abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:57:02 #76
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_100935080
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 09:15 schreef Komakie het volgende:

[..]

Wat ik me afvraag.... Heb je dat wel vaker bij constructies bij dit soort festivals of alleen bij Pukkelpop?
Als ik soms wel eens op festivals die rijen met boxen zie hangen, zeker als het een beetje waait zie je ze nog wel eens een beetje heen en weer schommelen. ik vind dat altijd maar een vreemd gezicht.
Mja daar vraag je wat. Soms valt het me op, soms niet. Bij Pukkelpop is het me meerdere keren opgevallen. Ik vind dat geluidsinstallaties gewoon vast moeten zitten.

Volgens mij mag je in België een tijdelijk bouwwerk (zoals een festivaltent) zonder bouwvergunning bouwen. Dit betekent ook dat je geen ontwerpberekening hoeft te laten maken door een constructeur en dus ook niks hoeft te laten controleren door een bouwambtenaar van de gemeente.

Een supercell (het zwaarste type onweersbui, dat in Europa zeldzaam is en wat op Pukkelpop dus is gebeurd) is misschien iets waar niemand mee rekening kan houden.
Een boom met een diameter van 30 cm waai je niet zomaar even om.

ps. Komakie Jij zou toch ook nog een dagje gaan voor The Offspring of niet?
pi_100935232
Volgens mij zitten die geluidsinstallaties en lampen op bijvoorbeeld Pinkpop wel op een andere manier vast dan dat ik op de beelden bij Pukkelpop zag... in ieder geval boven het publiek
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:06:37 #78
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_100935464
Ik stond veilig in de marqué, maar die was hard aan het schudden joh!
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:18:42 #79
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_100935929
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:01 schreef TheVulture het volgende:
Volgens mij zitten die geluidsinstallaties en lampen op bijvoorbeeld Pinkpop wel op een andere manier vast dan dat ik op de beelden bij Pukkelpop zag... in ieder geval boven het publiek
In Nederland zijn de veiligheidseisen op dat gebied altijd strenger dan in België.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:31:06 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_100936423
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:57 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Mja daar vraag je wat. Soms valt het me op, soms niet. Bij Pukkelpop is het me meerdere keren opgevallen. Ik vind dat geluidsinstallaties gewoon vast moeten zitten.

Volgens mij mag je in België een tijdelijk bouwwerk (zoals een festivaltent) zonder bouwvergunning bouwen. Dit betekent ook dat je geen ontwerpberekening hoeft te laten maken door een constructeur en dus ook niks hoeft te laten controleren door een bouwambtenaar van de gemeente.

Een supercell (het zwaarste type onweersbui, dat in Europa zeldzaam is en wat op Pukkelpop dus is gebeurd) is misschien iets waar niemand mee rekening kan houden.

Even een paar dingetjes aan je post die mij zomaar opvallen..

-jij vindt dat een geluidsinstallatie gewoon vast moet zitten? Dit is dus niet voorgeschreven?
-Dat Victor Reinier supercel post op zijn twitter wil niet zeggen dat het daadwerkelijk een supercel was, os het bevestigd? http://nl.wikipedia.org/wiki/Supercel

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:18 schreef Ixnay het volgende:

[..]

In Nederland zijn de veiligheidseisen op dat gebied altijd strenger dan in België.
Bron?

Ik begin ernstig te twijfelen aan jouw deskundigheid als je allerlei subjectieve statements gaat doen, om eerlijk te zijn.
Resistance is futile.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:34:33 #81
277627 Seven.
We are Borg.
pi_100936524
Ik persoonlijk denk ook dat een waarschuwing richting het publiek geen zak had uitgemaakt. Zoals gezegd, waar moet 60.000 man schuilen? Mijn kennissen waren er gewoon om door blijven feesten, of ze nu gewaarschuwd waren of niet. En die hadden vandaag ook nog staan feesten trouwens, als ze niet dood waren.
Resistance is futile.
pi_100936615
Ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden ook een heftig noodweer voorspeld was, op de donderdg voor Lowlands. Er werd zelfs afgeraden om er al op donderdag naar toe te gaan, en toch was het er, uiteraard, bommetjevol.

Uiteindelijk viel dat noodweer mee, maar het bewijst wel dat zulke waarschuwingen vooraf alleen bewustwording kweken, maar de boel niet persé veiliger maken. Hoogstens kan de organisatie wel zeggen: we hadden ruim zat gewaarschuwd.
In the coolest little capital of the world
pi_100936927
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:34 schreef Seven. het volgende:
En die hadden vandaag ook nog staan feesten trouwens, als ze niet dood waren.
Daar zou ik dan weer niets van kunnen begrijpen.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:49:40 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_100937050
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:46 schreef Poppenkastpop het volgende:

[..]

