abonnement Unibet Coolblue
pi_103705641
Ik heb vandaag een cafétierre gekocht! Dit icm mijn al eerder gekochte bonenmaler :7

Heerlijk!
pi_103780555
Nog een paar pads en de Senseo gaat de deur uit! *O*

Zelfs ouderwets koffie opgieten in een filterzakkie is lekkerder dan die pleur uit een pad.

Ben steeds een grotere fan aan het worden van een lekker bakkie koffie! Nu nog een bonenmaler :D

Zijn er nog een beetje betaalbare alternatieven voor een bonenmaler? kan op dit moment geen 200¤ uitgeven aan zo'n ding......
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
  maandag 31 oktober 2011 @ 12:29:29 #78
97745 Thorical
finding a way
pi_103781351
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:08 schreef RoaRRR het volgende:
Nog een paar pads en de Senseo gaat de deur uit! *O*

Zelfs ouderwets koffie opgieten in een filterzakkie is lekkerder dan die pleur uit een pad.

Ben steeds een grotere fan aan het worden van een lekker bakkie koffie! Nu nog een bonenmaler :D

Zijn er nog een beetje betaalbare alternatieven voor een bonenmaler? kan op dit moment geen 200¤ uitgeven aan zo'n ding......
Dat vind ik nou zo raar, bewust vieze dingen drinken omdat je ze nog in huis hebt.
Voor een bonenmaler kan je je op de 2e hand markt kunnen oriënteren. En dan kan je voor rond 50¤ best wel leuke dingen vinden.
pi_103781488
Ach ikzelf heb altijd weinig Senseo gedronken maar de vriendin vond het gemakkelijk. Ik slinger zelf meestal de espresso-pot op het vuur of zet koffie met de cafetierre.

Ding de deur uit en er niet meer over lullen :7
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 31 oktober 2011 @ 16:03:05 #80
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_103789059
Ik ga mijn old school Francis Francis (beginners machine) de deur uit doen en wil een machine voor betere espresso's waar bij tijd en wijlen wat melk geschuimd gaat worden.

Is de Vibiemme Domobar de juiste machine voor mij? B-)
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_103789686
quote:
6s.gif Op maandag 31 oktober 2011 16:03 schreef Dark_Angelus het volgende:
Ik ga mijn old school Francis Francis (beginners machine) de deur uit doen en wil een machine voor betere espresso's waar bij tijd en wijlen wat melk geschuimd gaat worden.

Is de Vibiemme Domobar de juiste machine voor mij? B-)
Even mijn aanrecht spammen hoor :)



Als je vooral espresso's wilt maken, en slechts af en toe cappu's: prima ding! Hij heeft een single boiler, dus je zult moeten switchen van water naar stoom, en daarna weer terug. Maar daar zijn handige truukjes voor, om na een melksessie weer snel de temperatuur omlaag te hebben voor koffiezetten. Ik ben er helemaal dol op. En er kan ook bijna niks aan kapot ^O^
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_103883048
Ik, wil eigenlijk ook een bonen maler kopen, maar vind 100 euro beetje teveel eigenlijk.

Hoe zijn zulke molens nou eigenlijk?
http://link.marktplaats.nl/498894723

of is dat echt een no go?
pi_103892497
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 17:56 schreef _-Kaas-_ het volgende:
Ik, wil eigenlijk ook een bonen maler kopen, maar vind 100 euro beetje teveel eigenlijk.

Hoe zijn zulke molens nou eigenlijk?
http://link.marktplaats.nl/498894723

of is dat echt een no go?
De belangrijkste vraag is: voor wat voor zetmethode wil je malen?
pi_103913746
Gisteren een belachelijke voorraad koffie ingeslagen :)
Bij van Pommeren in Utrecht is de zoon van de eigenaar een micro-branderijtje begonnen achterin in de winkel. Kleine batches, aparte koffies, en vers gebrand. 2 collega's die pas een keer bij mij koffie hadden gedronken wilden ook wel wat kopen, dus ik ging met een boodschappenlijstje op pad.

Wat guatemala, honduras, een blend, malawi en colombiaanse koffies aangeschaft, allemaal van eigen branderij, en afgelopen maandag gebrand.

