abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101337905
Binnenkort gaat Ziggo standaard digitale tv aanbieden. Mijn televisie is splinter nieuw en gaat dus straks knallen. Nu ligt er een oude COAX kabel naar de tv toe met 2 koppel stukken er tussen.

Op de website van UPC dat een goede coax kabel van belang is!? Maar als er straks digitaal signaal doorheen gaat... dus 1-tjes en 00-tjes kan er toch nooit kwaliteitseis verlies optreden?

Hoe werkt dit en kan ik beter een nieuwe kabel kopen?
Dit ben ik
  maandag 29 augustus 2011 @ 18:03:25 #2
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_101338001
Oude coax is meestal ruim voldoende voor digitaal ontvangst.
pi_101338355
Ligt eraan hoe oud: Er kan kwaliteitsverlies optreden (blokjes in beeld) als je een slecht afgeschermde kabel hebt of een hele flexibele waar knikjes in het kopergedeelte kunnen zitten.

Dus als je echt hele oude kabel (>15 jaar ofzo) hebt zou ik die zeker even vervangen, maar dat mag ook best met 'satelliet' kabel van de Gamma. Dat je per sé kabels van 5 euro per meter moet hebben zoals sommigen beweren is ook weer onzin :)
pi_101338569
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:00 schreef benjamin-nl het volgende:
Binnenkort gaat Ziggo standaard digitale tv aanbieden. Mijn televisie is splinter nieuw en gaat dus straks knallen. Nu ligt er een oude COAX kabel naar de tv toe met 2 koppel stukken er tussen.

Op de website van UPC dat een goede coax kabel van belang is!? Maar als er straks digitaal signaal doorheen gaat... dus 1-tjes en 00-tjes kan er toch nooit kwaliteitseis verlies optreden?

Tuurlijk wel, als er niet genoeg "1-tjes en 00-tjes" aankomen aan de andere kant van de kabel, dan heb je kwaliteitsverlies.
Of je beter een nieuwe kabel kunt kopen, weet je pas als je je huidige kabel getest hebt.
pi_101338651
Bedankt voor de antwoorden

quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:22 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, als er niet genoeg "1-tjes en 00-tjes" aankomen aan de andere kant van de kabel, dan heb je kwaliteitsverlies.
Of je beter een nieuwe kabel kunt kopen, weet je pas als je je huidige kabel getest hebt.
Maar is het niet zo dat er net als bij ethernet een soort ontvangst bevestiging op zit?

[ Bericht 1% gewijzigd door benjamin-nl op 29-08-2011 19:07:13 ]
Dit ben ik
pi_101338748
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:24 schreef benjamin-nl het volgende:
Bedankt voor de antwoorden

[..]

Maar is het niet zo dat er net als bij ethernet een soort ontvangst bevestiging op zit? Net als bij ethernet
Nee, TV is Live, dus ontvangstbevestiging heb je weinig aan. Eenmaal gemist is gemist.

Volgens mij wordt er wel pariteitsdata meegestuurd, maar dat is natuurlijk ook maar tot een bepaald niveau toereikend.
pi_101339891
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:00 schreef benjamin-nl het volgende:
Als er niets is aan te merken op de kwaliteit van je huidige analoge ontvangst (dus geen zichtbare beeldruis of interferentiestrepen) dan gaat digitale TV via diezelfde kabel meestal (!) ook goed werken. Maar twee koppelstukken ertussen en dan ook nog een oude (en wellicht niet goed afgeschermde) coaxkabel is geen aanrader.
quote:
Nee, dat zie je veel te simplistisch. Zowel digitale als analoge televisiesignalen worden gemoduleerd op hoogfrequente draaggolven om ze via het bestaande kabelnet te kunnen transporteren. En dat is in essentie een analoge techniek. Beide signalen zijn even gevoelig voor storingen als gevolg van bijvoorbeeld misaanpassingen of interferentie van buitenaf bij ontoereikende afscherming. Alleen manifesteren die storingen zich bij digitale televisie heel anders. Bij digitale transmissie wordt gebruik gemaakt van redundantie zodat - met behulp van uitgekookte algoritmen - bitfouten tot op zekere hoogte zijn te corrigeren. Dat gebeurt geheel automatisch in de digitale ontvanger. Maar als de error rate te hoog oploopt, kun je last krijgen van blokjespatronen of 'hangende' beelden en dan gaat het beeld ook al heel gauw op zwart, zodat je helemaal niets meer ziet of hoort. Het komt bij digitale televisie bij gebruik van ondeugdelijke bekabeling ook vaak voor dat sommige kanalen in het geheel niet werken en andere - ogenschijnlijk - een uitstekende ontvangst geven.
quote:
Als je geld over hebt voor een gloednieuwe televisie en probleemloos digitaal wil gaan kijken, dan denk ik dat dit een mooie gelegenheid is om ook je bekabeling eens te herzien. Kies voor installatie binnenshuis bijvoorbeeld Hirschmann KOKA799. Denk ook aan deugdelijk aansluitmateriaal (coax stekkers en wandcontactdozen). Beslist geen 'bouwmarkt' spul nemen.
pi_101340162
Thanks Riparius voor de bruikbare en heldere informatie! Dan zal ik morgen eens naar de Handyman oid. fietsen voor een goede kabel.
Dit ben ik
pi_101340587
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:59 schreef Riparius het volgende:
Als je geld over hebt voor een gloednieuwe televisie en probleemloos digitaal wil gaan kijken, dan denk ik dat dit een mooie gelegenheid is om ook je bekabeling eens te herzien. Kies voor installatie binnenshuis bijvoorbeeld Hirschmann KOKA799. Denk ook aan deugdelijk aansluitmateriaal (coax stekkers en wandcontactdozen). Beslist geen 'bouwmarkt' spul nemen.
Dit soort dingen bedoel ik dus.

Ik kijk sinds 1999 digitale televisie. Inmiddels 3x coax getrokken (2x ivm wisseling van kamers, 3e x ivm verbouwing) en heb gewoon altijd Gamma kabeltjes en connectors gehaald. En die doen het prima, zolang je maar voor de 'satelliet' variant gaat. Kun je 'merk' kabel goedkoop krijgen (via internet bijv.), dan vooral doen. Maar het is, mag ik na 12 jaar ervaring met altijd 100% signaalsterkte over 15 meter Gamma kabel toch wel zeggen, beslist niet nodig om 'merk' kabels en connectors te kopen.

Dit valt in dezelfde categorie als 'Monster' kabels van > ¤100,-. Ja, er is verschil, maar dat is zo ontzettend miniem dat het in 99 van de 100 gevallen het prijsverschil niet waard maakt.
pi_101340700
Ik heb UPC en gebruik al ruim 20 jaar dezelfde kabel. Gewoon zo'n ouderwetse kabel. Geen probleem hoor met digitaal en HD. Perfect beeld!
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_101341160
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 19:16 schreef Redah het volgende:

[..]

Dit soort dingen bedoel ik dus.

Ik kijk sinds 1999 digitale televisie. Inmiddels 3x coax getrokken (2x ivm wisseling van kamers, 3e x ivm verbouwing) en heb gewoon altijd Gamma kabeltjes en connectors gehaald. En die doen het prima, zolang je maar voor de 'satelliet' variant gaat. Kun je 'merk' kabel goedkoop krijgen (via internet bijv.), dan vooral doen. Maar het is, mag ik na 12 jaar ervaring met altijd 100% signaalsterkte over 15 meter Gamma kabel toch wel zeggen, beslist niet nodig om 'merk' kabels en connectors te kopen.

Dit valt in dezelfde categorie als 'Monster' kabels van > ¤100,-. Ja, er is verschil, maar dat is zo ontzettend miniem dat het in 99 van de 100 gevallen het prijsverschil niet waard maakt.
Inderdaad, en zeker bij digitale TV. Als het niet goed gaat zie/merk je dat meteen, en als het wel goed gaat, is het absolute onzin om iets met je kabels te doen.
Het is absoluut niet zo dat je beeld beter wordt van betere kabels. Het is alleen zo dat een té slechte kabel, ruis / blokjes / helemaal geen beeld geeft.
pi_101341196
Digitale tv (Ziggo) heeft hier lang probleemloos gewerkt met een standaard goedkope coaxkabel
Tot Digitenne ineens een zender plaatste vlakbij op een toren. Stuk of 6 zenders deden het ineens niet meer, omdat de freqentie overlapte. De digitenne zender werkte dus gewoon in op de kabel. Alleen vervangen door afgeschermde kabels verhielp het probleem.
pi_101341663
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 19:30 schreef Ori het volgende:
Digitale tv (Ziggo) heeft hier lang probleemloos gewerkt met een standaard goedkope coaxkabel
Tot Digitenne ineens een zender plaatste vlakbij op een toren. Stuk of 6 zenders deden het ineens niet meer, omdat de freqentie overlapte. De digitenne zender werkte dus gewoon in op de kabel. Alleen vervangen door afgeschermde kabels verhielp het probleem.
Coax is per definitie "afgeschermd". Alleen de kwaliteit daarvan laat nogal te wensen over bij sommige goedkope kabels. Waardoor stoorsignalen toch door kunnen dringen tot de signaaldrager.
En zo'n digitenne mast kan idd een stoorzender zijn. Het is dus ook nog per huis verschillend watvoor kwaliteit kabels vereist is.
pi_101345770
Ziggo werkte hier helemaal prima, alleen kregen we interactieve tv. En die deed het dus niet, alles geprobeerd...totdat we de kabel hebben vervangen. Blijkbaar maakt dat toch uit.