Daar zou ik dan weer niets van kunnen begrijpen.
Ze zouden er gewoon het beste van maken, zo kende ik ze toch.
Resistance is futile.
pi_100937110
Nou goed, naar mijn idee stond alles goed vast. Let wel; de mainstage staat/stond nog, die PA tent in het publiek stond nog, diverse masten met lichten/speakers in het publiek stonden nog. De tenten die ingestort zijn zijn gewoon van die tenten van de Boer, die je overal ziet. Ook op Lowlands bijvoorbeeld.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2011 13:51:50 ]
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:54:21 #86
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_100937228
quote:

[..]

Tja misschien was een tent op Lowlands ook wel naar de vlakte gegaan met dat weer. Het ging aardig te keer wat ik heb kunnen zien.

ps. Ik heb er wel over zitten nadenken om een dagje te gaan. Uiteindelijk voor Koln gekozen omdat het iets dichterbij is vanaf mijn huis en niet op een festival.

Daarnaast komen ze op Lowlands en ga ik mezelf daar nog proberen binnen te smokkelen als "local" :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_100938909
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:16 schreef DeeCruise het volgende:
Weet niet of deze vid al voorbij gekomen is maar hier krijg je een goede impressie hoe het weer aanzwelt tot storm binnen een minuut:

Daar stonden wij zo'n 10 meter achter... ongelofelijk hoe snel het ging...
pi_100940234
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:41 schreef Hawkeye het volgende:

[..]

Daar stonden wij zo'n 10 meter achter... ongelofelijk hoe snel het ging...
Totaal bizar inderdaad... het lijkt echt een tornado!
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_100954223
quote:

[..]

hmmm... jij vindt dat de geluidsinstallaties moeten vastzitten... Net NIET, het is net bewust dat die installaties kunnen bewegingen bij harde wind, anders krijg je het effect van een zeil, en gaat de hele constructie de lucht in. Ook zijn de reglementen in België net veel strenger, het is net dat wat België het "op z'n belgisch" predikaat opgekleefd krijgt. Het is een hel om zo'n evenementen te organiseren vanwege de strenge regeltjes. Pukkelpop staat bekend om z'n uitstekende organisatie.

Heel goedkoop dan ook om zo'n uitspraken te doen alsof je een expert bent.
pi_100964966
En dan komt die l*l van een NOS verslaggever de 'domme' Belgen nog eens de les spellen, ...
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:12:04 #91
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_100966044
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:18 schreef Ixnay het volgende:

[..]

ik snap dat de eisen in nl strenger zijn, maar jij snapt daar hier niet veel tegen te doen is geweest. Die tenten kunnen windkracht 12 aan, en ze zijn gescheurd!!
check alle filmpjes maar op het internet en check het journaal van gister, met Erwin Krol die uitlegt hoeveel pech pukkelpop heeft gehad met deze lokale storm.

Nix te maken met slechte constructies.

Ik stond in de proximustent. Wij stonden in het midden, en aan de rechterkant viel een boom op deze tent. We stonden achteraan in de tent en nog werden we nat doordat de storm zo hard het water naar binnen blies. Toen werd de stemming ook wat grimmig.
Gelukkig is er nooit paniek uitgebroken. Ik ben dan ook zeer tevreden over de organisatie die alles rustig heeft aangepakt, maar wel daadkrachtig. Dus geen chaos, maar wel zeer snel vlaams kruis bij de slachtoffers en afzetten van tenten en podia.
Het bleef lang onduidelijk of het festival doorging, maar dat is toch niet het belangrijkste.

Wij waren na het gebeuren eerst op het terrein gebleven. Toen naar camping b gelopen. Daar was onze tent ingestort en kwamen we erachter dat onze autosleutel nog in het kluisje op het festival lag. Dus eerst checken of de auto nog heel was. Tijdens de loop naar de camping en auto allemaal omgewaaide hekken en bomen. En auto's die zwaar beschadigd waren door een bomen of takken. Ik zag ook een doel op een voetbalveld die door midden was gebroken door een omgewaaide boom.
Onze auto was heel. Sleutel gehaald op de weide. We mochten naar onze kluis. Toen spullen gepakt, tent laten staan, (wat er over was) en naar huis gereden. Waren half 2 thuis. Helemaal kapot.
Baalde dat ik Eminem niet ging zien en dat ik een klap geld kwijt ben. Tickets, kluisje voor het weekend, bonnen voor het weekend gekocht. Maar toen ik hoorde wat de cijfers waren - 5 doden, 11 zwaargewonden en 120 gewonden. Dan besef hoeveel mazzel ik heb gehad. Helemaal er dus 10 meter naast mij een boom naar beneden is gekomen.

