abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101385298
Moet je daarbij kijken naar het ECTS of niet? Zo ja, dan heeft elk cijfer een andere weging.

Ook staat er op mijn cijferlijst een "niveau" van alle vakken. Deze lopen van 100-400. Moet je daarmee rekening houden?
pi_101385355
23
Ron Paul 2012
pi_101385807
Bij elkaar optellen en delen door het totaal. ECTS hoef je niet mee te nemen.

Voor cum laude was stage cijfer bij ons ook niet interessant.
pi_101386306
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 20:59 schreef Pakspul het volgende:
Bij elkaar optellen en delen door het totaal. ECTS hoef je niet mee te nemen.

Voor cum laude was stage cijfer bij ons ook niet interessant.
Hoezo moet je ECTS niet meerekenen? Ik heb vakken van 5 en 10 ECTS. Voor 5 ECTS vakken staat veel minder uren voor dan voor 10.
pi_101386431
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:07 schreef Warren het volgende:

[..]

Hoezo moet je ECTS niet meerekenen? Ik heb vakken van 5 en 10 ECTS. Voor 5 ECTS vakken staat veel minder uren voor dan voor 10.
Omdat bij ons de vakken gewoon even zwaar worden berekent, maar als dit gaat om te kijken of je in aanmerking komt om Cum Laude af te studeren dan stuur je je SLB-er toch een email?
pi_101386475
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:09 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Omdat bij ons de vakken gewoon even zwaar worden berekent, maar als dit gaat om te kijken of je in aanmerking komt om Cum Laude af te studeren dan stuur je je SLB-er toch een email?
Wie/wat is SLB?
pi_101386949
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 21:10 schreef Warren het volgende:

[..]

Wie/wat is SLB?
studieloopbaan begeleider
pi_101387083
In de overgrote meerderheid van de gevallen (waaronder meestal wel/niet cum laude):

((cijfer 1 x ects) + (cijfer 2 x ects) + ... (cijfer n x ects)) / totaal ects

Gewogen gemiddelde dus.
pi_101387122
Ja, ik heb het ook al gevonden op usis. Je moet het gewogen gemiddelde nemen. Bedankt

Probleem opgelost.
pi_101387161
Waarom wil je je gemiddeldde cijfer weten, TS?

Voor op je CV? ( :') ) Of gewoon voor jezelf? In geval van het laatste kun je het gewoon uitrekenen door alle cijfers op te tellen en door het totaalaantal cijfers te delen. Toch? :)
pi_101390471
Vermenigvuldig je cijfers per vak met het daarvoor staande ECTS, tel alles bij elkaar op en deel dan door het aantal behaalde ECTS. Dat is je echte gemiddelde.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:27:41 #12
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_101390939
Het ligt er net aan of je een gewogen of ongewogen gemiddelde zoekt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_101392185
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:19 schreef Physics het volgende:
Vermenigvuldig je cijfers per vak met het daarvoor staande ECTS, tel alles bij elkaar op en deel dan door het aantal behaalde ECTS. Dat is je echte gemiddelde.
Ten eerste staat voor vakken niet een aantal ECTS, maar een aantal studiepunten. Het hele systeem van studiepunten noem je het ECTS. Ten tweede is dat niet je echte gemiddelde (vind ik), want je gaat ervan uit dat vakken met meer studiepunten belangrijker zijn. Het ECTS is echter zo scheef en onrealistisch dat ik daar niet vanuit zou gaan.
pi_101392543
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:47 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ten eerste staat voor vakken niet een aantal ECTS, maar een aantal studiepunten. Het hele systeem van studiepunten noem je het ECTS. Ten tweede is dat niet je echte gemiddelde (vind ik), want je gaat ervan uit dat vakken met meer studiepunten belangrijker zijn. Het ECTS is echter zo scheef en onrealistisch dat ik daar niet vanuit zou gaan.
Dat kan je wel zeggen maar uSIS (Leiden) berekent wel een gewogen gemiddelde. Het zou ook raar zijn als een vakje van 3 studiepunten even zwaar zou wegen als een bachelor scritpie á 20 studiepunten.
pi_101393163
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:53 schreef Warren het volgende:

[..]

Het zou ook raar zijn als een vakje van 3 studiepunten even zwaar zou wegen als een bachelor scritpie á 20 studiepunten.
Het zou ook raar zijn als je voor een bachelorscriptie een cijfer krijgt in plaats van een woordelijke beoordeling. Het zou ook raar zijn als dat cijfer op één hoop wordt gegooid met je andere cijfers. Het zou ook raar zijn als je een vak van je opleiding wegdoet als een onbelangrijk 'vakje'.
pi_101394395
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 22:47 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ten eerste staat voor vakken niet een aantal ECTS, maar een aantal studiepunten. Het hele systeem van studiepunten noem je het ECTS. Ten tweede is dat niet je echte gemiddelde (vind ik), want je gaat ervan uit dat vakken met meer studiepunten belangrijker zijn. Het ECTS is echter zo scheef en onrealistisch dat ik daar niet vanuit zou gaan.
Hoewel ik het deels met je eens ben, geeft een gewogen gemiddelde toch een beter beeld van een student dan een ongewogen gemiddelde. Een hoop studies hebben namelijk ook vakken van 1 of 2 ECTS die gewoon belachelijk makkelijk zijn. Die 9 of 10 voor die opdracht even zwaar mee laten tellen als een volwaardig vak is natuurlijk lachwekkend.
pi_101397026
quote:
Het zou ook raar zijn als je een vak van je opleiding wegdoet als een onbelangrijk 'vakje'.
Zat opleidingen hebben vakken die niet belangrijk zijn voor de opleiding zelf.
Om te beginnen heb je op katholieke universiteiten de traditie om sowieso een vak als filosofie of religie te krijgen, ook als je bijv. geneeskunde of werktuigkunde studeert.
Bij veel technische opleidingen krijg je tegenwoordig communicatie (rapporteren, presenteren, ...) als vak. Nuttig? Misschien, afhankelijk van de persoon, lijkt mij. Een kernvak? Nee toch?

Maar goed, dit is een bijzaak. Waar het om gaat is dat verschillende vakken een verschillende studiebelasting geven. Voor het ene vak moet je ceteris paribus meer tijd investeren dan voor het andere. Ik vind het dan logisch om met deze verhouding rekening te houden bij de bepaling van het gemiddelde en ik ben dan ook voorstander van een gewogen gemiddelde.
Dat gezegd hebbende, wat mij betreft hoeft er überhaupt geen gemiddelde te worden gegeven, laat staan een onderscheiding. De cijferlijst zelf is m.i. veel interessanter. Stel dat jij bijv. iemand moet selecteren om onderzoek te doen in een specialistisch vakgebied. Wie selecteer jij liever? Student A die gemiddeld een 7,4 haalde maar een 9 of een 10 voor alle voor dat onderzoek relevante vakken of student B die gemiddeld een 8,6 haalde maar een 7 voor alle voor dat onderzoek relevante vakken.
Idem voor bijv. een student die een briljante thesis schreef maar die ´slechts` zevens haalde of een student die achten en negens haalde maar die voor zijn thesis ´slechts` een zeven haalde.
De naakte cijfers zeggen vaak toch veel meer dan de resultaten van statistische bewerkingen op die cijfers als je het vermogen hebt om die cijfers te overzien?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 31 augustus 2011 @ 03:19:19 #18
306949 dude1986
Always bored...
pi_101399330
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 00:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zat opleidingen hebben vakken die niet belangrijk zijn voor de opleiding zelf.
Om te beginnen heb je op katholieke universiteiten de traditie om sowieso een vak als filosofie of religie te krijgen, ook als je bijv. geneeskunde of werktuigkunde studeert.
Bij veel technische opleidingen krijg je tegenwoordig communicatie (rapporteren, presenteren, ...) als vak. Nuttig? Misschien, afhankelijk van de persoon, lijkt mij. Een kernvak? Nee toch?

Maar goed, dit is een bijzaak. Waar het om gaat is dat verschillende vakken een verschillende studiebelasting geven. Voor het ene vak moet je ceteris paribus meer tijd investeren dan voor het andere. Ik vind het dan logisch om met deze verhouding rekening te houden bij de bepaling van het gemiddelde en ik ben dan ook voorstander van een gewogen gemiddelde.
Dat gezegd hebbende, wat mij betreft hoeft er überhaupt geen gemiddelde te worden gegeven, laat staan een onderscheiding. De cijferlijst zelf is m.i. veel interessanter. Stel dat jij bijv. iemand moet selecteren om onderzoek te doen in een specialistisch vakgebied. Wie selecteer jij liever? Student A die gemiddeld een 7,4 haalde maar een 9 of een 10 voor alle voor dat onderzoek relevante vakken of student B die gemiddeld een 8,6 haalde maar een 7 voor alle voor dat onderzoek relevante vakken.
Idem voor bijv. een student die een briljante thesis schreef maar die ´slechts` zevens haalde of een student die achten en negens haalde maar die voor zijn thesis ´slechts` een zeven haalde.
De naakte cijfers zeggen vaak toch veel meer dan de resultaten van statistische bewerkingen op die cijfers als je het vermogen hebt om die cijfers te overzien?
helemaal mee eens.
pi_101403830
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 23:28 schreef Physics het volgende:

[..]

Hoewel ik het deels met je eens ben, geeft een gewogen gemiddelde toch een beter beeld van een student dan een ongewogen gemiddelde. Een hoop studies hebben namelijk ook vakken van 1 of 2 ECTS die gewoon belachelijk makkelijk zijn. Die 9 of 10 voor die opdracht even zwaar mee laten tellen als een volwaardig vak is natuurlijk lachwekkend.
Wat denk je van je scriptie? Vroeger telde bij de VU een 3 punten vak (bij de faculteit economische wetenschap) evenveel mee als een scriptie.
Sinds vorig jaar wordt het cum laude wel berekend met een gewogen gemiddelde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')