vermijden hoeft niet per se. Dus dat scheelt :) Of ik veel groenten eet? Ik denk in ieder geval genoeg, maar ik werk geen heel blik bonen weg zoals Sigme dat bijvoorbeeld doet...

Het is dus puur een ander eetpatroon aanleren. Maar ik heb dit echt jaren volgehouden, dus het is voor mij heel lastig om het anders te doen...
pi_101895443
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:46 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Veel minder last. Zelden buikpijn. Wel 'ongemak', maar dat is verwaasloosbaar. Voedingsmiddelen vermijden hoeft niet per se. Dus dat scheelt :) Of ik veel groenten eet? Ik denk in ieder geval genoeg, maar ik werk geen heel blik bonen weg zoals Sigme dat bijvoorbeeld doet...

Het is dus puur een ander eetpatroon aanleren. Maar ik heb dit echt jaren volgehouden, dus het is voor mij heel lastig om het anders te doen...
de enige manier waarop je het imo kan veranderen is door te gaan plannen.

Wat je wil gaan ontbijten, wat je wil lunchen, wat je tussendoortjes worden etc.

Als je dat een maand volhoudt dan gaat op een gegeven moment het kacheltje wel weer branden :Y En als je dan weer in je oude schema vervalt dan donder je om van de honger :+

ik word nu zó sjagerijnig als ik niet op tijd eet. Hooooooooonger :X

Heb je geen last van koude handen/ koude voeten?
pi_101895488
Eens met Aurum! Plannen, misschien zelfs voor de hele week. En dan hier posten, zodat we kunnen aanvullen, of complimentjes geven. Zou dat wat zijn?
pi_101895506
^

Coco, probeer anders ook eens groente op je brood te doen! :Y
Paprika met kipfilet equals :9
  Vis een optie? dinsdag 13 september 2011 @ 12:51:28 #14
70532 loveli
N
pi_101895525
En boodschappenlijstjes veranderen. Troep die je niet in huis hebt kun je niet eten, gezond voer wat per ongeluk op de plank ligt wel.
crap in = crap out
pi_101895578
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:50 schreef V1z0R het volgende:
^

Coco, probeer anders ook eens groente op je brood te doen! :Y
Paprika met kipfilet equals :9
Yup!! paprika, ui, sla, rauwkost, zoveel groenten zijn lekker op brood. Zelfs zonder kipfilet, maar met mayo en sambal eronder is dat al echt heul lekker!
pi_101895674
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:48 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

de enige manier waarop je het imo kan veranderen is door te gaan plannen.

Wat je wil gaan ontbijten, wat je wil lunchen, wat je tussendoortjes worden etc.

Als je dat een maand volhoudt dan gaat op een gegeven moment het kacheltje wel weer branden :Y En als je dan weer in je oude schema vervalt dan donder je om van de honger :+

ik word nu zó sjagerijnig als ik niet op tijd eet. Hooooooooonger :X

Heb je geen last van koude handen/ koude voeten?
Dat klinkt niet verkeerd. Vind het wel heel lastig/moeilijk klinken, omdat ik normaal echt nooit plan. Maar ik zal vanavond eens een voorstel uitwerken anders, en dan zal ik het hier wel neerzetten :) Thx voor de tip :)

Koude voeten/handen, trouwens: soms wel, ja.
pi_101895693
Nog een reden voor sambal trouwens:
quote:
Hot peppers contain the active ingredient capsaicin, a chemical that has been shown to promote calorie-burning at rest as well as reduce hunger and food intake. Its effects are particularly enhanced when used with caffeine, and research also shows that it boosts fat-burning during exercise. Try adding crushed red pepper, hot peppers or hot pepper sauce to your meals to burn extra calories and fat. If you can’t stand the heat, try supplements that contain capsaicin.
Misschien een idee om de OP een keer aan te vullen met dit soort dingen?
Dus wanneer, wat te eten en welke voedingsstoffen goed zijn en waarom?
pi_101895724
whaaa, ik heb vannacht gedroomd over capsaicine _O- v1zor's post triggerde die herinnering :')
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_101895738
Oh, nu ik V1z0R en Co suggesties zie doen, veel van die dingen (rauwe groentes) werken niet goed op mijn darmen. Dus ik eet relatief 'saai'.

Sausjes eet ik niet (dus mayo, sambal, ketchup, etc).

@ loveli: het zou al een verbetering zijn als ik met lijstjes ga werken. Doe ik totaal niet momenteel. Wij kopen meestal per dag het avondeten enzo.
pi_101895752
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:56 schreef Isabeau het volgende:
whaaa, ik heb vannacht gedroomd over capsaicine _O- v1zor's post triggerde die herinnering :')
Ik ben benieuwd wat dromenverklaarster Tink hier dan van kan brouwen! :+
pi_101895807
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:57 schreef Cocotrimonium het volgende:
Oh, nu ik V1z0R en Co suggesties zie doen, veel van die dingen (rauwe groentes) werken niet goed op mijn darmen. Dus ik eet relatief 'saai'.

Sausjes eet ik niet (dus mayo, sambal, ketchup, etc).

@ loveli: het zou al een verbetering zijn als ik met lijstjes ga werken. Doe ik totaal niet momenteel. Wij kopen meestal per dag het avondeten enzo.
Groentenomeletjes, gaan die wel? Ook lekker koud als lunch!
pi_101895832
On-topic

To the point

Betrokken

Mooi

O+

Je kunt de groenten ook even kort koken Coco, voordat je het op brood doet.
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:14:10 #23
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_101896273
O haai, vandaag is best een leuke dag. Zie je wel: als je besluit dat het leuk wordt, wordt het ook leuk 8-) .
Niet meer actief op Fok!
pi_101896319
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:59 schreef conleche het volgende:

[..]

Groentenomeletjes, gaan die wel? Ook lekker koud als lunch!
Ah ja, heb ik minder last van en die maak ik wel :) En zijn lekker ook. Goed plan. Vanavond zo'n ding in elkaar knutselen, morgen mee naar het werk :)

@ Viz0R: dit klinkt misschien stom, maar ik heb geen idee of ik dat lust :') Zal het binnenkort eens testen. Heb ook weinig fantasie met een menu in elkaar knutselen enzo, deels omdat ik gewend ben om 'saai' te eten...
  Vis een optie? dinsdag 13 september 2011 @ 13:26:21 #25
70532 loveli
N
pi_101896751
Oh, maar je mag best saai blijven eten!
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')