[url=http://webcache.googleusercontent.com/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=cache:http://jangeloen.blogspot(...)1.html]Professionele fotograaf[/url]
pi_100968776
ik schaam me voor mijn nl nationaliteit, ik ga al 25+ naar (meestal ) belgische festivals en als ik nu hoor en lees hoe de organisatie wordt afgebrandt voor iets waar ze niets aan konden doen.
Gezocht: Bands voor op ons Festival <> www.weitjerock.com
pi_100969022
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:27 schreef KleinKipje het volgende:
ik schaam me voor mijn nl nationaliteit, ik ga al 25+ naar (meestal ) belgische festivals en als ik nu hoor en lees hoe de organisatie wordt afgebrandt voor iets waar ze niets aan konden doen.
Want dat doen/zeggen alleen Nederlanders? :')
pi_100971495
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:30 schreef Drewie het volgende:
zegt die idioot van een verslaggever van de NOS dat dit door betere organisatie kon vermeden worden...
wat is daar idioot aan? Zal onderzoek gedaan moeten worden maar ik denk ook dat iig een deel van de ellende vermeden had kunnen worden..
There are only 151 Pokémon.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:20:04 #95
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_100971601
Ik begin nu eigenlijk pas te balen over alles wat ik nu moet missen. Laatste kans om the Streets te zien, en Deftones komt ook niet al te vaak meer naar Nederland. ;(
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:58:33 #96
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_100973820
De ramp van 11 september had ook voor een groot deel vermeden kunnen worden.
Ze hadden dat hele gebouw vliegtuigproof kunnen maken, waardoor het 1000 keer zo duur geweest zou zijn. :{
Maar wie ontwerpt iets met de gedachte dat er in de toekomst een vliegtuig aan gaat vliegen.

Als er straks een vrachtwagen tegen je huis rijdt is je gevel zwaar beschadigd en kan je huis instorten. Dat zegt niet dat je een onveilig huis zou hebben. Met genoeg kracht krijg je alles kapot.

Je kunt niet met alles rekening houden. Bekijk dit maar eens http://nl.wikipedia.org/wiki/Supercel Hoe klein is de kans dat zoiets in Europa gebeurt en dan ook nog eens op een plaats waar op dat tijdstip zo veel mensen waren. Dit is dus gewoon heel veel pech.

En mensen die denken dat dit is normaals was... Daar stonden bomen van 100 jaar oud die uitgerekend op dat moment in zijn geheel afbraken. Er is dus in 100 jaar tijd op die plaats zeker niet zo'n storm geweest, want dan waren ze eerder afgebroken. En dan hebben we er nog niet eens rekening mee gehouden dat een boom steeds dikker en dus sterker wordt.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:34:36 #97
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_100974494
Hier alsnog mijn verhaal, foto's zijn nu ook aan het uploaden.

Mijn vriendin en ik kwamen woensdagavond rond half 7 aan op het terrein, na een treinreis die niet helemaal volgens plan liep. Gelukkig konden wij onze tent nog kwijt bij 2 vrienden van ons die halverwege het terrein stonden, naast een grote lichtmast. We stonden dan wel op een kruising van 2 paden, maar het was een leuke plek: Goed uitzicht, en vooral niet te ver van de uitgang.

Donderdagmiddag na het concert van Explosions in the Sky, klaagde mijn vriendin over pijnlijke voeten. Omdat wij met zijn vieren optrokken, splitsten wij ons zodat wij tweeën even snel konden eten, en dat er andere schoenen aangetrokken konden worden. Na een stuk pizza en het halen van nieuwe vouchers liepen we nog even langs onze tent om een paar poncho's te pakken, de lucht zag er immers al vrij onheilspellend uit.

Na een minuut of wat begon het wat harder te regenen en te waaien. Een jongen zocht onderdak onder onze partytent, wat voor ons natuurlijk geen probleem was. Met zijn drieën lachten we een beetje om de stuntelende crew, die wanhopig partytenten aan het verlagen was. Toen trok de wind aan. Ik verankerde de tent nog met wat tentharingen, maar het mocht niet baten. Met zijn drieën probeerden we in eerste instantie de partytent nog op de grond te houden, maar de druk was zo groot dat de stokken braken door de wind. De jongen koos het hazenpad zonder iets te zeggen, en mijn vriendin en ik werden omver geblazen. Aangezien de tenten van onze vrienden nog redelijk stevig leken te staan, sleepte ik mijn tent achter het hek van de lichtmast, en heb mijn in paniek geraakte vriendin gesommeerd om zich klein te maken. Ik heb daar een aantal minuten met de ene hand het hek van de mast, en met mijn andere hand mijn tent vast moeten houden, omdat we om ons heen verschillende tentjes zagen wegvliegen. Ondertussen moest ik ook mijn vriendin kalm zien te houden, ze had een snee in haar knie opgelopen en was vooral erg bang. Na een minuut of wat kwamen er wat Belgen en Engelsen op dezelfde plek schuilen, totdat de storm ging liggen. Zij konden zich even beroeren om mijn vriendin, en dat scheen allemaal te werken. Even was er nog twijfel om snel weg te gaan, toen we begrepen dat de lichtmast verderop het niet meer hield. Achteraf heeft 'onze' mast het prima volgehouden, en heeft het hek een boel hagel en wind kunnen tegenhouden.

