Probably_on_pcp | zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:19 |
Hier een zeer interessant en hoopvol filmpje. Eindelijk de echte oplossing voor het goed kunnen lesgeven op onze scholen! De wereld ziet er weer wat beter uit na het zien van dit filmpje ![]() ![]() Vervolg op zijn eerste lezing: "Khan Academy is een non-profitorganisatie gecreëerd door Salman Khan die een innovatief leerplatform vrij ter beschikking stelt op het internet. De website beschikt over een gratis onlineverzameling van meer dan 2150 lesfragmenten die met video bijeen zijn gebracht op YouTube. De videolessen behandelen tot nog toe wiskunde, geschiedenis, financiën, fysica, chemie, biologie, astronomie en economie als onderwijzende vakken." http://nl.wikipedia.org/wiki/Khan_Academy Mensen zijn echt superenthousiast over de filmpjes zelf (hij vertelt het met een goed gevoel voor humor) en het overzicht dat de leraar krijgt over op welk punt een leerling zich bevindt mbt een bepaald onderwerp. Kinderen kunnen nu op hun eigen tempo leren en dingen die ze moeilijk vinden, zullen ze eerst moeten beheersen om door te gaan met het volgende niveau. Op dit moment op onze scholen moet gewoon elke leerling zich aanpassen aan het tempo van het curriculum dat door de overheid bepaald is in feite. Als je dan net iets meer tijd en aandacht nodig hebt voor een bepaald onderwerp dan heb je een probleem later in het jaar of later in je onderwijs carriere. Dit systeem zorgt ervoor dat je alles zo doet dat het op jouw persoonlijke sterke en zwakke punten is ingericht. Het blijkt dat leerlingen hierdoor enthousiaster blijven en zelfs zin krijgen in leren ![]() http://www.khanacademy.org/ ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door Probably_on_pcp op 27-08-2011 04:02:55 ] | |
VuilnisMetaal | zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:19 |
Dat is wel een erg lang filmpje voor dit tijdstip. | |
DeRakker. | zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:23 |
| |
Probably_on_pcp | zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:29 |
| |
Probably_on_pcp | zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:53 |
| |
Madame_Paon | zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:57 |
Filmpjes niet gekeken, want midden in de nacht. Wat houdt die manier van lesgeven in? Waarom is het zo goed? | |
Probably_on_pcp | zaterdag 27 augustus 2011 @ 04:01 |
"Khan Academy is een non-profitorganisatie gecreëerd door Salman Khan die een innovatief leerplatform vrij ter beschikking stelt op het internet. De website beschikt over een gratis onlineverzameling van meer dan 2150 lesfragmenten die met video bijeen zijn gebracht op YouTube. De videolessen behandelen tot nog toe wiskunde, geschiedenis, financiën, fysica, chemie, biologie, astronomie en economie als onderwijzende vakken." http://nl.wikipedia.org/wiki/Khan_Academy Mensen zijn echt superenthousiast over de filmpjes zelf (hij vertelt het met een goed gevoel voor humor) en het overzicht dat de leraar krijgt over op welk punt een leerling zich bevindt mbt een bepaald onderwerp. Kinderen kunnen nu op hun eigen tempo leren en dingen die ze moeilijk vinden, zullen ze eerst moeten beheersen om door te gaan met het volgende niveau. Op dit moment op onze scholen moet gewoon elke leerling zich aanpassen aan het tempo van het curriculum dat door de overheid bepaald is in feite. Als je dan net iets meer tijd en aandacht nodig hebt voor een bepaald onderwerp dan heb je een probleem later in het jaar of later in je onderwijs carriere. Dit systeem zorgt ervoor dat je alles zo doet dat het op jouw persoonlijke sterke en zwakke punten is ingericht. Het blijkt dat leerlingen hierdoor enthousiaster blijven en zelfs zin krijgen in leren ![]() | |
Madame_Paon | zaterdag 27 augustus 2011 @ 04:04 |
Ninja-edit gespot. Alleen is het, net zoals bij schriftelijke opleidingen, te makkelijk om in een héél sloom tempo te werken. | |
