abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100849851
Ik heb zelf ook een joekel van een kast, ik ben zelf ook nog een beetje aan het zoeken naar nadelen van een micro ATX, ik weet iig zeker dat het past. Tot nu toe kan ik niets anders verzinnen dat het er optisch een beetje raar uit kan zien in een grote kast..

Ik kan niet zo snel een nadeel vinden of bedenken.
-weg-
pi_100850907
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:18 schreef Auti het volgende:

[..]

Beter dan de V Pro, imho. Het is wel micro ATX, maar daar heb je als het goed is geen last van.
Mooi bordje inderdaad.. Zover ik weet past het zonder problemen in een ATX behuizing toch? Die PCI poort die mis ik toch niet.

Goede tip ^O^
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:55:10 #103
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_100850918
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:50 schreef Mday het volgende:

[..]

15 x usb 3.0 en 4 x PCI-e?
Met de kaarten die ik heb is dat nauwelijks nuttig... (want dual slot videokaarten tegenwoordig) Bovendien hang hier alles met hooguit 8 USB apparaten aan elkaar.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:13 schreef Auti het volgende:
SupremeFX X-Fi 2 onboard.

Ik zie geen Dolby Live icoontje... :{ X-fi is inmiddels ook alweer even uit natuurlijk, maar toch.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_100851104
ik heb zo`n X-FI kaartje gehad maar gebruik al weer jaren de standaard on board audio. En ik merk geen drol verschil eigenlijk. :'). Ik heb geen hi-end speakers of headset om ook maar iets van kwaliteit weer te geven en het boeit me bij gamen ook niet zo.
pi_100851175
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 00:39 schreef Mday het volgende:

[..]

heb alleen stock gekoeld, want door de grote van zo'n bulkkaarten is het aanbrengen van een aparte airkoeler vrijwel onmogelijk (doordat ze zo dicht op elkaar zitten meestal), en heel moeizaam met vloeistof. kijk vooral naar je kast en je airlfow in dat opzicht.
Ik neem een HAF X en stop zoveel fans erin als mogelijk, dus ik hoop dat dat genoeg koelt.. :P
  woensdag 17 augustus 2011 @ 14:03:44 #106
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_100851295
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:59 schreef jpjedi het volgende:
ik heb zo`n X-FI kaartje gehad maar gebruik al weer jaren de standaard on board audio. En ik merk geen drol verschil eigenlijk. :'). Ik heb geen hi-end speakers of headset om ook maar iets van kwaliteit weer te geven en het boeit me bij gamen ook niet zo.
Je weet echt niet wat je mist...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_100851706
quote:
11s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 14:03 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Je weet echt niet wat je mist...
als je het dan ook gelijk even uitlegt. ;)

Wat heb ik met x-fi dat ik niet heb met onboard? meer geluidsporen oid?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 14:15:22 #108
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_100851877
Iets met soundscape, details in muziek (ik luister er minstens zoveel muziek mee als dat ik ermee game, van oudsher al), ruimtelijk geluid (mijn onboard stond ook goed aangeschreven, maar kan echt niet meekomen, klonk ook doffer).

Geluid is voor mij MINSTENS zo belangrijk als graphics, en als de combinatie goed op elkaar afgestemd is ga je zo lekker op in de ervaring.

In een bioscoop ga je toch ook niet met een mono-geluidsspoor zitten?

(en mocht je echt zin hebben om eens uit te pakken kun je je PC aan TV en versterker hangen om vanaf de bank in volledig dolby te gaan knallen. Je weet wel, dat weekend dat de buren en je vrouw/vriendin weg is)

Edit:
En ja, dat kost wat, maar hey, das met alles.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_100852186
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 14:15 schreef Skull-splitter het volgende:
Iets met soundscape, details in muziek (ik luister er minstens zoveel muziek mee als dat ik ermee game, van oudsher al), ruimtelijk geluid (mijn onboard stond ook goed aangeschreven, maar kan echt niet meekomen, klonk ook doffer).

Geluid is voor mij MINSTENS zo belangrijk als graphics, en als de combinatie goed op elkaar afgestemd is ga je zo lekker op in de ervaring.

In een bioscoop ga je toch ook niet met een mono-geluidsspoor zitten?

(en mocht je echt zin hebben om eens uit te pakken kun je je PC aan TV en versterker hangen om vanaf de bank in volledig dolby te gaan knallen. Je weet wel, dat weekend dat de buren en je vrouw/vriendin weg is)

Edit:
En ja, dat kost wat, maar hey, das met alles.
Tja maar dan nog vraag ik me af hoe ik al dat moois weer kan geven met een creative speakertje en een 35 euro headsetje? Maar kan me iets herinneren dat X-FI ook meer geluiden weergeeft dan standaard geluid maar daar kan ik voor BF3 niets over vinden.

Verder is de huiskamer al goed uitgerust met KEF iQ9s, Q`5`s, iQ60c en een PSW2500 aangestuurd door een DENON 3808a op een 46" maar daar ga ik niet zitten met een pc :')
  woensdag 17 augustus 2011 @ 14:34:40 #110
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_100852682
Nee, idd, een beetje koptelefoon gaat al snel de 100 euro over, maar dan heb je ook wat. gooi daar een geluidskaartje tegenaan en je zit al vlot op 200 euro. Overleeft wel minstens 3 complete computers, ipv met pech elk jaar een nieuwe. Ook wat waard.

in de huiskamer wel belangrijk maar achter je PC niet? Onbegrijpelijk haast :o

Mooi spul overigens, hier komt dat betreft pas nieuw spul als we groter wonen en er meer geld overblijft. Monitor Audio Bronze kwam destijds erg strak over maar was me op 18 jarige leeftijd net te duur...


"Lineaire" koptelefoons vanaf 5Hz tot 35KHz O+
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_100853108
Lijkt me echt gruwelijk: dikke headset, goeie geluidskaart.

Zit je te lopen in een squad, ontploft er een gebouw naast je.

Wat zal je dan niet horen. :o
Believe that anything you can imagine, you can make real.
pi_100853262
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 14:34 schreef Skull-splitter het volgende:
Nee, idd, een beetje koptelefoon gaat al snel de 100 euro over, maar dan heb je ook wat. gooi daar een geluidskaartje tegenaan en je zit al vlot op 200 euro. Overleeft wel minstens 3 complete computers, ipv met pech elk jaar een nieuwe. Ook wat waard.

in de huiskamer wel belangrijk maar achter je PC niet? Onbegrijpelijk haast :o

Mooi spul overigens, hier komt dat betreft pas nieuw spul als we groter wonen en er meer geld overblijft. Monitor Audio Bronze kwam destijds erg strak over maar was me op 18 jarige leeftijd net te duur...


"Lineaire" koptelefoons vanaf 5Hz tot 35KHz O+
ok, wat is dan volgens jou een goede betaalbare combinatie van kaart+headset. ?
pi_100853528
zou een goeie geluidskaart echt helpen als je een stereo systeem aan hebt gesloten op je pc, ik zit nu met een onboard realtek

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2011 14:51:31 ]
pi_100854233
Waarom is geheugen(RAM) zo spot goedkoop?
Believe that anything you can imagine, you can make real.
pi_100854256
quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 14:51 schreef ElmoFan het volgende:
zou een goeie geluidskaart echt helpen als je een stereo systeem aan hebt gesloten op je pc, ik zit nu met een onboard realtek

Welke Realtek heb je, de 892 is prima ding.
Believe that anything you can imagine, you can make real.
pi_100854879
Tja, blijkt dus dat BF3 niet tot nauwelijks gebruik maakt van een aparte geluidskaart:

quote:
Hi there forum people, I'm one of the audio programmers at DICE responsible for the audio tech in Frostbite. repii sent me here to hopefully clarify some things. So here we go.

1. All platforms we presently target use software mixing in favor of the older hardware mixing engines. For PC, with Windows Vista switching to software mixing to get around hardware limitations and provide more powerful APIs (DirectSound was designed around the old ISA bus) with added support for things like custom DSP effects in the mixing pipeline, we could finally have a unified path for all SKUs. While the hardware acceleration provided by current gaming cards does provide the ability to do limited mixing and some environmental (reverb) effects without much CPU cost, the APIs are restricting (AFAIK, no custom DSP chains in HW) and it would demand much work from our side to work around that, if it's even possible.

2. Looking at some usage metrics at Steam Hardware Survey we can see that only about 3.7% of Steam users have access to any type of hardware acceleration features, although it seems to be increasing slightly. Granted, this is not necessarily the most reliable source, but it's the best one we have access to and it's usually a great indicator of what our target audience uses. Had we relied on hardware accelerating sound cards for our audio engine we would have provided a degraded experience for almost 97% of consumers. We want all our consumers to have an awesome aural experience when playing our games, so obviously we will do what fits that goal best given the resources we have available. We simply can't afford to support more than one path.

3. Regarding availability of hardware to test on, given that we would've gone down that path, I'll simply say that we used to have a discount from that big sound card manufacturer, but several years ago that disappeared. It's not like with Intel and the graphics cards companies who send repii all their new toys We simply cannot afford to go our and buy lots of cards, which is another upside to software mixing, we don't have to since all our features work on all cards equally. This saves both money and time and allows us to deliver greater quality to all of you.

4. I know PC gamers are constantly looking for that edge over the console crowd, so I'll say this about performance, since this is that type of thread. If you have a faster CPU, our audio engine will be able to do more "stuff" in the same amount of time, and as such provide an even more awesome experience for you guys. This is however not something we would be able to do had we used hardware acceleration, since those resources are the same for everyone (kind of like on consoles, ironically enough). So just know that as you buy better computers, our engine will scale fairly well along with it. Even more so in future revisions of the engine.

5. If you truly want the best audio experience, in any game on PC, focus on finding a sound card with a good DAC and make sure you can turn as much post-processing as possible off and that you have some nice speakers. Any "enhancements" made to the signal after we send it to the sound hardware may introduce unwanted artifacts. Our sound designers take great care to mix the game and even master it thoughtfully depending on the settings available in our in-game options menu, so to get the true intended experience, stay away from additional EQs or other effects. This of course goes for home theatre receivers and TVs when playing on consoles as well. They even author specific content for the LFE, so make sure you turn that woofer up! But who am I to say what you can and can't do with your audio!


I hope this information sheds some light on how we're thinking, and the audio department here at DICE would like to thank everyone in forums and video comments for their kind words about the audio in our games!

Thanks for listening.
quote:
Alright people, you asked more questions about the audio engine and I have more answers! I should start by saying I'm not one of the crazy guys in that video. That's our head of audio David and the lead sound designer for BC1/BC2, Stefan.

Answers time.

1. I talked about having a "faster CPU", which might be a bit vague, so let's elaborate a little on that. The way the revision of the audio engine that's in BC1/BC2 works is that it'll use a single HW thread to do all audio logic and mixing, ie. it'll help more with a CPU with a higher frequency. This actually also goes for the consoles as well, so on PS3 all the mixing will be done on a single SPU whereas the audio logic still runs on the PPUs. So this touches on the "future revisions" bit as well. As a game becomes "feature complete", any major changes will be done on some other branch of the engine so as to not endanger the game's stability etc. So I can't say much about it, but the current revision of the audio engine will utilize multiple HW threads in parallel for both audio logic and mixing. This obviously goes for consoles as well, since we basically don't have any platform-specific code (in the audio engine, apart from the lowest level).

2. Let's tackle some quality settings! It's fairly simple really, we do all audio processing in 32-bit floating point at 48kHz which is then always quantized down to 16-bit (due to issues with certain sound cards in 32-bit) on PC. On consoles it's always 48kHz/32-bit floating point. We do not support sample rates above 48kHz due to similar issues with the aforementioned sound cards. Also, the revision of the audio engine that BC1/BC2 uses does not fully utilize 7.1 surround sound, but we'll get to that in the future. So, short answer: 5.1/48kHz/16-bit will get you the best experience.

3. Alright, so the 3.7% thing. I'll be honest and say I didn't research this enough and only counted Creative's cards. After looking into it a little more, there are indeed more cards that have some degree of HW acceleration support. At least on paper. That Realtek card for example only supports EAX 1-2 and if memory serves that's what was around when BF2 came out, and it's roughly equivalent to the HW reverb solution that was in the first Xbox (I3DL2 reverb). While I wouldn't put it as harshly as "Hardware accelerated sound is a dead and dying path to invest into", I won't argue the point. With Windows Vista Microsoft ditched the HAL path for DirectSound, which means anyone wanting to use HW accelerated sound card features in Vista or after will have to use OpenAL (Creative's "DirectSound"). As I mentioned previously, the structure of DirectSound is mostly legacy due to how old HW worked, and as such is very limiting. This is why Microsoft chose to adopt their XAudio engine (originally created for Xbox360) for Windows as well, and also to remedy a ton of other fidelity issues. If locking a buffer of audio samples and play it back using some volume and panning settings is all you need (I include 3D positioning in panning), then these "old skool" APIs are probably sufficient. Hell, you even get some free reverberation! But once you want to do a bit more with your audio you'll just end up using your own mixing engine and stream the result of that into a dynamic buffer for output to the sound card. So while I understand that it might feel disheartening to have bought a sound card that touts all these nifty features and not have us use them, they're simply not in line with what we want/need to be able to do. It's not all in vain though, most of those cards have pretty good DACs and nice (high) Signal-Noise ratios. The way forward right now seems to be Larrabee and other GPGPUs. Wow, that's a wall-o-text right there..

4. Let's end on a lighter note and talk about the "impaired hearing" state in BC2. For this effect we're using a IIR2 low-pass filter at 400Hz with an unfiltered sound playing on top of it.


Cheers guys!


[ Bericht 0% gewijzigd door jpjedi op 17-08-2011 15:28:40 ]
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:22:59 #117
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_100854890
@hierboven

mhh, wellicht een andere mobo beter dan.

quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 14:51 schreef ElmoFan het volgende:
zou een goeie geluidskaart echt helpen als je een stereo systeem aan hebt gesloten op je pc, ik zit nu met een onboard realtek

jazeker dat je dat merkt. diepere tonen.

heb alleen geen goede ervaringen met X-FI. Storingen, ruzie tussen NVIDIA en CREATIVE onderling. raar verhaal, ding verkocht.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:32:37 #118
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_100855327
quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 15:07 schreef kwaliteit. het volgende:
Waarom is geheugen(RAM) zo spot goedkoop?
géén idee. ik kan me nog herinneren dat ik 2GB stokjes kocht voor een set van 4gb voor 300 euro :')
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:32:46 #119
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_100855336
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 15:22 schreef jpjedi het volgende:
Tja, blijkt dus dat BF3 niet tot nauwelijks gebruik maakt van een aparte geluidskaart:

[..]


[..]

Dat ligt aan W7, en dx spreekt dan weer wel je geluidskaart aan. Dolby Live ondersteuning is ook belangrijker dan heel die eax dingen, die nu toch anders lopen.

Je vroeg naar een betaalbare combi, ik zeg een Asus Xonar D1, DX/XD, ongeveer 50-70 euro maar je kunt die kaart zo gek maken als je zelf wil natuurlijk afhankelijk van hoe je hem aan wil sluiten, en persoonlijk hou ik wel van mijn Beyerdynamic DT770Pro's, ongeveer 150 euro. AKG schijnt ook best OK te zijn voor het geld en is vanaf 50 euro goedkoper te krijgen voor redelijke performance.

Als je dat beluisterd hebt wil ik graag weten of je nog terug wil naar andere oplossingen...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:34:24 #120
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_100855404
quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 15:07 schreef kwaliteit. het volgende:
Waarom is geheugen(RAM) zo spot goedkoop?
Jarenlange overproductie bij afnemende vraag. Begin deze eeuw waren er nog dagprijzen, nu ram je voor 120 euro even 16 GB in je systeem.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:35:17 #121
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_100855438
ja idd. en waarom niet eigenlijk. goedkope overkill is goedkoop :')
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:36:29 #122
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_100855484
quote:
10s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 14:42 schreef kwaliteit. het volgende:
Lijkt me echt gruwelijk: dikke headset, goeie geluidskaart.

Zit je te lopen in een squad, ontploft er een gebouw naast je.

Wat zal je dan niet horen. :o
Niks, want net als in BF2 en BC2 ben je dan tijdelijk doof ;)
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:37:10 #123
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_100855519
ohja, ik moet nog naar een degelijke 10.000RPM -pwnende SSD kijken...
pi_100855637
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 15:36 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Niks, want net als in BF2 en BC2 ben je dan tijdelijk doof ;)
Shit vergeten. ;(
Believe that anything you can imagine, you can make real.
pi_100855733
Ik kocht 512kb als uitbreiding voor mijn Amiga voor 180 gulden. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')