Daarna was het eigenlijk een chaos. Toen ik onze tent open ritste, zag ik niet wat onder en boven was en alles was kletsnat. We hadden geen idee wat er zich had afgespeeld op de festivalweide, en wisten dus ook niet hoe het met onze 2 andere vrienden was. Zij zouden naar Miles Kane gaan, die in de Club zou spelen. Pas na drie kwartier kwamen ze aan bij ons, gelukkig helemaal heel maar wel geschrokken. Onze spullen hingen we tot die tijd maar te drogen aan het hek, maar geen van onze tenten was echt nog te gebruiken om Pukkelpop voort te zetten. We besloten om richting de auto te lopen waarin de andere twee jongens gekomen waren. Het zicht op de brug richting Hasselt was vrij onwerkelijk. Alsof er een grote migratie aan de gang was, liepen de festivalbezoekers eenzelfde richting uit. Bezorgde ouders en taxichauffeurs spoedden zich echter richting de weide. Op de terugweg richting Nederland hadden we nog moeite om de goede weg te vinden, omgevallen lantaarnpalen en bomen/takken beletten ons soms de weg. Ook deden verschillende stoplichten het niet meer.

De lucht om 17:07

Crewleden proberen partytenten veilig te stellen.

De lucht, 10 minuten later

Na de storm.

Het pad naast onze tent

Het andere pad, een paar minuten later.

De plek waar de lichtmast was omgevallen.

Stiekeme jongetjes die snel nog even willen blowen. :')
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 18:24:43 #98
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_100977148
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:58 schreef Ixnay het volgende:
De ramp van 11 september had ook voor een groot deel vermeden kunnen worden.
Ze hadden dat hele gebouw vliegtuigproof kunnen maken, waardoor het 1000 keer zo duur geweest zou zijn. :{
Maar wie ontwerpt iets met de gedachte dat er in de toekomst een vliegtuig aan gaat vliegen.

Als er straks een vrachtwagen tegen je huis rijdt is je gevel zwaar beschadigd en kan je huis instorten. Dat zegt niet dat je een onveilig huis zou hebben. Met genoeg kracht krijg je alles kapot.

Je kunt niet met alles rekening houden. Bekijk dit maar eens http://nl.wikipedia.org/wiki/Supercel Hoe klein is de kans dat zoiets in Europa gebeurt en dan ook nog eens op een plaats waar op dat tijdstip zo veel mensen waren. Dit is dus gewoon heel veel pech.

En mensen die denken dat dit is normaals was... Daar stonden bomen van 100 jaar oud die uitgerekend op dat moment in zijn geheel afbraken. Er is dus in 100 jaar tijd op die plaats zeker niet zo'n storm geweest, want dan waren ze eerder afgebroken. En dan hebben we er nog niet eens rekening mee gehouden dat een boom steeds dikker en dus sterker wordt.
wil je nou zeggen dat ze er wel of niet wat aan hadden kunnen doen?

---
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 14:16 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

wat is daar idioot aan? Zal onderzoek gedaan moeten worden maar ik denk ook dat iig een deel van de ellende vermeden had kunnen worden..
lees je alle berichten wel - ben je er bij geweest? - hoe had de organisatie kunnen voorkomen dat die bomen omgewaaid zijn, nee niet omgewaaid ,maar afgebroken als luciferhoutjes.

En het zijn vooral de Nederlanders die maar blijven doen alsof het voorkomen had kunnen worden. - Alsof in Nederland nooit rampen zijn gebeurd.

Ik hoop dat er volgend wel weer een festival is.
pi_100977818
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 14:16 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

Hoe had dat dan voorkomen kunnen worden ? Door 60 000 man te evacueren omdat er een storm op komst was ? Ja, dan ging er geen paniek zijn en ging er niets gebeurd zijn zeker, man man man ...
pi_100987630
ik was er ook, ben nog steeds wel in shock...nog steeds zo'n onwerkelijk gevoel, zo van: 'wat heb ik eigenlijk wel niet meegemaakt?? En jezus, ik had wel niet meer thuis kunnen komen'

en ja, wat iemand hier ook zei, ook al is dat van een totaal andere orde: ik baal er wel van dat ik bepaalde bands nu gewoon niet, of voorlopig in elk geval niet meer zal zien. En ook een nogal 'Nederlandse' opmerking: ben nogal veel geld kwijt en geldbomen ben ik nog steeds niet in de tuin tegengekomen. Maar dat is natuurlijk niets in vergelijking met de gewonden en doden!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')