Een vrijwillige medewerker, die ook getekend heeft dat z'n deelname vrijwillig is, van een project van mij (niet een project die ik hier op FOK! besproken heb), kwam in vergaderingen via MSN altijd met seksueel getintte (homo) opmerkingen. Tevens was hij vrij weinig online en afspraken kwam hij zonder bericht niet na.quote:Smaad is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn en dat het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.
nee want het is waar dat je dat gezegd hebtquote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:09 schreef Leontje het volgende:
Volgens wikipedia is de betekenis van smaad de volgende
[..]
Een vrijwillige medewerker, die ook getekend heeft dat z'n deelname vrijwillig is, van een project van mij (niet een project die ik hier op FOK! besproken heb), kwam in vergaderingen via MSN altijd met seksueel getintte (homo) opmerkingen. Tevens was hij vrij weinig online en afspraken kwam hij zonder bericht niet na.
Hierbij heb ik hem met een mail uit het project gezet. Ik geef eerlijk toe, dit heb ik niet zo netjes gedaan. Ik ben niet wezen schelden, maar er stonden wel dingen in als 'oversekste puber' en 'onbetrouwbare hond', puur uit frustratie. Maar dit waren de ergste dingen.
Hiervoor heb ik ook de betreffende persoon mijn excuses aangeboden. Prive gaan er dingen ook niet al te best af en toe, waardoor ik mijzelf een beetje teveel heb laten meeslepen met frustraties. (Nogmaals, ik weet dat dit fout is!).
Echter, betreffende persoon gelooft excuses niet, en gaat nu op zoveel mogelijk websites het project zwartmaken door de mail te publiceren. De vraag is dus, valt dit onder smaad of niet?
En onder laster staat specifiekquote:Anders dan bij laster gaat het bij smaad niet om beschuldigingen waarvan men weet dat ze niet waar zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smaadquote:Laster is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van zaken te beschuldigen die onwaar zijn. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.
Dus wat ik hier zelf uit opmaak, is dat het bij smaad niet uit maakt of het waar is, maar of het doel is om de andere partij zwart te maken. Maar dit weet ik dus niet zeker...quote:Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven...
quote:Geachte heer XXX,
Als u zo kinderachtig doet, kunnen wij dat ook. Ik heb besloten dat de samenwerking met u per direct beëindigd zal worden. Niet bedankt voor de fijne samenwerking.
Ik hoop dat u XXX als referentie wilt plaatsen op uw CV. Is dit het geval, dan zal ik de volgende punten benoemen aan een eventuele nieuwe werkgever:
- Werknemer is een onbetrouwbare hond
- Werknemer is een oversekste puber
- Werknemer kan het woord ‘afspraak’ niet spellen
- Werknemer is egoistisch
- Werknemer is … We houden het maar netjes ;-)
Verder nog veel succes in uw verdere leven waar wij vrij weinig meer mee te maken willen hebben. Bij vragen, mail gerust.
Met zeer onvriendelijke groet,
xx
quote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:20 schreef Leontje het volgende:
Nogmaals ik weet dat het fout was!
Ik zal even de mail plaatsen, want ik neem aan dat ik niks strafbaars of iets gedaan heb, behalve dat het niet netjes is?
[..]
Eerder triest...quote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:18 schreef Leontje het volgende:
Ja die heb ik serieus verstuurdOokal weet ik dat het niet heel netjes was, als ik 'm zo teruglees vond ik hem wel komisch..
quote:Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Door op rechtspraak.nl naar smaadschrift te zoeken, kun je wel weten wat strafbaar is en wat niet.quote:Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Nee, dat is het verschil tussen smaad en laster.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:11 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nee want het is waar dat je dat gezegd hebt
bij smaad moet het onwaar zijn wat de ander zegt
(voor zo ver ik het begrepen heb)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |