abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101670164
Hi all,

Ik heb al de zoekfunctie en google gebruikt maar ik word er helaas geen wijs uit.

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht welke nog lang niet klaar is,maar we al wel een individueel gesprek hebben gehad met de uitvoerder. We mochten hierbij wensen aangeven die niet op de standaard meer-minderwerklijst stonden. Wij willen graag inbouwspots.. dat kan allemaal gelukkig alleen nu hebben ze gevraagd op hoeveel cm wij dit geplaatst willen hebben. Wij hebben geen idee! Wij dachten dat er een standaard afmeting voor was, maar dat is niet zo. De spots komen voor het raam (het raam is tot de grond) en de openslaande tuindeuren. We hebben voor dat raam een convector (zo heet dat geloof ik,een lage radiator).. moet dit op 30-40cm? Er moet natuurlijk ook nog vitrage voor het raam hangen maar wat voor soort hebben we nog helemaal niet overnagedacht..

Ik hoop dat iemand ons opheldering kan geven!

Bedankt!
pi_101670556
Je bedoelt de afstand tussen de spotjes en het raamkozijn?
Life is short, and you never know when it will come to an end. Do you really want to say that you lived a life of unfulfilled dreams?
pi_101670747
Of de afstand tussen de spotjes?
pi_101670941
Er zijn inderdaad geen standaard afmetingen voor inbouwspotjes wat betreft onderlinge afstand van de spotjes en afstand tot raam. Het maakt ook nog verschil van wat de bedoeling is van de spotjes, moeten ze iets aanlichten of zijn ze voor de sfeer,als ook het type, halogeen of leds. De afstand tussen raam en convector is afhankelijk van vitrage en of overgordijn, het mooiste is dat die net vrij van de convector kunnen hangen in gesloten toestand
pi_101671022
En de spotjes komen daar dus weer een stukje achter, die afstand kun je het beste zelf bepalen, omdat wat jij mooi vind een ander weer niks kan vinden. Afstand van gordijn tot spotjes bij mezelf is 40cm. De grootte van de kamer speelt natuurlijk ook een rol.
Life is short, and you never know when it will come to an end. Do you really want to say that you lived a life of unfulfilled dreams?
pi_101671272
Sorry ik bedoelde inderdaad afstand tussen raam en spotjes. De afstand van spot naar spot is vrij makkelijk te bepalen..

Het is eigenlijk gewoon voor de sfeer en geen hoofdverplichting. Volgens mij is 40 cm vanaf het raam het beste.. beter iets te ver dan dat je je gordijnrails tegen de spots moet hangen. Onze woonkamer is vrij groot, zo'n 6 meter breed en 13 lang.. dus dan maken die paar cm's ook niet uit denk ik.

Bedankt allemaal!
pi_101807849
Heb laatst een artikel gelezen dat meerwerk in de nieuwbouw heel duur kan zijn, vergeleken met een offerte van een "losse" aannemer.
Heb je hier al naar gekeken?
pi_101807945
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 09:29 schreef bobenjanneke het volgende:
Heb laatst een artikel gelezen dat meerwerk in de nieuwbouw heel duur kan zijn, vergeleken met een offerte van een "losse" aannemer.
Heb je hier al naar gekeken?
Wat hier wel mee speelt is een nieuwbouw woning met een betonnen vloer en dan is het meestal raadzaam om de sparingen voor de inbouwspotjes er gelijk tijdens het bouwproces in te laten maken, in plaats van achteraf in de beton te laten boren
pi_101807997
quote:
3s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:23 schreef Weetnietsvanklussen het volgende:
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht welke nog lang niet klaar is,maar we al wel een individueel gesprek hebben gehad met de uitvoerder.
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 09:43 schreef exlurker het volgende:

[..]

Wat hier wel mee speelt is een nieuwbouw woning met een betonnen vloer en dan is het meestal raadzaam om de sparingen voor de inbouwspotjes er gelijk tijdens het bouwproces in te laten maken, in plaats van achteraf in de beton te laten boren
Ik heb de OP te vlug gelezen...
Wat ik niet gelezen had, heb ik maar even VET gedrukt...
Als de woning nog ( lang ) niet klaar is, kan je dat beter voor/tijdens de bouw bespreken.

You're right!
pi_103088020
Ik vraag me af als je in een nieuwbouhuis inbouwspots wilt laten inbouwen en je laat door de aannemer 1 of meerdere gaten voorboren, waar laat je dan eventueel de driver? Normaliter verstop je die gewoon achter het verlaagde plafond.
pi_103089407
In ons nieuwbouwhuis krijgen we ook spots. In het vloer (breedplaat) zijn hiervoor in de fabriek gaten geboord. De installateur heeft hierop zgn spotboxen geplaatst waarna de breedplaatvloer is volgestort.
Afhankelijk van de soort spot wordt de spotbox gekozen, deze spotbox kan warmte van de spot opvangen maar hier kan evt ook een driver in worden geplaatst.

hoe dit gaat bij een kanaalplaatvloer weet ik niet, maar dat zal ik volgende week wel zien, want dan leggen ze bij ons de kanaalplaten. Ik denk dat een driver dan in een kanaal geplaatst kan worden, of ze mkaen het gat gewoon wat groter.
pi_103095794
Ik heb in mijn nieuwbouwhuis (nog niet opgeleverd) ook 4 gaten laten boren voor inbouwspots in de kanaalplaatvloer van de 2e verdiepingsvloer.
1 gat zat niet goed volgens de maten die ik op gegeven had, de platen liggen nooit helemaal nauwkeurig. En natuurlijk gaat er in de betonfabriek ook wel eens wat mis.
De aannemer heeft toen het gat op de juiste plek geboord met een diamantboor.

Als de meerprijs te gortig is kun je ook voor kiezen om zelf een diamantboor te huren en op een vrije zaterdag een paar gaten te boren in de vloer zodra de vloeren gelegd zijn.
Bij een breedplaatvloer is dit helemaal makkelijk, die is maar 5 á 6 cm dik als hij er op gelegd wordt.

Als je kiest voor 230V spotjes dan zijn het maar kleine armatuurtjes, en heb je ook geen transformator die je weg moet werken.
pi_103106819
ik heb net zoals ookmetnieuwbouwbezig al door de aannemer 3 gaten in de woonkamer en 3 in de keuken laten aanleggen. Je ziet de ronde gaten wel zitten maar ze zijn daarna weer dichtgestort.
Zie:

nu moeten we aan de aannemer doorgeven hoe groot en diep de gaten moeten worden maar zit alleen met de bekabeling en die klote driver in me maag. Want al zou ik de driver in 1 van die gaten kwijt kunnen dan moet er nog steeds een onderlinge link tussen de overige 2 gaten zijn.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 12:18:23 #14
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_103109389
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:58 schreef Weetnietsvanklussen het volgende:
Sorry ik bedoelde inderdaad afstand tussen raam en spotjes. De afstand van spot naar spot is vrij makkelijk te bepalen..
Het ligt aan het type spot dat je kiest. De ene straalt heel breed uit, de andere straalt smal uit. en er zijn natuurlijk legio soorten tussenin.
Daarnaast zit er ook een verschil in afmetingen die nodig zijn om eea in te storten en is het bereik van de spot afhankelijk van de hoogte.

Ga naar een goede verlichtingszaak en spreek daar door wat je wil hebben. Zij kunnen je goed adviseren mbt de juiste spots. Die info kun je vervolgens aan de aannemer doorgeven en dan komt alles goed. Je weet dan zeker dat je de sfeer krijgt die je wilt hebben.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_103111368
bluemoon23: ik zie op je foto dat je een breedplaatvloer hebt (zie de stempel Hebben ze de vloer boven de breedplaat ook al afgestort met beton? Zoniet vraag dan direct aan je aannemer/ installateur hoe hij het geregeld heeft met de electra aansluitingen tussen de spots en de ruimte voor de driver.

Maar ik neem aan dat als je aannemer rekening houdt met gaten voor de spots dat hij ook rekening houdt met de ruimte erboven en de eelctra aansluiting die de spots onderling en met de schakelaar verbind.

Wat ook heel goed kan is dat de gaten die je nu ziet eigenlijk gewoon piepschuimblokken zijn. De gaten worden in de fabriek niet geboord, maar bij het storten van de vloer leggen ze op de plaatsen waar een sparing moet komen een piepschuimblok die de installateur er weer uithaalt. je hebt daarna twee opties:
- ze vullen de sparingen op met gips, waarna ze later de spots exact vn formaat en netjes in lijn boren.
- (zoals bij ons) ze zetten ronde buizen in de gaten, netjes in lijn en precies van formaat en vullen eromheen met beton. Boven de buizen hebben ze bij ons spotboxen gebruikt die ze met electrabuizen hebben verbonden met elkaar en de schakelaar. Wij sluiten alle spots aan op 230V dus geen gezeur met trafo's...
pi_103114071
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 13:35 schreef ookmetnieuwbouwbezig het volgende:
bluemoon23: ik zie op je foto dat je een breedplaatvloer hebt (zie de stempel Hebben ze de vloer boven de breedplaat ook al afgestort met beton? Zoniet vraag dan direct aan je aannemer/ installateur hoe hij het geregeld heeft met de electra aansluitingen tussen de spots en de ruimte voor de driver.
Volgens mij bedoel jij Little Buddha...........
pi_103141791
:W ja

Ik zal eens bij de aannemer gaan informeren hoe en wat ze van plan zijn met de elektra. De spots die ik (al) heb gekocht hebben een driver dus daar kom ik niet omheen!
pi_103345808
Van de week heeft de installateur bij mij de spotjes aangesloten voor in de badkamer, morgen gaat de cementdekvloer (8cm dik) erop.

Aansluiting van de spotjes, rechtsboven zit de centraaldoos.

Detail van een aansluiting, pvc pijp van 80 mm met gaten erin geboord voor de installatiebuis.

Ik was van plan om 230V halogeen spots te gebruiken, maar als ik een transformator of driver wil plaatsen dan past dat ook nog wel.
De kanaalplaatvloer is 20 cm dik, en de pijpjes steken nog 4 cm uit boven de vloer, 24 tot 25 cm ruimte dus voor een lamp + trafo of driver
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')