abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101146341
Voor m'n nieuwe kamer heb ik een kookplaat aangeschaft. Deze heeft een normale stekker (2-pins) (kookplaat tapt max 3400 watt af). Nou heeft m'n kamertje ook een perilex stopcontact. Bestaan er converters van 2-pins naar perilex stekkers zodat ik toch de perilex stopcontact kan gebruiken? Dit omdat m'n keukentje weinig 2 pins stopcontacten heeft.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 22:28:15 #2
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_101147605
Gewoon een perilex stekker op je kookplaat zetten.
pi_101148419
Nee een converter naar perilex bestaat niet,maar misschien is je kookplaat wel om te zetten naar 2 x 230V met een perilexstekker
  woensdag 24 augustus 2011 @ 23:11:15 #4
53151 T42
Pinball Wizard
pi_101149980
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 22:41 schreef exlurker het volgende:
Nee een converter naar perilex bestaat niet,maar misschien is je kookplaat wel om te zetten naar 2 x 230V met een perilexstekker
lever mij een stekker en een stekkerdoos en ik fix er 1 ;)
pi_101160487
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 23:11 schreef T42 het volgende:

[..]

lever mij een stekker en een stekkerdoos en ik fix er 1 ;)
Kan ik ook, zelfs zonder stekkerdoos, maar het is niet de weg.
We proberen hier steeds de mensen de juiste oplossing aan te bieden
  donderdag 25 augustus 2011 @ 10:03:16 #6
53151 T42
Pinball Wizard
pi_101162173
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 08:28 schreef exlurker het volgende:

[..]

Kan ik ook, zelfs zonder stekkerdoos, maar het is niet de weg.
We proberen hier steeds de mensen de juiste oplossing aan te bieden
en wat is die oplossing dan??? een ander fornuis? er zitten maar 2 draden aan zijn fornuis... (L-N-E)
pi_101162488
kookplaat is 3400 watt , kan dus op een aparte 230V groep, maar TS geeft aan dat die niet beschikbaar is en wel een perilex kookaansluiting. De mooiste oplossing is dus een perilex aansluitsnoer en de kookplaten afzonderlijk aansluiten. zo ontstaat er een mooie belastingverdeling

Andere mogelijkheid is de perilexwandcontactdoos vervangen door een normale wandcontactdoos en de vrije draden spanningsvrij maken

[ Bericht 20% gewijzigd door exlurker op 25-08-2011 10:30:32 ]
pi_101163686
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:17 schreef exlurker het volgende:
kookplaat is 3400 watt , kan dus op een aparte 230V groep, maar TS geeft aan dat die niet beschikbaar is en wel een perilex kookaansluiting. De mooiste oplossing is dus een perilex aansluitsnoer en de kookplaten afzonderlijk aansluiten. zo ontstaat er een mooie belastingverdeling

Andere mogelijkheid is de perilexwandcontactdoos vervangen door een normale wandcontactdoos en de vrije draden spanningsvrij maken
De contactdoos vervangen voor een 'normale' contactdoos zal niet lukken omdat ik op een studentenkamer zit. Ze willen niet dat je zomaar de dozen veranderd. Is het dan wel gewoon mogelijk om een perilex stekker te kopen en de 'normale' stekker te vervangen? Zo ja, waar kan ik zo'n aansluitschema vinden?
pi_101164855
Normaal zit bij een perilex wandcontactdoos uitgevoerd als 2 x 230V de nuldraden links en rechts boven, maar ik ben het ook ze links onder en boven tegen gekomen. Ook kan de perilexwandcontactdoos uitgevoerd zijn als 3 fase + nul, daar zit de nuldraad links boven

In de meterkast is te zien of het een 2 x 230V of een 400V aansluiting betrefd

Het is dus altijd aangeraden om eerst te meten hoe alles is aangesloten voordat je de aanpassing gaat maken
  donderdag 25 augustus 2011 @ 15:00:47 #10
53151 T42
Pinball Wizard
pi_101171629
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:17 schreef exlurker het volgende:

juist omdat die perilex een apartegroep is was dat min of meer mijn oplossing ook alleen had ik de stekker laten zitten ;) maar tis inderdaad beter om er gewoon een perilex aan te zetten jah of je garantie moet dan verlopen
pi_101181684
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 22:28 schreef MewBie het volgende:
Gewoon een perilex stekker op je kookplaat zetten.
^O^