Dus voor de normale zenders maakt het niks uit, maar voor de interactieve tv wel!
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_102039752
Kan het kloppen dat een deel van de digitale zenders niet weergegeven kan worden terwijl de andere ogenschijnlijk goed zijn?

Via Ziggo kan ik geen digitale Ned 1 en 2 en RTL 5 ontvangen, terwijl de overige zenders het wel gewoon prima doen.
  Donald Duck held vrijdag 16 september 2011 @ 23:22:05 #16
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_102040208
Als er een storingsbron zit op de frequentie van die kanalen, kan dat prima.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:56:48 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_102041736
Als je tv nieuw is, is de kans groot dat je een dvb-c tuner in je tv zit.
Daarmee kan je nu al digitale tv zenders ontvangen. Zonder smartcard moet je in elk geval nederland 1 ontvangen. Zoek dus even op dvb-c naar tv zenders, dan zie je vanzelf of het signaal goed is.
So we just called him Fred
pi_102043162
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:13 schreef marcobee het volgende:
Kan het kloppen dat een deel van de digitale zenders niet weergegeven kan worden terwijl de andere ogenschijnlijk goed zijn?

Ja, en dat is nou precies wat ik hierboven ook al heb uitgelegd, maar kennelijk heb je dat niet gelezen. Tijd om je coaxbekabeling en aansluitmateriaal te herzien.
pi_102054986
let ook op dat Ziggo nu net als UPC erg lage frequenties gebruikt :)

oude Wanddozen geven deze niet goed door :D
pi_102056261
Het digitale TV signaal is veel gevoeliger dan een analoog TV signaal. Met name de HDTV zenders. Als je storing hebt op je kabel (die vaak misschien niet eens zichtbaar is op een analoge zender!!!) zie je gewoonweg blokken.

Je doet er verstandig aan om te investeren in dubbel afgeschermd Hirschmann Koka799 coax kabel en volledig afgeschermde Hirschmann Coax connectoren

http://www.jmsproducts.eu(...)telliet-25meter.html

http://www.jmsproducts.eu(...)e-iec-coax-plug.html

Deze connectoren zijn 100% afgeschermd tegen stoorzenders van buiten tot 75dB

Just my 2 cents. Ik heb deze spullen hier in gebruik en het signaal is brandschoon met een BER van 0.

Het is belangrijk om te beseffen dat bij digitale TV de kwaliteit van het signaal belangrijker is dan de sterkte.
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_102536837
die van mij wordt 3x doorgelust en is zeker 20 jaar maar de beeldkwaliteit is kraakhelder.
pi_102536869
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 00:32 schreef fespo het volgende:
die van mij wordt 3x doorgelust en is zeker 20 jaar maar de beeldkwaliteit is kraakhelder.
ja. Digitaal kent geen ruis ;) als t Signaal maar goed genoeg overkomt en je BER waarde binnen de perken blijft ( liefste gewoon 0! ) merk je er weinig van ja :)
pi_102543820
monster kabels zijn meer voor de khadaffi's onder ons die graag alles van goud willen hebben :)
standaard bouw markt kabel is goed genoeg.
Alleen bij digitenne van KPN heb je kans op "ruis" als er iets namelijk door het signaal loopt rijd of wat dan ook heb je kans dat je blokkerig beeld krijgt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_102545266
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 00:33 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ja. Digitaal kent geen ruis ;) als t Signaal maar goed genoeg overkomt en je BER waarde binnen de perken blijft ( liefste gewoon 0! ) merk je er weinig van ja :)
hoe kom je dat meten? :P
  vrijdag 30 september 2011 @ 12:24:52 #25
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_102545688
Mijn ervaring :

Nieuwe goedkope kabel icm upc = Af en toe artifacts en af en toe een melding van signaal verlies

Hirschmann kabel icm upc = Geen problemen
  vrijdag 30 september 2011 @ 12:31:01 #26
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_102545871
Gewoon afwachten. Geen artifacts, dan ook geen nieuwe kabel kopen. Wel artifacts, dan wel een nieuwe kabel kopen. Ik heb zojuist een 15m-kabel gekocht voor 17 euro, doet het perfect. Duur merk is niet echt nodig.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 30 september 2011 @ 12:46:48 #27
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_102546352
quote:
99s.gif Op vrijdag 30 september 2011 12:31 schreef Bart het volgende:
Gewoon afwachten. Geen artifacts, dan ook geen nieuwe kabel kopen. Wel artifacts, dan wel een nieuwe kabel kopen. Ik heb zojuist een 15m-kabel gekocht voor 17 euro, doet het perfect. Duur merk is niet echt nodig.
Precies.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_102546422
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 12:12 schreef fespo het volgende:

[..]

