abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101046204
Heb een e87 van 2005, 116i. Geweldige auto, 140.000 km erop.

Echter de laatste tijd als ik de auto start en probeer weg te rijden, wilt hij weleens stotteren in de eerste versnelling (lage toeren).
Dit is echter niet altijd zo, maar het begint een beetje vervelend te worden. Heb nu vooral wat rondgekeken of op wat andere fora's benodigde vragen gesteld, maar ben benieuwd naar de expertise van jullie.

Als de motor eenmaal warm is en ik heb al 10 a 15 minuten rondgereden heb ik nergens meer last van. Ook als ik schakelen naar de tweede versnelling nergens last van.

Wat zou het kunnen zijn?
- Bougies zijn reeds vervangen
- Brandstoffilter en luchtfilter zijn ook vervangen
- Bougiekabels zijn goed
- Bobines zijn goed
- Lambdasonde is ook nog goed (althans volgens de specialist, anders zou ik rare fratsen zien op mijn scherm zei hij)

Iemand een idee?
pi_101046605
luchtmassameter
bougiekabels die doorslaan (vooral bij vochtig weer)
oliepijl
temperatuursensor

verder durf ik het zo niet te zeggen.

succes
pi_101047015
Oliepijl zit goed, met temp. sensor bedoel je daarmee de lambdasonde?
  maandag 22 augustus 2011 @ 18:19:51 #4
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_101048121
Is de computer (engine control unit, ECU) al eens uitgelezen?
Today's mood: sponsored by coffee.
pi_101052388
@gebrokenglas
Die nog niet, ik wilde voor zaterdag een afspraakje met de dealer. Met een beetje speurwerk kwam ik er bijvoorbeeld dat een bepaald type 3 serie ook hier last van heeft en mbv een software upgrade was dit probleem verholpen (kosten 200 eurie wtf)

Overigens net zojuist ook de gasklephuis bekeken, maar die brandschoon.
  maandag 22 augustus 2011 @ 20:33:21 #6
349047 BritchesAndHose
Fine Ladies' Clothing
pi_101053848
Heb ooit exact dezelfde symptomen gehad. Mee doorgereden totdat engine management lampje continu bleef branden. Uitlezen. 4 A4-tjes vol met foutcodes. Bleek een bekend probleem te zijn: random kortsluiting in een stekkertje door kou en/of vocht... Was wel een diesel.
pi_101073763
Wat bedoel je met stotteren?
Mijn 3 serie diesel wil nog wel is ''bonken'' met optrekken.....
pi_101083797
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 20:33 schreef BritchesAndHose het volgende:
Heb ooit exact dezelfde symptomen gehad. Mee doorgereden totdat engine management lampje continu bleef branden. Uitlezen. 4 A4-tjes vol met foutcodes. Bleek een bekend probleem te zijn: random kortsluiting in een stekkertje door kou en/of vocht... Was wel een diesel.
Had je ook een BMW 1 serie? En weet je toevallig nog welke stekker dit was. Ik laat hem sowieso zaterdag uitlezen, maar dan kan ik alvast eventjes aangeven als mogelijke oorzaken.
pi_101083839
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 08:54 schreef kanevenniksbedenken het volgende:
Wat bedoel je met stotteren?
Mijn 3 serie diesel wil nog wel is ''bonken'' met optrekken.....
Bij het optrekken (koude motor), koppeling rustig laten opkomen en gas pedaal langzaam indrukken. Dan hikt de gehele auto, waarschijnlijk de motor.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:26:02 #10
349047 BritchesAndHose
Fine Ladies' Clothing
pi_101083979
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 14:21 schreef gewoontjes2k het volgende:

[..]

Had je ook een BMW 1 serie? En weet je toevallig nog welke stekker dit was. Ik laat hem sowieso zaterdag uitlezen, maar dan kan ik alvast eventjes aangeven als mogelijke oorzaken.
Dit is specifiek voor de N47 motor = diesel (in mijn geval een 118d).

Measure: 22889807-01
Theme: N47, FC 4CAE, power loss with engine warning symbol
Applies to: E60, 61, 81, 82, 83, 87, 88, 90, 91, 92, 93
Production period: until July 31, 2008

Malfunction:

No power and engine warning symbol
DDE control unit has the following logs: FC 4CAE EGR-actuator position sensor, signal - interruption or short-circuit to mass
Other codes:
FC 4507 EGR control - air mass too low
FC 4501 EGR control - air mass too high

Cause:

signalling wire between DDE control unit and position sensor of vacuum controlled EGR valve has sporadic interruption or sporadic shortcircuit to mass

Measure:

Applies only for EU4 cars, not EU5 (with 5-pin electrical EGR valve)
Check wire between DDE-PIN 13 and position sensor of vacuum controlled EGR valve PIN 3, including connectors and pins. Repairs based on findings.
Usually the check of the wires with the tester (?) does not result in abnormalities. In this case: replace wires between DDE and EGR.
pi_101090412
Hehe, heb natuurlijk geen EGR in mijn versie. Maar toch bedankt, maar ik zal het zeker meenemen.
pi_101094215
Weet iemand hoe je die ECU reset van een E87 (1 serie) en waar moet je opletten?
Je moet volgens mij de negatieve stekker uit je auto halen, maar kan je auto dan nog wel op slot en open (heb natuurlijk een 1 serie - key, ipv normale fysieke sleutel)

Plaatje van de accu

http://imageshack.us/photo/my-images/835/img2011082300038.jpg/ (copy/paste deze link)

Uploaded with http://imageshack.us (copy/paste deze link)

[ Bericht 42% gewijzigd door gewoontjes2k op 23-08-2011 19:14:41 ]
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:55:24 #13
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_101094532
Nog een mogelijk testje: voordat je uberhaupt met koude motor wegrijdt, die DTC uitschakelen... Kijken of het misschien komt omdat de traction control ingrijpt wegens (vermeende) doorspinnende wielen?!?
Today's mood: sponsored by coffee.
pi_101095404
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 18:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Nog een mogelijk testje: voordat je uberhaupt met koude motor wegrijdt, die DTC uitschakelen... Kijken of het misschien komt omdat de traction control ingrijpt wegens (vermeende) doorspinnende wielen?!?
Ga ik morgen eens even proberen dan, voordat de bmw koud is duurt weer even haha
Ik schakel dan de complete DSC uit
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:17:46 #15
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_101095574
Tsja, geen idee hoor, maar 't is wel even een proberen waard. Heb het idee dat die van mij ook wel eens ingrijpt bij het optrekken in zn 1 (wat trouwens niet altijd het lampje hoeft te laten oplichten, dit staat zelfs in het boekje).
Today's mood: sponsored by coffee.
pi_101101780
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 18:47 schreef gewoontjes2k het volgende:
Weet iemand hoe je die ECU reset van een E87 (1 serie) en waar moet je opletten?
Je moet volgens mij de negatieve stekker uit je auto halen, maar kan je auto dan nog wel op slot en open (heb natuurlijk een 1 serie - key, ipv normale fysieke sleutel)

Plaatje van de accu

[ http://imageshack.us/photo/my-images/835/img2011082300038.jpg/ (copy/paste deze link) | http://img835.imageshack.us/img835/3114/img2011082300038.jpg (copy/paste deze link) ]

Uploaded with http://imageshack.us (copy/paste deze link)
Ben er al inmiddels achter gekomen, gewoon het bruine draad losdraaien en loshalen met de tang. Alleen ik ben bang voor iets anders, bij mij vorige heb ik dit ook gedaan en toen moest ik opeens een radio code invoeren. Heb trouwens gewoon de originele business cd radio, of zijn deze radio's niet beveiligd met een code.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:28:36 #17
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_101102589
De garage kan m ook voor je resetten, via dat diagnoseapparaatje. Kost wel geld, mja.
Today's mood: sponsored by coffee.
pi_101103710
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:12 schreef gewoontjes2k het volgende:

[..]

Ben er al inmiddels achter gekomen, gewoon het bruine draad losdraaien en loshalen met de tang. Alleen ik ben bang voor iets anders, bij mij vorige heb ik dit ook gedaan en toen moest ik opeens een radio code invoeren. Heb trouwens gewoon de originele business cd radio, of zijn deze radio's niet beveiligd met een code.

Update: De business cd radio code start gewoon na een accu reset ben ik achtergekomen.
Krijg alleen dat klemmetje niet los bij de accu....zeer vervelend. Ben ook een n00b betreft dit.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 23:09:55 #19
349047 BritchesAndHose
Fine Ladies' Clothing
pi_101108176
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 18:47 schreef gewoontjes2k het volgende:
key, ipv normale fysieke sleutel
Er zit in je afstandbediening ook een "normale" sleutel. (ik heb het facelift model, maar ik neem aan dat ie ook in de pre-facelift zit)
pi_101119841
DTC uitgeschakeld en nog steeds schokken.
Echter sinds maandag heb ik injectiereiniger er in gedaan en vanochtend vpower. Hierdoor lijkt het minder te gaan worden, het schokken duurde maar een paar seconden en bij het eerste stoplicht trok hij weer normaal op. Morgen rij ik een lange rit icm volle tank vpower, wellicht. Zodat ik vrijdagochtend de auto weer kan testen met een koude motor.

To be continued.
pi_101120906
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:38 schreef cyberbull het volgende:
luchtmassameter
bougiekabels die doorslaan (vooral bij vochtig weer)
oliepijeil
temperatuursensor

verder durf ik het zo niet te zeggen.

succes
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:49 schreef gewoontjes2k het volgende:
Oliepijeil zit goed, met temp. sensor bedoel je daarmee de lambdasonde?
pi_101139481
zucht..
quote:
14s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:23 schreef Errrwin het volgende:

[..]


[..]

pi_101139601
koelwatertemp zender waarschijnlijk defect

even door meten met koude en warme motor


koud ongeveer 3000Ohm
Warm ongeveer 300Ohm
pi_101254530
net uitgelezen er is niets kapot of aan vervanging toe, mogelijke oorzaak van het probleem: de software

er zit nog software van 2005 in, binnenkort wordt ie voorzien van een update
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:57:02 #25
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_101257278
Wtf, iets wat 140k kilometer goed heeft gewerkt heeft nu ineens een update nodig?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')