Kan inderdaad prima.
Zolang je geen veranderingen aanbrengt aan de perplex contactdoos is er niets aan de hand.
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 22:41 schreef exlurker het volgende:
TS moet absoluut geen veranderingen aan zijn kookplaat aanbrengen, deze kookplaat is gekeurd als 1 x 230 V en niet als 2 x 230 V, dit soort veranderingen maken de keuring ongeldig.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:03 schreef T42 het volgende:

[..]

en wat is die oplossing dan??? een ander fornuis? er zitten maar 2 draden aan zijn fornuis... (L-N-E)
Is absoluut niet nodig.

Een elektriciën of bevoegd persoon moet kunnen uitgaan van standaarden.
Zo mag deze verwachten dat een gewoon stopcontact zonder aarde is aangesloten met fase en nul, op een geaard stopcontact dat deze aangesloten is met fase, nul en aarde ( een geaard stopcontact zonder aarde is niet toegestaan, maar het is niet de bedoeling dat dit ook gecontroleerd gaat worden, dus randaarde in het contact dan mag hij ervan uitgaan dat deze ook aangesloten is)
En perilex natuurlijk als 2 x 230 of als krachtgroep, dit kan hij dan vrij eenvoudig constateren door dit in de meterkast te controleren.

TS moet dus ook geen veranderingen aanbrengen aan het perilexstopcontact.
TS heeft echter wel de mogelijkheid om maar 1 fase van de perilexstopcontact te gebruiken door op zijn kookplaat een perilexstekker te monteren waarin dus 1x fase, 1x nul en 1x aarde is aangesloten, welke van de twee groepen hij hiervoor gebruikt van de kookgroep moet TS gewoon even meten.
Dat de perilexstopcontact 2x 230 V levert wil nog niet zeggen dat je er ook 2 x 230 V moet afnemen.
De verandering mag ts wel aan zijn stekker doen niet aan zijn stopcontact.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:02 schreef greatchampion het volgende:

[..]

De contactdoos vervangen voor een 'normale' contactdoos zal niet lukken omdat ik op een studentenkamer zit. Ze willen niet dat je zomaar de dozen veranderd. Is het dan wel gewoon mogelijk om een perilex stekker te kopen en de 'normale' stekker te vervangen? Zo ja, waar kan ik zo'n aansluitschema vinden?
Ja dit is goed mogelijk, zie bovenstaand.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:40 schreef exlurker het volgende:
Normaal zit bij een perilex wandcontactdoos uitgevoerd als 2 x 230V de nuldraden links en rechts boven, maar ik ben het ook ze links onder en boven tegen gekomen. Ook kan de perilexwandcontactdoos uitgevoerd zijn als 3 fase + nul, daar zit de nuldraad links boven

In de meterkast is te zien of het een 2 x 230V of een 400V aansluiting betrefd

Het is dus altijd aangeraden om eerst te meten hoe alles is aangesloten voordat je de aanpassing gaat maken
Inderdaad meten is weten.
pi_101188173
Ok ik heb van de verhuurder te horen gekregen dat de nullen boven zitten en de fasen onder van de perilex stopcontact. Hiernaast ben ik te weten gekomen dat het 2x 230V is.

Conclusie is dat het mogelijk is om een normale 2-pins stekker om te zetten naar een perilex stekker. Waarbij je de fase en nul van de 2-pins moet monteren op 1 van de 2 2 x 230V van de perilex stekker. Welke dit is mag ik dan zelf kiezen? Moet ik de andere groep dan ook uitzetten in de meterkast als ik maar 1 groep gebruik?
pi_101188289
Geoon de fase op 1 vd fases zetten en de nul op de nul. Je kan enkel fase altijd op een 3 fase wand contactdoos zetten.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_101188335
Als je een van de twee groepen gebruikt kan je inderdaad een groep afschakelen in de meterkast, weet je gelijk waar je de draden aan moet sluiten in de perilexstekker om je kookplaat te kunnen gebruiken, als het goed is aangesloten zit de fasedraad onder de nul van dezelfde groep
pi_101188844
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 21:25 schreef exlurker het volgende:
Als je een van de twee groepen gebruikt kan je inderdaad een groep afschakelen in de meterkast, weet je gelijk waar je de draden aan moet sluiten in de perilexstekker om je kookplaat te kunnen gebruiken, als het goed is aangesloten zit de fasedraad onder de nul van dezelfde groep
Het zal een kookgroep betreffen, die is gezamenlijk geschakeld.
Hiervan moet je dus geen groep afschakelen, is ook helemaal niet nodig.
Ondanks dat er 2x fase en 2x nul zit hoeft ts er maar 1 te gebruiken, de andere groep heeft dan wel spanning maar doet hier verder niets mee.
pi_101189013
Om het zelfs sterker te maken, maakt het in feite niets uit welke fase en nul ts gebruikt, het is zelfs mogelijk om fase van de ene helft van de kookgroep te nemen en de nul van de andere helft zolang het maar 1 fase en 1 nul is.

