abonnement Unibet Coolblue
pi_104394269
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:27 schreef Bleie het volgende:
Pfoe, lastig lijkt me dat hoor. Hopelijk komt het allemaal nog goed. Hebben jullie een technasium in de buurt? Of tweetalige middelbare school of zo? Lijkt mij inderdaad altijd heel geschikt voor dit soort kinderen.
t komt goed, ben ik van overtuigd *O* anders ga ik m thuisonderwijs geven _O-
zowel technasium als tto is in de buurt, maar op dit moment wil meneer naar vmbo want dan is ie eerder klaar }:| en kan ie gaan werken :P
en mag ie dat van ons? :N >:)
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 14:41:40 #252
5428 crew  miss_sly
pi_104394688
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:32 schreef Cooki het volgende:

[..]

t komt goed, ben ik van overtuigd *O* anders ga ik m thuisonderwijs geven _O-
zowel technasium als tto is in de buurt, maar op dit moment wil meneer naar vmbo want dan is ie eerder klaar }:| en kan ie gaan werken :P
en mag ie dat van ons? :N >:)
Toch vind ik dat erg lastig, dat laatste.
Ik vind namelijk niet dat wij Senna door een school (welke dan ook) heen moeten dwingen en sturen, maar dat ze dit zelf zal moeten oppakken. Het heeft zo weinig effect, dwang, want ze moeten toch zelf alle stof leren en in toetsen laten blijken dat ze het kennen. En als ze dat niet doen, hoe ga je dat dan veranderen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104394991
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:06 schreef oeke het volgende:
En ze kennen ons natuurlijk goed. Dus het meisje zat ons met open mond aan te kijken. We zwaaiden naar haar, maar ze ging echt op de negeerstand. Dit kan niet, wat doen die hier, die zijn van de creche. :N
:D! Dat doet Ivan tegenwoordig ook als ik op een gek moment op het kinderdagverblijf op kom dagen.

Wat de 'discussie' betreft: het is misschien een beetje vloeken in het OUD-forum, maar je doet voor je kind wat je kunt en vanaf dat punt moet je kind zelf zijn of haar weg zien te vinden. Mijn lief heeft daar erg moeite mee, want hij kan de gedachte niet verdragen dat onze kindjes ongelukkig zouden zijn. Maar ik ben zelf ook ongelukkig geweest en het kwam daarna wel weer goed. Het hoorde bij me, op dat moment, in de fase waarin ik zat. Ik bemerk bij mezelf nu al dat ik een basisvertrouwen heb in Ivan en Lena en dat ik denk dat ze hun plekje in de wereld wel weten te vinden.

Dan heb ik het natuurlijk niet over situaties zoals die van je lief waarbij niet is onderkend dat hij het niet naar zijn zin had. Daar had iets moeten gebeuren! Maar ik wil me er zelf bewust van blijven dat het leven van mijn kinderen niet volledig maakbaar is.

Ik hoop dat ik me zo goed uitdruk, want ik vind het lastig om dit onder woorden te brengen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 14:54:23 #254
5428 crew  miss_sly
pi_104395191
Ik denk ook dat je dat niet moet willen, dat het leven van je kind maakbaar is. Het leven zal soms moeilijk zijn en ze pijn doen, maar dat hoort er ook bij. En het is ontzettend moeilijk om daar als ouder niets aan te kunnen doen, maar het is ook neit goed denk ik om alles goed voor ze te willen maken.

Dat gezegd hebbende: als Senna op een school echt ongelukkig zou zijn, zou ik daar wel mee aan de slag gaan. Je hebt tegenslag en tegenslag, en soms kun je, of moet je zelfs, er als ouder wel iets mee, en soms zullen ze het moeten doorstaan of zelf oplossen, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 november 2011 @ 14:58:24 #255
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104395334
Er gaan sowieso momenten komen dat je kind niet graag naar school gaat. Vaak fases waar je doorheen moet, al dan niet door actie te ondernemen. Isa heeft in groep 1 een tijdje gehad dat ze niet los te koppelen was van mijn been, maar als ik vijf minuten weg was, was alles prima. Dat breekt je hart, maar als je weet dat het verder goed zit... Afgelopen jaar in groep 3 had ze op een bepaald moment de balen van alles, gewoon omdat niks lukte. Nu dit jaar lukt het wel en gaat ze met plezier naar school :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104395502
Oh, dat begrijp ik wel hoor Claudia, ik ben zelf ook een tijd een soort van gepest op de basisschool, en dat is gewoon een deel van mij geworden. Het vormt je en hoort bij je.
Net als al die schoolwisselingen door verhuizingen. ;)

Maar als bv je kind zodanig gepest wordt dat het echt niet meer mee kan, of gewoon in het geval van mijn vriend totaal geen aansluiting of motivatie kunnen vinden, dan lijkt het me wel goed om als ouder in te grijpen. Zeker als het bepalend is voor de hele rest van je schoolcarierre.
Nu denk ik wel dat er tegenwoordig op een goede school meer oog is voor het welzijn van het kind, dat een kind dat voor of achterloopt bv meer gestimuleerd wordt, dat er oog is voor een kind dat totaal buiten de groep valt etc.

En groot kan je niet worden zonder littekens. :)
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104395637
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:41 schreef miss_sly het volgende:
Toch vind ik dat erg lastig, dat laatste.
Ik vind namelijk niet dat wij Senna door een school (welke dan ook) heen moeten dwingen en sturen, maar dat ze dit zelf zal moeten oppakken. Het heeft zo weinig effect, dwang, want ze moeten toch zelf alle stof leren en in toetsen laten blijken dat ze het kennen. En als ze dat niet doen, hoe ga je dat dan veranderen?
Miss, thomas scoort overal "boven in de boom"... kan cognitief vwo makkelijk aan, als ik m naar vmbo laat gaan wordt ie vlgs mij niet gelukkiger, of vind je dat ie dat zelf mag kiezen?
hij mag hier kiezen uit de scholen die bij zijn score-niveau passen... en ik noem dat sturen , geen dwang.... jij? :*

edit: groot worden / ongelukkige momenten:
eens met Claudia en Oeke:
zelfstandig worden gaat niet als papa/mama al het gras voor je blijven maaien / je handje blijven vasthouden...
dus onder "na-zorg" van ons moet ie zn builen oplopen ja :Y
en pratenpratenpraten over wat ie meemaakt/ziet/ervaart enzo O+
pi_104395728
Ik ben het ook wel met je eens Claudia, dat je kind zijn eigen weg moet vinden, en ook moet leren omgaan met tegenslagen, maar je moet ook als ouder in de gaten houden wanneer iets 'te groot' is voor een kind, en het echt meer is dan een beetje tegenslag.

In het Parool stond onlangs een extreem voorbeeld van een kind van 4 dat geen trappen af durfde te gaan. Bleek dat moeder het kind altijd (ja, altijd!) tilde, 'omdat het zo moeilijk was voor dat kleintje'. Ja, zo kweek je geen kind dat de wereld aankan. Als mijn dochter hulp vraagt (of erom huilt), kijk ik eerst even of het iets wat ze in principe kan, of niet. Kan ze het zelf, dan moet ze het ook maar zelf oplossen, anders help ik.

Af en toe (of periodes) geen zin in school hebben, lijkt me heel gewoon, en ook wel gezond. Maar structureel ongelukkig zijn (of gepest worden bijvoorbeeld), dat lijkt me niet goed voor een kind, en dan moet je volgens mij als ouders wel (proberen) iets (te) doen.
pi_104396308
Het gaat ook niet zozeer om gepest worden, maar ook om bijvoorbeeld verveling. Pubers hebben daar over het algemeen twee typen reacties op, namelijk 'dat is de schuld van de school/leraar/het beleid/de overheid want het aanbod is niet goed' of 'het is jammer maar ik maak er het beste van'. Ik heb het idee dat de eerste houding, de slachtofferrol, sterk in de gezinscultuur geworteld is.

Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat je een kind niet aan z'n lot overlaat. Een kind heeft begeleiding nodig om op eigen benen te leren staan. Daarom kan ik me juist ook goed in je reactie verplaatsen, Cooki. Je kind kan nog niet de consequentie van keuzes die hij nu maakt volledig overzien, dus jij bent er om hem in bescherming te nemen, soms zelfs tegen zichzelf. Kinderen waarderen dat vaak ook, al lijkt dat misschien niet zo op het moment zelf. :+

Wat ik wilde zeggen is dat het soms beter is om als ouder niet (meteen) in te grijpen maar te kijken of het uit zichzelf goedkomt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 15:28:26 #260
5428 crew  miss_sly
pi_104396412
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:07 schreef Cooki het volgende:

[..]

Miss, thomas scoort overal "boven in de boom"... kan cognitief vwo makkelijk aan, als ik m naar vmbo laat gaan wordt ie vlgs mij niet gelukkiger, of vind je dat ie dat zelf mag kiezen?
hij mag hier kiezen uit de scholen die bij zijn score-niveau passen... en ik noem dat sturen , geen dwang.... jij? :*

Ja, ik vind dat dus heel lastig. In mijn ideale wereld laten wij Senna inderdaad vrij om te kiezen welke school ze wil doen straks, maar ik weet nog niet of ik dat op dat moment ook zo zal ervaren. Zo moeilijk om dat al te kunnen voorzien. Schaap en ik hebben allebei echter ervaren dat ouders heel weinig daadwerkelijk hebben betekend in het met goed gevolg doorlopen van de middelbare school. Wellicht dat de inzet beter is, als die uit haarzelf komt, ongeacht op welk niveau ze kiest te gaan zitten.

Ik vind het erg lastig, en ben blij dat we nog een jaar of 10 (?) hebben om te kijken wat we ermee zullen doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104396796
wij krijgen komend jaar ook de keuze :Y

er is hier een christelijke en een openbare. naar wat ik tot nu toe van de andere moeders begrijp is er niet heel veel verschil. de christelijke is wat meer gericht op orde & regelmaat, de openbare is wat losser en vrijer zeg maar. ik had zo gedacht om in januari of februari langs te gaan. zo werkt dat hier :P

@sturen mbt voortgezet onderwijs: hier houden we het eenvoudig. ze mogen zelf kiezen, maar een vervolgopleiding + diploma is verplicht. dus als er eentje kapper wil worden bij een iq van 150 is ons dat best, mits het kind in kwestie dan wel netjes de kappersschool afrondt. ik heb te vaak gezien hoe ellendig het kan eindigen met een 20jarige die het verkloot na zn vmbo. daar beginnen we niet aan, daar zijn we dan weer heul streng. en ja. dat zal wellicht conflict opleveren. tsja. dat zij dan maar zo
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 15 november 2011 @ 15:57:34 #262
144006 chacama
Ondernemend!
pi_104397504
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:37 schreef simmu het volgende:
wij krijgen komend jaar ook de keuze :Y

er is hier een christelijke en een openbare. naar wat ik tot nu toe van de andere moeders begrijp is er niet heel veel verschil. de christelijke is wat meer gericht op orde & regelmaat, de openbare is wat losser en vrijer zeg maar. ik had zo gedacht om in januari of februari langs te gaan. zo werkt dat hier :P

@sturen mbt voortgezet onderwijs: hier houden we het eenvoudig. ze mogen zelf kiezen, maar een vervolgopleiding + diploma is verplicht. dus als er eentje kapper wil worden bij een iq van 150 is ons dat best, mits het kind in kwestie dan wel netjes de kappersschool afrondt. ik heb te vaak gezien hoe ellendig het kan eindigen met een 20jarige die het verkloot na zn vmbo. daar beginnen we niet aan, daar zijn we dan weer heul streng. en ja. dat zal wellicht conflict opleveren. tsja. dat zij dan maar zo
dit laatste vind ik absoluut voor ons gelden. Als ze een vak willen leren en daarvoor een lager niveau kiezen...prima! Maar dan ook echt die opleiding afmaken....
pi_104397592
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:37 schreef simmu het volgende:
wij krijgen komend jaar ook de keuze :Y
@sturen mbt voortgezet onderwijs: hier houden we het eenvoudig. ze mogen zelf kiezen, maar een vervolgopleiding + diploma is verplicht. dus als er eentje kapper wil worden bij een iq van 150 is ons dat best, mits het kind in kwestie dan wel netjes de kappersschool afrondt. ik heb te vaak gezien hoe ellendig het kan eindigen met een 20jarige die het verkloot na zn vmbo. daar beginnen we niet aan, daar zijn we dan weer heul streng. en ja. dat zal wellicht conflict opleveren. tsja. dat zij dan maar zo
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:57 schreef chacama het volgende:

[..]

dit laatste vind ik absoluut voor ons gelden. Als ze een vak willen leren en daarvoor een lager niveau kiezen...prima! Maar dan ook echt die opleiding afmaken....
ja ok, dan ga je er wel van uit dat de 11jarige al bewust kiest voor iets... (beroepsopleiding) en over die vermogens twijfel ik bij de gemiddelde 11 jarige
pi_104397749
Vind ik ook, Cooki. Maar ik kan me dan ook maar weinig situaties voorstellen waarin een kind dat vwo aan zou kunnen gelukkig zou worden van het vmbo. Een duidelijke uitzondering erop is in ieder geval een kind met een heel concrete beroepswens. Zo zijn er jongens die al vroeg weten dat ze de scheepvaart in willen en voor hen is er geen hoger onderwijs dat al meteen aansluit bij hun concrete wens. Vier jaar wachten en het theoretische onderwijs uitzitten kan voor hen net te lang zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_104398106
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:59 schreef Cooki het volgende:

[..]

[..]

ja ok, dan ga je er wel van uit dat de 11jarige al bewust kiest voor iets... (beroepsopleiding) en over die vermogens twijfel ik bij de gemiddelde 11 jarige
vmbo is er ook theoretisch gericht hoor :Y
en doorstromen is altijd een optie. ik ben zelf ook begonnen op mavo en geeindigd als ingenieur. dat kan prima. duurt wat langer, maar dat geeft niks

alleen vmbo is wat ons betreft dus geen optie. even voor de duidelijkheid, met vervolgopleiding bedoel ik dus minimaal mbo
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_104398284
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:12 schreef simmu het volgende:

[..]

vmbo is er ook theoretisch gericht hoor :Y
en doorstromen is altijd een optie
. ik ben zelf ook begonnen op mavo en geeindigd als ingenieur. dat kan prima. duurt wat langer, maar dat geeft niks
dat is me bekend Simmu ;)
heb jij zelf gekozen om naar de mavo te gaan terwijl je een "hoger" advies had?

in ons geval verveelt t kind zich al 8 jaar op school, dus stuur ik m naar een school met t niveau dat hopelijk qua niveau iets dichter ligt bij zijn huidige ontwikkelingsniveau....
en met n beetje pech stopt ie daarna... (want dat kan dan weer wel na vwo, na vmbo mag dat nog niet, heey.. een argument richting puber :') )
pi_104398368
Maar hoe wil je een puber/bijna volwassene ertoe dwingen om een beroepsopleiding af te maken? Ik ken ook zulke voorbeelden van jongeren, maar zij hebben toch hun eigen weg daarin gevonden toen ze midden twintig waren. Mijn man bijvoorbeeld, die is van glazenwasser naar bio-informaticus op postdoc niveau gegaan ;)

Ik ben het eens met Cooki. Ik denk dat Thomas nu een heel verkeerd beeld en gevoel bij school heeft dan wat hij met voldoende uitdaging zou kunnen hebben en dat wanneer hij naar het VWO gaat hij school misschien wel eens veel leuker zou kunnen gaan vinden. Dus dan zou ik hem daar toch naartoe laten gaan (inderdaad ook omdat hij een 11-jarige is die daar nog niet een bewuste keuze in kan maken) maar wel goed uitleggen waarom je dat doet. Als het hem dan toch nog tegenvalt kan hij altijd nog naar een lager niveau stromen. Van een lager niveau naar een hoger niveau wordt tegenwoordig helaas nogal moeilijk gemaakt.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_104398529
ik had een vwo advies, zat in de hoogste regionen bij de cito toen (op mn 14de getest bleek ik hoogbegaafd). echter; ik was een vroege leerling en nog erg, ehm, kinderlijk. waar we toen woonden kon je kiezen tussen een hele grote scholengemeenschap voor havo/vwo of een stuk of wat kleine mavootjes.

met dat in het achterhoofd; ik wilde zelf nav de open dag (leuk spelen met een kassa *O* ) naar de huishoudschool (jaja, zo noemden we dat toen allemaal. dit is nog de vriendelijke benaming :P )

samenspraak tussen mijn ouders en de school leverde mavoadvies op. juist om mij de tijd te geven wat meer op te groeien op het sociale en emotionele vlak :Y geen idee of dingen beter zouden gegaan wanneer ik direct vwo gedaan had
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_104398580
Het voordeel van zo'n sociale jongen lijkt me weer dat hij bij buitenschoolse activiteiten volop aan zijn trekken kan komen, bijvoorbeeld bij een leuke vereniging? En misschien zijn er ook wel middelbare scholen die meer op dat gebied doen?

Er blijft in ieder geval genoeg over voor hem om te kiezen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_104398590
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:37 schreef simmu het volgende:
wij krijgen komend jaar ook de keuze :Y

er is hier een christelijke en een openbare. naar wat ik tot nu toe van de andere moeders begrijp is er niet heel veel verschil. de christelijke is wat meer gericht op orde & regelmaat, de openbare is wat losser en vrijer zeg maar. ik had zo gedacht om in januari of februari langs te gaan. zo werkt dat hier :P

@sturen mbt voortgezet onderwijs: hier houden we het eenvoudig. ze mogen zelf kiezen, maar een vervolgopleiding + diploma is verplicht. dus als er eentje kapper wil worden bij een iq van 150 is ons dat best, mits het kind in kwestie dan wel netjes de kappersschool afrondt. ik heb te vaak gezien hoe ellendig het kan eindigen met een 20jarige die het verkloot na zn vmbo. daar beginnen we niet aan, daar zijn we dan weer heul streng. en ja. dat zal wellicht conflict opleveren. tsja. dat zij dan maar zo
dit vind ik dat weer iets wat ik niet zou doen
En ik ben blij dat het van mijn ouders niet moest.
Ik zelf heb de hbo-v gedaan (3,5 jaa lang :')), maar door bepaalde factoren uiteindelijk niet afgemaakt, Ik hoef in principe alleen nog mijn laatste jaar en dan heb ik mijn diploma. Wat is dat jaartje nou zou je denken, nou voor mij een hoop stress die het me neit waard is.
Tuurlijk heeft het een hoop geld gekocht en kost het me nog steeds (studieschuld). Ik ben blij dat ik mn ouders niet hoef terug te betalen ervoor.
En ik denk dat zij blij zijn dat ik nu wel goed in me vel zit.

Oh en scholen, ik ben geneigd te kiezen voor de dichtsbijzijnde school. Hier in t dorp heb je niet heel veel keus, je heb bijvoorbeeld wel Dalton, maar dat is vrij nieuw nog op die school en ik vond op andere scholen dat dat ook terugkomt. Plus dat die school een stuk verder weg is dan andere scholen. Ik vind het ook fijn dat hij alleen naar school kan straks. Andere onderwijssoorten hebben ze hier niet. Mn nichtje gaat naar die school dus heb mooi 2 jaar om te kijken hoe die school bevalt :)
Oh en leren leren vind ik wel belangrijk. Gelukkig heeft Floris een vader die wel moest leren :') Want ik ben niet t beste voorbeeld wat dat betreft. Tot 5 vwo heb ik eigenlijk amper wat te hoeven doen, en toen bleef ik zitten en ging ik naar de havo, waar ik dus ook weinig hoefde te doen voor mn examen.
Had achteraf wel gewild dat ik meer inzet had en meer uitgedaagd werd door school, maar ja das achteraf he :)
pi_104398655
Maar tegenwoordig is doorstromen naar een hogere opleiding wel lastiger geworden dan toen wij op school zaten. Toen was mavo - havo - vwo nog best te doen als route, maar na vmbo naar havo schijnt nauwelijks te kunnen. Dan moet je vmbo - mbo - hbo - wo doen, en daar ben je veel langer mee bezig.
pi_104398658
Misschien interessant voor jou om te weten, miss: ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij een school om er te gaan kijken en ze vroeg uit zichzelf of we Ivan mee wilden nemen. Dat was heel gebruikelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 16:28:42 #273
5428 crew  miss_sly
pi_104398770
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien interessant voor jou om te weten, miss: ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij een school om er te gaan kijken en ze vroeg uit zichzelf of we Ivan mee wilden nemen. Dat was heel gebruikelijk.
Ow, leuk!
Op de ene school waar we een afspraak hebben, zei ze in ieder geval dat het geen probleem was. op de school waar we volgende week heen gaan, heb ik geen idee. Dat is gewoon een vrije inloopochtend waarvoor je je niet aan hoeft te melden. Ze gaat dus gewoon met ons mee :)

Ik vind het wel spannend, trouwens!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104398796
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:25 schreef Bleie het volgende:
Maar tegenwoordig is doorstromen naar een hogere opleiding wel lastiger geworden dan toen wij op school zaten. Toen was mavo - havo - vwo nog best te doen als route, maar na vmbo naar havo schijnt nauwelijks te kunnen. Dan moet je vmbo - mbo - hbo - wo doen, en daar ben je veel langer mee bezig.
Dit dus, helaas.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 16:32:07 #275
5428 crew  miss_sly
pi_104398887
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:19 schreef Twinkly het volgende:
Maar hoe wil je een puber/bijna volwassene ertoe dwingen om een beroepsopleiding af te maken?
Om welke opleiding dan ook af te maken.

Ik hoef helemaal niet alle conflicten te mijden, hoor, maar als Senna echt, echt niet van plan is iets te doen aan school, dan is haar naar VWO sturen (bij wijze van spreken he) toch volledig zinloos?
Ik hoop in ieder geval van harte dat ze in de aanloop naar de middelbare school een idee krijgt van waar haar sterke kanten en interesses liggen, zodat ze een keuze kan maken (samen met ons) waar ze warm voor loopt. Ik denk dat ze dan veel meer kans maakt dan wanneer wij haar dwingen ergens heen te gaan waar ze niet achter staat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')