abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 augustus 2011 @ 08:33:46 #1
265768 NBT
Bigger is better.
pi_101117335

Welkom in GRTD *O* Een leuke en gezellige SC voor mensen die echt geen reet te doen hebben. Hieronder een kleine FAQ.

Oké klinkt heel leuk, maar ben ik hier wel welkom?
Uiteraard ^O^ Mits je maar gezellig meedoet. Deze SC is voor iedereen die gezellig mee wil kletsen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd toch? *O*

Wie zijn de vaste slowchatters?
Ik noem geen namen, want we willen geen kliekjesvorming. Als je gezellig mee post, dan kom je er vanzelf wel achter wie hier altijd in de SC aanwezig is.

Oké ik ben nieuw hier en wil meeposten, maar kom ik er wel tussen?
Als je gewoon normaal meedoet, dan hoor je er gewoon heel snel bij *O* . Notoire bagger en zeikusers die hier alleen komen om te baggeren, bashen of wat dan ook zullen dan ook genegeerd worden.

LaPo?! De OP van deze SC is hier te vinden ^O^
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_101117354
quote:
17s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 08:27 schreef NBT het volgende:

[..]

Ja, ben je leeg? :9
Jah :)

morge WL :W
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 24 augustus 2011 @ 08:52:51 #3
265768 NBT
Bigger is better.
pi_101117552
Brrrrrrrrrr, waarom heb ik het koud :9
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_101117563
quote:
17s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 08:52 schreef NBT het volgende:
Brrrrrrrrrr, waarom heb ik het koud :9
airco staat te hard?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_101117663
quote:
17s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 08:52 schreef NBT het volgende:
Brrrrrrrrrr, waarom heb ik het koud :9
oei, radio zender ?
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:04:06 #6
265768 NBT
Bigger is better.
pi_101117702
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 08:53 schreef gianni61 het volgende:

[..]

airco staat te hard?
Geen airco aan!
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:00 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

oei, radio zender ?
wtf? :9
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_101117751
:P
De toon van de muziek bepaalt alles in het leven
Wie faalt die straalt
pi_101117786
quote:
17s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:04 schreef NBT het volgende:

[..]

Geen airco aan!

[..]

wtf? :9
hehe, je snapt hem dus niet :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:17:44 #9
265768 NBT
Bigger is better.
pi_101117940
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:09 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

hehe, je snapt hem dus niet :P
Nope :9 ik snap er geen fuk van..

maar collega heeft net het raam ook nog eens open gezet, dus heb me jas maar aangedaan :9
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_101118078
quote:
17s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:17 schreef NBT het volgende:

[..]

Nope :9 ik snap er geen fuk van..

maar collega heeft net het raam ook nog eens open gezet, dus heb me jas maar aangedaan :9
:o
jas aan ?

mja een 90% dove kameraad van mij die doet altijd als hij ziet dat vrouwen het koud hebben net of hij aan de radio draait :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_101118100
hmm finimal nemen ?
De toon van de muziek bepaalt alles in het leven
Wie faalt die straalt
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:41:58 #12
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_101118451
goedemorgen :W
strakjes motor theorie
pi_101118609
mogge lipjes. :)
De toon van de muziek bepaalt alles in het leven
Wie faalt die straalt
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:48:48 #14
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_101118617
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:48 schreef WhiteLightning het volgende:
mogge lipjes. :)
WL :W
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:49:35 #15
265768 NBT
Bigger is better.
pi_101118635
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:41 schreef lipjes het volgende:
goedemorgen :W
strakjes motor theorie
Spannnend!!!
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_101118651
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:41 schreef lipjes het volgende:
goedemorgen :W
strakjes motor theorie
over melk ?
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:51:23 #17
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_101118674
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:50 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

over melk ?
watheeft melk nou weer met een motor te maken :')
pi_101118724
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:51 schreef lipjes het volgende:

[..]

watheeft melk nou weer met een motor te maken :')
veel, heel veel
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:53:40 #19
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_101118732
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:53 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

veel, heel veel
betwijfel het, mein freund!
pi_101118744
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:53 schreef lipjes het volgende:

[..]

betwijfel het, mein freund!
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:55:09 #21
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_101118765
quote:
godver :')

maar helaasch voor jou, kan ik het filmpje niet zien!
pi_101118788
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:55 schreef lipjes het volgende:

[..]

godver :')

maar helaasch voor jou, kan ik het filmpje niet zien!
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_101118843
en nog een stuk:

quote:
Kees Schiferli
1983
Melk. De Witte Motor
Melk moet, heette het eerst. Maar omdat de jeugd steeds meer lak heeft aan alles wat moet, komt PPGH/Moussault voor de nieuwe melkcampagne met De Witte Motor op de proppen. Het vak reageert kritisch, maar de campagne slaat aan. Sterker, de Witte Motor ronkt nog steeds.

Begin 1983 vraagt het Nederlands Zuivelbureau negen (sic) bureaus creatieve voorstellen te doen voor een collectieve melkcampagne. Dat grote aantal komt doordat de bureaus van alle contribuanten (de melkfabrieken) een kans moeten krijgen. PPGH/Moussault behoort niet tot die categorie, maar mag wel meedoen. Dat danken zij aan Henk Engelkes van de Melkunie, die hun inschakeling bij het NZB heeft bepleit vanwege zijn goede ervaringen met het bureau bij het maken van campagnes voor twee derivate melkproducten.

Harry Kramp en Frans Hettinga vormen het team dat ervoor moet zorgen dat het nog betrekkelijk kleine bureau dit grote account (mediabudget: vier à vijf miljoen) verwerft. De competitie op zich noemt Kramp 'een van de opmerkelijkste' die hij ooit heeft meegemaakt. "Ook zo curieus was, dat we niet zelf mochten presenteren en er ook geen gesprekken vooraf waren. In beleid of strategie hoefden we niet te adviseren, want daarvoor kregen we inzage in een dik boek dat ze hadden gemaakt: 'De Melkweg'."

Daarin lezen de twee dat de kernboodschap 'melk is energie' moet zijn, gericht op veertien- tot achttienjarigen. De probleemstelling komt in grote lijnen hierop neer. Lange tijd is melk gepromoot als gezond ('Melk Moet') en beschikten ouders over voldoende gezag om hun kinderen melk te laten drinken. Maar de maatschappelijke verhoudingen veranderden en jongeren, vanaf een jaar of twaalf al, gingen steeds meer hun eigen consumptiegedrag bepalen. De populariteit van frisdrank nam sterk toe. Greet Prins (die er als accountmanager op is gaan werken): "Ze wilden de concurrentie met frisdrank aangaan, appellerend aan de 'eigen vrije wil'."

Tijdens de ontwikkelingsfase, nadat Kramp 'Melk. De Witte Motor' heeft bedacht en hij samen met Hettinga ideeën voor een viertal advertenties uitwerkt, leidt de vondst van deze regel intern tot nogal wat hilariteit. Kramp (lachend): "Roel Glasbeek belde een keer met Henny Nieuwenhuis die ziek thuis lag. 'Moet je horen', zei hij, 'ze hebben weer iets verzonnen: Melk. De Witte Motor'. 'Nou, dan blijf ik nog maar even thuis', reageerde Henny."

Voor de presentatie moeten de voorstellen van alle bureaus op neutrale borden voor een bepaald tijdstip in een Arnhems hotel zijn afgeleverd. Er is een speciale commissie benoemd die het werk moet beoordelen met rapportcijfers. Om het werk zo goed mogelijk te laten uitkomen hebben Kramp en Hettinga speciale zwartglanzende manshoge panelen laten maken. "Dat had als extra voordeel", zegt Kramp, "dat Henk Koenders, die het moest afleveren, als eis kon stellen dat hij ze zelf naar binnen wilde brengen en neerzetten. Hij moest dan de beste plek uitzoeken, waarbij we hem op z'n hart drukten zich vooral niet te laten afschepen. Henk heeft toen zo ongeveer de hele expositie opnieuw ingericht."

Het bureau wint de competitie met niet alleen de hoogste cijfers, maar ook op grond van de uitkomsten van panelgesprekken met consumenten. De 'gepresenteerde' advertenties zijn: de heggenknipper, de schrijfmachine, de dassenknoper en de biljarter. Kort daarna worden de eerste (30 seconden) commercials gemaakt en verschijnen de beelden ook op abri's.

Hoewel de campagne al gauw een Lamp wint - waarna er nog vele volgen - en in 1988 ook een Effie in de wacht sleept (en bij het tienjarig bestaan van deze onderscheiding als genomineerde voor een Gouden Effie weet door te dringen tot de laatste drie), wordt er in vakkringen aanvankelijk nogal kritisch tegenaan gekeken. Het creatieve geweten van de reclamewereld Marten Faber vraagt zich in zijn column in Adformatie af voor wie deze campagne in 's-melksnaam is gemaakt. 'Voor een handvol elitaire highbrows met een bizar gevoel voor humor? Voor de schijt-aan-alles redactie van Propria Cures?' Dat moet Kramp en Hettinga hebben geraakt, veronderstellen we. Kramp en Prins erkennen dat de campagne in het begin werd 'neergesabeld'. Kramp: "Maar het was absolúút geen highbrow-campagne. Er waren voortdurend metingen of de doelgroep werd bereikt. Het was juist een ontzettend populaire campagne bij precies de groep waarvoor die werd gemaakt. Misschien hebben er wel enkele tussen gezeten die highbrow waren, maar dat was geen punt. De ene was wat slimmer, de andere wat simpeler en ook het fysieke en het spirituele wisselden we af. Kritiek kon je in die tijd verwachten als je een campagne maakte met veel ambitie en pretentie. Maar de campagne heeft de columns van Faber toch ruimschoots overleefd?!"

Ook Prins (die tot eind '91 op het account werkzaam blijft, later als directielid) vond het niet leuk. "Maar als je naar de printmedia kijkt, klopt het evenmin wat Faber beweerde. De kerntitels waren Libelle, Panorama, Veronica, met daaromheen Cosmo, Avenue en Viva. Wij hadden in elk geval een ontzettend groot geloof in de campagne. Dus onze tijd komt nog wel, zeiden we tegen elkaar."

Na het overlijden van Hettinga, in 1988, betrekt Kramp diverse anderen, onder wie Aad Kuijper, Pieter van Velsen en Romke Oortwijn bij het bedenken van nieuwe (waaronder ook weer bekroonde) uitingen. Gedurende tien jaar blijft het campagnethema ononderbroken gehandhaafd. Dan denkt de klant dat het tijd wordt voor iets nieuws en ontwikkelt het bureau een campagne met als adagium 'De grootste ontdekking van de mond'. Na krap een jaar wijzen metingen uit dat deze benadering niet aanslaat en worden er weer nieuwe creatieve vertaalslagen gemaakt op basis van het vertrouwde thema.

Wanneer het bureau na zestien jaar voor het NZB te hebben gewerkt, nog maar net een geheel vernieuwde 'Melk de Witte Motor'-campagne is gestart, beëindigt het NZB begin 1998 de samenwerking en kiest men (opnieuw) voor een jong bureau: Schaeffer Wünsch Has. Advertising en promotion manager Ton Crèpin laat desgevraagd weten, dat dit najaar een nieuw 'communicatiespektakel' zal worden ontketend op basis van het thema... 'Melk. De Witte Motor'.

http://www.reclamearsenaal.nl/index.php?id=114

Dus antwoord op je vraag:
quote:
7s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 09:51 schreef lipjes het volgende:

[..]

watheeft melk nou weer met een motor te maken :')
Veel, heeeel veel :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 24 augustus 2011 @ 10:01:32 #24
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_101118881
jaja geloof het wel, ben nu weg :W
pi_101118944
lol @ melk :)
De toon van de muziek bepaalt alles in het leven
Wie faalt die straalt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')