abonnement Unibet Coolblue
pi_101103934
quote:
Toch nationale schandpaalwebsite
Het College voor bescherming van persoonsgegevens (CBP) keert op zijn schreden terug. De voorzitter van het CBP kwam negatief in de publiciteit te staan nadat hij zich uitsprak voor een verbod van het plaatsen van beelden van inbrekers op het internet door ondernemers die slachtoffer zijn geworden van roof. Nu pleit voorzitter Jacob Kohnstamm zelfs voor een 'nationale website' voor beelden van mensen die van een misdrijf worden verdacht. Het plaatsen van beelden door slachtoffers van diefstal moet wel in overleg met de politie, vindt hij.

Overvallers of inbrekers kunnen dan op zo'n online prikbord worden geplaatst. Kohnstamm zegt dit in een vraaggesprek met De Volkskrant.

In het Algemeen Dagblad bleek de suggestie dat het CBP zelfs hoge boetes, tot 25 duizend euro, wilde uitdelen aan particulieren, bijvoorbeeld aan winkeliers die beelden van overvallers op internet plaatsen. Dat is de omgekeerde wereld, vinden onder meer Kamerleden van CDA en PVV.

'Onfortuinlijk', zegt Jacob Kohnstamm nu, 'Ik heb alleen gezegd dat een toezichthoudende autoriteit in het algemeen boetes moet kunnen opleggen die afschrikken. Ten onrechte is de indruk ontstaan dat wij boetes wilden opleggen aan winkeliers die al vier keer zijn overvallen.'

Waarom moet er zo'n nationale website komen?

'Er zijn veel mensen die beelden hebben, ook omdat de technologie steeds goedkoper wordt. Die beelden moeten sneller beschikbaar komen. Nu horen we regelmatig dat mensen beelden bij politie en justitie inleveren en pas na twee of drie maanden een reactie krijgen. Soms zien ze de verdachten alweer rondlopen. Dat is natuurlijk heel frustrerend. Daarom moet er een nationaal, snel werkend systeem komen, onder controle van politie en justitie.'

Is het dan niet sneller als burgers die beelden meteen zelf online zetten?
'Wij vinden het belangrijk dat er waarborgen zijn. De politie moet de beelden eerst bekijken. Als de verdachte een bekende van de politie is, kan hij meteen worden opgepakt. Dan is het niet nodig om hem aan de digitale schandpaal te nagelen. Ook moet de politie controleren of de beelden niet zijn gefotoshopt.'

'Het gebeurt dat er gemanipuleerde beelden op internet worden gezet om wraak te nemen op iemand. Ook moeten de beelden worden beveiligd tegen kopiëren door derden, en tegen het zoeken met zoekmachines. Iemand moet niet het gevaar lopen dat hij tot in de eeuwigheid wordt achtervolgd met zulke beelden.'
Bron: http://crimesite.nl/nieuw(...)andpaalwebsite-.html

Vind jij het een goed idee als er zo'n website komt? En als deze er is, zou jij er (regelmatig) op kijken?

Ik vind het een goed initiatief, en zal zeker op de site kijken. Naar mijn mening komen criminelen te makkelijk weg met de misdaad die zij gepleegd hebben. Zo kan iedereen de beelden bekijken en (lijkt me) dat ze sneller beboet kunnen worden.
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
pi_101104195
Nee hoor. Ben er op tegen. Ik vind dat winkeliers een boete van ¤25.000,- moeten krijgen als zij ongecensureerde foto's/filmpjes van overvallers op het internet plaatsen. Dat is puur schending van privacy.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:58:58 #3
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_101104208
Tegen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_101104273
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:58 schreef HSG het volgende:
Nee hoor. Ben er op tegen. Ik vind dat winkeliers een boete van ¤25.000,- moeten krijgen als zij ongecensureerde foto's/filmpjes van overvallers op het internet plaatsen. Dat is puur schending van privacy.
Trolololololol
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:43:04 #5
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_101199652
Tegen.
Die mensen krijgen zo helemaal geen kans meer, terwijl er genoeg zijn die hun leven willen beteren.
Alleen mensen die veelvuldig ernstig de fout in zijn gegaan, zouden op zo'n website geplaatst mogen worden.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_101203631
Plaatsen tot ze gepakt zijn, dan verwijderen. Gemakkelijk toch? Ik ben voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')