abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100586645
Hoe halen mensen hun tentamens in Delft nou :?

Ik doe nu het schakelprogramma waar ik mij de tyfus leer voor wiskunde en andere vakken, en ik haal vrijwel NIETS, al leer ik 10x meer dan op het hbo!

Dit heeft een enorme deuk in mijn zelfvertrouwen opgeleverd, in combinatie met depressies en onzekerheid. Heb een laag zelfbeeld!

Waarom haal ik maar niets :? Hoe halen mensen op TU Delft hun tentamens? Iemand?

edit: ik doe het schakelprogramma voor Computer Science
  donderdag 11 augustus 2011 @ 08:23:52 #2
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_100586662
Voor Delft-studies is inzet vaak niet een garantie voor succes.
Ook heb je analytisch inzicht en gevoel voor abstracte wetenschap nodig.
pi_100586671
Oude tentamens maken tot je er bij neervalt.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_100586699
HBO is natuurlijk niet hetzelfde als TU, het vereist wellicht een andere manier van leren. Wellicht kun je inderdaad oude tentamens die hier staan gebruiken https://ch.tudelft.nl/choice
pi_100586702
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 08:25 schreef eleusis het volgende:
Oude tentamens maken tot je er bij neervalt.
Dit heeft dus niet geholpen! Op het hbo was het anders, ik heb mij na een kwartaal al helemaal geswitcht met mijn mentaliteit, toch lukt het niet!

Ik weet dat ik niet de enige ben... maar hoe halen anderen het dan weer WEL :?
pi_100586717
Wat voor manier van leren gebruik je dan waarmee het niet lukt? Om welke vakken gaat het trouwens precies?
pi_100586905
Huiswerk bijhouden, ruim van tevoren/ vlak van tevoren leren, oud tentamens maken... hielp niet!

Ik moet zeggen dat ik vertraging heb en enorm onder druk sta, perfectionistisch ben ingesteld...

Vakken als Calculus en Lineaire Algebra, de makkelijkere vakken, haal ik niet eens! Zelfs stampvakken vol theorie en open boek tentamens als UMTS lukken niet!
pi_100587193
Afspraak maken bij de studieadviseur?
pi_100587333
Je leermethoden klinken prima in mijn oren. Veel beter dan de mijne, in ieder geval.

Hoe vind je zelf dat het huiswerk gaat wanneer je het maakt? Snap je de stof en begrijp je wat je aan het doen bent? En oude tentamens maken, lukt dat zonder de boeken en met goed resultaat? En als je het echte tentamen maakt, heb je dan het idee dat het goed gaat, dat je het soort vragen herkent etc? Of heb je het gevoel dat het slecht gaat?

Ik studeer zelf in Groningen, dus heb geen ervaring met TU-tentamens maar de vakken die ik lastig vindt - de wiskundige vakken en stampvakken - haal ik door de tentamens als handleiding te gebruiken en precies die stof te beheersen die gevraagd wordt, desnoods als trucje. De rest van de stof laat ik dan even voor wat het is. Dit kost soms een herkansing, maar ja.

Het kan toch prima zijn dat je verkeerd bezig bent met studeren. Heb je zelf misschien ook ideeen waar jouw studeren beter kan? En kan je niet je klasgenoten vragen eens samen te studeren? Ook helpt het te vragen gemaakte tentamens in te zien. In mijn ervaring zijn docenten hierbij erg vriendelijk en bespreken ze soms het hele tentamen met je en kunnen prima aangeven waar jij fouten maakt.

En als je alles toch goed blijkt te doen, dan is dit misschien toch niet de studie voor jou. Dat is kut, maar in ieder geval kom je er dan wel het eerste jaar gelijk achter. Sommige mensen moeten na 4 of 5 jaar opgeven, dat is nog veel vervelender. In ieder geval hoef je je zelfvertrouwen niet af te laten hangen van je tentamencijfers.

Samenvattend mijn (ongevraagd ;)) advies: Vraag klasgenoten en docenten om concrete hulp (samen studeren, tentamen inzien) en ga zo na of je studeermethodes juist zijn. Als je dat weet, kan je verder.

[ Bericht 2% gewijzigd door GS42 op 11-08-2011 09:13:25 ]
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
pi_100587392
Whehe

Ik had in m'n eerste jaar een beetje hetzelfde met de wiskundevakken. In het tweede jaar een beetje anders gaan leren en veel meer sommen oefenen en toen was het achteraf gezien best makkelijk.

Voor analyse en lineair heb ik antwoordenboekjes aangeschaft met volledige uitwerkingen erin. Dat heeft me enorm geholpen. Het gebrek aan uitgewerkte sommen was in m'n eerste jaar altijd een probleem. Verder is het bij dat soort vakken gewoon eindeloos sommetjes oefenen, tot je alle soorten gewoon kan.
pi_100587425
Je hebt de verkeerde studie gekozen. Waarschijnlijk heb je niet genoeg/fout geleerd op het HBO of de middelbare school, of is je wiskundig inzicht onvoldoende. Best jammer natuurlijk, maar beter dat je er nu achterkomt dan later.

Ik heb een neef die economie wilde studeren maar vijfen en vieren haalde voor wiskunde. Dat is natuurlijk ook geen doen, ongeacht je motivatie.
pi_100588165
Lieve TS,

STOP MET HET AANMAKEN VAN KLONEN
als je wilt dat mensen niet meer zo zitten te honen
over de problemen die je hier vertelt
en elke keer terug komen maakt je écht geen held
zoek hulp en laat FOK! gaarne met rust
in ieder geval totdat je problemen zijn gesust

Groetjes,

Mo
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo