abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101761954
Hallo,

Wat is nou eigenlijk wettelijk gezien de definitie van 'bemiddeling', betreft illegaliteit (bijv. illegale software, wapens, drugs, gestolen goederen etc.)?

Voorbeeld 1; Je hebt persoon 1, 2 en 3:

Persoon 1 zegt tegen persoon 2: "Ik heb veel interesse in X." Waarop persoon 1 reageert: "Ik ken misschien wel iemand met een X." Persoon 1 komt eens een keer bij persoon 3 en zegt tegen diegene:"Iemand vroeg mij om X." Waarop persoon 3 enthousiast reageert en zegt:"Oh, ik heb wel X." Persoon 1 verteld later tegen persoon 2 dat hij wel iemand kent met X.

Voorbeeld 2; Je hebt persoon 1, 2 en 3:

Persoon 1 zegt tegen persoon 2: "Ik heb veel interesse in X." Waarop persoon 1 reageert: "Ik ken misschien wel iemand met een X." Persoon 1 komt eens een keer bij persoon 3 en zegt tegen diegene:"Iemand vroeg mij om X." Waarop persoon 3 enthousiast reageert en zegt:"Oh, ik heb wel X." Persoon 1 verteld later tegen persoon 2 dat hij wel iemand kent met X. Vervolgens geeft persoon 1 de contactgegevens van persoon 3 aan 2, waarop zij contact met elkaar opnemen en de criminele handeling uitvoeren/voorbereidingen maken op de criminele handeling.
Hallo,

Wat is nou eigenlijk wettelijk gezien de definitie van 'bemiddeling', betreft illegaliteit (bijv. illegale software, wapens, drugs, gestolen goederen etc.)?

Voorbeeld 1; Je hebt persoon 1, 2 en 3:
Persoon 1 zegt tegen persoon 2: "Ik heb veel interesse in X." Waarop persoon 1 reageert: "Ik ken misschien wel iemand met een X." Persoon 1 komt eens een keer bij persoon 3 en zegt tegen diegene:"Iemand vroeg mij om X." Waarop persoon 3 enthousiast reageert en zegt:"Oh, ik heb wel X." Persoon 1 verteld later tegen persoon 2 dat hij wel iemand kent met X. Ook vergaart persoon 1 meer informatie over eventuele prijzen en dergelijke van beide personen.

Voorbeeld 2; Je hebt persoon 1, 2 en 3:

Persoon 1 zegt tegen persoon 2: "Ik heb veel interesse in X." Waarop persoon 1 reageert: "Ik ken misschien wel iemand met een X." Persoon 1 komt eens een keer bij persoon 3 en zegt tegen diegene:"Iemand vroeg mij om X." Waarop persoon 3 enthousiast reageert en zegt:"Oh, ik heb wel X." Persoon 1 verteld later tegen persoon 2 dat hij wel iemand kent met X. Vervolgens geeft persoon 1 de contactgegevens van persoon 3 aan 2, waarop zij contact met elkaar opnemen en de criminele handeling uitvoeren/voorbereidingen maken op de criminele handeling.

Op internet kon ik niet echt iets duidelijks vinden, dus ik dacht ik vraag het aan Fok! :) Iemand die hier een antwoord op heeft?
  maandag 12 september 2011 @ 00:41:18 #2
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_101844275
zou dat niet gewoon onder heling vallen??
Wat doe ik hier?
pi_101904221
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 00:41 schreef tdrone het volgende:
zou dat niet gewoon onder heling vallen??
Dat denk ik ook.
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
pi_101983121
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:04 schreef Sam-x het volgende:

[..]

Dat denk ik ook.
Neen.. Dat sowieso niet: Art. 416 Wetboek van Strafrecht vermeldt:

a
hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of een zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b
hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een door misdrijf verkregen goed overdraagt.

Voor heling moet er dus daadwerkelijk sprake zijn van overdracht van een goed of recht, niet het faciliteren van die overdracht. Eventueel kan je wel voor medeplichtigheid worden vervolgd..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')