abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100750916
Zware sneeuwstormen Nieuw Zeeland

Sneeuw in Nieuw_Zeeland

Nieuw Zeeland is getroffen door de zwaarste sneeuwstorm van de afgelopen veertig jaar. Het openbare leven in de hoofdstad Wellington ligt bijna helemaal plat, de meeste scholen zijn gesloten.

De snelweg op het Noordereiland van Wellington naar Auckland is praktisch onbegaanbaar. Ook op het Zuidereiland ligt een dik pak sneeuw en verscheidene vliegvelden zijn gesloten.

In de meeste steden heeft de politie de mensen aangeraden binnen te blijven. De weersverwachting is niet best, de komende dagen wordt er nog veel meer sneeuw verwacht.

NOS
pi_100750933
quote:
Voor het eerst in jaren sneeuw in Wellington

(Novum/AP) - WELLINGTON - Voor het eerst in minstens dertig jaar is zondag en maandag in de Nieuw-Zeelandse hoofdstad Wellington sneeuw gevallen. Veel inwoners lijken van deze unieke ervaring te genieten. Elders in Nieuw-Zeeland kampt men met zware sneeuwstormen.

Door overvloedige sneeuwval zagen luchthavens zich genoopt te sluiten en ook snelwegen waren nauwelijks begaanbaar. Post werd niet bezorgd en openbare bibliotheken en zwembaden bleven gesloten.

Volgens de meteorologische dienst houdt de sneeuwval minstens aan tot en met woensdag.
pi_100750968

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2011 10:24:59 ]
pi_100750985
quote:
More snow to follow
The country may be blanketed in snow, but there is plenty more to come, with the cold conditions expected to continue until Thursday, and significant snowfalls expected for many areas during that time.

Further snowfalls are expected in the southern and eastern parts of the South Island, and southern and central parts of the North Island.

The snowfalls should ease on Wednesday and were unlikely to continue down to sea level.

Snow fell in Auckland for the first time in more than 30 years as the country shuddered from a polar blast that brought joy to children and angst for motorists.

MetService this evening said a band of active showers was likely to bring snow down to about 200 metres in Auckland tonight and it could affect some higher roads there.

Driving dangers

The snow that has covered New Zealand today will freeze overnight creating treacherous driving conditions, police warn.

Many state highways around New Zealand were closed, including the Desert Road and Rimutaka Hill road in the North Island and the Lewis Pass and Arthurs Pass in the South Island.

One-in-50-years event

MetService head forecaster Peter Kreft told NZPA the polar blast was "of the order of a 50 year'' event and warned it could last for several more days.

"It's a once in many decades event. We are probably looking at something like - in terms of extent and severity - maybe 50 years,'' he said.

The level of snow that fell in Wellington had not been seen since at least the 1970s, he said this morning. Heavy snow returned to Wellington this afternoon with strong flurries in the central city, while as much as 11cm was reported in Upper Hutt.

Wellington then endured bursts of lightning and thunder in the evening.

Snowflakes were falling in downtown Auckland this afternoon, a rarity for the city.

About 2000 homes in South Taranaki, Whanganui, Manawatu and Wairarapa were without power because high winds and snow caused trees and branches to tear down overhead lines, Powerco network operations manager Phil Marsh said.

About 1500 of the homes would have power restored by tonight. He warned it was likely there would be more power cuts tomorrow.

Several hundred homes in Christchurch remained without power.
pi_100751280
Lol, van de week nog een stukje over geschreven, "de perfecte sneeuwstorm"
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:42:37 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100751392
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100751562
Dat lijkt me stiekem nou zo fantastisch om eens mee te maken :D :@
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:52:07 #10
45206 Pietverdriet
pi_100751637
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:49 schreef Slacentrifuge het volgende:
Dat lijkt me stiekem nou zo fantastisch om eens mee te maken :D :@
Wat? Sneeuw? Afgelopen 2, 3 winters niet meegekregen?
pi_100751692
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

2010 wel ^O^
pi_100752477
quote:
Snow has fallen in downtown Auckland for the first time in 80 years
http://www.nzherald.co.nz(...)=1&objectid=10745187
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_100752700
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo immens veel sneeuw, dagenlang, je huis niet uit kunnen.

Natuurlijk vindt dat pas plaatst nèt nadat ik een berg boodschappen voor een week in huis heb gehaald en voldoende kaarsen voor wanneer de stroom uitvalt, en er net een leuke man bij me is :Y
pi_100753058
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:30 schreef Slacentrifuge het volgende:

[..]

Natuurlijk vindt dat pas plaatst nèt nadat ik een berg boodschappen voor een week in huis heb gehaald en voldoende kaarsen voor wanneer de stroom uitvalt, en er net een leuke man bij me is :Y
Maar is deze chaos ook niet veroorzaakt doordat NZ niet voorbereid is op sneeuw? Wat ik er zo van zie valt de hoeveelheid sneeuw nog wel mee.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  maandag 15 augustus 2011 @ 11:44:28 #15
45206 Pietverdriet
pi_100753191
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:30 schreef Slacentrifuge het volgende:

[..]

Zoveel sneeuw zie ik op de fotos niet, eerder dat men er niet op ingericht is, geen ruimvoertuigen, zoutstrooiers. Maar het klinkt wel romanties, zo een blizzard dat je ingesneeuwd zit. Winter2009-2010 lag er, zeker in het oosten, zeer veel sneeuw, maar toen genoot ik van een lang lang verblijf in NZ waar het heerlijk zomerde
pi_100753270
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoveel sneeuw zie ik op de fotos niet, eerder dat men er niet op ingericht is, geen ruimvoertuigen, zoutstrooiers. Maar het klinkt wel romanties, zo een blizzard dat je ingesneeuwd zit. Winter2009-2010 lag er, zeker in het oosten, zeer veel sneeuw, maar toen genoot ik van een lang lang verblijf in NZ waar het heerlijk zomerde
Winter 2009-2010 viel toch nog wel mee qua hoeveelheid? Volgens mij viel er vooral vaak sneeuw (bijna de hele winter door), maar echt extreem zoals in november 2005 was het niet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  maandag 15 augustus 2011 @ 11:51:31 #17
45206 Pietverdriet
pi_100753435
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:46 schreef Felagund het volgende:

[..]

Winter 2009-2010 viel toch nog wel mee qua hoeveelheid? Volgens mij viel er vooral vaak sneeuw (bijna de hele winter door), maar echt extreem zoals in november 2005 was het niet.
Nov 2005 was toch toen heel NL vast stond? Kan me herinneren dat de overheden toen veel te laat reageerden. Reed smorgens om 6 uur voorbij apeldoorn op de A1 en het sneeuwde toen al heftig, savond was de burgermeester van Apeldoorn op de radio dat ze er snel bij waren geweest en al om 9 uur aan het strooien waren.
pi_100753618
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:40 schreef Felagund het volgende:

[..]

Maar is deze chaos ook niet veroorzaakt doordat NZ niet voorbereid is op sneeuw? Wat ik er zo van zie valt de hoeveelheid sneeuw nog wel mee.
Zo goed ben ik niet ingelezen, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen..
pi_100753728
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nov 2005 was toch toen heel NL vast stond? Kan me herinneren dat de overheden toen veel te laat reageerden. Reed smorgens om 6 uur voorbij apeldoorn op de A1 en het sneeuwde toen al heftig, savond was de burgermeester van Apeldoorn op de radio dat ze er snel bij waren geweest en al om 9 uur aan het strooien waren.
Toen ja, toen viel er in het oosten veel meer, tot 40 cm in Winterswijk. Ik heb toen iets van 6 uur in Zutphen vastgestaan op het centraal station. :')

Kan me niet herinneren dat dit de vorige 2 winters zo erg is geweest, al was dit vooral in het oosten.
Album top 100 2024
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:05:23 #20
45206 Pietverdriet
pi_100753902
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:00 schreef Felagund het volgende:

[..]

Toen ja, toen viel er in het oosten veel meer, tot 40 cm in Winterswijk. Ik heb toen iets van 6 uur in Zutphen vastgestaan op het centraal station. :')

[ afbeelding ]

Kan me niet herinneren dat dit de vorige 2 winters zo erg is geweest, al was dit vooral in het oosten.
Viel de afgelopen winters veel sneeuw, maar men ruimde beter. Had er volgens mij mee te maken dat ook de laatste idioot had begrepen dat het winter was. Maar die ene novembervrijdag was idd erg lastig. Er viel niet zoveel maar men begon veel te laat met strooien en ruimen.
  maandag 15 augustus 2011 @ 16:11:15 #22
45206 Pietverdriet
pi_100763672
quote:
Hee, die straat in Wellington ken ik, heb ik nog boodschappen gedaan en een stukje verderop wat gegeten bij een bakkerij.
pi_100776994
Sneeuwstorm teistert Nieuw-Zeeland

Afgelopen week werd Nieuw-Zeeland getroffen door de zwaarste sneeuwstorm in de afgelopen veertig jaar. Vooral de hoofdstad Wellington heeft daar erg veel last van, scholen zijn dicht en wegen zijn onbegaanbaar geworden. Er lijkt de komende dagen nog niet veel te veranderen, het Nieuw-Zeelandse weerbureau verwacht nog tot minstens woensdagavond sneeuw. De politie adviseert mensen om binnen te blijven en alleen in uiterste nood de straat op te gaan.

Ook op het Zuidereiland is een enorme hoeveelheid sneeuw gevallen, door die sneeuw zijn vliegvelden gesloten en ook daar zijn wegen zo goed als onbegaanbaar geworden. Komende dagen wordt het niet veel beter, daarnaast word er in de nachten strenge vorst verwacht waardoor de sneeuw in ijs gaat veranderen waardoor het gevaar alleen maar groter word.

Overdag klimt het kwik nog wel boven het vriespunt, hierdoor smelt het sneeuwdek en dit levert natte wegen, straten en stoepen op. Met de extreem koude nachten vriest het smeltwater op en krijg je op verschillende plaatsen een dunne laag ijs, te vergelijken met ijzel.

Veel huizen hebben in Nieuw-Zeeland sinds enkele dagen geen elektriciteit meer, hierdoor is de centrale verwarming ook uitgevallen. Iedereen in de omgeving is hard op zoek naar hout om de haart aan te kunnen steken zodat het nog enigszins opgewarmd word in huis.

Bron: Meteo-info

[ Bericht 3% gewijzigd door Narasan op 16-08-2011 00:41:38 ]
pi_100791204
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:01 schreef Narasan het volgende:
hierdoor is de centrale verwarming ook uitgevallen.
Lol. Bijna niemand hier heeft een centrale verwarming. De meesten hebben elektrische kachels, een haard of gaskachels (maar de huizen zitten niet op gas aangesloten).
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_100808226
Prachtig filmpje van de reactie van mensen op dit verschijnsel:
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')