Voor een reparatie bij mijn achterband moest hij er af. Alles is losgekoppeld, dus ook de versnelling, remmen, etc.
Het betreft een Gazelle Grenoble met een Shimano Nexus 7 versnellingen systeem.
Ik heb het terug er op gezet zoals het zat, en alles lijkt goed te zitten, een plasticje met ''Lock'' houdt het goed in plaats.
Als je aan de versnelling draait, zie je het draadje bewegen en hij lijkt ook te schakelen. Nu zijn er al gelijk 3 problemen:
1. Hij schakelt niet
2. Hij kan alleen omhoog, niet omlaag. Als je van 1 naar 5 gaat dan beweegt het draadje bij de versnelling zelf, en een ring draait ongeveer 90 graden. Maar als je van 5 terug gaat naar 1, gebeurt er niks, en moet je die ring handmatig terugdraaien.
3. Je kan slechts 5 versnellingen benaderen, 4 keer draaien is dus mogelijk, in plaats van 6 zoals het hoort.
Op internet kan ik geen goede handleiding vinden van hoe het goed moet, en er zitten allerlei losse ringetjes etc., met gele pijltjes en rondjes, maar ik word er niet wijzer van.
Dus: heeft iemand ervaring met dit soort kutversnellingen en kan mij vertellen wat er fout gaat, of nog beter: heeft iemand een duidelijke handleiding hoe je het stap voor stap terug moet zetten?