Het heeft een aantal oorzaken.
Het begint al in de vroege jeugd, want wat je de afgelopen decennia aan "opvoeding" door de ouders ziet, mag vaak die naam niet hebben.
Vervolgens zie je op alle lagere en middelbare scholen een grote angst om van leerlingen daadwerkelijk meetbare prestaties te verlangen. Dat is ooit begonnen als een linkse hobby, maar men vond het vervolgens maar handiger om de normen te verlagen dan een 60 % zakken van scholieren te accepteren, de laatste tijd ook onder financiele druk.
Op de universiteiten is het peil ook al aanmerkelijk gedaald. maar daar wordt je nog steeds als student geconfronteerd met mijlpalen die moeten worden behaald, en het is een kwestie van het karakter en de opvoeding van de student, en de eisen die worden gesteld (ja wij als NL willen een kennismaatschappij, en hooggeschoolde veelverdieners die veel belasting betalen, maar we willen er niet in investeren), die bepaalt hoe de student er vervolgens mee omgaat.
Het is trouwens niet echt typisch Nederlands. In de VS worden studenten heel zwaar beoordeeld op scripties die vaak niet echt vak-gerelateerd zijn, en daar gebeurt al veel langer dat scripties door anderen geschreven worden, waarbij reden voor de schrijver niet altijd geld is :
- uitwisseling (jij schrijft mijn scriptie voor iets waar jij goed in bent, en vice versa);
- chantage/pressie (nog wel eens toegepast door studenten die op een sport-beurs studeren, en soms oogluikend toegestaan door de universiteit veel belang heeft bij de prestaties van het top-team);
- tegen-prestaties op het fysieke vlak.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.