Mee eens. Ik zie namelijk niet zo'n groot verschil of voordeel ten opzichte van de huidige captcha's: ipv een reeks toetsencombinaties hoef je nu nog maar 1 toets in te drukken (wat het zelfs makkelijk maakt voor een bot om het te "gokken", tenzij je een reeks van toetsencombinaties instelt).quote:Op maandag 12 september 2011 18:11 schreef zovty het volgende:
Ik zal wel iets missen maar ik zie niet hoe het niet heel eenvoudig geautomatiseerd te omzeilen is en dus geen spambots tegenhoudt?
dit. dit is met een simpel VB script te makenquote:Op maandag 12 september 2011 18:39 schreef Daeron het volgende:
Alsof een spambot geen keypress kan simuleren.
Of een plaatje van een ladder tonen en dan vragen "wat is hier afgebeeld?"quote:Op maandag 12 september 2011 19:22 schreef __Saviour__ het volgende:
Je moet iets vragen wat echt alleen een mens kan
Een tekenvak en dan de opdracht 'Schilder een nieuw meesterwerk' bijvoorbeeld.
Nee. Misschien eventjes wel maar ontwikkelaars van spambots en zo zitten ook niet stil, en als dit principe eenmaal bekend raakt, is het nog makkelijker te omzeilen dan een traditionele captcha. Gewoon captchas met vreemde schriftsoorten gebruiken, dan hou je zowel de nitwits die niet weten hoe ze bijvoorbeeld Cyrillisch of Hebreeuws moeten typen als de spambots die niet verder komen dan ASCII buiten de deur.quote:Op maandag 12 september 2011 17:44 schreef Dalando het volgende:
Ik las laatst een artikel over hoe onvriendelijk capatcha wel niet is. Een half-onleesbare code overtypen, gehandicapte tekens gebruiken en nieteens weten of het nou een hoofdletter O is of een 0. Maar ik zat toen te denken over een nieuwe manier van Capatcha, en ik vroeg me af of dit nou effectief was. Zoals de meeste mensen die wat van javascript af weten wel weten is dat je mbv javascript kunt kijken of er op een bepaalde toets is gedrukt. Nu zat ik er dus aan te denken: Stel je voor, dat als je op een button drukt op een pagina, je 3 of 5 seconden krijgt om op een bepaalde toets op je toetsenbord te drukken, en dan als je dat binnen die vijf seconden goed doet je de bepaalde actie mag uitvoeren. De voordelen hier van zijn is dat de meeste spambots eerst in de sessie gaan zoeken, om vervolgens te kijken wat voor code er in het plaatje zou kunnen zitten. Nu gebruikt dit geen plaatjes noch sessies. Ook voor de gebruiker zou dit makkelijker zijn, aangezien ze geen half-onleesbare codes hoeven over te typen, zich geen zorgen hoeven te maken of het nou een 0 is of een hoofdletter O, enzovoorts.
Zou dit effectief zijn?
Lastig, aangezien niet iedereen nederlands/engels kan. Dan zou die captcha in 30 talen het woordje 'ladder' moeten kennen.quote:Op maandag 12 september 2011 19:38 schreef Daeron het volgende:
[..]
Of een plaatje van een ladder tonen en dan vragen "wat is hier afgebeeld?"
Als je site engelstalig is mag je ervanuitgaan dat je bezoekers engels kunnen lezen en schrijven. Als site spaanstalig is hetzelfde. Evt. geef je dan nog bij de captcha aan in welke taal je het antwoord verwacht.quote:Op maandag 12 september 2011 19:56 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Lastig, aangezien niet iedereen nederlands/engels kan. Dan zou die captcha in 30 talen het woordje 'ladder' moeten kennen.
Tja, dat zou kunnen inderdaad.quote:Op maandag 12 september 2011 21:01 schreef Daeron het volgende:
[..]
Als je site engelstalig is mag je ervanuitgaan dat je bezoekers engels kunnen lezen en schrijven. Als site spaanstalig is hetzelfde. Evt. geef je dan nog bij de captcha aan in welke taal je het antwoord verwacht.
Het geintje daarachter is dat maar 1 woord gecontroleerd wordt. Het andere woord is een ingescand woord uit een boek.quote:Op maandag 12 september 2011 21:07 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Tja, dat zou kunnen inderdaad.
Het voordeel van de huidige meestgebruikte captcha is dat hij wereldwijd kan worden gebruikt.
[ afbeelding ]
Tevens mag je bij deze ook nog wel één of twee fouten maken, wat handig kan zijn bij bijna onleesbare captchas.
Daarom slaat een goeie captcha generator de 0 en O over, evenals bijv. de I en de l.quote:Op maandag 12 september 2011 17:44 schreef Dalando het volgende:
Ik las laatst een artikel over hoe onvriendelijk capatcha wel niet is. Een half-onleesbare code overtypen, gehandicapte tekens gebruiken en nieteens weten of het nou een hoofdletter O is of een 0.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |