FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / Hoe bereken je het gemiddelde cijfer van je bachelordiploma?
Warrendinsdag 30 augustus 2011 @ 20:51
Moet je daarbij kijken naar het ECTS of niet? Zo ja, dan heeft elk cijfer een andere weging.

Ook staat er op mijn cijferlijst een "niveau" van alle vakken. Deze lopen van 100-400. Moet je daarmee rekening houden?
Supersoepdinsdag 30 augustus 2011 @ 20:52
23
Pakspuldinsdag 30 augustus 2011 @ 20:59
Bij elkaar optellen en delen door het totaal. ECTS hoef je niet mee te nemen.

Voor cum laude was stage cijfer bij ons ook niet interessant.
Warrendinsdag 30 augustus 2011 @ 21:07
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 20:59 schreef Pakspul het volgende:
Bij elkaar optellen en delen door het totaal. ECTS hoef je niet mee te nemen.

Voor cum laude was stage cijfer bij ons ook niet interessant.
Hoezo moet je ECTS niet meerekenen? Ik heb vakken van 5 en 10 ECTS. Voor 5 ECTS vakken staat veel minder uren voor dan voor 10.
Pakspuldinsdag 30 augustus 2011 @ 21:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:07 schreef Warren het volgende:

[..]

Hoezo moet je ECTS niet meerekenen? Ik heb vakken van 5 en 10 ECTS. Voor 5 ECTS vakken staat veel minder uren voor dan voor 10.
Omdat bij ons de vakken gewoon even zwaar worden berekent, maar als dit gaat om te kijken of je in aanmerking komt om Cum Laude af te studeren dan stuur je je SLB-er toch een email?
Warrendinsdag 30 augustus 2011 @ 21:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:09 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Omdat bij ons de vakken gewoon even zwaar worden berekent, maar als dit gaat om te kijken of je in aanmerking komt om Cum Laude af te studeren dan stuur je je SLB-er toch een email?
Wie/wat is SLB?
Pakspuldinsdag 30 augustus 2011 @ 21:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:10 schreef Warren het volgende:

[..]

Wie/wat is SLB?
studieloopbaan begeleider
LedZepdinsdag 30 augustus 2011 @ 21:20
In de overgrote meerderheid van de gevallen (waaronder meestal wel/niet cum laude):

((cijfer 1 x ects) + (cijfer 2 x ects) + ... (cijfer n x ects)) / totaal ects

Gewogen gemiddelde dus.
Warrendinsdag 30 augustus 2011 @ 21:21
Ja, ik heb het ook al gevonden op usis. Je moet het gewogen gemiddelde nemen. Bedankt

Probleem opgelost.
tennisster198dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:22
Waarom wil je je gemiddeldde cijfer weten, TS?

Voor op je CV? ( :') ) Of gewoon voor jezelf? In geval van het laatste kun je het gewoon uitrekenen door alle cijfers op te tellen en door het totaalaantal cijfers te delen. Toch? :)
Physicsdinsdag 30 augustus 2011 @ 22:19
Vermenigvuldig je cijfers per vak met het daarvoor staande ECTS, tel alles bij elkaar op en deel dan door het aantal behaalde ECTS. Dat is je echte gemiddelde.
GlowMousedinsdag 30 augustus 2011 @ 22:27
Het ligt er net aan of je een gewogen of ongewogen gemiddelde zoekt.
twaalfdinsdag 30 augustus 2011 @ 22:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:19 schreef Physics het volgende:
Vermenigvuldig je cijfers per vak met het daarvoor staande ECTS, tel alles bij elkaar op en deel dan door het aantal behaalde ECTS. Dat is je echte gemiddelde.
Ten eerste staat voor vakken niet een aantal ECTS, maar een aantal studiepunten. Het hele systeem van studiepunten noem je het ECTS. Ten tweede is dat niet je echte gemiddelde (vind ik), want je gaat ervan uit dat vakken met meer studiepunten belangrijker zijn. Het ECTS is echter zo scheef en onrealistisch dat ik daar niet vanuit zou gaan.
Warrendinsdag 30 augustus 2011 @ 22:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:47 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ten eerste staat voor vakken niet een aantal ECTS, maar een aantal studiepunten. Het hele systeem van studiepunten noem je het ECTS. Ten tweede is dat niet je echte gemiddelde (vind ik), want je gaat ervan uit dat vakken met meer studiepunten belangrijker zijn. Het ECTS is echter zo scheef en onrealistisch dat ik daar niet vanuit zou gaan.
Dat kan je wel zeggen maar uSIS (Leiden) berekent wel een gewogen gemiddelde. Het zou ook raar zijn als een vakje van 3 studiepunten even zwaar zou wegen als een bachelor scritpie á 20 studiepunten.
twaalfdinsdag 30 augustus 2011 @ 23:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:53 schreef Warren het volgende:

[..]

