abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101673520
De geflipte, catchy dance- en housemuziek van Basement Jaxx in een compleet ander jasje. Daarvoor zorgt het album Basement Jaxx vs. Metropole Orkest. Een gewaagde en geslaagde combinatie, al mist deels de sfeer van het live-concert.

Felix Buxton en Simon Ratcliffe timmeren al vijftien jaar succesvol aan de weg als Basement Jaxx. Na een aantal kleine releases op vinyl volgde in 1999 de doorbraak naar een groter publiek. De singles Red Alert en Rendez-Vu werden bescheiden hits, net als het debuutalbum Remedy. Ook de opvolger Rooty uit 2001 bracht succesvolle singles voort, zoals Romeo en Where's your head at?

In Nederland bleven grote commerciële successen daarna achterwege, maar in eigen land bleven de beide Britten succesvol. De albums Kish Kash (2003), Crazy Itch Radio (2006) en Scars (2009) leverden verschillende hitsingles op. Tussen de commerciële releases door bleef Basement Jaxx veel werk op vinyl uitbrengen.

Orchestraal
Na vijf studioalbums maakte Basement Jaxx een opmerkelijk uitstapje. Felix Buxton en dirigent Jules Buckley goten Basement Jaxx-nummers in een orchestraal jasje en zochten daarvoor de samenwerking met ons eigen Nederlandse Metropole Orkest. Het resultaat daarvan beleefde 4 februari zijn première in een volgepakt Muziekcentrum in Eindhoven.

Een compleet orkest, een koor van twintig man en een aantal vocalisten die vaker bij live-optredens van Basement Jaxx op de planken staan. Het dak ging eraf in Eindhoven. De sfeer is deels terug te proeven op het nu verschenen album. Deels, want het album is een merkwaardige mix van studio-opnames en een live-registratie van het concert, dat later dit jaar ook in Londen is uitgevoerd.

Verrassend
Muzikaal gezien biedt Basement Jaxx vs Metropole Orkest veel luisterplezier. Zo is de debuuthit Red Alert omgetoverd tot een wals. Ook de single Bingo Bango is in een compleet ander jasje gestoken. In het pompeus uitgevoerde Where's your head at? zijn duidelijke barok-invloeden te horen. Het klinkt bijna raar als je dat zo opschrijft, maar het werkt verrassend goed.

Singles als Hush Boy en Good Luck zitten qua uitvoering weer veel dichter bij het origineel. Dankzij de grootse opzet van het orkest klinken die nummers als funk over the top. Ook een aantal minder bekende albumtracks zijn orchestraal bewerkt, net als de vroege vinyl-release Samba Magic, die een waardige afsluiter van de show vormde. Het album bevat ook een paar nieuwe stukken muziek die speciaal voor het concert zijn geschreven.

Gemis
Jammer genoeg is het album niet een volledige weergave van het concert. Er missen nummers die live wel degelijk zijn uitgevoerd, zoals Romeo en de sterke single My Turn van het meest recente album Scars. En erger dan die omissies: sommige nummers zijn speciaal voor deze cd (opnieuw of alsnog?) in de studio opgenomen. Het jammere daaraan is dat die nummers instrumentaal op het album staan, dus zonder de zang die bij het live-concert wel was te horen. Vooral bij de singles Raindrops en Hey U is de afwezigheid van zang een gemis.

Door het gebruik van studio-opnames valt ook een deel van de geweldige sfeer weg die bij de uitvoering in Eindhoven was te proeven. Bij tracks die wél in hun live-uitvoering op dit album staan, zoals Do Your Thing, Good Luck en Hush Boy, is die sfeer absoluut hoorbaar en voelbaar.

Toch geslaagd
Ook al is het een rare mix van studio- en live-opnames, het album biedt voldoende luisterplezier. Het is verfrissend en grappig om Basement Jaxx-nummers te horen in een orchestrale uitvoering. Al met al een meer dan geslaagd experiment dat het luisteren zeker waard is.

Waardering: 8/10



Basement Jaxx vs Metropole Orkest
Label: Atlantic Jaxx Recordings
Verschenen: 11 juli 2011

Tracklisting
01 Battlement Jaxx
02 Red Alert
03 Raindrops
04 Mozarts Tea Party
05 Bingo Bango
06 Hey U
07 Lights Go Down
08 Violin Solo
09 If I Ever Recover
10 Do Your Thing
11 Where’s Your Head At
12 Good Luck
13 Drill Loops
14 Hush Boy
15 Samba Magic
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')