Probably_on_pcp | zaterdag 27 augustus 2011 @ 04:11 |
De praktijk laat iets heel anders zien. Kinderen worden enthousiaster en met name jongere kinderen zien dit als een soort van spel omdat ze badges en punten kunnen winnen net zoals bij multiplayer videogames. Dit concept is al succesvol getest op een school in Amerika. De meeste mensen vinden leren hartstikke leuk, alleen de manier waarop lesgegeven wordt is vaak zo saai en onpersoonlijk en houdt geen rekening met jouw positieve en negatieve punten waardoor mensen hun enthousiasme verliezen. Daarbij zullen leraren een dashboard hebben waarop ze alle leerlingen in de gaten kunnen houden. Als het nodig is kan een leraar dan ingrijpen en een kind 1 op 1 aandacht geven. Hoe vaak komt dat voor in het huidige onderwijssysteem? | |
Your_mother_in_law | zaterdag 27 augustus 2011 @ 04:20 |
Erg interessant systeem, klinkt erg goed, echter zijn er wat grote valkuilen; Ik zie dat dit systeem erg goed kan werken bij bijv. wiskunde, scheikunde en natuurkunde; absolute vakken waar het antwoord niet discutabel kan zijn. Echter bij vakken zoals bijv. geschiedenis en maatschappijleer, hier komt ook een groot deel persoonlijke kijk bij, je eigen mening en interpretatie, en hier kan makkelijk de mening van de maker weg worden gezet als een feit. Ik heb bijvoorbeeld net de video over Communisme gekeken: En het viel me op dat hij niet alles objectief weergaf (precies waar ik bang voor was). Zo zegt hij bijvoorbeeld dat hij niet graag Karl Marx wil gaan verdedigen, zeggende dat het marxisten weinig boeide of mensen bepaalde vaardigheden hadden met management e.d. Ook maakt hij een vrij snerende opmerking naar hoe ze bedrijven noemden die in bezit waren van de overheid (''of the people''). ![]() En al helemaal als je ziet waar hij bepaalde landen plaats op de schaal van autoritair- democratisch en kapitalistisch- communistisch, de plaatsing van de landen is ronduit belachelijk. ![]() Sowieso is de hele schaal die hij maakt erg beknopt en zeker niet compleet, wat toch wel belangrijk is, gezien wat hij wil leren. Ik heb echt mijn twijfels hierover. | |
Probably_on_pcp | zaterdag 27 augustus 2011 @ 04:50 |
Tot nu toe heeft hij zich vooral gefocust op de beta kant omdat hij daar vandaan komt en vier verschillende Phd's heeft op dit gebied. Het is pas sinds kort dat hij nu ook over andere onderwerpen praat en natuurlijk ben ik het met je eens dat je moet oppassen met het 1 enkele kijk van een leek als geldende waarheid neerzetten. In dit filmpje geeft hij ook toe dat hij gewoon op zn eigen gevoel afgaat wanneer hij deze filmpjes maakt over alfa vakken. Hij geeft toe dat het nogal "amateuristisch" wordt aangepakt van zijn kant: Vergeet niet dat hij nog maar net hiermee begonnen is en zo gauw dit echt in een stroomversnelling terecht komt hij ook de andere vakken professioneler zal gaan aanpakken. Het is ook maar een kleine stap om per alfa onderwerp 2 a 3 verschillende filmpjes te hebben om zo verschillende visies te kunnen geven aan de leerlingen. | |
eleusis | zaterdag 27 augustus 2011 @ 11:01 |
Khan is master. | |
john243 | zaterdag 27 augustus 2011 @ 12:18 |
De schoolresultaten gaan al langer achteruit en het verzinnen van idiote dingen zoals tweede fase verergert dat, en voor jongens in het kwadraat. Ik heb het totaal niet op al die nieuwe shit. Scholieren gaan echt niet leren vanuit zichzelf meestal willen ze wel een hoog schooltype doen. Huiswerkcontrole kan al heel veel helpen. | |
Ofyles2 | zondag 4 september 2011 @ 05:16 |
Ik denk dat we terug naar de basis moeten gaan: basiskennis in plaats van contextueel geneuzel. En meteen vanaf de basisschool, zodat kinderen die op jonge leeftijd moeite hebben met een of andere vage methode voor dyscalculisch worden versleten... | |
Baba-O-Riley | zondag 4 september 2011 @ 15:44 |
Dat krijg je er van als veel mensen zich er mee gaan bemoeien die geen greintje binding met het onderwijs hebben... |