Het zou ook raar zijn als een vakje van 3 studiepunten even zwaar zou wegen als een bachelor scritpie á 20 studiepunten.
Het zou ook raar zijn als je voor een bachelorscriptie een cijfer krijgt in plaats van een woordelijke beoordeling. Het zou ook raar zijn als dat cijfer op één hoop wordt gegooid met je andere cijfers. Het zou ook raar zijn als je een vak van je opleiding wegdoet als een onbelangrijk 'vakje'.
Physicsdinsdag 30 augustus 2011 @ 23:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:47 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ten eerste staat voor vakken niet een aantal ECTS, maar een aantal studiepunten. Het hele systeem van studiepunten noem je het ECTS. Ten tweede is dat niet je echte gemiddelde (vind ik), want je gaat ervan uit dat vakken met meer studiepunten belangrijker zijn. Het ECTS is echter zo scheef en onrealistisch dat ik daar niet vanuit zou gaan.
Hoewel ik het deels met je eens ben, geeft een gewogen gemiddelde toch een beter beeld van een student dan een ongewogen gemiddelde. Een hoop studies hebben namelijk ook vakken van 1 of 2 ECTS die gewoon belachelijk makkelijk zijn. Die 9 of 10 voor die opdracht even zwaar mee laten tellen als een volwaardig vak is natuurlijk lachwekkend.
Bram_van_Loonwoensdag 31 augustus 2011 @ 00:33
quote:
Het zou ook raar zijn als je een vak van je opleiding wegdoet als een onbelangrijk 'vakje'.
Zat opleidingen hebben vakken die niet belangrijk zijn voor de opleiding zelf.
Om te beginnen heb je op katholieke universiteiten de traditie om sowieso een vak als filosofie of religie te krijgen, ook als je bijv. geneeskunde of werktuigkunde studeert.
Bij veel technische opleidingen krijg je tegenwoordig communicatie (rapporteren, presenteren, ...) als vak. Nuttig? Misschien, afhankelijk van de persoon, lijkt mij. Een kernvak? Nee toch?

Maar goed, dit is een bijzaak. Waar het om gaat is dat verschillende vakken een verschillende studiebelasting geven. Voor het ene vak moet je ceteris paribus meer tijd investeren dan voor het andere. Ik vind het dan logisch om met deze verhouding rekening te houden bij de bepaling van het gemiddelde en ik ben dan ook voorstander van een gewogen gemiddelde.
Dat gezegd hebbende, wat mij betreft hoeft er überhaupt geen gemiddelde te worden gegeven, laat staan een onderscheiding. De cijferlijst zelf is m.i. veel interessanter. Stel dat jij bijv. iemand moet selecteren om onderzoek te doen in een specialistisch vakgebied. Wie selecteer jij liever? Student A die gemiddeld een 7,4 haalde maar een 9 of een 10 voor alle voor dat onderzoek relevante vakken of student B die gemiddeld een 8,6 haalde maar een 7 voor alle voor dat onderzoek relevante vakken.
Idem voor bijv. een student die een briljante thesis schreef maar die ´slechts` zevens haalde of een student die achten en negens haalde maar die voor zijn thesis ´slechts` een zeven haalde.
De naakte cijfers zeggen vaak toch veel meer dan de resultaten van statistische bewerkingen op die cijfers als je het vermogen hebt om die cijfers te overzien?
dude1986woensdag 31 augustus 2011 @ 03:19
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 00:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zat opleidingen hebben vakken die niet belangrijk zijn voor de opleiding zelf.
Om te beginnen heb je op katholieke universiteiten de traditie om sowieso een vak als filosofie of religie te krijgen, ook als je bijv. geneeskunde of werktuigkunde studeert.
Bij veel technische opleidingen krijg je tegenwoordig communicatie (rapporteren, presenteren, ...) als vak. Nuttig? Misschien, afhankelijk van de persoon, lijkt mij. Een kernvak? Nee toch?

Maar goed, dit is een bijzaak. Waar het om gaat is dat verschillende vakken een verschillende studiebelasting geven. Voor het ene vak moet je ceteris paribus meer tijd investeren dan voor het andere. Ik vind het dan logisch om met deze verhouding rekening te houden bij de bepaling van het gemiddelde en ik ben dan ook voorstander van een gewogen gemiddelde.
Dat gezegd hebbende, wat mij betreft hoeft er überhaupt geen gemiddelde te worden gegeven, laat staan een onderscheiding. De cijferlijst zelf is m.i. veel interessanter. Stel dat jij bijv. iemand moet selecteren om onderzoek te doen in een specialistisch vakgebied. Wie selecteer jij liever? Student A die gemiddeld een 7,4 haalde maar een 9 of een 10 voor alle voor dat onderzoek relevante vakken of student B die gemiddeld een 8,6 haalde maar een 7 voor alle voor dat onderzoek relevante vakken.
Idem voor bijv. een student die een briljante thesis schreef maar die ´slechts` zevens haalde of een student die achten en negens haalde maar die voor zijn thesis ´slechts` een zeven haalde.
De naakte cijfers zeggen vaak toch veel meer dan de resultaten van statistische bewerkingen op die cijfers als je het vermogen hebt om die cijfers te overzien?
helemaal mee eens.
JohnSpekwoensdag 31 augustus 2011 @ 11:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 23:28 schreef Physics het volgende:

[..]

Hoewel ik het deels met je eens ben, geeft een gewogen gemiddelde toch een beter beeld van een student dan een ongewogen gemiddelde. Een hoop studies hebben namelijk ook vakken van 1 of 2 ECTS die gewoon belachelijk makkelijk zijn. Die 9 of 10 voor die opdracht even zwaar mee laten tellen als een volwaardig vak is natuurlijk lachwekkend.
Wat denk je van je scriptie? Vroeger telde bij de VU een 3 punten vak (bij de faculteit economische wetenschap) evenveel mee als een scriptie.
Sinds vorig jaar wordt het cum laude wel berekend met een gewogen gemiddelde.