Met 6 zakken krakend verse koffie in huis rook het erg lekker :9. verder zelf een naked PF aangeschaft om eens mee te prutsen. De eerste resultaten zijn prima, en ik heb zowaar niet mn keuken ondergespetterd!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_103916959
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 21:07 schreef Bigs het volgende:

[..]

De belangrijkste vraag is: voor wat voor zetmethode wil je malen?
Voor een normaal koffie zet apparaat, of zo'n mokka express. Waar zijn deze dan voor geschikt?
pi_103917446
Zulke handmolens schijnen voor dat soort malingen meer dan prima te zijn, buiten het feit dat je je een lamme arm draait ;)
Espresso vereist een dusdanig fijne en consistente maling, dat ze het niet allemaal aankunnen. Maargoed, daar zijn ze toendertijd natuurlijk ook niet voor gemaakt.

Zoek eens op PeDe op koffiefora bijvoorbeeld, of Zassenhaus
Jeremy Clarkson: You can buy one of these cars and tell people you drive a mid-engined, rearwheel drive, turbocharged, convertible Mercedes Benz
pi_103918619
Zo, dit ga ik ook eens volgen, een broer van een goede vriend van mij is heel erg thuis in deze wereld en ik vind het zelf ook interessant. Hoop hier wat tips te vinden om wat goedkoop ook iets lekkers te maken thuis.

Ik dacht zelf aan de combinatie maler + french press, met goede bonen kan dat echt goede koffie opleveren. Alleen zijn die malers nogal duur, en met de hand malen blijft wel een rotklus.
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_103918666
Of gaat het hier louter of espresso's?
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_103918823
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 16:30 schreef Agiath het volgende:
Of gaat het hier louter of espresso's?
Nee joh, filterkoffie is juist aan een opmars bezig en de cafetière is een eeuwige klassieker :Y

Voor cafetières heb je trouwens geen heel dure maler nodig (alhoewel het wel smaakverschil kan geven natuurlijk).. een Solis Scala, Bodum of een Delonghi kan dat prima verzorgen.
pi_103918941
Hoe weet je trouwens of een maling goed is voor bijvoorbeeld filterkoffie of dergelijke? Bij espresso is het vrij eenvoudig te merken wanneer het niet goed is (goed krijgen is een tweede)
Jeremy Clarkson: You can buy one of these cars and tell people you drive a mid-engined, rearwheel drive, turbocharged, convertible Mercedes Benz
pi_103921714
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 16:39 schreef Blamm het volgende:
Hoe weet je trouwens of een maling goed is voor bijvoorbeeld filterkoffie of dergelijke? Bij espresso is het vrij eenvoudig te merken wanneer het niet goed is (goed krijgen is een tweede)
Goede vraag en ik weet het antwoord niet. Ik denk alleen dat de marge bij filterkoffie veel groter is.
pi_103947182
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 16:39 schreef Blamm het volgende:
Hoe weet je trouwens of een maling goed is voor bijvoorbeeld filterkoffie of dergelijke? Bij espresso is het vrij eenvoudig te merken wanneer het niet goed is (goed krijgen is een tweede)
Als het te fijn is, loopt het filter voor geen meter door omdat alle poriën in het papier verstoppen, en kun je drab onderin je kopje krijgen. Filterkoffie is niet zo snel te grof, er worden tenslotte in de supermarkt ook meerder malingen van verkocht.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_103989276
Omdat ik veel op reis ben voor mn werk en een lekkere espresso mijn grootste gemis is, heb ik een handpresso gekocht :P

vanavond voor het eerst proberen, ben erg benieuwd.
pi_104172047
Ik zit eraan te denken om een Solis Master Espresso 113 (http://www.kieskeurig.nl/(...)espresso_113/292276/) aan te schaffen.

Al een tijdje kijk ik uit naar een barista espresso apparaat en mijn oog is hierop gevallen door de mooie, degelijke uitstraling en de aangeboden programmeerbare instellingen.

Nu ben ik zelf geen expert en na een beetje rondkijken vind ik over het algemeen positieve reviews. Ik vraag me alleen af hoe het merk Solis zich verhoud tegenover de bekendere merken en of iemand een indicatie kan geven van wat ik van de kwaliteit kan verwachten (prijs rond de ¤550,-).
Now and then, I announce "I know you're listening" to empty rooms.
If I'm wrong, nobody knows.
And if I'm right, maybe I just freaked the hell out of some secret organization.
// http://xkcd.com
  woensdag 9 november 2011 @ 20:19:41 #95
97745 Thorical
finding a way
pi_104175831
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 10:09 schreef Byte_Me het volgende:
Omdat ik veel op reis ben voor mn werk en een lekkere espresso mijn grootste gemis is, heb ik een handpresso gekocht :P

vanavond voor het eerst proberen, ben erg benieuwd.
En? Is het wat je er van verwachtte?
pi_104177243
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 20:19 schreef Thorical het volgende:

[..]

En? Is het wat je er van verwachtte?
nee, had hem bij mn ouders laten bezorgen omdat ik een weekje weg was, waren ze hem vergeten mee te brengen :')

zaterdag heb ik hem waarschijnlijk.
pi_104179861
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:13 schreef r2dGeert het volgende:
Ik zit eraan te denken om een Solis Master Espresso 113 (http://www.kieskeurig.nl/(...)espresso_113/292276/) aan te schaffen.

Al een tijdje kijk ik uit naar een barista espresso apparaat en mijn oog is hierop gevallen door de mooie, degelijke uitstraling en de aangeboden programmeerbare instellingen.

Nu ben ik zelf geen expert en na een beetje rondkijken vind ik over het algemeen positieve reviews. Ik vraag me alleen af hoe het merk Solis zich verhoud tegenover de bekendere merken en of iemand een indicatie kan geven van wat ik van de kwaliteit kan verwachten (prijs rond de ¤550,-).
Het is wel een gebruiksvriendelijk apparaat (as in niet heel kritisch qua maling e.d.) wat er zeker vet uitziet. Maar als je de perfecte espresso wil gaan najagen is hij ongeschikt. Dan is een veel goedkopere Gaggia Classic bijvoorbeeld veel geschikter. Bij nader inzien weet ik dat even niet zeker meer, misschien haal ik eea door elkaar.
pi_104179984
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 21:36 schreef Bigs het volgende:

[..]

Het is wel een gebruiksvriendelijk apparaat (as in niet heel kritisch qua maling e.d.) wat er zeker vet uitziet. Maar als je de perfecte espresso wil gaan najagen is hij ongeschikt. Dan is een veel goedkopere Gaggia Classic bijvoorbeeld veel geschikter.
Ik snap de beargumentatie niet goed. Zeg je nu dat hij dit apparaat er wel goed uit ziet maar eigelijk niet zoveel voorstelt wat betreft een goede kop espresso? Of is dat te zwart wit?
Now and then, I announce "I know you're listening" to empty rooms.
If I'm wrong, nobody knows.
And if I'm right, maybe I just freaked the hell out of some secret organization.
// http://xkcd.com
pi_104193569
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 21:38 schreef r2dGeert het volgende:

[..]

Ik snap de beargumentatie niet goed. Zeg je nu dat hij dit apparaat er wel goed uit ziet maar eigelijk niet zoveel voorstelt wat betreft een goede kop espresso? Of is dat te zwart wit?
Dat klopt ja.. dit apparaat heeft een thermoblock om het water te verwarmen. Dit geeft over het algemeen slechtere resultaten dan een boiler (waar alle andere espressomachines uit de prijsklasse van de Solis mee uitgerust zijn). Voordeel is echter wel dat een thermoblock snel opwarmt, dat bedoel ik met gebruiksvriendeiljk.

Hetzelfde geldt voor het filter.. dit heeft een dubbele bodem waardoor het zelf druk opbouwt onafhankelijk van de maling van de koffie. Het voordeel is dat je zelfs met voorgemalen supermarktkoffie een redelijke espresso kunt brouwen. Het nadeel is dat je qua smaak gelijk aan het plafond zit.. het trekken van een mooi 30 seconden shot behoort niet tot de mogelijkheden.

Tot slot is de Solis ook geschikt voor pads, bij de meeste machines betekent dit dat er een compromis is gesloten in de zetgroep omdat de meeste machines voor pads het water over een kleiner oppervlak verdelen. Dit betekent dat de waterverdeling niet optimaal is op het moment dat je gewoon losse koffie gebruikt.

Owja en de stoomarm die erbij zit is een 'panarello' model. Ook weer gebruiksvriendelijk (een aap kan daar nog melk mee opschuimen), maar niet geschikt voor het maken van het begeerde microfoam.

Ik heb zelf ook naar de Master Espresso gekeken, maar ben uiteindelijk voor een Ascaso Dream gegaan. Zelfde prijsklasse, ook een mooi design, maar met een degelijke bronzen boiler, 'normale' stoompijp en zonder onnodige technische snufjes. Echter dan heb je wel een machine waar een goede maling van belang is, dus je zult ook gelijk een koffiemolen moeten aanschaffen. En als je met die 'normale' stoompijp aan de slag gaat (er zit ook een panarello bij) dan kun je wel 3 liter melk in huis halen om mee te oefenen. Dat bedoel ik met iets minder gebruiksvriendelijk :) Het kan dus best zijn dat de Master Espresso veel beter bij je wensen past. In de rest van de wereld heet het ding trouwens Breville BES820.
pi_104201438
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 10:04 schreef Bigs het volgende:

[..]

Dat klopt ja.. dit apparaat heeft een thermoblock om het water te verwarmen. Dit geeft over het algemeen slechtere resultaten dan een boiler (waar alle andere espressomachines uit de prijsklasse van de Solis mee uitgerust zijn). Voordeel is echter wel dat een thermoblock snel opwarmt, dat bedoel ik met gebruiksvriendeiljk.

Hetzelfde geldt voor het filter.. dit heeft een dubbele bodem waardoor het zelf druk opbouwt onafhankelijk van de maling van de koffie. Het voordeel is dat je zelfs met voorgemalen supermarktkoffie een redelijke espresso kunt brouwen. Het nadeel is dat je qua smaak gelijk aan het plafond zit.. het trekken van een mooi 30 seconden shot behoort niet tot de mogelijkheden.

Tot slot is de Solis ook geschikt voor pads, bij de meeste machines betekent dit dat er een compromis is gesloten in de zetgroep omdat de meeste machines voor pads het water over een kleiner oppervlak verdelen. Dit betekent dat de waterverdeling niet optimaal is op het moment dat je gewoon losse koffie gebruikt.

Owja en de stoomarm die erbij zit is een 'panarello' model. Ook weer gebruiksvriendelijk (een aap kan daar nog melk mee opschuimen), maar niet geschikt voor het maken van het begeerde microfoam.

Ik heb zelf ook naar de Master Espresso gekeken, maar ben uiteindelijk voor een Ascaso Dream gegaan. Zelfde prijsklasse, ook een mooi design, maar met een degelijke bronzen boiler, 'normale' stoompijp en zonder onnodige technische snufjes. Echter dan heb je wel een machine waar een goede maling van belang is, dus je zult ook gelijk een koffiemolen moeten aanschaffen. En als je met die 'normale' stoompijp aan de slag gaat (er zit ook een panarello bij) dan kun je wel 3 liter melk in huis halen om mee te oefenen. Dat bedoel ik met iets minder gebruiksvriendelijk :) Het kan dus best zijn dat de Master Espresso veel beter bij je wensen past. In de rest van de wereld heet het ding trouwens Breville BES820.
Bedankt voor de toelichting, het is me nu een stuk duidelijker! Ik moet dus even nadenken over waar de prioriteiten liggen; ik waardeer een goede bak koffie, maar ik hoef niet 'hardcore' de beste bak te hebben. Snelheid en gebruiksvriendelijkheid staan daarom voor mij misschien meer voorop.

Heb je misschien ook wat informatie over de verschillen in onderhoud waar ik rekening mee moet houden tussen een apparaat als de Solis en b.v. de Ascaco (het type wat jij noemt)?
Now and then, I announce "I know you're listening" to empty rooms.
If I'm wrong, nobody knows.
And if I'm right, maybe I just freaked the hell out of some secret organization.
// http://xkcd.com
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')