Hoe kun je dat meten? :P
Alle digitale ontvangers hebben de mogelijkheid de BER te meten en te laten zien op het scherm van de aangesloten TV. Raadpleeg de handleiding van de ontvanger of loop het systeemmenu even door. De BER moet permanent op nul blijven staan bij alle zenders. Is dat niet het geval, dan is je signaalkwaliteit niet in orde, hetgeen doorgaans te wijten is aan de coaxbekabeling binnenshuis of het gebruikte aansluitmateriaal (coax stekkers, splitters, versterkers ...).
  vrijdag 30 september 2011 @ 12:51:09 #29
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_102546483
En voor de leken: BER is Bit Error Rate.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 30 september 2011 @ 12:51:25 #30
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_102546494
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 15:26 schreef wolfrolf het volgende:
Het digitale TV signaal is veel gevoeliger dan een analoog TV signaal. Met name de HDTV zenders. Als je storing hebt op je kabel (die vaak misschien niet eens zichtbaar is op een analoge zender!!!) zie je gewoonweg blokken.

Je doet er verstandig aan om te investeren in dubbel afgeschermd Hirschmann Koka799 coax kabel en volledig afgeschermde Hirschmann Coax connectoren

[ afbeelding ]http://www.jmsproducts.eu(...)telliet-25meter.html

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze connectoren zijn 100% afgeschermd tegen stoorzenders van buiten tot 75dB

Just my 2 cents. Ik heb deze spullen hier in gebruik en het signaal is brandschoon met een BER van 0.

Het is belangrijk om te beseffen dat bij digitale TV de kwaliteit van het signaal belangrijker is dan de sterkte.
Dit dus. Zo gek duur is het niet trouwens, 1.30 de meter ofzo...

En ga geen versterkers gebruiken; dit werkt suboptimaal met digitale signalen.

quote:
99s.gif Op vrijdag 30 september 2011 12:31 schreef Bart het volgende:
Voor 18 euro heb je 15 meter hirschmann (ongeveer) en dan ben je nog 5 euro aan stekkers kwijt en dan weet je dat je sowieso geen verlies hebt.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_102547385
Het maakt echt verschil of je nu budget bouwmarkt kabels gebruikt of kabels die goed zijn gekeurd door Kabelkeur. De eerder genoemde Hirschmann kabel is een hele goede. Maar daarnaast zijn connectoren, evt. splitters en wandcontactdoos minstens zo belangrijk!

Ik had jaren geleden ook soms artefacts (blokjes) met digitale tv met oude kabels.
Kabels en connectoren vervangen en werkt nu top beneden. Moet tzt naar boven toe nog wel nieuwe kabels trekken wat analoog is momenteel boven ook niet best met oude kabels.

kijk eens op:
http://www.kabelkeur.nl
http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=36880.0
pi_102547557
Altijd goede kabel en connectors gebruiken, vooral bij digitale techniek, gebruik als het mogelijk is goede f-connectors voor een optimale verbinding
pi_102552414
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 12:49 schreef Riparius het volgende:

[..]

Alle digitale ontvangers hebben de mogelijkheid de BER te meten en te laten zien op het scherm van de aangesloten TV. Raadpleeg de handleiding van de ontvanger of loop het systeemmenu even door. De BER moet permanent op nul blijven staan bij alle zenders. Is dat niet het geval, dan is je signaalkwaliteit niet in orde, hetgeen doorgaans te wijten is aan de coaxbekabeling binnenshuis of het gebruikte aansluitmateriaal (coax stekkers, splitters, versterkers ...).
bij mij is de BER op de hoge frequentjes (800+mhz) rond de 10~15 .. geeft nog steeds een prima beeld.. stukje coax in de installatie wat ik zo niet kan vervangen :-(

( heeft die ouwe van me even heel fijn in de muur gemetseld zonder bescherming er om :/ )
pi_102552754
Er zit wel foutcorrectie op ook. 15 BER kan je ontvanger nog wel terugberekenen naar wat het hoort te zijn. Maar de kans dat je blokjes in beeld krijgt neemt wel erg toe.
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_102553236
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2011 16:14 schreef wolfrolf het volgende:
Er zit wel foutcorrectie op ook. 15 BER kan je ontvanger nog wel terugberekenen naar wat het hoort te zijn. Maar de kans dat je blokjes in beeld krijgt neemt wel erg toe.
klopt :+

ik verwacht dat t straks als de freqs vanaf 800mhz voor mobiel internet worden ingezet dat t een drama wordt :P

stukje coax van uhm.. 3 meter hooguit wat ik niet kan vervangen voor een deugelijk stuk :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')