abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 april 2012 @ 12:33:18 #126
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_110589828
Ik wil graag beleggen in enkele technologie fondsen op de kleinere Nasdaq beursen. Ik verwacht met ongeveer 20.000 euro te beginnen en per half jaar 5.000 a 10.000 euro erbij te storten.

Ik verwacht dat het een interessanter rendement oplevert dan een spaarrekening en speculeer op overnames.

Wat zou een geschikte beleggersrekening zijn?
Kun je met een beleggersrekening altijd op alle beurzen kopen, of is er kans dat je bijvoorbeeld alleen de grote fondsen kunt kopen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_110602403
quote:
99s.gif Op zaterdag 21 april 2012 12:33 schreef XL het volgende:
Ik wil graag beleggen in enkele technologie fondsen op de kleinere Nasdaq beursen. Ik verwacht met ongeveer 20.000 euro te beginnen en per half jaar 5.000 a 10.000 euro erbij te storten.

Ik verwacht dat het een interessanter rendement oplevert dan een spaarrekening en speculeer op overnames.

Wat zou een geschikte beleggersrekening zijn?
Kun je met een beleggersrekening altijd op alle beurzen kopen, of is er kans dat je bijvoorbeeld alleen de grote fondsen kunt kopen.
Waarom niet verdelen over meerdere soorten neem bv. ook wat grondstoffen chemie voedsel om het risico te spreiden zie de internet bubble als je dan alles in de ict hebt zitten...
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  zaterdag 21 april 2012 @ 18:46:30 #128
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_110603024
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:26 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

Waarom niet verdelen over meerdere soorten neem bv. ook wat grondstoffen chemie voedsel om het risico te spreiden zie de internet bubble als je dan alles in de ict hebt zitten...
Daar heb ik geen verstand van. Ik ga maar met een relatief klein bedrag zodat ik ruimte heb om alles te verliezen. De internet bubble gaat over bedrijven die hoog gewaardeerd werden om verwachtingen van het internet. De bedrijven waar ik interesse in heb zijn kleine bedrijven die technologie bezitten, dus geen bubble waarderingen. Die bubble is ook terugkijken naar de massale val, maar dat gebeurd nog steeds. Neem bijv. Groupon dat niet blijkt te werken... prima voorbeeld van een bedrijf dat ze hoog inschalen omdat er miljoenen gebruikers zijn, maar de onderneming heeft niks. Ik richt me op technologie die niet naar consumenten gaat, maar op de achtergrond veel belangrijker is. Daarover heb ik hier echter geen advies nodig, daar ken ik mijn weg.

Ik wil weten hoe ik handig kan beleggen bij transacties van 5 a 10 duizend euro per keer (2x per jaar) en een besteed vermogen tussen 15.000 en 50.000 euro.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zaterdag 21 april 2012 @ 18:51:56 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110603219
quote:
99s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:46 schreef XL het volgende:

Ik wil weten hoe ik handig kan beleggen bij transacties van 5 a 10 duizend euro per keer (2x per jaar) en een besteed vermogen tussen 15.000 en 50.000 euro.
Gewoon bij Binck
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110622435
quote:
99s.gif Op zaterdag 21 april 2012 12:33 schreef XL het volgende:
Ik wil graag beleggen in enkele technologie fondsen op de kleinere Nasdaq beursen.
De Nasdaq is geen verzamelnaam voor een categorie, maar het is de naam van een specifieke beurs. Hier noteren veel technologie bedrijven, dus deze heb je inderdaad nodig. Veel brokers bieden daar toegang toe. Binck is prima.

quote:
Je kunt nooit op alle beurzen ter wereld kopen, want dit zijn er honderden. Is ook niet nodig.

Een broker heeft een aansluiting op een bepaalde beurs en vervolgens heb je toegang tot zowel de grote als kleine fondsen. ( Het komt inderdaad wel eens voor dat een broker een aandeel of een groep aandelen initieel niet aanbiedt, maar je kunt dan een email sturen om hierom te vragen. )

Als een broker adverteert met toegang tot Nasdaq dan moet je uiteindelijk gewoon in alle Nasdaq aandelen kunnen handelen.
  maandag 20 mei 2013 @ 17:14:07 #131
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_126772093
Weet niet of ik hier goed zit, maar ik (beginnende belegger) heb een vraag waarbij jullie mij mogelijk bij kunnen helpen.

Ik heb sinds ongeveer een half jaar beleggingen in het ASN Microkrediet fonds. Iedere 15e van de maand wordt de koers aangepast. Sinds ik begonnen ben is de koers alleen nog maar gestegen met enkele tienden % per maand. Zie: http://www.morningstar.nl(...)?id=F0GBR05PTR&tab=1

Vorige maand is dividend uitgekeerd, Eur 2,50 per belegging. De koers is toen ook met Eur 2,50 gedaald.

Ik heb dus het aantal beleggingen dat ik bezit * Eur 2,50 uitgekeerd gekregen, en dit is automatisch herbelegd. Binnen een maand na herbeleggen kan ik het herbelegde bedrag kosteloos opnemen. Uiteraard is er wel 15% dividendbelasting ingehouden.

Wanneer ik nu inlog bij Mijn ASN zie ik echter dat mijn rendementen dik in het rood staan.
Rend STD en Rend YTD zijn beide - 2,58%. Dit komt niet door de dividentbelasting, dat is nl. veel minder dan die - 2,58%.

Ik heb geprobeerd om dit te herleiden in Mijn ASN, maar kan het niet vinden. De koers is al bijgesteld en alles lijkt te kloppen. Ik zie het echt niet :{

Heeft hier iemand een hoe het mogelijk is dat de koers iedere maand stijgt, maar ik nu toch op een negatief rendement sta? Misschien is het wel iets heel simpels wat ik over het hoofd zie...
  maandag 20 mei 2013 @ 19:45:36 #132
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_126779004
Ik zit eraan te denken om bovenstaande ook maar naar ASN te mailen. Naast dat ik graag wil weten hoe het zit, gaat het ook om een aanzienlijk bedrag.
pi_126779600
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:45 schreef leolinedance het volgende:
Ik zit eraan te denken om bovenstaande ook maar naar ASN te mailen. Naast dat ik graag wil weten hoe het zit, gaat het ook om een aanzienlijk bedrag.
Als dat de SNS systematiek is

Gestyleerd voorbeeld

Je koopt iets @ 100
Koers loopt op naar 101
Dividend 2,5
Koers zakt naar 101-2.5 is 98.5

Dan zullen de vrinden van SNS je een negatief resultaat van 1.5 laten zien, namelij 98.5 vs. 100

Kan dat het verklaren?
pi_126781697
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Gestyleerd voorbeeld

Je koopt iets @ 100
Koers loopt op naar 101
Dividend 2,5

Dan zullen de vrinden van SNS je een negatief resultaat van 1.5 laten zien, namelij 98.5 vs. 100

Kan dat het verklaren?
Dit + management en service fee's?
pi_126781798
Dino, thnx trouwens voor de posts over die opgepoetste bedrijfsresultaten. Heeft m'n ogen wel wat geopend voor bepaalde resultaten waarbij ik wat 'andere' gedachten bij had.
  maandag 20 mei 2013 @ 20:35:39 #136
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_126782028
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:30 schreef QBay het volgende:

[..]

Dit + management en service fee's?
Die fees worden verrekend in de koers en bij aankoop/verkoop, dat is het ook niet.
  maandag 20 mei 2013 @ 20:41:44 #137
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_126782415
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Gestyleerd voorbeeld

Je koopt iets @ 100
Koers loopt op naar 101
Dividend 2,5

Kan dat het verklaren?
Ja maar ik krijg meer aandelen in mijn bezit (2,5*aantal aandelen/koers).

Het zit hem in de "waarde STD". Volgens de ASN bank is dit de "Som van al uw inleg".
Dit bedrag is echter vele honderden euro's hoger dan wat ik ooit ingelegd heb.

Wat zou kunnen is dat "waarde STD" de waarde van inleg - fees + herbelegd dividend - dividendbelasting is.
Dat komt wel ongeveer uit.

Maar dat is toch krom :?

edit: ASN gemaild.

[ Bericht 1% gewijzigd door leolinedance op 20-05-2013 20:50:21 ]
pi_126783741
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het zit hem in de "waarde STD". Volgens de ASN bank is dit de "Som van al uw inleg".

Wat zou kunnen is dat "waarde STD" de waarde van inleg - fees + herbelegd dividend - dividendbelasting is.

Dan weet ik het ook niet. :) Ik heb wel atlijd ruzie met die rendementsberekening, vooral met meegekochte rente en dergelijke. Het klopt altijd wel, maar het heeft vaak wel een eigen (rekenkundige) logica
pi_126784880
Je dividend is omgezet in nieuwe aandelen, deze zijn vervolgens met 2,50 gedaald. Waarschijnlijk staan nu alle aandelen op de prijs van de nieuwste aandelen in je overzicht. Deze prijs is wat gedaald en daardoor staat nu je hele portfolio in de min (Op papier alleen, want de aandelen die je eerder hebt gekocht staan nog gewoon in de plus). Ik verwacht dat het zoiets is.

Ik verwacht dat je ergens in een gespecificeerd overzicht wel kan zien wat de koers van je vorige aandelen is.
  maandag 20 mei 2013 @ 23:22:51 #140
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_126792344
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan weet ik het ook niet. :) Ik heb wel atlijd ruzie met die rendementsberekening, vooral met meegekochte rente en dergelijke. Het klopt altijd wel, maar het heeft vaak wel een eigen (rekenkundige) logica
Ik heb er nu dus ook ruzie mee. Heb ASN gemaild. Vraag mij af hoe het mogelijk is dat ik bedrag X heb ingelegd en dat er nu staat dat ik X + Y heb ingelegd. Kan toch niet :{

De huidige waarde is wel correct overigens.
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:52:07 #141
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_126899348
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

antwoord:

quote:
De overgang naar Binck heeft gezorgd voor meer informatie voor de beleggingsrekeningen. Helaas zijn de STD en YTD gegevens niet in alle situaties correct doorgekomen uit de oude beleggingsadministratie, waardoor de huidige waardes niet in alle situaties correct worden weergegeven. Wij zijn dit aan het onderzoeken.

STD (start to date) is de som van de inleg minus de opnames vanaf het moment dat u bent begonnen met beleggen. Hierin is het herbelegd dividend meegenomen.

Onze excuses voor de verwarring.
pi_126899652
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:52 schreef leolinedance het volgende:

[..]

antwoord:

[..]

Ok, ASN Is onderdeel van SNS en die hebben inderdaad al hun backofficeactiviteiten overgebracht naar Binck. Je ziet nog wel de layout van ASN, maar onderliggend is alles omgezet naar Binck. En die hebben vast de waarde per datum overdracht als nieuwe kostprijs geprikt.....

Dat was ook het geval toen SNS beleggen de facto op de backoffice van Binck ging draaien. Toen kon je trouwens dat bedrag wel weer handmatig terugzetten op de juiste kostprijs.
  donderdag 23 mei 2013 @ 13:10:38 #143
356377 Mhv_Krizzle
Only easy day was yesterday!
pi_126900046
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:18 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Regelmatig zijn er mensen die willen beginnen met beleggen.
Het doel van dit topic is om elkaar verder te helpen met het hoe en wat.
Het niveau van dit topic moet zeer laagdrempelig zijn. Zodat iedereen, juist de niet ingevoerden in de beurswereld, het kunnen begrijpen.

Aan te raden boek als je echt een beginner bent: Beleggen voor Dummies.

Wie wil er stapsgewijs meer leren over de wondere wereld van de beurs?
Wat is een call, wat is een put, een future? Dat soort vragen stellen we hier aan elkaar.
Wat is het verschil tussen FA en TA en wat doe je ermee?
Wat is een Turbo of en Sprinter? En wanneer zet je die in?

Waar handel je? En waarin?
Laten we beginnen in Nederland. De beurs met de meest verhandelde aandelen is de AEX. Hier staan 25 fondsen genoteerd. Naast de AEX hebben we de MIdcap en de Smallcap.
Natuurlijk kun je ook handelen in goud, in valuta's (denk aan de dollar/ eur) etc. Maar ook daar geldt de basis zoals bij het handelen in aandelen.

Hoe handel je?
Om te kunnen beleggen en te handelen op de beurs, moet je minimaal een rekening hebben bij een brooker. Liefst een die veel informatie geeft voor weinig geld!
Veel mensen die in het AEX-subforum posten, gebruiken (o.a.) Binck als brooker.
Link: http://www.binck.com/nl/welkom/
Zelf zit ik niet bij binckbank, maar ik hoor er positieve geluiden over. Het aanvragen van een rekening is trouwen gratis.
Over het algemeen biedt je eigen bank ook deze service, maar dat is vaak een duurder en/of minder geavanceerd.
Binck heeft ook vaak acties lopen dat als je elkaar opgeeft, je 50 euro per persoon gratis krijgt aan transactiekosten of in de vorm van een setje aandelen. Het is interessant om hiernaar te kijken!

Wat kost een transactie?
Een aan- of verkooptransactie kost ongeveer 10 euro (voor grotere transactie meer, voor veel transacties minder). Soms zijn er aanbiedingen voor speciale produkten zoals Sprinters voor 2,50.
Ook rekenen veel brookers kosten voor het beheren van je aandelen. Met een kleine portefeuille zijn dit kleine bedragen. Denk aan maximaal enkele euro's.

Moet ik veel geld hebben om te starten met beleggen?
Je moet alleen beleggen met geld waarbij het geen probleem zou zijn als je het verliest. Niet dat je direct al je geld kwijt bent, maar je gaat zeker transacties meemaken waarbij je verlies maakt. En hopelijk meer transacties waarbij je winst boekt. Je saldo op je beleggingsrekening kan dus flink fluctueren. En het zou vervelend zijn als het je spaargeld betreft van jou en je vriendin waarmee jullie over 2 maanden op vakantie willen gaan.

Over hoeveel geld hebben we het dan?
Zelf denk ik dat je vanaf 500 (liefst 1.000) euro leuk mee kunt doen.
Dan wegen je transactiekosten een beetje op tegen het te maken rendement.

Wat is het doel?
Dat is voor iedereen persoonlijk. Maar ik denk dat de meesten in ieder geval meer rendement op hun geld willen zien dan de 2% rente die je op een bankrekening krijgt. En je wil bewust bezig zijn met je geld en dus met het rendement wat je wil maken (de kans op rendement hangt samen met het risico wat je gaat lopen).

Waarschuwing
Ik waarschuw je wel dat je opeens heel anders naar ontwikkelingen in de wereld zult kunnen gaan kijken!
Afhankelijk van het type belegger wat je bent, kan het je erg bezig gaan houden!

Ook leuk is dat je bij binck een schaduw portefeuille aan kunt maken. Je 'speelt' dan met virtueel geld. Op die manier kun je snel inzicht krijgen in het effect van je beslissingen.

Wie wil er allemaal mee doen? Het zou leuk zijn als we een groepje bij elkaar krijgen!

Lijstje van geinteresseerden:
• Apfel.
• Twizu
• BattleCow
• vive_la_france
• ssebass
• Rnnz
• N.I.M.B.Y.
Is het niet beter om in een net begonnen bedrijf te investeren waar je wel echt kansen in ziet? Want stel voor 'als het goed gaat' dan worden soms de aandelen wel 300 keer meer waard?
pi_126978688
Niemand hier die beleggen in fondsen via bijvoorbeeld robeco veel interessanter lijkt mij als het gaat om bedragen van rond de 1000-2000 euro, omdat de kosten lager zijn en de spreiding vanzelfsprekend beter is dan bij aandelen.
Ik heb zelf nu zo'n 8 fondsen (4 aandelen, 4 obligaties) geselecteerd en ongeveer 22% rendement behaald vanaf 01-01-2013

[ Bericht 0% gewijzigd door tofastTG op 25-05-2013 13:45:34 (datum verduidelijken) ]
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 13:03:23 #145
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_126982418
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:41 schreef tofastTG het volgende:
Niemand hier die beleggen in fondsen via bijvoorbeeld robeco veel interessanter lijkt mij als het gaat om bedragen van rond de 1000-2000 euro, omdat de kosten lager zijn en de spreiding vanzelfsprekend beter is dan bij aandelen.
Ik heb zelf nu zo'n 8 fondsen (4 aandelen, 4 obligaties) geselecteerd en ongeveer 22% rendement behaald vanaf 01-01.
Dat is niet zo best in ruim 12 jaar!
pi_126983846
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 13:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is niet zo best in ruim 12 jaar!
01-01-2013 ;) Dus zeg maar start dit jaar.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_126986723
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:41 schreef tofastTG het volgende:
Ik heb zelf nu zo'n 8 fondsen (4 aandelen, 4 obligaties) geselecteerd en ongeveer 22% rendement behaald vanaf 01-01-2013
Om met het laatste te beginnen: de S&P 500 is ook zo'n 20% gestegen sinds 1 januari 2013. Dergelijke resultaten, zowel voor een fonds als een index, zijn niet representatief voor wat je aan rendement kunt verwachten.

Een fonds kan een prima middel zijn om te beleggen, ook bij hogere bedragen. Naast de voordelen die je noemt, is het ook een voordeel dat je zelf geen tijd hoeft te steken in het volgen van bedrijven en de economie.

Het grote nadeel vind ik echter de kosten. Een fonds rekent 1% tot 2% (soms nog meer) per jaar voor het beheer van de beleggingen. Je kunt in een markt index beleggen voor maar 0,35% per jaar via een ETF. Een fonds zal de markt index dus jaarlijks met zo'n 1% moeten verslaan, anders lonen de extra kosten domweg niet. De meeste fondsen krijgen dat, gemiddeld genomen, niet voor elkaar.

Toen de markten nog rustig 12% per jaar rendeerden in de jaren 90, toen viel die 2% kosten nog niet zo op. Veel deskundigen denken echter dat we de komende jaren veel lagere rendementen kunnen verwachten ('the new normal'). Daar lever je dus meteen al 1 a 2% van in bij de beheerder van je fondsen. Plus het restant in box 3 bij de belastingdienst, maar dat terzijde.

Verder kun je jezelf afvragen wat de fondsbeheerders precies voor die 1 a 2 % doen. Als er wordt geinvesteerd in Unilever, Shell en DSM, dan had je dit waarschijnlijk zelf ook wel kunnen bedenken. Als er echter small caps in Azie worden geselecteerd inclusief bedrijfsbezoeken en dergelijke, dan heb ik er al een beter gevoel bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 25-05-2013 15:31:20 ]
  zaterdag 25 mei 2013 @ 15:27:41 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126987276
Simpel: stop een deel van je geld in een breed gespreide low-cost indextracker en de rest in cash (bankrekening). Met de verhouding tussen die twee regel je je risico.

Over 30 jaar heb je dan gegarandeerd de meerderheid van de beleggingsfondsen verslagen op een risk-adjusted basis.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_127019679
Kan je bij Binck ook voor Amerikaanse aandelen aangeven dat je de dividend automatisch wil herbeleggen in aandelen? Voor Europese bedrijven kan dat omdat dividend als apart 'aandeel' (bij gebrek aan een betere benaming) wordt weergegeven in je portfolio-overzicht. Ik heb de standaard instelling staan op 'cash' omdat ik niet altijd automatisch wil herbeleggen in het bedrijf dat dividend uitkeert, voor Europese bedrijven kan ik dat dus overrulen (van cash naar stock). Kan dit ook voor Amerikaanse aandelen?

Iemand een idee?
  zondag 26 mei 2013 @ 16:06:01 #150
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_127026778
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 15:27 schreef SeLang het volgende:
Simpel: stop een deel van je geld in een breed gespreide low-cost indextracker en de rest in cash (bankrekening). Met de verhouding tussen die twee regel je je risico.
Kan je mij (als n00b) hier meer over vertellen?
censuur :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')