abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101190773
Volgens wikipedia is de betekenis van smaad de volgende

quote:
Smaad is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn en dat het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.
Een vrijwillige medewerker, die ook getekend heeft dat z'n deelname vrijwillig is, van een project van mij (niet een project die ik hier op FOK! besproken heb), kwam in vergaderingen via MSN altijd met seksueel getintte (homo) opmerkingen. Tevens was hij vrij weinig online en afspraken kwam hij zonder bericht niet na.

Hierbij heb ik hem met een mail uit het project gezet. Ik geef eerlijk toe, dit heb ik niet zo netjes gedaan. Ik ben niet wezen schelden, maar er stonden wel dingen in als 'oversekste puber' en 'onbetrouwbare hond', puur uit frustratie. Maar dit waren de ergste dingen.

Hiervoor heb ik ook de betreffende persoon mijn excuses aangeboden. Prive gaan er dingen ook niet al te best af en toe, waardoor ik mijzelf een beetje teveel heb laten meeslepen met frustraties. (Nogmaals, ik weet dat dit fout is!).

Echter, betreffende persoon gelooft excuses niet, en gaat nu op zoveel mogelijk websites het project zwartmaken door de mail te publiceren. De vraag is dus, valt dit onder smaad of niet?
pi_101190867
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 22:09 schreef Leontje het volgende:
Volgens wikipedia is de betekenis van smaad de volgende

[..]

Een vrijwillige medewerker, die ook getekend heeft dat z'n deelname vrijwillig is, van een project van mij (niet een project die ik hier op FOK! besproken heb), kwam in vergaderingen via MSN altijd met seksueel getintte (homo) opmerkingen. Tevens was hij vrij weinig online en afspraken kwam hij zonder bericht niet na.

Hierbij heb ik hem met een mail uit het project gezet. Ik geef eerlijk toe, dit heb ik niet zo netjes gedaan. Ik ben niet wezen schelden, maar er stonden wel dingen in als 'oversekste puber' en 'onbetrouwbare hond', puur uit frustratie. Maar dit waren de ergste dingen.

Hiervoor heb ik ook de betreffende persoon mijn excuses aangeboden. Prive gaan er dingen ook niet al te best af en toe, waardoor ik mijzelf een beetje teveel heb laten meeslepen met frustraties. (Nogmaals, ik weet dat dit fout is!).

Echter, betreffende persoon gelooft excuses niet, en gaat nu op zoveel mogelijk websites het project zwartmaken door de mail te publiceren. De vraag is dus, valt dit onder smaad of niet?
nee want het is waar dat je dat gezegd hebt
bij smaad moet het onwaar zijn wat de ander zegt
(voor zo ver ik het begrepen heb)
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_101191022
Er staat ook

quote:
Anders dan bij laster gaat het bij smaad niet om beschuldigingen waarvan men weet dat ze niet waar zijn.
En onder laster staat specifiek

quote:
Laster is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van zaken te beschuldigen die onwaar zijn. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smaad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laster

In het wetboek van strafrecht staat ook:

quote:
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven...
Dus wat ik hier zelf uit opmaak, is dat het bij smaad niet uit maakt of het waar is, maar of het doel is om de andere partij zwart te maken. Maar dit weet ik dus niet zeker...
pi_101191232
Nee je hebt gelijk

ik heb even zitten googlen en er moet een goede reden zijn voor de ander om de feiten openbaar te maken anders zou het smaad kunnen zijn

maar wat wil je gaan doen dan?
volgens mij kun je hier echt heel weinig tegen doen
ja een civiele zaak aanspannen maar dat is echt een onwijs gedoe voor zoiets 'kleins'
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_101191424
Nogmaals ik weet dat het fout was!

Ik zal even de mail plaatsen, want ik neem aan dat ik niks strafbaars of iets gedaan heb, behalve dat het niet netjes is?

quote:
Geachte heer XXX,

Als u zo kinderachtig doet, kunnen wij dat ook. Ik heb besloten dat de samenwerking met u per direct beëindigd zal worden. Niet bedankt voor de fijne samenwerking.

Ik hoop dat u XXX als referentie wilt plaatsen op uw CV. Is dit het geval, dan zal ik de volgende punten benoemen aan een eventuele nieuwe werkgever:

- Werknemer is een onbetrouwbare hond
- Werknemer is een oversekste puber
- Werknemer kan het woord ‘afspraak’ niet spellen
- Werknemer is egoistisch
- Werknemer is … We houden het maar netjes ;-)

Verder nog veel succes in uw verdere leven waar wij vrij weinig meer mee te maken willen hebben. Bij vragen, mail gerust.

Met zeer onvriendelijke groet,

xx
  Milf donderdag 25 augustus 2011 @ 23:02:10 #6
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_101193705
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 22:20 schreef Leontje het volgende:
Nogmaals ik weet dat het fout was!

Ik zal even de mail plaatsen, want ik neem aan dat ik niks strafbaars of iets gedaan heb, behalve dat het niet netjes is?

[..]

_O- Heb je dit serieus verstuurd? :D
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_101194501
Ja die heb ik serieus verstuurd :') Ookal weet ik dat het niet heel netjes was, als ik 'm zo teruglees vond ik hem wel komisch..
  donderdag 25 augustus 2011 @ 23:23:27 #8
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_101194768
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 23:18 schreef Leontje het volgende:
Ja die heb ik serieus verstuurd :') Ookal weet ik dat het niet heel netjes was, als ik 'm zo teruglees vond ik hem wel komisch..
Eerder triest...

Maar jouw vergaderingen gaan via MSN?
pi_101194903
Ik snap de tegenpartij. Waardevolle les voor je dat je je maar moet gedragen :)
Wat een mail. :{
pi_101194911
Als je dit echt zo hebt verstuurd ben je zelf een sneue puber. En waarom zou hij zijn mailwisseling niet online mogen zetten?

Je moet maar leren na te denken voor je iets stuurt.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 23:30:25 #11
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_101195101
Je moet in de wet kijken, niet op wikipedia.
quote:
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
quote:
Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Door op rechtspraak.nl naar smaadschrift te zoeken, kun je wel weten wat strafbaar is en wat niet.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  donderdag 25 augustus 2011 @ 23:30:44 #12
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_101195123
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 22:11 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nee want het is waar dat je dat gezegd hebt
bij smaad moet het onwaar zijn wat de ander zegt
(voor zo ver ik het begrepen heb)
Nee, dat is het verschil tussen smaad en laster.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_101195167
Bedankt voor de reacties, ookal waren ze niet in mijn voordeel.

Het is uitgepraat met de desbetreffende persoon. Ik zal in het vervolg opletten op wat voor mails ik stuur zodat dit niet meer voorkomt.

Ik weet in elk geval nu het verschil tussen smaad en laster. :-)
pi_101195322
Het is van hem sowieso niet verstandig om die mail te posten. In zijn geheel in ieder geval niet.
Dus laat hem gewoon lekker zijn eigen graf graven. Post gewoon zijn naam erbij, mocht dat nog niet het geval zijn. En nieuw werken vinden wordt voor hem een stuk lastiger.

Weet niet of je van plan bent om tegen hem over juridische zaken te beginnen. Doe dat pas als je dat echt van plan bent. Je zal de lol om die mail voor hem namelijk een stuk groter maken. Vooral als hij weet dat jij niks kan doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')