En zolang ts maar niets aanpast aan zijn meterkast of perilexstopcontact, daar moet hij vanaf blijven.
De stekker maakt niets uit.
pi_101189040
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 21:35 schreef klipper het volgende:

[..]

Het zal een kookgroep betreffen, die is gezamenlijk geschakeld.
Hiervan moet je dus geen groep afschakelen, is ook helemaal niet nodig.
Ondanks dat er 2x fase en 2x nul zit hoeft ts er maar 1 te gebruiken, de andere groep heeft dan wel spanning maar doet hier verder niets mee.
Is het dan niet veiliger om het wel af te sluiten aangezien je het toch niet gebruikt?

Heb trouwens even naar m'n kookplaat stekker gekeken. Deze heeft geen aarde (weird?) Dit vormt geen probleem toch?
pi_101189073
Ps de middelste is de aarde van de perilexstekker, sluit deze in ieder geval wel aan.
pi_101189091
Ja maar m'n kookplaat stekker heeft dat dus niet. Alleen 2x 1,5 mm staat erop
pi_101189232
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 21:39 schreef greatchampion het volgende:

[..]

Is het dan niet veiliger om het wel af te sluiten aangezien je het toch niet gebruikt?

Heb trouwens even naar m'n kookplaat stekker gekeken. Deze heeft geen aarde (weird?) Dit vormt geen probleem toch?
Zit er geen geaarde stekker aan?
Indien geen aarde dan kun je deze ook niet aansluiten, maar is dit een nieuwe kookplaat of een gebruikte?
Bij een gebruikte is het mogelijk dat de vorige eigenaar er een snoer aangezet heeft zonder aarde, in dat geval moet je het snoer vervangen en de aarde wel weer aansluiten.

Nee je hoeft de andere niet af te sluiten, zie het als een stopcontact welke je niet gebruikt.
Je gaat toch ook geen stoppen afschakelen van stopcontacten welke je niet gebruikt.
pi_101189333
Zo'n stekker zit aan m'n kookplaat. Het is trouwens een nieuwe kookplaat van Duitse makelij.

pi_101189676
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 21:45 schreef greatchampion het volgende:
Zo'n stekker zit aan m'n kookplaat. Het is trouwens een nieuwe kookplaat van Duitse makelij.

[ afbeelding ]
Dat is een stekker zonder randaarde, de aarde zit hier dus niet bij.

Niet om lullig te doen, maar was het een goedkope of dure plaat.
pi_101189798
Het is een inductiekookplaat met 2 pits voor 120 euro. Echt duur is het niet maar goedkoop ook weer niet :p
pi_101190164
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 21:53 schreef greatchampion het volgende:
Het is een inductiekookplaat met 2 pits voor 120 euro. Echt duur is het niet maar goedkoop ook weer niet :p
Inderdaad, valt me eerlijk gezegd een beetje tegen met de gebruikte kabel, 2x 1,5mm2 kan natuurlijk wel maar dit is ook wel richting maximum van de kabel.
Zo'n kabel verwacht je eerder bij apparaten die af en toe gebruikt worden of de zeer goedkope apparaten, bij de duurdere of intensieve apparaten verwacht je toch eerder 2,5 mm2
Over aarde hoef je je verder geen zorgen te maken, het apparaat moet ce gekeurd zijn en dus voldoen aan de eiropese regelgeving.
pi_101190826
Op de doos staat CE maar ja welke fabrikant kan dat niet op zetten ;).

Gaat het geen nadelige gevolgen hebben bij kortsluiting zonder aarde? (denk het niet aangezien ze het anders wél met aarde hadden geleverd :') )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')