abonnement Unibet Coolblue
pi_101856149
Wij hebben een hoogglans meubel met witte zijkanten en een zwarte klep. Ik wil deze klep ook hoogglans wit hebben. Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen?
Ik denk lichtjes schuren, dan grondverf erop, de lak erop, dan weer lichtjes schuren en dan de laatste laag lak.
Wat voor verf kan ik het beste gebruiken? Is hoogglans wit wel hoogglans genoeg? En kan ik dit schuren met een schuurmachine of krijg ik dan krasjes?
pi_101856267
Je kunt de zijkanten ook mee pakken, zelfde kleur/glans. Ik zou niet met de schuurmachine doen, gewoon zo'n blokje gebruiken

Ik denk trouwens dat het niet zo strak wordt als nu, maar heb dan ook geen ervaring ;)
  FOK!fotograaf maandag 12 september 2011 @ 14:40:46 #3
17893 Forno
pi_101856678
Grondverf is niet nodig. Ontvetten, lichtjes opschuren met hele fijne korrel met de hand. Dan in dunne lagen (wel drogen tussentijds) aanbrengen met een lakrollertje totdat het volledig dekkend is. Je kunt het best verticaal werken en de vloer dweilen vooraf, om minder stof te vangen.

Hoogglans is hoogglans. Maar kleine stofjes zul je blijven houden, anders moet je het laten spuiten in een stofvrije cabine.
  maandag 12 september 2011 @ 14:41:53 #4
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_101856711
Ligt ook aan h meubel..hoogglans op massief of mdf? Mdf kun je schuren nl vergeten..

K zou bij n verfhandel ff inlichtingen vragen over soorten verf.. spuitbussen kun je soms hoogglans krijgen waarbij ondergrond alleen vetvrij gemaakt hoeft te worden.. zonder schuren..
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
pi_101860495
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:40 schreef Forno het volgende:
Grondverf is niet nodig. Ontvetten, lichtjes opschuren met hele fijne korrel met de hand. Dan in dunne lagen (wel drogen tussentijds) aanbrengen met een lakrollertje totdat het volledig dekkend is. Je kunt het best verticaal werken en de vloer dweilen vooraf, om minder stof te vangen.

Hoogglans is hoogglans. Maar kleine stofjes zul je blijven houden, anders moet je het laten spuiten in een stofvrije cabine.
Grondverf is wel nodig.
Grondverf is goedkoper als lak, en heeft een hogere hechtingsgraad als lak.
Grondverf is een primer, en primer zorgt voor een hechting tussen ondergrond en afwerklaag.
Dus zeker grondverf gebruiken!
pi_101861023
Of gaat dit om een meubel met een opgeplakte laag van dat plastic kleurige spul?

Dat spul wat altijd op spaanplaat zit.

edit: Gelamineerd spaanplaat |:(
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
  FOK!fotograaf maandag 12 september 2011 @ 17:30:47 #7
17893 Forno
pi_101863115
In feite bouw je gewoon verder op de laatste verflaag. Indien alkyd verder gaan met alkyd, indien acryl verder gaan met acryl. Waarom zou dat niet hechten zonder grondverf?

Als je kaal hout gaat verven of op een andere ondergrond dan acryl of alkyd verder gaat zou ik gaan gronden.
pi_101864746
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2011 17:30 schreef Forno het volgende:
In feite bouw je gewoon verder op de laatste verflaag. Indien alkyd verder gaan met alkyd, indien acryl verder gaan met acryl. Waarom zou dat niet hechten zonder grondverf?

Als je kaal hout gaat verven of op een andere ondergrond dan acryl of alkyd verder gaat zou ik gaan gronden.
Ten eerste geef ik aan dat grondverf goedkoper is als lak.
Dus van zwart naar wit, is goedkoper en sneller om dat eerst met grondverf een keer ( of 2 ) te doen, als 5 keer te lakken,.

Als je bestaand kozijnen schilderwerk om de 5 jaar vernieuwd, gronden wij alleen de dorpels omdat hier de meeste belasting op zit.
Dus je hebt wel gelijk dat het hecht ( bij staande kozijnen is ook alleen schuren en lakken ), maar hier komt geen belasting op.

Ik zou meubels ( gebruiksvoorwerpen ) ook altijd gronden voor een optimale hechting, omdat dit aan slijtage onderhevig is. ( veel belasting ).
  FOK!fotograaf maandag 12 september 2011 @ 20:39:27 #9
17893 Forno
pi_101872591
Ik geef ook advies op basis van de OP en niet voor het schilderen van dorpels.

Met een liter pot lak heb je meer dan genoeg voor een paar paneeltjes. Grondverf maakt het in dit geval duurder want die heb je niet perse nodig (in dit geval).
pi_101873220
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2011 20:39 schreef Forno het volgende:
Ik geef ook advies op basis van de OP en niet voor het schilderen van dorpels.

Met een liter pot lak heb je meer dan genoeg voor een paar paneeltjes. Grondverf maakt het in dit geval duurder want die heb je niet perse nodig (in dit geval).
Ik wil mijn advies van grondverf gebruiken uitleggen, door een link te leggen tussen een dorpel en een gebruiksvoorwerp.
Omdat het een gebruiksvoorwerp is, zal het sneller slijten, waardoor het gebruik van grondverf verstandig is.
Door het gebruik van grondverf kan de hoeveelheid lak en de totale tijd vermindert worden, al helemaal omdat het van zwart naar wit moet, en gaat het schilderwerk langer mee.
  FOK!fotograaf dinsdag 13 september 2011 @ 11:55:43 #11
17893 Forno
pi_101893949
Paneeltjes hebben lang niet zoveel te verduren als een dorpel. Dorpel is buiten = weersinvloeden. Paneeltjes = binnen en hebben knopjes/greepjes waarmee je ze opent, dus echt veel te verduren heeft het allemaal niet.

Tenzij je kleine kinderen hebt of zelf heel lomp bent, maar dan kun je je hele interieur sowieso ieder jaar schilderen. :D
pi_101894609
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:24 schreef lindaverbraak het volgende:
Wij hebben een hoogglans meubel met witte zijkanten en een zwarte klep.
Een klep is meestal om iets af te sluiten, dus om open en dicht te doen.
Er staat nergens in de OP dat er handgrepen, knopjes, greepjes op zitten.

Dus mijn advies als beroepsschilder is, gebruik grondverf:
quote:
maandag 12 september 2011 @ 20:49:43
Door het gebruik van grondverf kan de hoeveelheid lak en de totale tijd vermindert worden, al helemaal omdat het van zwart naar wit moet, en gaat het schilderwerk langer mee.


[ Bericht 0% gewijzigd door bobenjanneke op 13-09-2011 12:34:44 ]
  FOK!fotograaf woensdag 14 september 2011 @ 10:30:24 #13
17893 Forno
pi_101930790
Je zegt (als beroepsschilder) zelf dat grondverf niet noodzakelijk is omdat het wel hecht, wat ik zeg. Dan is het zogenaamd goedkoper (wat niet zo is, want weer een pot verf extra) en dan is een meubelpaneel opeens vergelijkbaar met een dorpel. Tja, een laagje grondverf kan nooit kwaad maar het is lang niet altijd noodzakelijk. In dit geval ook niet.

Maar goed, TS is gevlogen dus echt zinvol is deze discussie niet.
pi_101934304
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 10:30 schreef Forno het volgende:
Je zegt (als beroepsschilder) zelf dat grondverf niet noodzakelijk is omdat het wel hecht, wat ik zeg.
Ik heb het alleen over de zijkanten, waar geen belasting op komt
quote:
Dan is het zogenaamd goedkoper (wat niet zo is, want weer een pot verf extra)
Grondverf hebben ze in veel verschillende hoeveelheden milliliters dus is goedkoper als 5 x lakken om het op kleur te krijgen, terwijl 1laag grondverf al genoeg is
quote:
heen dan is een meubelpaneel opeens vergelijkbaar met een dorpel.
Omdat jij als niet-schilder ligt te emmeren dat grondverf niet nodig is, haal ik de vergelijking erbij van een belastbare dorpel en een klep die open en dichtkan, maar had ik je in een vorige post ook al uitgelegd.
quote:
Tja, een laagje grondverf kan nooit kwaad maar het is lang niet altijd noodzakelijk. In dit geval ook niet.
Grondverf is voor de zijkanten niet nodig, voor de klep wel.
  FOK!fotograaf woensdag 14 september 2011 @ 13:24:17 #15
17893 Forno
pi_101935466
Nu zijn het opeens alleen de zijkanten. :')

Wat is goedkoper;
1 pot lak en daarmee 4 a 5 lagen aanbrengen. Of 1 pot lak plus 1 pot grondverf?

Dat je "beroepsschilder" bent weet ik ondertussen wel. Dat ik geen beroepsschilder ben is totaal niet relevant. Ik kan morgen een bestelbusje leasen er "Forno schilderwerk" op zetten en ik ben "beroepsschilder".

Nogmaals grondverf zit al onder de bestaande lagen. Daar kun je gewoon op voortbouwen als daar geen beschadigingen in zitten. Grondverf is onzin in dit geval. Waarom 10 euro uitgeven als dat niet nodig is? Kun je naderhand ook een kratje bier voor halen.
pi_101935657
Grondverf is deze week bij de Action in de aanbieding.

Sorry Forno :@
  FOK!fotograaf donderdag 15 september 2011 @ 10:25:37 #17
17893 Forno
pi_101968999
Zulke rommel komt er bij mij niet in. Kun je net zo goed vingerverf gebruiken. :')
pi_101970573
Als je het écht hoogglans wil hebben en spiegelglad, zal je het moeten (laten) spuiten. Verven levert je sowieso een sinasappel-achtige laag op.
pi_101971952
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:24 schreef 100% Tukker het volgende:
Als je het écht hoogglans wil hebben en spiegelglad, zal je het moeten (laten) spuiten. Verven levert je sowieso een sinasappel-achtige laag op.
Sinaasappel effect krijg je alleen met een rollertje, door het met de kwast te doen krijg je dat niet.
pi_102289330
Soooo wat een hoop reacties!! Bedankt iedereen!!

Ik heb inmiddels met de schuurmachine (schuurpapier 180) de glanslaag van de kast af geschuurd. Op mijn werk hebben ze een stofvrije spuiterij dus daar gaat mijn meubel nu eerst in de grondverf, dan ga ik de kast nog een keer licht opschuren (schuurpapier 240), daarna witte hoogglans laklaag erover in de spuiterij. En als finishing touch komt er nog een transparante laklaag overheen.

ALS TIE DAN NIET GLANST WEET IK HET OOK NIET MEER.... Ik hoop dat andere mensen hier ook wat aan hebben. Wanneer je niet spuit (met kwast en roller gaat t ECHT niet) en het niet stofvrij is dan krijg je nooit dat harde hoogglans effect.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')